Aanschaf eigen paard..... nogal wat vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Aanschaf eigen paard..... nogal wat vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 11:39

Hoi hoi,

Zoals een aantal van jullie inmiddels weten, ben ik van plan om over een jaartje, of anderhalf jaartje een eigen paard aan te schaffen Haha! . Nu ben ik al bezig met wat voorbereidingen. Ik lees veel over de verschillende rassen en karakters, om te kijken welk paard goed bij mij past. Ook kijk ik alvast rond wat voor paarden er over het algemeen worden aangeboden.

Nu mijn vragen (jaja, het zijn er nogal wat Knipoog )

- Wat voor paard (ras, type) hebben jullie, en waarom hebben jullie daarvoor gekozen?
- Ik heb gemerkt dat er enorme prijsverschillen zijn bij pensionstallingen in Arnhem en omgeving. Wat betalen jullie, en wat zit daarbij in?
- Welke overige kosten hebben jullie per maand, exclusief stalling, aanschaf eventuele nieuwe zadels etc.?
- Welke sites vinden jullie goed, als het gaat om aanbod van paarden?

Sorry hoor, ik ben hier pas net en nu al bestook ik jullie met zoveel vragen!!

Het is ook zo idioot, het gaat pas over een jaartje écht spelen allemaal, maar nu al kan ik er de kriebels van krijgen. Mijn wens die ik al heb vanaf het moment dat ik ging paardrijden, kan EINDELIJK in vervulling gaan!!! Kan bijna niet wachten!!!

Dank alvast!

Groetjes, Marieke


spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 11:46

Ik heb 1 pony dat is nrps. Ik reed al een tijdje op haar en toen zou ze verkocht worden. Ik heb toen besloten om haar te kopen. Het ras maakt mij niet zo veel uit het gaat om het karakter.
Ik heb ook nog een paard. Ik ging met mijn pony van stal veranderen en toen stond hij daar. Hij is toevallig ook een n.r.p.s er. Ik vond hem zo lief dat ik zoiets had van waarom niet.
Voor mijn pony betaal ik f 300 (€ 136,13)
Voor mijn paard betaal ik f 350 (€ 158,82)
Daar zit voer, houtmot en hooi bij in.
Ze worden 's morgens buiten gezet. Ze worden gevoerd ik moet alleen zelf mesten maar dat vind ik niet erg.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 11:58

Hoi Marieke,

Ik heb mijn paard in Arnhem op het HC De Waterberg staan en het bevalt me daar errug goed! Ik weet niet waar je bent geweest, maar volgens mij liggen de prijzen van Mansour, Janssen en De Waterberg dicht bij elkaar. Dan is het vn kijken waar je je het best op je plekkie voelt, ik weet niet waar je nu rijdt, maar het lijkt me het leukst om daar dan ook je paard te stallen.

Stalling (in guldens nog hoor) bij de Waterberg zijn 650,00; gebruik van de stapmolen is 50,00. Dan heb je natuurlijk nog de kosten van smid (bij mij 125,00), wormenkuren, entingen en voer (voor het bijvoeren). In principe moet je wel ongeveer 1000,00 p/m rekenen wat je kwijt bent. Bij de aanschaf van Nikita was ik ongeveer 3000,00 kwijt aan spullen die je eigenlijk maar één keer aanschaft, denk daarbij idd aan zadel, hoofdstel, dekens enzovoort.

Wat betreft je vraag over het type paard moet ik je zeggen dat Nikita een Westfaler is, maar ik ben verliefd op haar geworden toen ik d´r nog voor de manege reed, en het had zo een mengelmoesje kunnen zijn hoor.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:06

Ik ga heel binnenkort ook eindelijk een paard kopen.
daar waar ik hem/haar ga stallen betaal ik E186,= all-in. Dat is ook inclusief voer en hooi en sto en gebruik van alle faciliteiten die de manege biedt incl. 2 uur les in de week. Pling
Het ras wat ik heb gekozen (the american saddlebred) heb ik gekozen op zn veelzijdigheid en zn karakter en ik vind het gewoon geweldig mooie paarden!! helaas zijn deze paarden erg zeldzaam in nl en de rest van europa maar gelukkig heb ik nu een adres in Duitsland. Haha!
Als je een paard gaat kopen ga dan veel kijken en bij verschillende handelaren. Er zijn zoveel paarden op de wereld, er is er altijd wel een waar je gewoon smoorverliefd op wordt!! Lovers Dan klikt het gewoon gelijk!!
En de kosten voor een zadel en hoofdstel kun je zelf in de hand houden. Genoeg mooie en betaalbare 2e hands zadels te koop!! Haha!
Gewoon goed je ogen open houden en je loopt er vanzelf tegen aan!! Pling

Veel succes!!

*\o/* Va Bene's Roy L2 + 2 *\o/*



SF STABLES: MIJN ERVARING!! LEES DIT!!![/size]

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:08

SORRY!! IK MAAK EEN TYPFOUTJE!! HET IS 286 EURO!! Haha!
Vind ik zelf wel erg duur maarja.. daarvoor woon je in de randstad Haha!

*\o/* Va Bene's Roy L2 + 2 *\o/*



SF STABLES: MIJN ERVARING!! LEES DIT!!![/size]

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:26

Hallo,
ik heb mijn paard ook in de buurt van Arnhem staan (staat net in Elst) en ik betaal 160 euro aan stalling... daar komt dan nog wel het voer en natuurlijk dierenarts... hoefsmid.. enz. bij... Ik heb ook gekeken naar maneges en stallingsmogelijkheden in Arnhem-Noord (waar ik dus woon) maar dat was allemaal zo schreeuwend duur dat mijn paardje een heel klein stukje verder van huis staat....

Succes!!!

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:28

Ik heb net een paard gekocht.
Een KWPN-merrie, springgericht gefokt.

Ik betaal 150 Euro in de maand aan stalling. Dat is inclusief sportbrok, hooi, stro, stapmolen, gebruik buitenbak en hindernismateriaal, spuitplaats met warm en koud water, dagelijkse weidegang, voeren, mesten en buiten zetten.
De reden waarom dit zo goedkoop is, is omdat ik ook nog andere paarden van hun rijd.

Verdere kosten zijn de hoefsmidkosten (geen idee hoeveel, dat hoor ik volgende week), wormspuit, inenting en eventuele dierenartskosten.
Ook verenigingsgeld, wedstrijdkosten e.d. moet je meerekenen.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:29

Ik heb twee kwpn-achtige paarden. Bruin, gewoon, gemiddelde hoogte van 1.64m. Niks echt bijzonders, gewone degelijk rijpaarden. aanschafwaarde gemiddeld 5.000 gulden, (groen, onervaren bij aanschaf).

Ik heb ze achter huis staan, maar moet nog wel al het voer inkopen. kosten ongeveer 200 gulden per paard per maand. In pension was ik 475 gulden per maand kwijt, all in op een manege met binnenbak. MAar dat is wel in Friesland, niet bij Arnhem...

Je krijgt te maken met 2 maandelijkse hoefsmid-visites. elke 2 maanden ontwormen, eens per jaar tandarts en enting. Eventueel ook verzekeringen meenemen in je begroting.
Tuig en dekens is in 1 keer een heleboel, maar dat gaat jaren lang mee, reken op elk jaar een dekentje (duurdere dekens gaan zeker wel langer mee) en wat klein materiaal zoals een shabrak, neusriem enzo. Verder heb je toch wel vaak een busje zus en een peodertje zo 'nodig', niet te vergeten de antiklit-spray! het kost al met al nogal wat.

Lessen elke week prive is echt duur...je krijgt er wel wat voor, maar duur blijft het. En als je dan ook nog vaak op concours wilt, dan wordt het helemaal best prijzig. Watn naast een wedstrijd-pakje, heb je ijzers nodig, een trailer en een daarvoor geschikte auto, een startkaart, verenigingslidmaatschap, startcoupons, onchristelijk veel inschrijfgeld..... Tuurlijk, als je veel gaat winnen kan je de kosten drukken Knipoog

Het is een hele dure liefhebberij, maar het leukste wat ik me kan voorstellen!
Bedenk ook: een roker is duurder uit!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:32

Het ligt er een beetje aan waar je staat, en hoe luxe je het wil hebben. Qua spullen ligt het eraan wat je wilt, wil je veel wedstrijden rijden?? dressuur of springen???
Zo ja, dan kun je beter direct wat meer uitgeven en een fijn dressuurzadel kopen van een goed merk ( stubben, passier, kn, daaleman)
En zoja, houdt er dan ook rekening mee, dat een goed bewegend paard die al wat kan, toch snel 5000/8000 euro kost, en rontgenologisch keuren!!! heel belangrijk, altijd doen ook al zit er een keuringsrapport bij ( dat zegt net zoveel namelijk, vertrouw nooit een paardenverkoper)
Heel veel succes ermee

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:35

Leuk dat je een paard gaat kopen!
Ook leuk dat je uit Arnhem komt, ik kom uit Zevenaar: vlakbij dus.
Wat stallingskosten betreft even iets:
de ligging in de buurt van Arnhem bepaalt heel veel wat je betalen moet.
Dit komt door de A12, de rivieren (de grond aan de kant van Westervoort/Duiven/Loo/Groessen/Giesbeek, deze kant van de Rijn en de IJssel, is weer goedkoper dan de andere kant waar o.a. de Veluwe is zeg maar).
Dus de stalling is 'hier' wat goedkoper.

Ik stal mijn paard in Babberich, vlakbij de Betuwelijn, 136 euro per maand incl. stro, hooi, brok, wei, warme stal, buitenbak, poets/wasplaats overdekt (laatste in aanbouw haha).
Van hieruit kun je richting Duitsland rijden en daar het bos in, buitenrit van wel twee uur maken, erg mooi.
Maar de andere richting op: vanwege de Betuwelijn lukt dit niet zo.

Verdere kosten: hoefsmid (vriend van mij is hoefsmid dus ik betaal wat minder), eens per 2 maanden ontwormen ongeveer rond de 10 euro Verward
Verder les bij een vereniging euro 155,19 per jaar (=13 euro p.m.)

Type paard: trakhener (duits warmbloed zeg maar) merrie half ingereden.
Waarom: ben haar tegen 't lijf gelopen hihi, en was meteen raak. Verliefd.
Ze staat wel hoog in t bloed, dus hyper zeg maar, en moet daarom vaak beweging hebben, langer dan twee dagen stil staan kan niet, hele dagen in de stal kan ook niet.
Maar dit houdt mij ook lekker bezig grijnz.
Ik wilde een paardje om lekker mee te springen en ook wat dressuren.
Dat kan ik dus in de toekomst met haar.
Wel moet ik haar nog een hoop leren, ik heb haar nog maar kort.

Sites waar ik heb gekeken bij het zoeken:
www.marktplaats.nl, bij 'paarden', hier keek ik het meest.
www.horses.nl (klik op plazas)
Op het verkoopforum op deze site, Eenmaal Andermaal Verkocht.
www.divoza.nl

Ik wilde zowel springen als dressuren, en ook buiten rijden.
Omdat mijn paard een nogal hoge schoft heeft wilde ik eerst een Kieffer Aachen als zadel kopen, maar tweedehands kon ik zo gauw niks vinden, en een stalgenootje wees mij op de Wintec 2000 vzh, met soort kunst-suede zitvlak, echt heerlijk zit die! En niet duur.
Tip: poetsbox niet in ruitersportzaak kopen, zo'n ding is ook wel in zaken als Blokker enz. te koop en dan veel goedkoper.
Zodra je je paard hebt gekocht: vraag aan andere paardeneigenaren of ze nog tweedehands iets willen verkopen zoals uitrijdeken of zo?
Verder kun je nu al in de reclame kijken bij ruitersportzaken naar bijv. longeerlijn, longeerzweep, gewoon zweepje, noem maar op.
Veel succes en vertel je nog eens hoe het gaat?

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 12:49

Hoi hoi,

Tja, zo zie je maar weer, heel wat verschillende bedragen. Op een manege is voor mij geen optie (dus helaas geen Mansour of Waterberg) omdat ik dat echt veel te duur vind. In Elst heb ik ook al geinformeerd, waarschijnlijk bij dezelfde stal als waar Nijntje het over heeft, ook ik hoorde bedragen van € 160,--. In Babberich heb ik ook al eens geinformeerd, maar dat vind ik eigenlijk toch een beetje te ver weg vanaf Arnhem.

Overigens is het zo dat ik al heeeeeel veel spullen heb, hoor. Zaken als longeerlijn, halsters, poetsboxen, poetsspullen, etc. heb ik al. Ook heb ik onlangs een zadel en hoofdstel gekocht, voor mijn bijrijdpaardje. Het is een VZH zadel met teruggesneden kamer, dus in principe voor veel paarden te gebruiken. Met een beetje mazzel zou dit zadel dus eventueel kunnen passen op een eigen paardje. Het gaat me dus echt meer om de overige maandelijkse kosten. Het ligt overigens niet in mijn "planning" om wedstrijden te gaan rijden, dus dat zal ook weer schelen. Ik ben een recreatieve ruiter richting springen, maar echt allemaal voor mezelf.

Citaat:
Bedenk ook: een roker is duurder uit!

Ik ben sinds drie maanden gestopt met roken..... dus ook dat spaart geld uit!!!!!!

Tevens ben ik in de gelukkige positie dat ik een redelijk vette spaarrekening heb, dus daarvan kan ik een goed paard gemakkelijk betalen. Ook zaken als zadel (mocht het mijne niet passen) en dekens etc. kunnen daarvan betaald worden. Het gaat me meer om een indicatie op welk bedrag ik maandelijks zou moeten rekenen dat het me gaat kosten.

Enorm bedankt voor jullie reacties tot zover! En trouwens errug leuk dat er nog zoveel bokkers zijn uit Arnhem e.o. !!!!

Groetjes, Marieke


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:50

Bedenk goed wat je met je paard wil, recreatie, springen, dressuur, mennen, western enz enz en daar zoek je dan een ras bij.
Maar ik denk dat je gewoon bij heel veel paarden moet gaan kijken dan zie je vanzelf wat je aanspreekt.
Laat je paard wel altijd keuren voor je hem koopt daar voorkom je een hoop ellende mee. Het is wel duur neem het mee in je berekening.
Sommige stallen zijn duur maar het is net hoeveel eisen je stelt. Kies een stal met weidegang dan hou je je paard tevreden.
Je kunt zoveel vragen stellen als je wil hoor daar is dit forum voor Knipoog

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Aanschaf eigen paard..... nogal wat vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:58

Marieke22"]
Hoi hoi,
Nu mijn vragen (jaja, het zijn er nogal wat Knipoog )

- Wat voor paard (ras, type) hebben jullie, en waarom hebben jullie daarvoor gekozen?
[/quote]

Ik heb een fjordje gekocht 2 jaar geleden. Omdat dit eigenwijze karakter een uitdaging is om mee om te gaan en qua maat ook handig voor als ik straks ouder ben (er vanuit gaande dat ze minimaal 25 wordt en ik de 50 passeer). Fjordjes zijn erg veelzijdig en daar hou ik van, daarbij kun je er leuk mee naar keuringen en er zijn veel evenementen waar je aan mee kunt doen.
Ik wilde wel eens wat anders dan een KWPN-er. Mijnes is nog redelijk ouderwets qua bouw, dus veel inhoud qua borstkas, maar wel luxe.
Ik vindt ijslanders ook geweldig maar qua prijs niet passend in mijn budget toendertijd.

[quote="Marieke22"]
- Ik heb gemerkt dat er enorme prijsverschillen zijn bij pensionstallingen in Arnhem en omgeving. Wat betalen jullie, en wat zit daarbij in?
[/quote]

verschilt bij ons ook verschrikkelijk. Varieert tussen de 180 en 250 euro en dan heb je hetzelfde (buitenbak, longeerbak/paddock, stal, voer+stalbedekking, beperkt weidegang).
Tis maar net hoe luxe je de lokatie wilt hebben.

[quote="Marieke22"]
- Welke overige kosten hebben jullie per maand, exclusief stalling, aanschaf eventuele nieuwe zadels etc.?
[/quote]

Hoefsmid om de 8 weken rond de 50 piek, wormenkur om de 8 weken, 25 piek. Verder koop ik weinig voor dr, heb nog steeds dezelfde spullen als 2 jaar gelden toen ik dr kocht. Ohja af en toe een liksteen. Inenten om het half jaar à ong 75 piek.

[quote="Marieke22"]
- Welke sites vinden jullie goed, als het gaat om aanbod van paarden?
[/quote]

Eeeeh tsja: www.thier.nl/fjordnl, hihii. Maar das dan puur voor de fjordjes. Goede ervaringen mee. Voor gewone paarden, meer ervaring met de bladen: hoefslag, bit, paardenkrant.

[quote="Marieke22 schreef:
Sorry hoor, ik ben hier pas net en nu al bestook ik jullie met zoveel vragen!!

Het is ook zo idioot, het gaat pas over een jaartje écht spelen allemaal, maar nu al kan ik er de kriebels van krijgen. Mijn wens die ik al heb vanaf het moment dat ik ging paardrijden, kan EINDELIJK in vervulling gaan!!! Kan bijna niet wachten!!!


We hebben liever dat je het nu vraagt dan straks voor een teleurstelling komt te staan, geloof me. En we kennen allemaal dat gevoel van bijna een eigen paardje, hihihi Haha! .


Dank alvast!

Graag gedaan!
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 13:02

Tja, dat een paard duur is... dat lijkt me nu wel duidelijk.

Leuker vond ik je vraag over 'waarom' je voor een bepaald ras hebt gekozen.
Ik heb een NRPS pony, waarmee ik vroeger wedstrijden heb gereden. Daar doe ik al jaren niets meer mee.
Vorig jaar heb ik een arabische ruin van (toen) 5 jaar gekocht. Ik wilde de endurance in, en daarom dus een arabier. Ook wou ik trektochen gaan maken, en veel buitenrijden.
Ik heb hem zelf ingereden (dat was ie toen nog niet) en sinds dit jaar start ik ook met hem. Erg leuk!
Ik heb voor een arab gekozen omdat ik natuurlijk de endurance in wou, en daar zijn arabieren nou eenmaal het beste. Maar vooral ook voor het karakter. Arabieren hebben een gigantisch doorzettingsvermogen, en zullen je nooit in de steek laten tijdens een rit. Ze gaan maar door, heerlijk! Verder zijn ze heel sierlijk, maar tegelijkertijd oersterk. De mijne staat in weer en wind buiten, is nog nooit kreupel geweest (even afkloppen), mooie droge benen, grote longen...
Ik heb al een paar keer een trektocht met hem gemaakt, echt super gewoon. Zadeltassen, veel bagage en een paar dagen onderweg. Heerlijk, wat een samenwerking voelde ik... Ik denk dat een arab voor dat doel één van de beste keuzes is / was, en ik ben dan ook nog steeds heel blij met mijn arabje.

Neem een karakter dat bij je past, dat is echt heel belangrijk. Ga goed na wat je nou precies wilt. Misschien over een paar jaar toch een wedstrijdje in de dressuur? Dan moet je geen arab nemen. Maar als je endurance wilt rijden juist weer wel. Of wil je toch meer springen?
En verder; let goed op welk geslacht je meer aanspreekt. Ben je een merrie of ruinen type? En de hoogte? Wat moet de minimale hoogte zijn, en wat de maximale?
Enz.... zet dat goed op papier, en je kan op zoek gaan naar je droompaardje.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 13:44

Ik heb 2 tinkers, een 5 jarige en een 7 jarige, allebei ruinen. Ik heb voor tinkers gekozen omdat hun uiterlijk me heel erg aanspreekt. Daarnaast wilde ik graag buitenrijden, ik had geen speciale eissen. Mijn paard hoeft niet super te springen, dressuren, etc.
Ik zocht een maatje waar ik nog heel lang plezier mee kon beleven. En wat dat betreft heb ik een goede keus gemaakt.

Mijn eerste Tinker Yorghos heb ik 3,5 jaar geleden gekocht. Bij een handelaar. Ik ging eigenlijk alleen maar kijken, maar hij koos mij uit, dus heb ik hem toen meteen gekocht. Hij was toen 2 jaar en kon nog helemaal niks, ik heb hem zelf ingereden.
De tweede tinker kwam 1.5 jaar later. Mijn zusje reed inmiddels ook en tot mijn spijt meestal op mijn paard Knipoog Daarom wilde ik toen een tweede paardje erbij. Weer een tinker omdat ik ze nou eenmaal zo leuk vind. Ik ben weer naar een handelaar gegaan en daar stond Kai. Voor mijn zusje was het liefde op t eerste gezicht, dus die keuze was simpel. Na een proefritje in de bak en op straat heb ik hem gekocht.

Ik ben vrij lang, dus Yorghos is een grote tinker, ong. 1.60. Mijn zusje had liever een kleinere omdat ze zelf ook niet zo groot is. Kai is ong. 1.45 meter.

Groetjes,
Linda

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 16:34

Voor welk ras je kiest en welke stalling en bijkomende kosten zijn vooral afhankelijk van het gebruiksdoel van je paard.
Ik ben zelf wat meer sport-gericht en dan kom je al snel uit op een KWPN-er als paard. Voor de stalling geldt voor mij dat ik iedere dag lekker serieus wil kunnen rijden. Het liefst heb ik daarbij de beschikking over een 20-60 baan warm en koud stromend wateren het liefst ook een trainingsmolen en een kleine paddock. Het personeel moet een professionele houding aanneemt in de verzorging naar de paarden. Omdat ik hele dagen werk moet een stal me de mogelijkheid geven om op de avond te rijden. Verder moet mijn paard op de dag gevoerd worden. Ik wil niet afhankelijk zijn van het weer en vind dat de bodem iedere dag optimaal moet zijn.
Ik heb wel een tijdje gestaan op een stal met alleen een [erg goede] buitenbak. Toch zaten we in de winter dan helemaal vast als het ging vriezen en sneeuwen. Ik vind dat je dan nog duur uit bent want de kosten gaan gewoon door en echt lol heb je er dan niet aan. Datzelfde geldt voor perioden met erge regen. Want een stal met een goede buitenbak is ook niet echt goedkoop vooral niet wanneer je dan met de trailer heen en weer moet naar de nabijgelegen manege om daar voor veel geld de rijbaan af te huren.
Waar ik ookop heb gelet bij het zoeken van een stal is dat ik mijn paard net te ver van huis wil hebben. Als er iets is ben ik snel op stal. Bovendien breekt het je behoorlijk op wanneer je iedere dag een eind moet reizen naar je paard en die kosten moet je wel bij je stalling optellen natuurlijk.
In Arnhem en omgeving is er keus genoeg aan stalling en overal krijg je waar voor je geld. Bij Jan van Loenen betaal je lang niet het bedrag als bij de Waterberg maar de faciliteiten zijn daar ook veel minder en dat beperkt je wel in je mogelijkheden.
Bijkomende kosten kun je net zo gek maken als je zelf wilt. Er gaat bij mij behoorlijk wat geld op aan les en reiskosten naar de les. Verder af en toe een wedstrijdje, wat extra bijvoer, ijzers rondom en nu met tabgaten [ook extra duur]
Zo zie je maar dat je alles net zo duur kunt maken als je zelf wilt.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: Aanschaf eigen paard..... nogal wat vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 19:36

Marieke22"]
Hoi hoi,
Nu mijn vragen (jaja, het zijn er nogal wat Knipoog )

- Wat voor paard (ras, type) hebben jullie, en waarom hebben jullie daarvoor gekozen?
[/quote]

Ik heb ongeveer 3 weken geleden mijn eerste paardje gekocht. Ik wilde een Quarter Horse of een Paint Horse, omdat die mijn inziens het beste presteren in hetgeen wat ik ermee wil gaan doen. Ik wil er namelijk mee de westernsport in, de reining. Ik was dus opzoek naar een Quarter of Paint, en was van plan die aan het begin van de zomervakantie te kopen. Natuurlijk is dit veel vroeger gebeurd, en dus heb ik hem 3 weken geleden gekocht. Lovers

[quote="Marieke22"]
- Ik heb gemerkt dat er enorme prijsverschillen zijn bij pensionstallingen in Arnhem en omgeving. Wat betalen jullie, en wat zit daarbij in?
[/quote]

Ik woon dan niet in de buurt van Arnhem, maar (ook) in een dure omgeving, namelijk Rotterdam. Je kunt hier stalling krijgen van 300 gulden per maand tot 700 gulden per maand. Al naar gelange wat voor faciliteiten daar allemaal bij zitten. Kan ik je dus niet verder mee helpen.

[quote="Marieke22"]
- Welke overige kosten hebben jullie per maand, exclusief stalling, aanschaf eventuele nieuwe zadels etc.?

[quote="Vippie"]
Hoefsmid om de 8 weken rond de 50 piek, wormenkur om de 8 weken, 25 piek. Verder koop ik weinig voor dr, heb nog steeds dezelfde spullen als 2 jaar gelden toen ik dr kocht. Ohja af en toe een liksteen. Inenten om het half jaar à ong 75 piek."
[/quote][/quote]

Ga ik mee mee. Knipoog

[quote="Marieke22"]
- Welke sites vinden jullie goed, als het gaat om aanbod van paarden?
[/quote]

Uhm...ja...je kunt overal kijken. De meest bekende is marktplaats. Iedereen die zijn paard verkoopt zal zijn paard daar ook wel tussen zetten denk ik Lachen

[quote="Marieke22"]
Sorry hoor, ik ben hier pas net en nu al bestook ik jullie met zoveel vragen!!

Het is ook zo idioot, het gaat pas over een jaartje écht spelen allemaal, maar nu al kan ik er de kriebels van krijgen. Mijn wens die ik al heb vanaf het moment dat ik ging paardrijden, kan EINDELIJK in vervulling gaan!!! Kan bijna niet wachten!!!
[/quote]

Je kunt het inderdaad beter nu vragen, dan dalijk op het laatste nippertje. Zoals Vippie al zei, iedere eigenaar kent het gevoel van het kopen van een paardje. Ik ben er nog steeds ondersteboven van, temeer omdat het ook mijn eerste paardje is, en hier al sinds mijn 4e van droom Haha!

[quote="Marieke22 schreef:
Dank alvast!


Graag gedaan! Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 20:26

Ik was op zoek naar een lief betrouwbaar paardje, en heb eerst wel 20 pony's gezien, en had toen zo iets van: het wordt een haflinger, die spreken mij aan. Hun eigenwijze karacter, lekker koppig en toch heel lief en knuffelig! Iemand tipte ons over Tascar, we gingen kijken en ik was verkocht! *was de 1e pony waarvan ik dacht: THATS HIM!
Dat werd hem dus ook! Lovers

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 20:47

)Hoi,

Ik heb gekozen voor een Arabier (ik heb er zelf 1 en er staat er eentje in training bij mij - voor onbepaalde tijd - ). Waarom? Omdat ik alles wat te maken heeft met de Arabier interessant vind, van show tot rensport. Het is de bedoeling om met die hengst de dressuursport in te gaan (dan wel door het AVS georganiseerde wedstrijden) en met de merrie Show en Fokkerij (en recreatie). Fokkerij en het showgebeuren wil ik in gaan verdiepen...

Hier (in Zuid-Holland, vlakbij Rotterdam) betaal ik €230 per maand all-in (wel zelf mesten), hier is wel alles aanwezig wat ik me maar kan wensen (behalve de binnenbak, ach, word ik hard van Knipoog -> gedraineerde buitenbak (altijd vrij, heerlijk!), trainingsmolen, weilanden, paddocks, solarium en in de toekomst een longeerring en niet te vergeten fantastische begeleiding (ze houdt alles bij; wormkuren, smid, inentingen enz.)
Om de 6-8 weken komt de hoefsmid, €23 (ongeveer) alleen bekappen, meer heeft mijn paard ook niet nodig (hij heeft enorm harde hoeven, tsja nog een voordeel arabier). Wormkuren enz heb ik geen idee, omdat ik het niet bijhoud (ik betaal meestal achteraf).

Verder voor sites, kan je Marktplaats.nl, horses.nl in de gaten houden. Ik weet niet veel, sorry (ik weet wel een boel Arabierensites Knipoog )

Veel succes!

Galactica Wadim X Gemini

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 08:05

Hé Marieke22, ik heb ook een tijdje bij Chiquita Salemink aan de Westervoortsedijk (naast de zuivelboerderij) gestaan. Is wat goedkoper, ze hebben een superbuitenbak en zijn erg goed voor de paarden.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 09:56

Hoi Marieke,

Even een paar antwoorden op je vragen:

- Ik heb een Arabier (hengst). 11 jaar geleden gekocht en nooit een moment spijt van gehad. Warom een Arabier? Is eigenlijk geen bewuste keuze, maar de manege waar ik vroeger reed had 2 halfarabiertjes en op dat klikte gewoon. Toen kwam ik via via op een trainingsstal voor Volbloed arabieren terecht en daar had ik zoiets van, ja, dit is het. Maar met arabier is 't wel zo, je kan ermee overweg of niet. 't moet gewoon klikken.

- Mijn paard staat tussen Ellecom en De Steeg, als je wel eens die kant uit gaat, 's zomers verkopen ze er altijd zonnebloemen langs de weg. Ze hebben er 15 boxen voor pensionpaarden in een grote open schuur. Dus altijd frisse lucht. Dierenartsen adviseren paarden met luchtwegproblemen zelfs hier te gaan staan! De kosten bedragen EUR 175,- per maand, inclusief kuil (niet die vette koeienkuil, maar speciaal voor paarden) en stro. Je moet zelf uitmesten en opstrooien. De paarden worden maandag t/m zaterdag buitengezet en binnengehaald, 's zondags moeten we 't zelf doen. De paarden staan zo'n beetje 2 aan 2 in een stuk weiland. De paarden worden gevoerd, allemaal tegelijk om voernijd te voorkomen. Je kunt voer van de boerderij zelf kopen, maar dat hoeft niet. Kort geleden zijn ze overgestapt op ecologisch paardenvoer, is wel wat duurder (NLG 23,- per zak van 25 kg), maar je kunt je voer ook gewoon ergens anders kopen. Er is een buitenbak, op 10 min rijafstand is er een binnenbak waar we, tegen betaling, gebruik van mogen maken en verder ligt de Veluwe aan de overkant van de weg.

Als je nog meer info wil, of als je 't telefoonnummer wil, PB me dan maar even.

Succes met het maken van een keuze en de zoektocht naar een paard. Ben benieuwd wat je gaat kiezen.

Groetjes,
Carla

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:06

Hoi,

ik heb een tinkermerrie, ik heb voor dat ras gekozen omdat ik ze ten eerste fantastisch leuk vind. Maar vooral om het karakter. Een (echte) tinker is erg rustig en nuchter van karakter, maar het zijn geen hobbelpaarden. De meeste tinkers zijn qua karakter nog wel een uitdaging, maar met het rijden lekker rustig. Toch heb je ook pittige tinkers met rijden, maar allemaal hebben ze toch dat koele in de kop. Dus je kan vaak rustig buiten rijden en ook een lekkere sprint trekken.

Ik ben zelf een beetje afgeknapt op warmbloeden, ik ben nogal nerveus en angstig soms en die paarden zijn dat nog erger dan ik! Maar ik vind de meeste wel leuk, alleen eenmaal een tinker, altijd een tinker!!

Verder heb ik geen stalgeld want ik heb eigen stallen enzo, dus wat dat betreft heb ik weinig kosten. Ook hooi en stro word voor me geregeld.

Verdere kosten zijn:
wormenkuur 15 euro per 3 maanden (ik gebruik Equest)
enten 25 euro per jaar (maar is erg goedkope arts)
hoefsmid 40 euro per 4 maanden (tinker zijn makkelijk)
tuig 300 euro (maar heb 2e hands zadel)
keuring 60 euro
verzekering 108 euro per 3 maanden

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Re: paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:43

spokey schreef:
Voor mijn pony betaal ik f 300 (€ 136,13)
Voor mijn paard betaal ik f 350 (€ 158,82)
Daar zit voer, houtmot en hooi bij in.
Ze worden 's morgens buiten gezet. Ze worden gevoerd ik moet alleen zelf mesten maar dat vind ik niet erg.


Jeetje, bij ons hebben we nie eens een weiland, word wel voor ons gemest maar betalen zo'n beetje het dubbele! Voor een paard betaal je het zelfde als een pony en dat kost je dan ongeveer f 840. In euro's weet ik het niet (ik háát de euro Extreme duivel )

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 15:35

Ik kan niet veel vertellen over hoeveel ik betaal en waar ik sta, want dat is heel ver weg dus.
Ik heb een Appaloosa jaarling. Niet dat ik ooit geinterseert was in dat soort paarden maar ik vond DC leuk en dat is waarom ik haar gekocht heb. Gewoon omdat ze leuk en lief was! Haha!
Nu ben ik meer in de Appaloosas omdat mijn dochter binnenkort gaat showen met DC. Je moet dan ook een beetje meer weten of je paardje als die geregistreerd word.

Het is goed om je voor te bereiden en te weten wat het allemaal zal kosten want een paard is niet echt goedkoop dus. Ik wens je veel succes en ik hoop dat je het ons laat weten als je je paardje gekocht hebt. Ben wel een beetje nieuwschierig.

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 15:52

Hee, wat een boel reacties zeg, hartstikke leuk!!

Ik heb zeker weer wat meer ideeen opgedaan wat betreft stalling enzo. Hier kan ik echt wel wat mee. Overigens zat ik met mijn eigen kostenplaatje wel goed, uit jullie antwoorden blijkt het niet veel af te wijken als wat ik al in gedachten heb.

Helaas duurt het allemaal nog even!! Als je dit zo leest lijkt het net alsof er over een maandje een paard is, maar ik moet nog effies wachten.

Heb ik iig iets om naar uit te kijken, nietwaar?

Ik houd jullie zeker op de hoogte van de "vorderingen"!!

Dank dank!!

Grtz, Marieke


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon en 28 bezoekers