Wat voor koliek??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Wat voor koliek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 22:25

Gistermiddag werdt ik gebeld dat mijn paard koliekerig was, hij ging namelijk een paar keer liggen op de wei, en dat is niet normaal in dit tijdstip van het jaar.
Ik heb mijn collega gebeld en heeft 'm bekeken, maar kon niks zien aan 'm, dus ik was gerustgesteld, maar dat liggen zat me toch wel dwars,..ik ben na het avondeten er gelijk naartoe gegaan en trof hem liggend, maar wel normaal in z'n stal aan, totdat hij langdurig naar z'n buikje ging kijken...ben toen toch even met 'm gaan lopen en heb mijn vriendin gebeld en die kwam ook gelijk even kijken. Ik zetten 'm weer even op stal, maar al snel begon hij te schrapen en ging weer rollen.
Heb toen toch maar de dierenarts gebeld en die was en met 15 min OK dan!
Ze keek 'm helemaal na, luisterde naar de pols, z'n buik die meer geluid maakte dan normaal (dat had ik ook al gehoord, even me oor tegen z'n buik) en even gevoeld van achter, maar kon geen verstopping voelen. Hij kreeg daarna pijnstillers en een darmontspanner die gelijk werkte (wat ook hoort) en daarna was die eigelijk gelijk ontspannen. Moest nog wel even elke 3 uur kijken hoe hij erbij stond, maar hij mocht niet meer eten, en moest dus de nacht in z'n uitloopje blijven staan met een emmer water Scheve mond Vanochtend vroeg was ik weer bij 'm en had ik weer even z'n deurtje open gedaan. En 's middags had Monique 'm naar buiten gedaan.
Ik weet zoiezo dat mijn paard veel stro eet ook al heeft hij veel hooi liggen, dus ik was echt bang dat ie verstopping had, maar dat bleek uiteindelijk niet, maar is dit dan een gaskoliek in lichte mate? Ik was net bij 'm en toen lag die weer, en ging ook weer 1 keer rollen.
Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet, wil ook niet te veel de dierenarts erbij halen als het misschien niks is, maar ben natuurlijk wel bezorgt...

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:15

Gaskoliek uit zich ernstiger vaak dan koliek door verstopping. er is echter ook nog zoiets als zandkoliek dat ontsteet door teveel zand eten. Nou eet je paard natuurlijk gras maar als het gras op de wei kort is krijgen paarden meer zand binnen dan normaal. Er is een voedinssupplement dat je kan geven waardoor het zand uit de darmen gaat (kan er niet opkomen maar gebuik de zoekfunctie op zandkoliek en je zal het wel vinden).

Als je het niet vertrouwd wél je DA bellen beter een keer voor niks dan een keer te laat. en ander overleg je met je DA over de telefoon en laat je de DA bepalen of een bezoek echt noodzakelijk is

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:20

Inderdaad gewoon even bellen. Koliek is echt gevaarlijk en al bel je alleen maar even om te vragen wat te doen en voor je gemoedsrust. Succes.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:11

Ik ga zowel met Riant als met Gouda mee. Door het natte weer van de laatste dagen zit er erg veel water in het gras en dit kan idd gaskoliek geven.
Als je het niet vertrouwt moet je altijd de DA bellen, maar je kunt hem zelf ook helpen door hem 15cc zonnebloem-olijfolie of iets dergelijks te geven, dit slaat in ieder geval binnen een half uur het gas terug.
Helpt dit niet, dan is er meer aan de hand en dat kan idd zand en/of verstoppings koliek zijn.
Als jouw paard gevoelig is voor gaskoliek, kun je hem helpen door per voerbeurt ca. 1 eetlepel lijnzaad-maiskiem- of een andere plantaardige olie te geven.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 14:09

soms moet er nog een prik achteraan, 1 is niet altijd genoeg, eene heb jij zelf gevoeld van achteren??? wil je daar heel erg mee oppassen, daar kan je je paard mee dood krijgen hoor, je gaat zo door de wanden en dan bloed ie gewoon dood. Wat ik niet snap is dat je doormensen word gebeld, een ander kijkt zegt dat er nix is en dan is het klaar, je paard weer op stal allemaal voer er bij, echt super slecht is dat, was ie die middag op stal gezet zonder voer en er had iemand mee gestapt dan had dat al het einde van de "koliek" kunnen zijn.

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 17:18

shaneen schreef:
soms moet er nog een prik achteraan, 1 is niet altijd genoeg, eene heb jij zelf gevoeld van achteren??? wil je daar heel erg mee oppassen, daar kan je je paard mee dood krijgen hoor, je gaat zo door de wanden en dan bloed ie gewoon dood. Wat ik niet snap is dat je doormensen word gebeld, een ander kijkt zegt dat er nix is en dan is het klaar, je paard weer op stal allemaal voer er bij, echt super slecht is dat, was ie die middag op stal gezet zonder voer en er had iemand mee gestapt dan had dat al het einde van de "koliek" kunnen zijn.


Nee joh!! dat deed de DA.
Ik had zelf al geluisterd of ik geluiden hoorde in z'n buik.
Mijn collega had 'm zonder mijn verzoek binnen gezet en dat vondt ik indd wel raar, wat ik helemaal raar vond was dat zij zei; "niks aan de hand hoor, hij lag gewoon in de wei en toen ik 'm riep kwam die gewoon naar me toe". Maar dat is helemaal niet normaal.
Hij krijg vanavond ook een wormenkuur voor de zekerheid, en wat ik altijd doe, maar de laatste dagen dus niet, is indd zonnebloemolie over z'n voer.
Ik ben morgen de hele dag bij 'm en ga 'm dan lekker verwennen.(niet met eten natuurlijk)
Nog een vraagje; kan ik 'm rijden, hij is deze week nog geen enkele keer gereden namelijk, maar het lijkt me ook niet lekker voor 'm om een singel om ze buikje te hebben als ie zich al niet zo happy voelt.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 20:52

Citaat:
Nog een vraagje; kan ik 'm rijden, hij is deze week nog geen enkele keer gereden namelijk, maar het lijkt me ook niet lekker voor 'm om een singel om ze buikje te hebben als ie zich al niet zo happy voelt.



juist beweging is goed, gewoon doorgaan.
Het is wel verstandig om in de wei altijd een plak hooi te leggen (in deze jaargetijde staat of het gras te kort : of te nat)

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:24

Mijn dressuurpaard is ook gevoelig voor gas koliek. Hij houd veel lucht bij zich. Dit kun je zien, dan staat hij strak. Ik bedoel dan is hij erg rond en dik. Ik geef hem altijd lijnzaadolie en zemelen bij z'n voer. De zemelen moet je natuurlijk wel nat maken. Dit helpt prima. Als ik zie dat hij dik van de lucht is, dan laat ik hem lopen totdat ik scheten hoor. Want weg is weg. Als het mis gaat bel ik meteen de d.a.


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:56

ga je stappen zonder zadel doe dat een dagje en dan weer langzaam opbouwen

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:45

Een paard die koliek heeft gehad is vaak erg gevoelig op de maag en kan het snel weer krijgen.

Een paar tips

-kijk of het paard niet al het stro opeet
-niet in het volle land zetten
-rustig wisselen van voer(hoeveelheid en soort)
-zemelen bijvoeren
-lijnzaadolie of goedkoper; zonnebloemolie, komt ie ook nog mooier in het haar
-savonds even controleren, de meeste paarden krijgen het savonds. Je moet er toch niet aandenken dat je dat de volfende dag pas ziet

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cariena1, esje01, Facebook, Fayyah19, GoogleAdsense, greendragon, Kopmeeuw, Valentinotje en 109 bezoekers