Aankoop paard: wordt daar te gemakkelijk over gedacht?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Aankoop paard: wordt daar te gemakkelijk over gedacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-02 11:44

Laatste tijd is er bij mij op de vereniging in om een paard te kopen. Hartstikke leuk natuurlijk, en ik ben ook hartstikke blij voor die meiden, maar toch.

Mijn (half) zusje kreeg toen ze 13 was een pony van haar oom. Haar ouders hadden weinig verstand ervan en zij had weinig ervaring, maar met behulp anderen zou het wel wat worden, dus pony kwam. Op een gegeven moment had haar vader geen werk meer. Hij was afgekeurd. Geld raakte op. eerst werd trailer verkocht, toen hun auto. En toen ze eenmaal door hadden, dat het onderhouden van een paard wel erg duur was, ging pony ook weg. Verdrietig Hier konden zij niks aan doen, dit hadden ze niet van te voren aan zien komen, maar toch.

Toen een vriendin van mij. Haar ouders gingen scheiden. Haar vader stelde voor, dat wanneer ze bij hem kwam wonen, dat ze een paard kreeg. Natuurlijk ging ze naar haar vader toe, dat zou ik ook doen.
Waar ze het paard van betalen, God mag het weten. Haar vader is werkloos, hij lust een aardige borrel (lees heel veel borrels), smookt als een ketter, het maakt mij allemaal niet uit hoor, maar goed. Hun huis werd verkocht, auto werd verkocht, en nou hoor ik dat het paard ook weg gaat. Verdrietig

De volgende. Een ander vriendin van mij heeft een paard. Haar ouders kunnen het niet betalen, dus paard gaat naar een zus van haar toe. Meisje helemaal verdrietig, begrijpelijk, kwam haar vriend met een optie. Ik koop wel een paard voor je. Okay, lief van hem. Maar die jongen zit nog op school. Hij heeft een lening aangevraagd voor die Fries. Dus waar gaan zij straks die kosten van betalen?

Ik vind het zo Huilen dat mensen zo gemakkelijk over een aankoop van een paard denken. Paarden en die meiden worden er weer de dupe ervan, of zo zie ik dat. Scheve mond
Jammer dat sommige mensen niet verder denken dan hun neus (:))) lang is Frusty


Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 11:59

Ja, wat zal ik zeggen. Ik ben het met je eens. Een paard kopen is leuk en het rijden ook, tot dat je in de problemen komt. En dan niet alleen door de scheiding van je ouders of zo. Maar als het dier ziek wordt dan dien je de dierenarts te laten komen, als hij slechte hoeven heeft en aangepast beslag nodig heeft, dien je dat ook te doen.
Ik heb het zelf helaas mogen ervaren bij mijn paard wat kreupel werd. Ik heb er alles aan gedaan om haar beter te laten worden, maar dat mocht niet baten. Ik heb me er gedeeltelijk voor in de financiele problemen laten komen, maar ik vond dat ik het haar verschuldigd was om er alles aan te doen om haar beter te laten worden.

Sommigen mensen kopen een paard met de berekening in hun achterhoofd wat de 'bijrijdster' kan gaan betalen. In mijn ogen ook een heel slecht idee. Als je een paard koopt moet je die zelf kunnen onderhouden en niet afhankelijk moeten zijn van een bijrijder. Die gaan en komen,...............maar je paard blijft.

Maar ja, zo zijn er denk ik nog wel meer dingen waar mensen niet over nadenken..............het krijgen van kinderen, het kopen van een eigenlijk te duur huis of auto. Maar ja, door schade en schande wordt men wijs, zullen we maar zeggen. Haha!

bye..... Cool

Op zoek naar de zon!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 12:18

die ouders zijn niet eerlijk bezig met hun kinderen. Je moet een kind nooit iets geven om het achteraf af te nemen. Mensen denken niet zo zeer gemakkelijk over de aankoop van een paard, overal wordt tegenwoordig voor geleend bij de bank. Krankzinnig noem ik dat. Voor een hypotheek vind ik het nog iets anders, maar om voor andere dingen, zoals bijvoorbeeld auto's (wordt heel veel gedaan) vind ik het niet verstandig. je haalt je een hoop op de hals.

De hond is de betere mens

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 12:32

Voordat ik Muzefee gekocht heb, ben ik heel lang (eh.. jaren?) aan het rekenen geweest. Vooral omdat we ook net een huis gekocht hebben.
Maar we hebben allebei een goedbetalende voltijd baan waar het allemaal prima van te betalen is. Toch zal ik de komende tijd even rustig aan doen met meetings en andere dingen die veel geld kosten.
Gewoon even kijken wat het allemaal precies gaat kosten.

Ik snap niet dat er mensen zijn die een paard kopen zonder dat ze erbij nadenken wat voor (financiele) consequenties dat heeft.
Sorry, maar als je nog studeert, koop je toch geen paard.
Niet een paard kopen doet minder pijn dan je paard uit financiele problemen te moeten verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 12:53

Helemaal met jullie eens. Mensen zijn zo kortzichtig.
Als het paard gezond blijft gaat het vaak ook nog wel, maar owee als hij wat gaat mankeren.

En net zoals al gezegt een paard kopen met het idee de bijrijder betaald ook mee.
Als je al ziet hoeveel topics daar al over geweest zijn dat een goede bijrijder niet te vinden is. En dan vind ik persoonlijk dat een bijrijder niet hoeft te betalen, want je moet blij zijn dat je een dagje vrij bent en je paard toch goed verzorgt word.

Ik heb Kawa ook pas gekocht toen we ons huis al hadden gekocht en zodoende wisten wat we te besteden hadden.
Maar net zoals desiree als zegt voor alles word tegenwoordig een lening afgesloten. Auto's wasmachines enz.
Van sparen en dan pas wat kopen hebben veel mensen tegenwoordig niet meer gehoord.
En zo dus helaas ook paarden.
Het paard is nog niet afbetaald en hij krijgt al wat, wat dan Verward

Ik denk dat veel mensen weer moeten leren om pas wat te kopen als je het ruim om de bank hebt staan en ook dure dingen die onverwacht de hoek om komen ook kunnen bekostigen. En vooral als het om levende wezens gaat.

Ik knijp dus ook bij veel verhalen mijn tenen bijelkaar Lips are sealed

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:01

Kitty schreef:
Sorry, maar als je nog studeert, koop je toch geen paard.

Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Stel je studeert, en je moet zelfs alles mbt je paard betalen, dan is het een slecht idee. Maar zoals ik, ik studeer nog, ik heb een paard van mijn ouders gekregen en het meeste wordt ook door hen betaald. Gaat prima, en we redden het makkelijk. Wij hebben ook al jaren zitten rekenen wat het maximaal per maand zou gaan kosten, en per jaar, en financieel zat dat wel goed. Dus ik vind deze stelling van jou gedeeltelijk juist...

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:05

ik heb bram gekregen toen ik 15 jaar was. Ik had genoeg ervaring, wist alles van paarden. Reed toen 7 jaar ,waaronder op verzorgpaarden die ik soms 7 dagen in de week deed, ik kende de verantwoordelijkheid. Maar toch kreeg ik bram alleen op voorwaarde dat ik een baantje zocht. Baantje gevonden voor vrijdag avond en de zaterdag, maarja wat verdiende dat nou. Een jaar later gingen mijn ouders uit elkaar. Huis verkocht, kleiner gaan wonen en noem het allemaal maar op. De dag dat bram weg zou moeten kwam steeds dichterbij. Ik had inmiddels als geregelt dat een vriendin bram over zou kopen en ik, als alles weer goed ging, later bram weer terug zou kopen. Plotseling kwamen mijn ouders weer bij elkaar, en bram kon blijven.
Nu is hij ontzettend ziek, ik werk fulltime en wring me in allerlei bochten om de rekeningen die binnenstromen te kunnen betalen. Gelukkig heb ik lieve ouders die me bij (kunnen) staan. Ik moet veel laten, stappen is er niet meer bij, een bioscoopje ook niet. Ik heb net een nieuwe auto gekregen, maar ik heb nog geen rijbewijs. Dat moet ook even wachten, want ik kan het examen niet betalen vanwege de hoge DA kosten. Maar ondanks dat ik graag m'n rijbewijs wil halen ( ben op zoek naar nieuw werk, en een rijbewijs maakt het iets makkelijker) gaat bram voor. Sommige mensen willen EN uitgaan, EN autorijden EN een paard en noem het allemaal maar op... soms moet je dingen laten als je een paard hebt..maar sommige mensen hebben dat niet over voor hun paard, of zien niet in dat een paard echt zoveel kost...

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

germie

Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:16

tja, wat moet ik hiervan zeggen, ik verdien redelijk , maar een eigen paard kan ik niet betalen, ik ben aan het rekenen geweest, 10.000 gulden voor een leuke merrie, dat kan ik betalen, Dan een zadel, wil ook nog wel, maar de rest, dat is echt te veel. Gelukkig kan ik bij anderen rijden, ik mest dan ook uit, en richt paarden af, dus dat is een soort wederdienst. Wedstrijden kosten ook al best veel, vaak 8 euro per proef. Lessen komen nog extra erbij, ik wil namelijk graag springles (prive) dus een eigen paard zit er echt nog niet in.
En inderdaad soms wordt een paard te vroeg aangeschaft, ik ken ook wel van die voorbeelden.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:58

Citaat:
Maar zoals ik, ik studeer nog, ik heb een paard van mijn ouders gekregen en het meeste wordt ook door hen betaald.


Dat vind ik wat anders.
Ik bedoelde eigenlijk ook het zelf (van je eigen geld) kopen en onderhouden van een paard terwijl je fulltime studeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 14:05

Hoi,
Ik ben het met het eerste stuk mee eens, dat mensen te licht erover nadenken over een paard te kopen. Maar dan wordt de stelling gelanceerd over dat als je studeert dat je dan geen paard moet gaan kopen. Ik ga straks verkopen, moet ik dan ook maar mijn paard gaan verkopen ? No way, ik wil oud worden met haar. Ik heb het ook al geregeld dat tijdens mijn studie (200 km van huis) Amanda thuis blijft staan, en voornamelijk mijn vader zal haar voeren en aandacht geven. Dan zal er ook een verzorgster toch zeker 1 keer komen als ik weg ben om de stal te mesten, te poetsen en eventueel beweging geven. Ik vind het vreselijk om mijn paardje door de weeks te moeten missen, maar het is niet anders voor de komende 4 jaar. Hoe het daarna moet weet ik nog niet en ben ik ook al over het nadenken. Want dan zal ik een baan moeten vinden, om dus de torenhoge maandelijkse lasten te gaan betalen, mijn pony staat nu thuis op de boerderij en de enige kosten zijn zo'n 4 zakken voer per jaar, en de wormkuren, DA-kosten enz. Dus nu is het nog niet duur maar daarna, ik denk dat ze thuis blijft staan totdat ik vergelijkbare goede stalling heb gevonden.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 15:26

Om naast de financiële kant van de zaak ook een andere kant te belichten: tijd.

Ook bij mij op stal zijn er de laatste tijd veel nieuwe privé-paarden bijgekomen. Wat me opvalt is dat veel mensen zich vergissen in de tijd die het hebben van een eigen paard kost. Ik ben iedere avond na mijn werk minstens drie uur bezig: poetsen, mesten, rijden/longeren, naverzorgen, eten geven, controle stal, deken, waterbak etc. en dan nog alles opruimen. In het weekend ben ik nog langer met haar bezig omdat we dan lekker naar buiten kunnen. Veel mensen om mij heen zie ik komen en een klein uur later weer vertrekken. Of die mensen die de hele dag aan de bar hangen en een half uur voor de manege dichtgaat nog even snel gaan wandelen of loslaten. Onbegrijpelijk.
Misschien neem ik het allemaal wel te serieus, maar ik vind dat ik het aan mijn paard verplicht ben haar veel aandacht, een goede verzorging en vooral veel beweging te geven (woon in een veenachtig gebied, zelfs nu drijven onze weilanden nog rond, dus de tijd dat ze het land op kunnen is heel kort. een paddock hebben we niet).
De meeste van die mensen hebben ook binnen de kortste keren een bijrijder / bijridster, want ja, ze houden zo weinig tijd over... Frusty

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 18:16

Even inhakend op de reactie van Abby. Inderdaad tijd is ook erg belangrijk als je een paard hebt. Ik rij nu zo'n 4x in de week het paard van iemand anders. Deze dame kan zelf niet goed rijden en geeft ook aan dat ze het echt van mij moet hebben. Zij vindt het poetsen, tutten en verzorgen het leukste. Vvoor mij prettig, maar ook weer niet. Zij is nml zo makkelijk daarmee dat ze een willekeurig iemand op haar paard zet, hem in de manegelessen laat meelopen en met onderlinge wedstrijden niet allen mij een proef laat rijden, maar ook een ander meisje. Je ziet dat een paard hebben een soort van status symbool is. Intensief rijden en een trainingsprogramma opstellen is er niet bij, maar wel zorgen dat ze gezien wordt. Begrjip me niet verkeerd, ik veroordeel haar er niet op, maar ik loop er de laatste tijd steeds vaker tegenaan dat ik de eigenaresse wel lijk qua zorg e.d maar helaas de laatste beslissing niet kan nemen.

ik werk 40 uur, studeer er nog bij en rij dus4x in de week. Een van de redenen om voorlopig nog niet aan de aanschaf van een paard hoef te denken, mar op het moment dat Gamble te koop komt omdat ze het toch niet meer kan betalen dan ga ik toch eens heel goed nadenken.

En wat betreft dat bijrijders betalen. Tja, ik ben dus zo'n iemand die de helft van het stalgeld betaalt Verdrietig En ja een eigen paard is duurder hou ik mezelf telkens meer voor en ik zou hem voor geen goud meer kunnen missen. Maar ik ben het met je eens als je zegt dat een bijrijder niks zou hoeven te betalen aangezien je blij mag wezen dat je paard een dag door iemand anders wordt verzorgd. En aangezien ik zelf jaren zelf paarden heb gehad weet ik wat een ellende sommige bijrijders kunnen zijn. Ik denk dat je het beste uit bent met iemand die zelf ook paarden heeft gehafd in de hoop dat hij/zij nog weet hoe het is om een bijrijder te hebben of te zijn. Ik neem het iig heel erg serieus!

Zondag dus de 1e wedstrijd in de B. dat andere meisje rijdt in de L. De eigenaresse vind dat nml heel belangrijk dat hij in de L start. (en dat terwijl ik de laatste maanden bloed, zweet en tranen heb gewerkt om hem 70 kilo lichter te laten worden en op conditie te krijgen, maar dat is een ander verhaal Haha! )

Conclusie: zoek een lekkere, rijke vent die zegt dat je maar 24 uur hoeft te werken en voor de rest alle tijd van de wereld mag besteden aan je paard (nadat hij deze voor je heeft gekocht Haha! Haha! Haha! )
Dan komt alles goed, DA kosten, hoefsmid, verzekering en stalling. Joehoehoeoheo waar ben je??? Haha!

Doeiiiiii Cool

Op zoek naar de zon!!!

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 19:59

Tja over de tijd.
Ik werk zelf 40+ uur in de week. Ik heb een baan waarvoor ik regelmatig overal in het land te vinden ben om metingen te doen. Dit zijn meestal geen werkdagen van 8 uur en soms moet ik ook overblijven. Daarom heb ik een bijrijdster, zodat Omega toch zijn aandacht en beweging krijgt.
Ik had een baan van 37,5 uur, lekker dicht bij huis, hele dagen binnen op het lab. Ik was daar stikongelukkig. In deze baan voel ik me veel beter, ben dus ook vrolijker, ben niet meer zo kribbig tegen mijn megaknollie. Zou ik dus nu geen paard mogen hebben? Mijn bijrijdster is blij dat ze een paard heeft om te rijden. Zouden wij dan nu op een manege moeten gaan rijden, als we ons zo goed redden? Terwijl we dus een "eigen" paard gewend zijn, en de manege hier in de buurt als waardeloos bestempeld kan worden.

Sprakeloos

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 23:40

Mijn buurvrouw merkte laatst op dat er hier in de buurt zoveel paarden staan waar niets mee gedaan wordt maar die alleen aangeschaft zijn omdat de buren ook een paard hebben. En ja, ze heeft gelijk. Mijn overburen hebben er drie staan. Ik heb in de zeven jaar dat ik hier woon nog nooit iemand daar een paard uit de wei zien halen om een andere reden dan een hoefsmidbezoek. Andere buurman heeft er ook opeens een gekocht. Laatst was ik aan het wandelen met mijn paard en de volgende dag zag ik hem hetzelfde rondje lopen Haha!
Je hebt een stukje grond en wat doe je daarmee? Hee, een paard of pony is wel leuk!
Als ze het dier dan laten verzorgen door kinderen die er ook niets van weten heb je helemaal de poppen aan het dansen en er weer een paar verpeste paarden bij.

Toch kan je met de beste intenties een paard kopen om op een dag tot de ontdekking te komen dat het niet meer gaat. Een scheiding, je baan verliezen, dat zijn allemaal onvoorziene omstandigheden. Daar kan je geen rekening mee houden. Als je dat wel zou doen kan je je in feite niets meer permitteren.


Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 10:42

Ik ben het gedeeltelijk met je eens.

Ik vind absoluut dat je de financiële middelen én de tijd moet hebben om een paard aan te schaffen. Men moet er niet te licht over denken en zeker goed weten wat het allemaal inhoudt. Daarnaast is het handig als je van te voren veel hebt geleerd over paarden, zodat je niet zo snel met je handen in het haar zit. Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van mensen die een paard aanschaffen terwijl ze niet echt veel kennis hebben op dat gebied. Zeker als er een medische kwestie aan de orde is, zal de kans groot zijn dat zo'n persoon er te licht over denkt, met alle gevolgen van dien.

Wel vind ik dat zaken zoals een scheiding, faillisement, ontslag, etc. niet te voorzien zijn. Dat kan in principe iedereen overkomen. Het is absoluut heel erg dat zo'n paardje dan weg moet, maar het lijkt me nog altijd beter dan dat zo'n paardje tegen heug en meug in wordt gehouden terwijl er geen geld is.

Al met al is de aanschaf van een paard een zaak waar goed over nagedacht dient te worden, met alle voors- en tegens op een rijtje. Zelf ben ik ook van plan om over een jaartje, of anderhalf jaartje, een eigen paard aan te schaffen. Op dit moment ben ik bezig om me daarop voor te bereiden (wat wil ik, waar wil ik het, wat gaat me het kosten, hoe ga ik het allemaal aanpakken). Ik lees er veel over, terwijl ik toch al vanaf mijn zevende "in de paarden" zit. Ik wil absoluut zeker weten dat ik geen dingen over het hoofd zie die doorslaggevend zouden kunnen zijn voor mijn beslissing. Maar ondanks deze goede overwegingen, kan het mij natuurlijk ook overkomen dat ik ooit mijn baan verlies (om wat voor reden dan ook) en niet zo snel meer aan het werk kom. Ook ik zou dan heel erg in mijn maag zitten met het paard, maar ook met mijn huis, auto, etc. etc. Zoals Percy ook al aangaf: als je zo denkt, zou je je nooit meer iets kunnen permitteren. Maar goed de zaken overdenken, is absoluut een vereiste, wat mij betreft!!

Groetjes, Marieke

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 11:21

Citaat:
Sorry, maar als je nog studeert, koop je toch geen paard.

Even mezelf quoten... Nu ik het nog een keer overlees, klinkt het namelijk nogal kort door de bocht.
Ik bedoelde hiermee dat als je alleen studeert (zonder vast inkomen en zonder financiële hulp van ouders etc) en van je spaargeld (of op afbetaling) een paard kunt kopen maar het daar bij blijft.

Zelf studeer ik namelijk ook nog naast mijn vaste baan (ben aan het afstuderen)

Mijn situatie is vergelijkbaar met die van Dimple:

Citaat:
ik werk 40 uur, studeer er nog bij en rij dus4x in de week. Een van de redenen om voorlopig nog niet aan de aanschaf van een paard hoef te denken, mar op het moment dat Gamble te koop komt omdat ze het toch niet meer kan betalen dan ga ik toch eens heel goed nadenken.


Ik rijd echter bijna dagelijks. Muzefee zou verkocht worden en daarom heb ik haar gekocht. Wel met vooraf voldoende gereken om te kijken of het allemaal kan, èn een nieuw huis èn een paard.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 11:25

De afgelopen maanden heb ik veel gewerkt en had maar 1 doel voor ogen: een eigen paard en dan wel zo snel mogelijk.
Nou ik dit zie, van mijn vriendinnen en mijn zus, denk ik er nog hard over na. Ik kan dan als ik een paard koop, hem gratis neer stallen, de hoefsmit en veearts kan ik allemaal betalen, maar stel dat mijn knollie iets ernstigs krijg, dan ben ik mooi de l*l.

Heb trouwens al een heel mooi paardje op het oog Lovers

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 11:30

Een paard wordt tegenwoordig net zo makkelijk gekocht als een auto en ja er wordt maar al te vaak een lening voor afgesloten.
Zelf werk ik 40 uur per week en ik heb 3 paarden van mezelf die elke dag iets moeten doen, rijden, lessen, wandelen, weidegang... Het maakt niet uit maar er gaat ongeloofelijk veel tijd in zitten. Ik weet ook dat ik binnen nu en 1 of 1.5 jaar een dag in de week minder zal gaan werken om meer tijd aan mijn paarden te kunnen besteden. Dat klinkt luxe maar daar ben ik nu financieel al hard voor aan het werk samen met mijn vriend zodat we dat ons kunnen permiteren en verder kunnen leven zoals we nu doen.
Ik start binnenkort ook met wedstrijden en ik weet nog niet hoe fanatiek ik daarin zal worden daarom geef ik het een jaar of twee om het aan te kijken of het de moeite is om minder te gaan werken.
Mijn zusje is 20 en studeert voltijds maar zij wil dolgraag een paard, het probleem is dat ze alleen de lusten ziet en niet de lasten. Ik probeer haar nu te overtuigen om daar mee te wachten tot na haar studie en wanneer ze een eigen inkomen heeft. Ik weet zeker dat je anders bedrogen uitkomt en dan moet het paardje weer halsoverkop verkocht worden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angs1989, josien_m_, MairiMacBran, Miiej, noordje, onpaard en 42 bezoekers