Veulen plaatsen bij andere merrie met veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Veulen plaatsen bij andere merrie met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 16:59

Ik heb even een vraagje. Mijn veulen word in december afgespeend. Nu hebben we een vriendinnetje gevonden die bij haar komt te staan OK dan!

Nu is het alleen zo dat dit andere veulentje een maand eerder afgespeend moet worden. Nu ontstond het idee om dat veulen dan alvast in de wei van mijn merrie en veulen te doen. De vraag is alleen kan dat? Verward
Zal mijn merrie dat veulen niet "verjagen" ofzo iets en hoe zit dat met het drinken van de melk? Zou mijn merrie dan uit haarzelf weten dat ze het verkeerde veulen aan de uier heeft zal ik maar zeggen en deze dan verjagen of loop ik het risico dat mijn merrie straks twee zogenden veulentjes aan de voet heeft? Wie weet dit en heeft hier ervaring of tips over? Is dit verstandig of niet? Verward

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 20:38

je moet wel een heel toegankelijke merrie hebben die het goed vind om dat andere veulen toe te laten. In de regel zal ze het verjagen met alle risico's van dien.

Ik zou het niet doen. Beter is tegelijk afspenen. Kunnen jullie niet een regeling treffen? Een veulen afspenen kan vanaf 4 maanden (als het er goed uitziet)...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 20:47

je merrie zal niet zo dom zijn dat ze haar eigen veulen niet zou herkennen...
De kans is klein dat ze het andere veulen toe zal laten.
Als je het gespeende veulen bij je merrie met veulen zet zul je moeten zorgen voor voldoende ruimte zodat het gespeende veulen wel de kans heeft om te vluchten.....
Ik heb vorig jaar een gespeend veulen bij een merrie met veulen gezet probleemloos. Een merrie die op zaterdag bij ons gekomen is kreeg donderdags daarna een veulen en ook dat werd geaccepteerd... en gisteren een net gespeend veulen opgehaald en vandaag laten kennismaken met de rest van de club waaronder ook een merrie met veulen.... vandaag nog wat rommelig gedoe maar ik verwacht eigenlijk morgen weer een "normale" clubje te zien...

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:34

Beter is inderdaad gelijk afspenen (kan vanaf 100 dagen), maar als je een brave merrie hebt, is het misschien wel te doen. Kan je die andere merrie niet nog een week of 2 bij de jouwe zetten dan kennen ze elkaar en valt het spenen meestal ook beter mee. Hoe groot is je weide?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 10:14

2 zogende merries bij elkaar zetten vind ik griezeliger dan een afgespeend veulen bij een zogende merrie....
paar jaar geleden had ik een super brave merrie en dacht probleemloos een andere zogende merrie erbij te kunnen zetten (die al 2 weken naast elkaar op de weide liepen) dat heeft bloed zweet en tranen gekost om beide weer uitelkaar te krijgen.... en toch accepteerden beide even vrolijk een gespeend veulen of andere paard in hun weide....

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 10:53

Oke, bedankt voor jullie reaktie`s nu kan ik verder gaan denken omdat het dus schijnbaar wel kan.
Ik weet dat gelijktijdig afspenen het beste is, maar helaas gaat dat niet lukken. Het veulen dat bij mijn merrie en veulen komt te staan is een veulen dat gekocht word door iemand en jammer genoeg wil de oude eigenaresse op uiterst 4 maanden het veulen bij haar merrie weg hebben omdat ze weer concoursen wil rijden.
Dat zou dan half oktober worden en mijn veulen is dan nog maar 3 en een halve maand oud dus dan ga ik echt nog niet afspenen .
Op zich heb ik een hele sociale merrie, echt waar ook met haar veulen is ze niet echt "verdedigend" dus we gaan het zeker proberen. Bovendien is de wei echt megagroot dus het andere veulen heeft wel de ruimte om weg te springen. Bovendien kijk ik het aan door de merrie vooral in het begin niet los te laten en dan maar kijken of we een mogelijkhied zien dat het kan *LOL*
Maar ik probeer het dus gewoon, lukt het echt niet dan kan het veulen zolang bij een hele brave al wat oudere D-pony in de wei dus helemaal omhoog zit ik niet maar het leek me zo leuk voor de veulens dat ze dan nu al bij elkaar konden staan. Maar waar moet ik nog meer opletten, weten jullie tips hoe ik dit zo goed mogelijk aan kan pakken want op beschadigde veulens ofwat zit ik natuurlijk niet te wachten. Dus alle advies is welkom *LOL*

Mer1980

Berichten: 18831
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 12:39

Bij ons op stal hebben ze ook een afgespreend veulen bij een merrie met veulen neergezet. dat ging super. succes!