castreren waneer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
geeek

Berichten: 1026
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: wezep

castreren waneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 14:49

op welke leeftijd kun je je hengst laten catreren? (ik hoop dat ik het goed schrijf) Haha!
ik wil mijn 1,5 jarige hengstje dus laten castreren maar ik hoor van veel mensen dat het te vroeg is en dat hij dan niet meer verder groeid wie heeft er ervaring mee? en hoe denk je erover?

mijn website www.berlinde.nl

verstuur je haflinger e-cards hier


Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:53

Vroeg castreren betekent langer doorgroeien. Sommige worden er zelfs een klein stukje groter van.
Met anderhalf jaar oud casteren is helemaal niets mis, als je ze ouder castreert heb je iets meer kans op een blijvende hengsten-verschijning (kleine kans), en je hebt zeker meer kans op 'hengst tussen de oren' voor een langere periode.

Castreer wanneer er geen vliegjes meer zijn, dus vroeg in het voorjaar of laat in de nazomer. Nu, wanneer de dagen bewolkt zijn en de temperatuur snachts best fris is, is een prima periode om te castreren.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Pytrix
Berichten: 154
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Daar waar ik mij bevind en mij thuis voel !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:10

hoi
ik verzorg bij mensen die fokken vandaar
laat ik eerlijk wezen wij hebben hengsten gehad en die hebben we in hun 2de lente laten catreren (of hoe je dat ook mag schrijfen)
maar met hun waren we ook al heel snel van alles aan het doen
B.v lopen, buiten lopen ,springen.
Maar we hebben ook hengsten gehad die we naar een half jaar al hebben laten catreren omdat dat ons verteld was dat dat de groei zou vorderen (omdat ze best klein waren)
daar was:
1KWPN hengstje paard
en een
New forest hengstje pony
en die waren bij even groot Pling
ik hoop dat je er wat aan hebt

ik heb dyslexie

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:34

mijn paard was 3,5 toen hij werd gecastreerd,
hij groeide toen nog 7 cm.!
dus het is niet waar dat je pony niet meer zou groeien hoor!

geen paard mooier dan de Arabier!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:45

Joepje, niet alle paarden zijn hetzelfde.

Over t'algemeen groeien vroeg gecastreerde hengsten langer door.

Je kan evenwel het omgekeerde tegenkomen hoor.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 08:51

die van mij is gecastreerd op zijn eerste verjaardag (leuk cadeautje Tong uitsteken ) en sindsdien 1 of 2 cm gegegroeit ofzo. Dus uitzonderingen zijn er inderdaad zoals ik al las.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:16

Hoe vroeger je hem laat castreren, hoe minder last hije rvan heeft Lachen
Als je hem op z`n 2de laat casterreen, zal hij van streek raken(kan een half jaar tot anderhalf jaar duren bijna)

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 13:25

mexx is nu 2,5 en gaat volgende week onder het mes.. rydar heb ik wel met 1,5 laten ruinen geloof ik..

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 13:34

Ik vind dat je het vooral van het karakter en je eigen mogelijkheden moet laten afhangen. Als hij als hengst braaf is en je kan hem laten lopen, zou ik hem langer hengst laten vanwege het feit dat ze dan toch iets mooier uitgroeien oiv de hormonen.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 13:53

Wij hebben nu een hengst van 8 jaar, zouden we deze nog kunnen castereren zonder 'probelemen'? Ja, ik weet dat het kan Bloos maar zou die iets rustiger worden? Hij heeft nu niet echt veel hengsten gedrag, (ja bijten af en toe Boos!) maar verder wel een lief paard.

Iemand?

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:05

Citaat:
Wij hebben nu een hengst van 8 jaar, zouden we deze nog kunnen castereren zonder 'probelemen'?


Er zit een maar aan, als je een hengst op oudere leeftijd laat casteren en dat is het risico dat hij felgmatiek wordt, dus slecht voor het been. Verder is het volgens mij geen probleem. Vraag wel ff an je DA.

Bij ons bedrijf, al heel wat jaartjes fokken wij paarden en pony's, laten wij de hengsten die niet naar de keuring gaan , zo vroeg mogelijk castreren, zodra het kan. Zo hebben wij een New Forest gehad die met 9 mnd. is gecatreerd, omdat hij erg veel hengst was. Dit is nu een super mooie pony die Z dressuur is en aangespannen loopt en met een zeer mooie stokmaat van 1.48 mtr. Onze ervaring is wel dat hengsten die vroeg gecastreerd worden gemakkelijker zijn, dan hengsten die met 3 jaar gecastreerd worden, maar dat is natuurlijk overal anders *LOL*

FNRS jury t/m de F20, KNHS jury t/m de Z dressuur en Ruiterbewijsexaminator SRR.


geeek

Berichten: 1026
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 20:47

bedankt voor de reacties!! ik had ook nog even de dierenarts gebeld om het te vragen en hij zij ook dat het al wel kon maar dat hij langer door zou groeien enzo onzin en fabeltjes waren! Haha!

mijn website www.berlinde.nl

verstuur je haflinger e-cards hier


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: diemth, SentiBot en 79 bezoekers