scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 08:12

ik zit er over te denken om mijn pony volgende maand te laten scheren omdat ie nu al zon dikke vacht heeft en dat alleen maar erger gaat worden. maar is het dan niet koud voor hem als ik met mennen zijn deken eraf haal? het lijkt me niet echt warm zonder vacht. welke modellen kun je allemaal scheren ? andere optie is nu een deken erbij kopen en die opdoen maar die dikke vacht heeft hij al dus die krijg ik er niet meer af. wat vinden jullie. alsnog deken opdoen of volgende maand scheren?


Liselot

Berichten: 32176
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 08:23

nu alsnog een dken opdoen heeft idd geen zin als je paard nu al veel vacht aan maakt.
als ik jou was zou ik hem volgende maand scheren en dan in een dekenmodel.
dus je laat de vorm van een uitrijdeken zitten. dan heeft je pony het niet koud als de deken afgaat en hij aan het werk moet.
je zou hem wel helemaal kaal kunnen scheren, maar voor mennen zijn er geloof ik geen dekens die je tijdens het werk op kan doen wat bij het rijden wel gewoon kan.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 08:30

Je kan ook een streepmodel doen. Dan scheer je alleen de hals en onderkant van de buik. Je kan zelf beslissen hoeveel je eraf haalt. Je kan bv ook alleen een streep van de onderhals en tussen de benen en onder de buik een streep eraf halen. Ik kan dit weekend anders wel een paar modellen inscannen, als je wilt?

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 08:49

als je dat zou willen doen graag. zou het te koud zijn als ik hem helemaal scheer? ik vind die dekenmodellen echt niet mooi.

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:34

Als je hem helemaal wilt scheren, dan moet je, als je het deken eraf haalt hem goed laten werken, zodat hij het zelf warm krrijgt.
Na het rijden/werken kun je hem dan weer een dekentje opdoen.
Zo lijkt het me niet dat ie het heel koud zal krijgen, als hij lekker bezig is.

* Little Joy * : Ik mis je kleine meid :+:
* Anne Reseda * : B + 18 // L1 + 10 // L2 + 13 // M1 + 2 :list: *\o/* Kampioen B dressuur Haflingerdag Ermelo 2011 *\o/*

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:39

Een zweetdeken opleggen bij het warmstappen en droogstappen kan een optie zijn als je hem helemaal scheert. Of dat lukt met mennen weet ik niet? Misschien eerst aan de hand warm stappen en met mennen meteen wat harder aan het werk zetten?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:09

mijn pony's staan al 1.5 week dag en nacht onder dek en degene die scheert wil liever pas scheren na de eerste vorst, dan schijnen ze namelijk weer een flinke berg vacht aan te maken (ze scheert al jaren). Daarom worden die van mij pas geschoren als het echt koud is geweest, nu ik redelijk op tijd ben begonnen met dekens zitten ze nog niet echt dik in hun vacht.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:15

Als je nu scheert heeft de vacht nog de mogelijkheid om bij te groeien, zodat hij niet helemaal kaal is. Dan is hij niet zo kort in het haar als het echt koud wordt en heeft hij nog wat bescherming.

Voor scheerpatronen:

http://www.newrider.com/Library/Horse_C ... _much.html

Je suis Charlie.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:56

Voor de helft(in wat voor model dan ook) scheren is niet mooi, maar wel functioneel.

Bij mij blijft dit jaar alles zonder deken buiten staan. Zodra ze last gaan krijgen van hun vacht gaat er een strook over de hals af(ongeveer zoals dat eerste plaatje). Dan kunnen ze nog zonder jas buiten blijven staan en kunnen ze hun warmte ook aardig kwijt. Heb ik vorig jaar voordat Dennis op stal ging ook gedaan(hij ging pas half januari toen op stal).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:17

Dit winter (net zoals vorig winter) ga ik marquez scheren zoals het derde plaatje. Hij staat in de winter ook gewoon nog op de wei voor ene paar uur (als het erg koud, nat, glad is maar 1 uurtje). Daarom wil ik hem niet helemaal scheren. In dit model krijgt hij het niet te warmenis hij zo droog. Het is wat minder mooi maar dat kan me niet zovel schelen. Ik rijdt gewoon wedstrijden in de winter en als ze het niet zo mooi vinden hebben ze pech want het is wel het beste voor mijn paard.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:47

Treasure scheer ik dit jaar waarschijnlijk in het jachtpatroon. Geen zin om te hannesen met stalbandages.

liesje_waal

Berichten: 2878
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:58

ik zou het niet in een deken model doen ik zal een foto laten zien van een shetlander
ik vin het geen gezicht maar dat vin ik
mijn shet heeft nu ook een rare vacht hij was mooi bruin en nu heeft hij lichte en donkere stukken er in zitten
Afbeelding
in heb er spijt van dat ik het heb gedaan
groetjes liza

Furore
Rafiki

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:37

Ik scheer andor ook ieder jaar. Dit doe ik omdat hij anders onwijs lang nat op stal staat, ookal heb ik meer dan een half uur uitgestapt. Ik wilde eerst niet scheren maar ik wist dat het beter was voor andor om het wel te doen.

Toen ik hem 2 jaar geleden voor het eerst ging scheren toen had ik model deken. Maar niet zoals hierboven op de foto staat.
Zijn nek was kaal en zijn borst, buik en een deel van zijn kont ook. Heb hier nu geen goede foto van.

Toen ik hem voor de 2e keer geschoren heb toen zag hij er zo uit.
Afbeelding
Voor meer foto's zie mijn profiel!

Zijn hoofdje en zijn benen ga ik nooit scheren!

Veel spullen te koop!! Zie markt.
Lieve mensen doe ajb een bod want ik wil er echt vanaf. Dekjes mogen voor een prikkie weg.

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:46

LiSSy schreef:
voor mennen zijn er geloof ik geen dekens die je tijdens het werk op kan doen wat bij het rijden wel gewoon kan.

Die dekens die je voor het rijden gewoon hebt kun je net zo goed bij het mennen gebruiken hoor!
Ik heb het al heel vaak gezien, blijft prima zitten! (en dat waren dezelfde uitrijdekens die ik ook heb) Lachen

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 16:32

Marloez schreef:
Die dekens die je voor het rijden gewoon hebt kun je net zo goed bij het mennen gebruiken hoor!
Ik heb het al heel vaak gezien, blijft prima zitten! (en dat waren dezelfde uitrijdekens die ik ook heb) Lachen

welk deken bedoel je dan marloez? gewoon een zweetdeken?

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:48

ik heb die van mij ook geschoren.
Omdat ik weer wedstrijden rij in een binnenbak, daar zweet ze heel erg hard in.
Het is wel een gehannes me dekens enzo.. dat is wel jammer..

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:07

lonneke"]
welk deken bedoel je dan marloez? gewoon een zweetdeken?
[/quote]
ja, een uitrij zweet deken Lachen
Je kunt ook 1 nemen die waterdicht is en met fleece gevoerd. Die heb ik ook, en die bevalt me best! Dan is het niet zo'n overgang met die dikke warme deken
Hij ziet er in het echt veel mooier en heel anders uit hoor, ik weet niet waarom ze dit plaatje erbij hebben gezet..? Verward
Maar zo'n idee is het wel dus. En dan kun je er misschien 1 nemen die niet uitgesneden is en dus voor het mennen gebruikt kan worden Lachen
Afbeelding
[quote="divoza schreef:
900 D nylon
fleece voering
zadeluitsparing
reflecterende strips

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:07

ik zou hem lekker scheren. en dan met in en uitstappen een zweetdeken op. en voor de rest zal hij onder het werk het niet koud krijgen.


Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:10

Die ik in mn profiel heb staan, als allerlaatste foto, die zweetdeken zou je misschien kunnne gebruiken voor het mennen. Bij die heb ik het al vaker gezien bij mennen. (mar hij is van fleece en niet waterdicht hoor).

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:14

Mijn verzorgpony heb ik vorig jaar ook geschoren. Die loopt ook aangespannen. We doen gewoon snel optuigen, en snel gaan stappen. Dat gaat prima. Na het rijden snel weer het tuig af, en een zweetdeken erop. Dan heb je echt geen problemen.

En idd, als je niet te hard scheert groeit het snel terug. Vorig jaar heb ik mijn pony geschoren toen hij nog aan het verharen was, binnen een week had hij alweer een normale zomervacht. Toen heb ik hem wel goed onder dek gehad, maar toch 2 maanden later nog een keer geschoren omdat de vacht best wel gegroeid was.
Dus als je in oktober scheert, dan kun je zeker prima mennen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers