Schuren over hele lijf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (Belgiƫ)

Schuren over hele lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 18:38

Sinds kort heeft mijn shetlandpony (een 1-jarige merrie) een nieuw tijdsverdrijf gevonden. Ze schuurde vroeger al eens occasioneel in haar stal, maar nu gaat ze om de paar uur gaat uitgebreid schuren tegen de onderste dikke tak van de weideboom, en zet ze haar volle gewicht ertegen om eerst haar schouders te schuren, dan haar billen, haar rug, haar nek, en tenslotte haar staart. Ze schuurt zo vaak en hard dat de haren al afgebroken zijn en recht overeind staan. Dat gaat zo een hele dag door : grazen en de boom opzoeken.

Nu : ze is sinds kort in haar winterhaar aan het raken, dus ik dacht dat dit een oorzaak kon zijn, en verhoogde eveneens de mineralen/zout gift die ze 's avonds krijgt. Ze heeft geen manenexceem, noch schilfertjes. Ik heb al verschillende keren haar (dikke) vacht zitten afspeuren, maar ik zie niet direct beestjes, alleen veel stof. Ze heeft nergens bultjes of een beschadigde huid. Ik borstel haar elke dag, teneinde haar borstelige haren terug wat glad te krijgen, zonder resultaat.
Ze heeft een maand geleden een 3 x 2 weken wormenkuur gehad met het sterkste middel dat er te krijgen valt (Equest).

Dus : het kan al niet liggen aan wormen, noch aan een voedingstekort (ze krijgt naast het karige weitje 's ochtends en 's avonds wat voordroog (Horse dinner van Aveve) een voederbiet per dag, 200 gram Cavalor ponymix en twee maatlepels Pavo mineralen en een handje zout). Alleen oogt haar vacht wel verschrikkelijk lelijk, nu. Van een wollig zacht beertje is ze nu stilletjes aan aan het overgaan naar een vies, borstelig en schurftig ding.

De veearts komt pas over 3 weken nog eens langs de stal, en ik wil haar niet zomaar laten langskomen voor iets waar jullie mogelijk het antwoord op weten ?

Ik las iets over luizen op de site.. maar hoe herken je die ? En zouden de andere paarden er dan ook geen last van moeten hebben ?

Iemand die dit herkend en weet wat te doen ?

Bedankt !
Laatst bijgewerkt door Sigrid72 op 25-09-04 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

loyalty

Berichten: 1290
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Ijzerlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:00

heyy mijn shetlander heeft ook zo iets maar ik dagt dat het zomer ecseem was
die schuurt zich ook helemaal open zelfs tot bloeden na.
nu gaat het opzich wel weer na allemaal spulletjes maar het is nog steeds niet over bij haar is het nu der hele manenkam der staartwortel(dat bovenstukje) en op der reet ik weet ook niet helemaal meer wat ik er nou mee aan moet Verward Verward
groetjes Ike

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:25

stof jeukt ook verschrikkelijk.

ik zou haar eens goed wassen....wedden dat het beter gaat?

Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 19:29

Ze heeft zoveel stof omdat ze enorm graag op haar favoriete zandplekje rolt Lachen

Ze werd gewassen in de zomer, laatste keer nu weer zo'n goede 20 dagen geleden, maar nu ze in het winterhaar gaat, is wassen niet wenselijk, omdat ik anders haar vet en bescherming aantast. Bovendien is wassen met koud water in dit hondenweer echt geen pretje.

Daarnaast staat ze in een buitenstal met veel weidegang, dus heeft ze dat wintervelletje echt nodig Lachen

Ze wordt wel dagelijks geborsteld, maar gerost (om al het zand er uit te krijgen) gebeurt dus niet meer.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:47

ja die oliebol van mij heeft net zo lang staan schuren totdat zijn hele huid openlag. Kwam door antibiotica waarschijnlijk. Ben je lekker klaar mee....