Dronken rondrijden op een paard mag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Dronken rondrijden op een paard mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 21:15

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_23042.html
Het laatste nieuws

Een rechter van het Hooggerechtshof van de Amerikaanse staat Pennsylvania vindt niet dat een paard een vervoersmiddel is, waardoor de wetten rond rijden onder invloed ook niet van toepassing zijn op ruiters. In 2002 reden twee dronken ruiters met hun paard 's nachts terug van een bar naar huis op een donkere landweg . Dat deden ze samen met een eveneens dronken automobilist die het paard van een van de ruiters aanreed. Ze werden oorspronkelijk vervolgd omdat ze alledrie rondreden onder invloed van alcohol.

De advocaat van de twee dronken ruiters heeft nu kunnen bekomen dat ze worden vrijgesteld van vervolging. Hij onderzocht de wetten rond rijden onder invloed van de staat Pennsylvania en kwam tot de conclusie dat het woord 'voertuig' niet van toepassing is op paarden.

Aanklagers vonden nochtans dat de wetten wel een paard als een voertuig zien, maar de rechter volgde hen niet. De rechter adviseerde iets aan de staatswet rond rijden onder invloed te veranderen. Nu is het niet duidelijk welke regels van de wet kunnen toegepast worden op zowel dieren als voertuigen.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:20

belachelijk, de paarden zijn het slachtoffer van de dronken mensen, ik vind dat ze zeker wel vervolgd moeten worden! Dronken mensen zijn ook gevaarlijk hoor, ook op paarden!

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:36

Nouja inderdaad belachelijk!!! Dat is dus echt wel gevaarlijk zie me zelf al gaan zeg, arm beest

27-10-2011 * Een droom die in vervulling gaat... Casjino van Knedo <3

30-11-2013 * Onze zoon Joah is geboren! <3

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:44


En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Chanelletje

Berichten: 848
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Kartonnen doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:44

Idd! Moet er niet aan denken,arme paarden zeg!
Ze zullen er vroeg of laat wel achter komen dat een echt verkeerde keuze was..

Haha! Woeii!! Die kleurtjes zijn wel erg leuk!! Tong uitsteken
Kun je mensen mee pesten =) Haha!
Lachen Lachen Lachen Trouble en Propje zijn mijn Schatjes!! Lachen Lachen Lachen

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:46

Wat een sukkels zeg arme paarden.
Moeten ze die wet veranderen in: niet dronken aan het verkeer deelnemen. Als ruiter val je onder voetgangers toch?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:06

Dronken op een paard Verward

Ik vind het persoonlijk wel erg riskant! En niet alleen voor de paarden

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:12

in nederland zou dit niet kunnen want een paard wordt hier gezien als vervoersMIDDEL en is geen voertuig,en ja als je hier dronken op je paard zit krijg je een bekeuring en wordt er een rijverbod opgelegd,en eventueel je paard in beslag genomen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 08:37

Dat klopt, hier kom je in NL absoluut niet mee weg.

tirana_nr1

Berichten: 578
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:06

wat belachelijk!!!
arme paardjes. Verdrietig
ik vind dat ze wel gestraft moeten worden.
dit is eigenlijk gewoon dierenmishandeling Stoom uit je oren

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:12

westernworld schreef:
in nederland zou dit niet kunnen want een paard wordt hier gezien als vervoersMIDDEL en is geen voertuig,en ja als je hier dronken op je paard zit krijg je een bekeuring en wordt er een rijverbod opgelegd,en eventueel je paard in beslag genomen.


Dat is niet helemaal waar. Artikel 8 (rijden onder invloed) geld voor iedereen, behalve voor voetgangers, geleiders van vee en ruiters.
Het is raar, maar waar.

Overigens kunnen ze je wel pakken voor artikel 5 (gevaar of hinder veroorzaken voor anderen op de weg) maar dan moeten ze wel duidelijk hard kunnen maken dat je echt "gevaar" veroorzaakt. Of eventueel openbare dronkenschap. Maar dan moet het ook duidelijk zichtbaar zijn, anders gaat dat ook niet op.

Tja, ik heb het ook niet verzonnen

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:14

Enne een paard in beslag genomen..... volgens mij klopt dat ook niet helemaal, want voor artikel 8 worden ook geen voertuigen in beslag genomen. Behalve als jij na het opgelegde rijverbod, toch nog gaat rijden...

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /

mariz
Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 11:53

tjee zie je jezelf al gaan nadat je de kroeg komt uitrollen! volgens mij rij je dan achterstvoren terug naar huis, is idd niet eerlijk tegenover een paard! echt raar, hoe ze op het idee komen

Cara B+15 L1+6 :+:

Allejandro
Berichten: 18538
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 12:33

Clown tsjeeej.... Scheve mond

Ik snap niet waarom het hier dan (vind ik) wel goed geregeld is, maar
daar niet.. ze geven cker niet veel om paarden!?
tis wel een vervoersmiddel hoor! en vroeger was het een zeer
belangrijk dier, maar tegenwoordig..

Mama van C. (06-2011) & E. (01-2013) & L. (03-2015)

Saltow

Berichten: 1117
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Ninove-City (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 13:04

Ja oke...
Zijn ze nu helemaal op hun kop gevallen ?
Het paard heeft ook zijn rechten

Paradise is pretty sweet until you smash your fase to a banian tree...
...Paarden schenken ons de vleugels die wij ontbreken...
Who put the flower in the barrel of that gun ?

Mo_I_Rana

Berichten: 7503
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 13:09

dit is levensgevaarlijk!
vind het schandalig dat dit wordt toegelaten!


¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨
Whatever happened, happened¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨

Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 13:43

natuurlijk kan dronken rijden op een paard niet...
maar veel valt er niet aan te doen, iedere ruiter moet zijn verantwoordelijkheid kennen, net zoals fietsers dat ook moeten.
Al is dit natuurlijk anders omdat er een levend wezen in het spel is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 14:11

Tsjee!
Dat is toch hartstikke stom en dom als je dat doet?!
Dronken rondrijden...
MENSEN! zucht..

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 14:21

Dat heb ik al meegemaakt (ikzelf was niet dronken, was toen 12 jaar)
Maar onze begeleiders wel. Hun paarden werden helemaal gek (2 hengsten, 1 merrie), en in galop over de stenen. Onze ponytjes konden ze niet bijhouden dus waren we verdwaald. Later trof ik mijn zusje aan op haar leasepony, ze had gelukkig niets voor. Dan vonden we samen mijn vriendin Debbie, gelukkig reed zij op een pony die erg lui is en voor niets bang is. Ze was ook de oudste van ons drieen. We wisten niet waar we waren, later vonden we een bord met ''Lichtaard'' op, terwijl we in Tielen moesten zijn. Gelukkig stond het ruiterbos wel aangegeven, en daar kende ik mijn weg perfect! Ook om weer naar de manege te gaan. Toen we er waren hadden Ilse & Hilde niets (2 van de begleiders). Maar Mark, is wel naar het spoed gebracht met een hersenschudding, zijn paard was in de prikkeldraad terecht gekomen en had vreselijk verwondingen. Het vel op de borst hing er aan te bengelen, gelukkig was hij snel hersteld.

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:47

Bayan schreef:
natuurlijk kan dronken rijden op een paard niet...
maar veel valt er niet aan te doen, iedere ruiter moet zijn verantwoordelijkheid kennen, net zoals fietsers dat ook moeten.
Al is dit natuurlijk anders omdat er een levend wezen in het spel is...


Nou, zal ik je iets raars vertellen?

Fietsen als je teveel gedronken hebt is dus wel strafbaar gesteld onder artikel 8 (rijden onder invloed)!!! De politie kan jou gewoon laten blazen en als je teveel gedronken hebt, kun je gewoon aangehouden worden. Praktijk leert, dat dit vrijwel niet gebeurt (tja, je hebt er natuurlijk altijd figuren tussen zitten) Tenzij iemand dusdanig veel gevaar veroorzaakt... Maar goed, dat spreekt voor zich, denk ik. Fietsen wordt vaak gedoogd, omdat we liever zien dat iemand de fiets neemt, dan de auto....

Alleen paardrijden niet is niet strafbaar gesteld onder artikel 8!!!Ik weet ook niet waarom ze dat er niet bij betrokken hebben.

Heel vreemd. Ik zal van de week wel even uitzoeken of er al eens jurisprudentie over is geweest.

Wordt vervolgd....

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:52

Ik vind het behoorlijk stom als je dronken op je paard gaat zitten, wie weet waar je je paard naartoe stuurt als je het niet in de gaten hebt!!

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:22

Sandertjuh schreef:
Ik vind het behoorlijk stom als je dronken op je paard gaat zitten, wie weet waar je je paard naartoe stuurt als je het niet in de gaten hebt!!


Vraag dat maar aan de gebroeders W. Die sturen hun paarden over de hoogste hindernissen heen *LOL* en ze winnen ook regelmatig Haha! .

Bekend spreek woord is: Denken moet je aan je paard overlaten..... Zolang het paard niet dronken is.... Knipoog Haha!

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:25

annegti schreef:
Vraag dat maar aan de gebroeders W. Die sturen hun paarden over de hoogste hindernissen heen *LOL* en ze winnen ook regelmatig Haha! .

Bekend spreek woord is: Denken moet je aan je paard overlaten..... Zolang het paard niet dronken is.... Knipoog Haha!
Toch niet dronken ?!? Bloos!

"May the horse be with you"

Nieuwe foto's op www.elisesundance.tk <- zit tijdelijk even redelijk chaotisch in elkaar...

21 aug - SGW / 4 sept - Spr / 2 okt - Spr / 16 okt Spr+Dr /


blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:29

RanouK schreef:
Dat heb ik al meegemaakt (ikzelf was niet dronken, was toen 12 jaar)
Maar onze begeleiders wel. Hun paarden werden helemaal gek (2 hengsten, 1 merrie), en in galop over de stenen. Onze ponytjes konden ze niet bijhouden dus waren we verdwaald. Later trof ik mijn zusje aan op haar leasepony, ze had gelukkig niets voor. Dan vonden we samen mijn vriendin Debbie, gelukkig reed zij op een pony die erg lui is en voor niets bang is. Ze was ook de oudste van ons drieen. We wisten niet waar we waren, later vonden we een bord met ''Lichtaard'' op, terwijl we in Tielen moesten zijn. Gelukkig stond het ruiterbos wel aangegeven, en daar kende ik mijn weg perfect! Ook om weer naar de manege te gaan. Toen we er waren hadden Ilse & Hilde niets (2 van de begleiders). Maar Mark, is wel naar het spoed gebracht met een hersenschudding, zijn paard was in de prikkeldraad terecht gekomen en had vreselijk verwondingen. Het vel op de borst hing er aan te bengelen, gelukkig was hij snel hersteld.


Lekkere begeleiders had je dan, wat onverantwoordelijk!!! Scheve mond

Ik vind het trouwens verschrikkelijk dronken op het paard, zo breng je het onschuldige dier ook in gevaar!

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:44

Suel schreef:
Toch niet dronken ?!? Bloos!


Nou, 't is maar wat je dronken noemt.... Heb jaaaaaaren geleden 1 van de 2 in dusdanige staat op paard zien stappen dat hij niet rechtuit meer kon lopen en opstappen ook niet echt geweldig meer ging. Toen hij eindelijk zat sprong ie op het voorterrein twee keer over een hindernis, knalde vervolgens het parcours foutloos in de snelste tijd door en mocht zich als eerste opstellen bij de prijsuitreiking.

Feit is dat een paard ook hersens heeft om mee te denken en een auto niet. Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArcoIris, Azmay, DotBot, IASCrawler, josien_m_, Koekie_186, Majestic-12, MyLittleAnna, Pjotar, pretparkpony, Reggledoos, rocky_1995, VogeltjeM en 64 bezoekers