De koop van een nieuwe pony.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

De koop van een nieuwe pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-02 17:56

Hoi,
Ik heb een vraagje, ik ben al een tijdje opzoek naar een leuke pony, om wedstrijden mee te gaan rijden. Nu vroeg ik mij af of het normaal is om te vragen aan de eigenaar van je toekomstige pony of je de pony (die jij misschien wilt kopen) een tijdje (maand) op proef kan krijgen voor de koop. Is dit een normale vraag, vinden verkopers van pony's dit over het algemeen goed? Ik heb een pony op het oog die ik waarschijnlijk wil gaan kopen. Ik wil haar eerst laten keuren door een dierenarts en haar een tijdje op proef nemen. Wat is de normale proeftijd, dat je de pony thuis kan uitproberen? Heb je een antwoord op mijn vragen, laat even een berichtje achter. Alvast bedankt,
Melina


i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 18:51

ik vind het een hele normale vraag.
Je ziet een pony die gewoon in zijn vertrouwde ongeving is.
Als hij dan rustig is geeft ddit geen goede indruk vind in.
Misschien is hij bij jou op stal wel heel vervelend.
ik heb zelf mijn enter een maand op proef gehad.
En volgensmij doen de meeste mensen een maand.
Vraag gewoon wat de eigenaar er van vind
s6

Paardrijden: vallen en weer op staan
BEKIJK PLEASE MIJN PROFIEL EN MISSCHIEN KEN JE GELDERBLOM

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 18:52

Je moet het idd gewoon vragen of de verkoper er bezwaar tegen heeft dat je de pony een paar weken op proef wilt.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 19:39

Het is een normale vraag, maar of je er een positief antwoord op krijgt is afwachten *LOL* (ik geef zelf mijn paarden zeker niet op proef mee)

Een maand is een redelijke periode, maar als de verkoper 2 weken toestaat is dat ook voldoende. Gewoon vragen en dan hoor je het wel! Haha!

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 19:43

ja hoor, je kan het altijd proberen maar 10 tegen 1 dat het antwoord nee is.. Knipoog helaas.

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 22:08

Is een normale vraag, maar het gebeurt vaker niet dan wel, de eigenaren stemmen dus niet toe. Mocht hij wel toestemmen, dan is 2 tot 4 weken wel genoeg dacht ik zo...

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 22:09

gewoon vragen !!

het is een heel normale vraag, en bij meer dan de helft wordt dit ook wel geaccepteerd hoor!

Het is alleen maar verstandig!! Nee heb je, ja kun je krijgen om het zo maar even te zeggen.

Succes ermee!!

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 08:59

Zeker doen!!!!!!!!

Als wij indertijd een proefperiode hadden afgesproken hadden we veel geld bespaard en een teleurstelling voorkomen. Onze pony was de eerste drie weken heel braaf en daarna flipte ze totaal. De oorzaak is natuurlijk moeilijk te achterhalen maar het werd gevaarlijk voor onze dochter. Dus toen hebben we haar weer moeten verkopen, als we een proefperiode hadden afgesproken dan was ze terug gegaan. Nu zou ik geen pony meer kopen zonder proefperiode, als de verkoper daar niet mee accoord gaat dan geen koop, simpel en duidelijk.
Nou begrijp ik best dat je als verkoper hier niet blij mee bent maar we hebben duur leergeld betaald.

Groetjes en eeen hoefje van Gamble

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 09:27

Doen! Wij hebben nu drie keer een paard voor onszelf gekocht, en drie keer was het antwoord positief. De verkopende partij heeft er ook belang bij dat het paardje en jij het goed kunnen vinden, en dat dier niet binnen een maand bij een vage handelaar oid terechtkomt.
Ik vind een maand wel lang, maar niet onmogelijk, de mijne mocht ik een maandje op proef, maar wel op voorwaarde dat ze bij de verkoper op stal bleef staan.

Er moeten echter wel heeeel duidelijke afspraken gemaakt worden, onder meer over buitenrijden, weidegang met andere paarden erbij, en aansprakelijkheid bij verwonding of blessures....

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 09:29

ja, vaak kan dat. als tip zou ik hem eerst op proef nemen en dan pas laten keuren, dan heb je geen onnodige kosten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 09:32

De pest is dan wel dat je al aan het dier gehecht bent. Zo ging het dus bij ons toen we Jordy kochten voor Dick (de voorganger van Leonardo). Hartstikke lief dier, al een weekje fijn mee getutteld en gereden dus hartstikke dol op dat beestje, wordt 'ie afgekeurd... spatproef positief Frusty En dan sta je dus met de traantjes in je ogen, want hij moet weer weg.... Huilen

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 16:45

Sonja schreef:
De pest is dan wel dat je al aan het dier gehecht bent. Zo ging het dus bij ons toen we Jordy kochten voor Dick (de voorganger van Leonardo). Hartstikke lief dier, al een weekje fijn mee getutteld en gereden dus hartstikke dol op dat beestje, wordt 'ie afgekeurd... spatproef positief Frusty En dan sta je dus met de traantjes in je ogen, want hij moet weer weg.... Huilen


Hetzelfde als ik gehad het met Witney, alleen zij werd afgekeurd op dampigheid. Echt een rotmoment als je dan dat paard weer op de trailer moet zetten. Laat je paard dus meteen keuren!

Ik ben tijdens mijn zoektocht op een stuk of 8 adressen geweest, en Witney was de enige die ik op proef kon krijgen. Bij de anderen kon ik best meerdere keren komen kijken en rijden, maar ze wilden de paarden niet meegeven, wat ik zelf ook niet zou doen.

Ik weet ook niet of je in een paar weken een goed beeld kan krijgen van hoe je paard is, hij of zij moet toch aan zijn vreemde omgeving wennen. Bij Sheril krijg ik nu pas het idee dat ze is zoals ze is, de eerste 2 maanden heeft ze heel veel moeite gehad met het werk (ze had nooit veel gedaan onder het zadel en kreeg snel haar zin), de andere omgeving en de andere paarden. Ze heeft nu ook een heel andere uitdrukking in haar ogen dan toen ik haar kocht, ze is nu vrolijk en tevreden en toen keek ze een beetje suffig. In de eerste 2 maanden heb ik best wel eens moeite gehad met haar, ze deed absoluut niet wat ik wilde. Nu begint het steeds beter te klikken, ze loopt nu waar ik wil (meestal Haha! ) en is veel voorwaartser.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 20:29

gamble schreef:
. Onze pony was de eerste drie weken heel braaf en daarna flipte ze totaal. De oorzaak is natuurlijk moeilijk te achterhalen maar het werd gevaarlijk voor onze dochter. Dus toen hebben we haar weer moeten verkopen, als we een proefperiode hadden afgesproken dan was ze terug gegaan. Nu zou ik geen pony meer kopen zonder proefperiode, als de verkoper daar niet mee accoord gaat dan geen koop, simpel en duidelijk.

Zoiets heb ik dus ook gehad, pony begon als hete maar betrouwbare pony maar werd steeds gekker, na een maand echt gemeen steigeren enz. , was dus erg blij dat we een proefperiode hadden afgesproken. Heeft natuurlijk nog heel wat tranen gekost, klikte perfect verder tussen Megan en mij, maar het ging toch niet langer.
Ravenna hebben we in feite ook nog op proef. We hebben haar al gekocht enzo,maar mocht het bijv. toch nog fout gaan met Spot en haar kan ze zo weer terug. Die mensen waren gewoon heel gek op d'r en willen dus ook het beste voor de pony.
Stel dat Spot verkocht moest worden zou ik graag op proef doen, dan heb je zelf veel meer controle over wat er met de pony gebeurt. Wel onder goede afspraken natuurlijk, het moet niet deschuld van die mensen zijn (hoewel je je pony dan volgens mij helemaal niet bij hun wil laten zitten,maar goed)
Maar vragen kan geen kwaad, nee heb je, ja kun je krijgen

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-02 22:04

Bedankt voor al jullie reacties, ik heb aan de eigenaar van de pony gevraagd of ik haar (de pony) op proef mocht hebben. Hij zag het niet zitten, maar ik mocht haar wel laten keuren. Dus dat doe ik wel, ik mocht daar wel zo vaak ik wil komen rijden, dus dat doe ik ook.
Ik beslis pas na goedkeuring van de dierenarts en als ik nog een paar keer ben komen rijden.
Groetjes Melina


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 07:26

Gewoon vragen inderdaad.. Nee heb je ja kun je krijgen.
Al weet ik zeker dat de meeste nee zeggen.
Lachen
Ik zal het ook niet zo snel doen.

Succes!

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 09:18

Over dat rijden bij de verkoper zelf, Je kunt zo vaak rijden als je wilt mar het dier is in de eigen omgeving en dat geeft een vertekend beeld. Onze dochter heeft toen 4 dagen op de pony gereden.We zijn zelfs naar het bos geweest. Iedereen was onder de indruk, het ging echt perfect. We hadden helemaal geen plannen nog om te kopen maar dit zag er zo goed uit en voelde goed. Zo zie je maar het kan allemaal heel bedriegelijk zijn.
En we hebben haar ook laten keuren, ze was prima. En toch ging het uiteindelijk niet goed.

Hopelijk is dit jouw droompony, veel succes.
Groetjes en een hoefje van Gamble

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 10:54

Hoi

Ik zou het ook zeer zeker vragen.
En een pony of paard kopen is niet niks.
Het is geen fiets,
Ik zou inderdaad als die man nee zegt zeggen dat je verder zoekt misschien dat hij dan toch zegt doe maar.
Ik heb het ook altijd gedaan en als ik de mijne verkocht mochten ze het ook op proef nemen.

suc6
gr.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 16:20

ik vraag het ook altijd en heb het ook bijna altijd gekregen... dus zeker vragen.

het gebeurt zelden maar als wij een pony verkopen dan kan dat ook altijd op proef.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 08:54

Sonja schreef:
De pest is dan wel dat je al aan het dier gehecht bent. Zo ging het dus bij ons toen we Jordy kochten voor Dick (de voorganger van Leonardo). Hartstikke lief dier, al een weekje fijn mee getutteld en gereden dus hartstikke dol op dat beestje, wordt 'ie afgekeurd... spatproef positief Frusty En dan sta je dus met de traantjes in je ogen, want hij moet weer weg.... Huilen


idd heb ik ook gehad
hij was kreupel maar volgens iedereen moest ik hem nog een kans geven
hop 2 maandenin de wei
na 2 maanden zou ik er weer opstappen durfde ik niet meer (was er met de eerste keer rijden afgegooid)
en hij werd alsnog afgekeurd
tja komt hard aan na 2 maanden "je" paard weer weg zien gaan
de volgende mocht ook op proef komen, die heb ik gelijk laten keuren en die werd afgekeurd op de buigproef

mijn nieuwe paardje heb ik ook gelijk laten keuren
was goed gekeurd
heb ik gereden ging heel goed
en 2 dagen later stond ze bij ons op stal en daar staat ze nog steeds
dus op proef is helemaal niet zo raar
ik heb zelfs 2x die mogelijkheid gehad
gewoon vragen dus!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 09:35

Hi,

ik eis altijd proeftijd. Toen ik op zoek was naar een tinker had ik er eindelijk eentje gevonden, maar ik kreeg geen proeftijd. Nou dan neem ik 'm dus niet, zo simpel is het. Ik vond het toen echt geen zuivere koek en ik snap ook niet echt waarom je je paard niet op proef zou meegeven, lijkt me toch logisch! Als ze hem nou kopen en hij bevalt niet en hun verkopen hem weer dan weet je niet meer waar hij is, komt hij in de handel terecht! Nee hoor al mijn paardjes krijgen proef mee voor het leven, ik heb dus het eerste recht om terug te kopen. Verder kreeg mijn tinker een officiele proeftijd van 3 maanden.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 21:26

Citaat:
Nou dan neem ik 'm dus niet, zo simpel is het. Ik vond het toen echt geen zuivere koek en ik snap ook niet echt waarom je je paard niet op proef zou meegeven, lijkt me toch logisch!


Ik snap het wel hoor *LOL* Als je je paard op proef meegeeft heb je geen controle wat ermee gebeurt en het komt toch weleens voor dat een paard kreupel (of bang om te springen) terugkomt en dan zit de verkoper met het probleem! En niet iedereen heeft de mogelijkheid om zijn paard weer te onderhouden als hij terugkomt. Als je op een pensionstal staat en je geeft hem drie maanden op proef moet je dus drie maanden een 'stand-by-box' hebben voor het geval dat...
Mijn pony was ook helemaal in orde, maar die is vanwege praktische problemen ook niet op proef meegegaan...*LOL*

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 10:04

gamble schreef:
Over dat rijden bij de verkoper zelf, Je kunt zo vaak rijden als je wilt mar het dier is in de eigen omgeving en dat geeft een vertekend beeld.


Hier ben ik het dus niet mee eens. Zoals die pony zich daar gedraagd, gedraagd hij zich in zijn normale omgeving, zo is het karakter van de pony in principe. Als jij die pony twee weken op proef hebt bij je thuis, kun je nooit zien hoe die pony zich in een vertrouwde omgeving gedraagd, terwijl dat juist zo belangrijk is. Iedere pony zal zich anders gedragen in een nieuw huis, zeker door de andere paarden, ander voer (daar kunnen ze heel fel op reageren), ander dagritme, ander werk. Juist doordat je hebt gezien hoe zo'n pony zich gedraagd als hij in zijn vertrouwde omgeving is, weet je wanneer hij zich echt thuis voelt op zijn nieuwe stal.

Vaag verhaal, ik weet het even niet beter te omschrijven. Waar het op neer komt is dat hoe het gedrag van de pony in vertrouwde omstandigheden meer zegt dat het gedrag in een nieuw huis. Als hij inderdaad na een paar weken opeens doordraait kan hij verdoofd zijn geweest, maar kan bijvoorbeeld ook het voer mis zijn.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 21:16

Het is zeker een hele normale vraag, mij bij ons is het antwoord 'nee'. Je kan natuurlijk best een paar x komen proefrijden, das geen probleem. Maar in het verleden hebben we dus wel een x een paard op proef gedaan, en die kwam na een maand compleet verknald terug. Je weet dus nooit wat er in een maand met het paard gebeurd. vandaar.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 21:33

Wij gaan ook onze E-pony verkopen ,maar zal ik desgevraagd haar niet op proef laten gaan.
Ik vind het duidelijk zoals Miran het beschrijft.

Mijn eigen paard is een braaf dier,ook vlgs vorige eigenaar ,was erug druk in het begin, nu is ze de rust zelve.

Neem er de tijd voor en als je twijfels over aankoop hebt niet doen!

Succes met zoeken,en uitproberen.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, JudithGigi, StonedRomy, xYaartje en 121 bezoekers