Meldplicht droes???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Meldplicht droes???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 12:24

Ik wil heel graag weten of er meer mensen zijn die vinden dat er een meldplicht voor veeartsen moet komen als zij droes constateren. Ik kan me namelijk erg boos maken als het belang van de commercie boven het belang van het paard wordt gesteld. Nu ook weer in Stadskanaal. Eerst wordt er begin september beweerd dat er droes op de manege is, vervolgens wordt dat ontkend door de vereniging middels een groot stuk in de krant, het zou "slechts om een verkoudheidje" gaan!!! De wedstrijd op 11 en 12 september ging gewoon door (al deden hun eigen leden niet mee...) en ook het jubileum werd gevierd. En nu opeens de mededeling (van het bestuur van de vereniging notabene!!!) dat er OPNIEUW droes heerst............ Belachelijk!!!!!!!!!!! Boos! Boos! Boos! Droes is uiterst besmettelijk en kan dodelijk zijn!!!!!!! Ik snap niet dat paardenliefhebbers elkaars paarden willens en wetens aan zulke gevaren blootstellen!!!!

Zie voor info www.stegen.net (onder de tab NIEUWS)

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:35

Kan me er ook boos om maken. Snap niet dat het genegeerd word. Mensen denken vaak nog dat droes niet zo erg is. Mijn pony is er wél aan overleden.

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:09

Het kan dodelijk zijn maar zeer uitzonderlijk en normaal gezien is eenmaal gehad altijd beschermd (zoals kinderziekten).
Ik ben ook wel voor zo een meldplicht maar dan ook voor schimmel en pootschurft want hoewel dit niet dodelijk is, is het toch niet gemakkelijk om er terug van af te geraken eenmaal besmet en besmetting kan ook via materiaal en zo.

Skreiandor
Berichten: 677
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:14

Ik vind dat alle besmettelijke aandoeningen een meldplicht moeten hebben

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:22

Ik vind absoluut dat er een meldplicht moet komen! Ziektes worden nog steeds vaak verzwegen, omdat het economische belang (de centen dus) voor gaat.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:31

Volgensmij was www.droesmeldpunt.nl bedoeld voor meldingen, maar heb de site nog nooit in werking gezien. Verward

De wedstrijd in stadskanaal is doorgegaan omdat het niet op het terein van stadskanaal was.

De manege is ook gesloten, en de lessen van de vereniging zijn sinds de 'verkoudheid' nooit meer doorgegaan.

Wel ben ik benieuwd wie er achter dit (schaduw?) account zit? Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:46

Lydiia schreef:
Volgensmij was www.droesmeldpunt.nl bedoeld voor meldingen, maar heb de site nog nooit in werking gezien. Verward


Nee, ik ook niet. Waardeloos. Boos!

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 14:06

Nou Lydiia, ik heb géén schaduwaccount, en kijk maar ff op www.stegen.net en lees daar dan maar dat de lessen gewoon doorgaan..........

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:09

Verplaatst naar MD.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:53

huh ik dacht dat ik gereageerd had.
Ik ben dus VOOR een meldpilicht en zelfs de mogelijkheid om strafrechtlijke stappen te kunnen ondernemen tegen bedrijven die zich hier niet aan houden.
Tjody staat nu met Droes dankzij zo'n zwijgzame stalbaas, mag maar hopen dat ze er niet teveel schade aan overhoud en dan nogmaar niet te spreken over mn financiele schade.

Urlando

Berichten: 142
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 18:00

Ik weet er alles van!!!! Sta al anderhalve maand met droes omdat de staleigenaar het niet belangerijk genoeg vond om mij dat even te vermelden toen hij een ziek dier binnen haalde en bij mijn paard op het land zetten!!!!

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:07

Vorig jaar november is mijn 6 jarige arabische ruin overleden aan droes.Er kwam een haflinger bij ons op stal die op dat moment droes had.De dierenarts is toen geweest en heeft ons niet gezegd dat het dier droes had,hij zei dat hij verkouden was.Na 10 dagen werden 3 van onze 4 paarden ziek.2 daarvan zijn er goed doorheen gekomen,maar mijn paard is zo ziek geworden dat hij het niet heeft mogen halen.Hij heeft 2 weken lang 40 graden koorts gehad,niet gegeten,niet gedronken en kreeg haast geen lucht.Hij was in 2 weken tijd veranderd van een prachtig gezond paard in een scharminkel.De dierenarts kon volgens zeggen alleen maar pijnstillers geven,ik vond dat hij aan het infuus moest maar dat was volgens de dierenarts niet mogelijk.Op een morgen kwam ik op stal een daar stond hij met 4 vreselijk dikke benen,hij kon haast niet meer lopen.Hij had bloedvergiftiging,doordat de gifstoffen niet meer afgevoerd konden worden door de hoge koorts en het niet drinken.Hij heeft nog antibiotica gekregen maar het was al te laat.S'avonds kwam ik op stal en was hij al aan het doodgaan.Hij was al aan het koud worden,en klapte neer en is toen nooit meer opgestaan.Iedereen zei tegen me dat hij er niet aan zou doodgaan,maar ik wist diep in mijn hart wel beter.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:53

Afgezien of droes nou wel of niet veel dodelijke slachtoffers maakt, je wil toch niet graag dat je paard zoiets krijgt.

Ik vind dat mensen met een paard dat iets mankeert, ook al is het maar een verkoudheidje of een schimmel, anderen hier zsm over moeten informeren en hun paard zoveel mogelijk van anderen moeten isoleren.

Je ziet gewoon in de praktijk dat op stallen waar dat gebeurd, de schade vaak heel beperkt blijft. Enerzijds omdat er gewoon minder besmettingsdruk is, anderszijds omdat de andere paarden extra in de gaten gehouden worden en er dus snel gereageerd wordt met de juiste behandeling. En het maakt helemaal niet uit over wat voor besmettelijke ziekte het gaat, geldt voor allemaal!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:53

BitchyWitchy schreef:
Nou Lydiia, ik heb géén schaduwaccount, en kijk maar ff op www.stegen.net en lees daar dan maar dat de lessen gewoon doorgaan..........


Naja goed. Op internet of niet. De LR&PC lessen gaan niet door, maar dat had je inmiddels wel begrepen... Knipoog

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 22:25

Lydiia schreef:
Naja goed. Op internet of niet. De LR&PC lessen gaan niet door, maar dat had je inmiddels wel begrepen... Knipoog



Ik heb uit de krant (Dagblad van het Noorden) van vandaag begrepen dat de komende 5 weken geen paarden van buitenaf worden toegelaten. Heel goed OK dan! . Maar als ik aan de kinderen denk die wel gewoon de manegelessen volgen (die gaan namelijk wel door) en ze gaan na de les nog even naar een vriendje/vriendinnetje die ook een pony heeft, of naar hun verzorg pony, dan is er toch nog gevaar op besmetting!!! Ik hoop dat de vereniging dan ook voor hele goede voorlichting zorgt m.b.t. besmettings gevaar. Als iedereen dan de nodige voorzorgsmaatregelen neemt zou het probleem binnen afzienbare tijd over moeten zijn. Toch blijf ik vóór een algemene meldplicht voor droes, bij een MKZ uitbraak is die meldplicht er wel, en worden de meest krankzinnige voorzorgsmaatregelen genomen, en MKZ is niet eens dodelijk terwijl droes wel degelijk dodelijk kan zijn.....

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 14:59

Droes mag dan besmettelijk zijn maar het is wel een bacterie die zich al vaak genoeg in de keelholte bevindt.
Ik geloof de streptococcus equi nog wat.
Derhalve zijn het vaak paarden met een verminderde weerstand die problemen krijgen.
Als ik hier een paard met droes heb, dan gooi ik hem acuut bij mijn eigen veulens en jaarlingen.
Klinkt gek maar als jong dier hebben ze er minder last van dan wanneer ze groot zijn.
Natuurlijk sterven er soms paarden, maar dat hou je niet tegen wat je ook doet, wel zorgen voor een goed conditie, dus niet van die uitgemergelde jaarlingen van wie de eigenaren geloven dat ze schraal moeten blijven.
Mijn advies, bijvoeren met een goede (veulen)brok en bijtijds ontwormen dan hebben ze het vaak zo uitgeziekt.
Wel vertellen wannneer er droes heerst maar een meldplicht? nee daar ben ik niet voor.
Groetjes Lisa

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:06

BitchyWitchy schreef:
Ik heb uit de krant (Dagblad van het Noorden) van vandaag begrepen dat de komende 5 weken geen paarden van buitenaf worden toegelaten. Heel goed OK dan! . Maar als ik aan de kinderen denk die wel gewoon de manegelessen volgen (die gaan namelijk wel door) en ze gaan na de les nog even naar een vriendje/vriendinnetje die ook een pony heeft, of naar hun verzorg pony, dan is er toch nog gevaar op besmetting!!! Ik hoop dat de vereniging dan ook voor hele goede voorlichting zorgt m.b.t. besmettings gevaar. Als iedereen dan de nodige voorzorgsmaatregelen neemt zou het probleem binnen afzienbare tijd over moeten zijn. Toch blijf ik vóór een algemene meldplicht voor droes, bij een MKZ uitbraak is die meldplicht er wel, en worden de meest krankzinnige voorzorgsmaatregelen genomen, en MKZ is niet eens dodelijk terwijl droes wel degelijk dodelijk kan zijn.....


Hoe krijgen we een epidemie????
Echt ongeloofwaardig hoe er in stadskanaal mee omgesprongen wordt!
Kan me hier echt ZO kwaad over maken!

Ben dus inderdaad ook VOOR een meldplicht voor droes!

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:00

Wij hadden vorig jaar ook droes op stal en iedereen was behoorlijk in paniek. De meeste paarden zijn niet ziek geworden, alleen je jonge dieren wel. Volgens de d.a. (schoondochter van de eigenaar) is droes een kinderziekte en het is het beste voor het paard dat hij het maar gehad heeft.

Het is ook een fabel dat een ouder paard niet ziek kan worden als hij al droes heeft gehad. Hij kan wel degelijk ziek worden maar vaak uit dit zich als een paar dagen koorts. Als het te lang duurt voordat de gezwellen uit zichzelf open gaan kan de droes naar binnen slaan en dan krijgt het paard bloed vergiftiging. Je moet het dus wel degelijk goed in de gaten houden, duurt het te lang dan kan de d.a. een handje helpen door de gezwellen open te maken.

Meldplicht voor besmettelijke ziektes zou niet slecht zijn want je hoeft de problemen niet op te zoeken.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 15:43

Pfff, ik zit net in een complot!!

Misschien is er op mn werk droes.... Nou ik ben naar huis gegaan, alle kleren, bij douche gelegt (incl jas en pet enzo) en daarna gedoucht en toen pas naar mn eigen paard gegaan en niet meer bij die kleren in de buurt geweest.
(Zijn ondertussen gewassen)

Maar als het zekers is, dan denk ik erover om voorlopig maar niet te werken, want ik sta ook op een stal met ca 20 paarden... Moet er niet aan denken....