Wat voor zadel raden jullie me aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Wat voor zadel raden jullie me aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 12:31

Ik wil graag een ander zadel voor Nagoya kopen. Ik heb nu een leren veelzijdigheidszadel erop liggen, het past haar goed, maar ik vind het niet zo lekker zitten.
Ik wil in de toekomst waarschijnlijk endurance gaan rijden, maar ik wil ook graag recreatief dressuur en misschien een beetje springen (dus geen concours, maar misschien wel `n onderling wedstrijdje)..
Ik kan er niet heel veel aan uitgeven (max. 500), aangezien ik niet zo rijk ben op `t moment (student Tong uitsteken ). Tweedehands is geen probleem.

Ik heb zelf aan een wintec zitten denken, maar ik weet niet of deze lekker zitten. Ik heb gehoord dat ijslander zadels een lekkere zit hebben, maar ik weet niet of je hiermee ook kan springen en of deze ook op een arabier zouden passen..

Wat voor zadel zouden jullie me aanraden?

annek
Berichten: 117
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 12:41

Ik wil in de toekomst ook endurance gaan rijden, dresuur om hem soepel en lenig te houden. En ik heb sinds kort een podiumzadel en het bevalt uitstekend zit heerlijk en is niet zwaar. een echte aanrader.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 12:59

barefootzadel

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 13:03

JC vzh, is ook leer en geloof ik niet zo duur Verward Ik vond hem heerlijk zitten, maar nu ik een dressuurzadel heb wil ik echt niet meer terug Bloos!
Ik heb er overigens ook altijd flinke dagtochten mee gemaakt, ggen probleem Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 13:06

..
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 25-09-04 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 13:07

Dressuur gaat niet lukken met een Barefoot en springen met een Barefoot is ook niet ideaal áls je al door de poort gelaten wordt.
Helaas kun je niet alles met élk zadel en nóg erger is dat de regeltjes specifiek zadels voorschrijven; is helaas werkelijkheid.
Ik dénk dat je het beste en goedkoopste uit bent als je een zadel koopt voor wat je nu doet en als je daadwerkelijk in een specifieke richting gaat wat anders. Met een VZH zou je heel aardig uit de voeten moeten kunen en daarmme sluit je ook geen deuren voor jezelf. 'Later' heb je hopelijk ook meer budget om te kopen wat je dan echt wil.
Succes!

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 13:30

Ik zou gaan voor een Wintec , daarmee kun je nog eens een wedstrijdje rijden , en het zijn fijne zadeltjes , als je daar een paar jaar mee rondrijdt ben je inmiddels misschien ook een stukje verder om een ander zadel te kopen , als je je bijvoorbeeld echt voornamelijk op endurance (of dressuur , springen...) gaat richten.

Een Barefoot is een prima all-round zadel , ideaal voor lange ritten , en je kan er prima mee dressuren en een sprongetje mee maken.

Sommige mensen vinden het zadel daar niet fijn voor omdat het een te vrije zit heeft , anderen vinden dat juist heerlijk

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 13:53

ik vind zelf wintec wel fijn zitten is lkkr makkelijk in onderhoud en niet zo heel duur, jc zit indderdaad ook fijn maar er zijn wat problemen rond JC maar ze gaan wel lang mee, (heb er 1 van 10 jaar oud ofzo, boom 2 x gebroken maar hij is nog heel en mooi)

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 14:37

pmarena schreef:
Een Barefoot is een prima all-round zadel

OK dan!
Citaat:
ideaal voor lange ritten

IMHO

Citaat:
, en je kan er prima mee dressuren

Werd Smurf niet zelfs toegang tot les en zelfs het terreín verboden Dat het inderdaad prima kán vanwege het uitmuntende paardcontact wil dus niet zeggen dat het ook gaat lukken

Citaat:

en een sprongetje mee maken.

maar 'een spongetje' is wat anders dan spríngen.

Citaat:
Sommige mensen vinden het zadel daar niet fijn voor omdat het een te vrije zit heeft , anderen vinden dat juist heerlijk

En dáár gaat het IMHO niet om: de overgrote meerderheid van de ruiters springt stevig 'leunend' op de stijgbeugels en dat is een NoNo op de Barefoot.

Maar goed, terug on topic.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 14:41

Ik sluit me aan bij Huertecilla.
Ga voor een zadel waar je NU iets aan hebt.
Een VZH is dan een goede optie. Daar kun je veel kanten mee op.
Ik heb zelf een goede ervaring met JC zadels.
Als je de mogelijkheid hebt, kijk dan of er iemand kan langskomen met meerdere zadels, zodat je kunt proefzitten en -rijden.
Veel succes!

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:46

Ik ga er verder niet op in HC , jij hebt jouw mening en dat is je goed recht , maar gelukkig zijn er heel veel anderen (inclusief paarden Knipoog ) die dus WEL all-round genieten van een boomloos zadel.

Zoveel mensen , zoveel meningen. Punt. Lachen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 16:14

zolang je geen wedstrijden rijd kun je prima dressuren met een barefoot
het zadel bepaalt niet wat jij doet met je paard

lange buitenritten en zlefs endurance kan er ook prima mee, kijk naar de voorbeelden in de endurance
HC buitenritten in spanje met een barefoot is misschien een ander verhaal , maar NL buitenritten kan prima


maar als je wel wedstrijden wil rijden zul je idd snel op een zadel met boom uitkomen
wintec heeft verschillende veelzijdigheids uitvoeringen die je voor verschillende doeleinden kunt gebruiken
ook heeft wintec een endurance model
die gata richting het veelzijdigheids model
maar dan met een wat plattere zit en hij heeft stegen

Thorowgood heeft ook een endurance model
hoor ik ook best goede dingen over
en verschillende veelz.modellen
die jee ook allround kunt gebruiken

wat is de beste keus
tja, kijk eens op verschillende sites van merken zodta je kunt kijken welk zadel wat te bieden heeft en het meest aansluit bij jouw wensen en budget
en dan maar kijken wat er past op je paard en bij jou

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:16

een kieffer