gelpad onder zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

gelpad onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 11:33

Is het verstandig om een gelpad onder je zadel te gebruiken of is dit eigenlijk schadelijk voor je paard omdat dit te dicht op de ruggegraat komt?
Zou je onder een boomlooszadel (met pad met ruggegraadvrijheid) zo een gelpad mogen gebruiken om de druk beter te verdelen?


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:36

Ik gebruik sinds kort een gelpad omdat mijn zadelmaker dat aanbevolen heeft aangezien mijn zadel niet meer goed lag. Daarvoor en zonder goede reden zou ik nooit gebruiken. Dan brengt het waarschijnlijk meer slechts dan goeds toe.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:38

In de Bit van februari 2003 heeft een test gestaan over onderleggers onder een zadel. Een heleboel onderlieggers kwamen slecht uit de test. Ze zouden de druk niet goed genoeg verdelen. Als het niet nodig is zou ik het dus niet doen. Anders de zadelmaker laten komen en kijken naar onderleggers icm je zadel. Het best uit de test kwam trouwens een schapenbonte onderlegger, maar die is wel €70. Anders zou je via de site van de Bit zo'n bit aan moeten vragen om de test te kunnen bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:39

Ik zou het niet preventief gebruiken. Een zadel moet gewoon goed passen, goed liggen, en geen problemen opleveren Lachen Gelpads of onderleggers etc. kunnen een tijdelijke oplossing zijn, maar zeker niet iets voor permanent te gebruiken.

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:37

Ik zie veel mensen ook een gel pad onder de shabrak gebruiken.... maar dacht altijd dat t tussen zadel en shabrak hoorde..? maar t uit of heeft t speciale redenen ofzo?

A trip down memory lane...I'm a Bokted One! Knipoog
~* Backstreet's back again! *~

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:39

Ik gebruik hem omdat ik met mijn zadel meerdere paarden rij.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:21

vhnele schreef:
Zou je onder een boomlooszadel (met pad met ruggegraadvrijheid) zo een gelpad mogen gebruiken om de druk beter te verdelen?


Dan is wel je vrije-ruggengraat idee weg...

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:27

ik gebruik aventoe mijn gelpad maar volgens mij is dat niet erg..

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:42

Maya schreef:
Ik zou het niet preventief gebruiken. Een zadel moet gewoon goed passen, goed liggen, en geen problemen opleveren Lachen Gelpads of onderleggers etc. kunnen een tijdelijke oplossing zijn, maar zeker niet iets voor permanent te gebruiken.


Een onderlegger zou eígelijk alleen maar een bescherming van het leer tegen zweet moeten zijn
Een zadel waaronder een gelpad nodig is of een speciaal pad om de ruggegraat vrij te houden is heel eenvoudig een zadel dat niet voldoet.
Er bestaan verschillende types en uitvoeringen van zadel waarbij de dragers aangepast kunnen worden aan verschilende paarden. Ook 'automatische'.

www.homocaballus.net

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:45

ik zou onder een boomloos zadel nooit een gelpad leggen, dat trekt strak over de ruggegraat namelijk.

Bij een boomloos zadel hoort een pad, dat is het enige dat je eronder moet gebruiken, alle andere zijn tot mislukken gedoemd.

Ik zie het pad gewoon als de helft van mijn boomloze zadel, je kan het er alleen afhalen en wassen.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:55

Maya schreef:
Ik zou het niet preventief gebruiken. Een zadel moet gewoon goed passen, goed liggen, en geen problemen opleveren Lachen Gelpads of onderleggers etc. kunnen een tijdelijke oplossing zijn, maar zeker niet iets voor permanent te gebruiken.


precies.. een zadel moet gewoon goed liggen en dan heb al die onderleggers niet nodig..
Ik heb een keer mn gelpad gebruikt op advies van de dierenarts.. ivm met bultjes op haar rug (galbultjes)
Mijn zadel lag niet meer goed.. en ook iedereen riep dat k n onderlegger moest gebruiken want dan lag hij nog wel ff goed Verward Ik vind dat geen oplossing.. dus heb nu een nieuw passend zadel Lachen
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 24-09-04 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:58

@vhnele: een gelpad zondermeer onder een boomloos zadel heeft geen enkele meerwaarde. Het verdeelt de druk niet beter en het is veel te warm. De warmte kan door het kunststof helemaal niet weg.
Onder een boomloos zadel hoort een speciale pad omdat de meeste paarden nu eenkeer geen verdiept liggende ruggegraad hebben. Eerder het tegenover gestelde.

Als je speciale boomloze zadelpad niet voldoende ruggegraadvrijheid geeft, dan kun je de inlages wat ophogen, gel zou daarvoor gebruikt kunnen worden. Maar dan als aparte stukken, niet als totaalpad.

Citaat:
Een onderlegger zou eígelijk alleen maar een bescherming van het leer tegen zweet moeten zijn
Als je geen leer aan de onderkant van je zadel hebt, gaat die vlieger dus niet op Haha!

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 19:10

1 van mijn paardjes is niet helemaal tevreden met mijn boomlooszadel vooral bij het aansingelen en het opstijgen (ik rij voor de rest zonder stijgbeugels dus ik weet niet of het ook tijdens het lichtrijden is). Ik had nog een gelpad liggen en reed enkele malen met die pad onder het zadel en de grandeurpad en dat leek beter te bevallen. Maar dan heb ik natuurlijk het probleem van de ruggegraadvrijheid.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:19

Kun je de Grandeur niet ophogen ??
probeer eens op te stijgen van de andere kant en idd ook eens lichtrijden proberen (met beugels), misschien heeft je paard ergens een probleem in de rug en wordt dit niet meer gemaskeerd door een boom ??

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:21

Ik reed mijn paard altijd met gelpad (tussen shabrak en zadel in, niet op de blote rug), maar dat was meer gewoonte dan noodzaak. Het zadel paste prima, dus zonder kon ook makkelijk en dat kwam ook vaak genoeg voor als dat ding er eens tussenuit gleed, en ik geen zin had 'm er weer tussen te doen Knipoog

Waarom ik met dat ding reed? M'n ouders wilden dat. Plus dat ik ook andere paarden met dat zadel reed en hoewel mijn zadel altijd wel goed leek te liggen zat ie er voor de zekerheid toch maar onder.

Maar een eventueel volgend paard wordt gewoon zonder gereden, als je een passend zadel hebt is er niks aan het handje.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:33

Sugarmiss schreef:
Als je geen leer aan de onderkant van je zadel hebt, gaat die vlieger dus niet op Haha!

Hier hebben veel zadels een onderzijde van katoen en worden ze danook inderdaad zonder onderlegger gereden
Wíj vinden dat wat minder hygiënisch en verder wordt de onderzijde dan erg stug. Blijft dat een onderlegger echt alleen maar een zweet/vuil-doek zou moeten zijn.

www.homocaballus.net

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:40

En aangezien zowel een westernzadel als een boomloos zadel van nature 'iets meer' nodig heeft, hebben de padmakers eea gekombineerd Haha!

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 20:57

Als ik ooit een onderlegger ga kopen zal het een lamsvellen zijn.
Die kunstof dingen ademen naar mijn idee niet goed. Je hebt ze ook met luchtgaten erin, maar volgens mij maakt dat geen verschil.
Ik zit er aan te denken om er 1 te nemen omdat ik mijn pony waarschijnlijk mee ga laten lopen in de lessen. Maar die lamsvellen dingen zijn abnormaal duur Bloos!

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:07

Ik vind dit ook wel een goede.
Citaat:
Gelite onderlegger (bst.nr.: 07519)
Een nieuwe ontwikkeling op het gebied van Gel-pads is de Gelite. Deze dikke, lichtgewicht en zeer zachte onderlegger zorgt voor een nog betere drukverdeling van het zadel over de rug van het paard . De Gelite is ademend en blijft goed in model. Aanbevolen voor overgevoelige paarden.
€ 69.95

Afbeelding

Maar ja, natuurlijk is dit ding ook weer zo duur Rolleyes

Weten jullie ook of er goede onderleggers zijn die niet zo duur zijn..? Haha!


Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:51

Marloez schreef:
Als ik ooit een onderlegger ga kopen zal het een lamsvellen zijn.

Ik bewerk zelf lamsvellen vers van het lam maar in míjn ogen zijn de vachten niet geschikt voor onderleggers. Ja, de wol heeft fantástische eigenschappen en já werkt drukverdelend maar.... het wordt goor en is niet goed reinigbaar zonder veel vande fijne eigenschappen te verliezen en dat 'ademen' gaat niet verder an de huidlaag.
Nee, je kunt beter vlit, wolvilt of een dik wollen dekenmateriaal gebruiken.
Vilt kun je droog schoonborstelen en dekenwol kan in de wasmachine.

www.homocaballus.net


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon, Guusje1 en 38 bezoekers