HC klasse hoger starten en dan weer terug?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

HC klasse hoger starten en dan weer terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:47

Ik behoor de reglementen goed te kennen maar ben nu toch even aan het speuren gegaan.

Is het in de dressuur nu toegestaan om HC een klasse hoger te starten dan je nu doet als je wel startgerechtigd bent in die klasse, om te kijken waar je staat?
En als het niet zo goed uitpakt :+ mag je dan weer in de klasse waar je officieel nog in startte verder starten?

Wie weet dat? Ik kan het in het dressuurreglement niet vinden.

Lielle

Re: HC klasse hoger starten en dan weer terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:51

artikel 124 lid 4e:

Citaat:
e. Aan een hors concours-start kan geen enkel recht worden ontleend met betrekking tot de klasse indeling van de betreffende combinatie.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:52

Ja, dat heb ik ook gelezen. Maar wat wordt daar mee bedoeld?
Dat je ook Z2 kan gaan starten HC terwijl je nog B rijdt?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:55

dat denk ik, en ook als je dan een wp haalt maakt dat niet uit voor je B klassering. Maar dan werkt het dus ook andersom.
Overigens kan ik nergens vinden dat je alleen HC mag starten in een klasse waarin je startgerechtigd bent. En dan is bovenstaande regel zinvol.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:57

Nee, dat kon ik dus ook nergens vinden, maar ik twijfel er toch een beetje over.
Eerlijk gezegd ken ik ook niemand die dit wel eens gedaan heeft. Maar goed, iemand moet de eerste zijn, dus waarom ik zelf niet :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:58

mss eens de KNHS bellen?

/add
in het springreglement staat die regel er wel expliciet in:

Citaat:
5. Hors Concours starten
Indien een Wedstrijd Organisatie met instemming van de jury een geregistreerde combinatie gelegenheid wenst te geven om hors concours (buiten mededinging) te starten, mag dat worden toegestaan, echter met inachtneming van de navolgende bepalingen:
a. Hors concours (buiten mededinging) starten is toegestaan in de klasse waarin men reglementair startgerechtigd is of in een lagere klasse. Indien de combinatie in de rubriek waarin zij startgerechtigd is zowel voor klassering als hors concours wil starten, dan dient het parcours voor klassering als eerste te worden verreden.
/knip
e. Aan een hors concours-start kan geen enkel recht worden ontleend met betrekking tot de klasse-indeling van de desbetreffende combinatie.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 20-01-10 12:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:00

dat is inderdaad een goede vraag! ik heb ook echt geen idee!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:20

In het dressuurreglement staat toch ergens ook iets over de naastgelegen hogere klasse, dat je daar HC mag starten? Ik kan het zelf nu niet nakijken, maar daar staat me iets van bij.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:21

Ik heb dat in 2006 op een outdoorconcours wel gedaan (M2 ipv M1) en tot op heden nog geen reactie van de KNHS gekregen.
Maar ja, dat is wel al weer bijna 4 jaar geleden :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:41

124.4 b Deelnemers die aan een rubriek voor promotie of aan een wedstrijd om prijzen,
maar niet voor promotie, in een bepaalde klasse hebben deelgenomen, mogen
uiteraard met in achtneming van het bepaalde inzake het maximale aantal
starts deelnemen aan een rubriek in de naast hogere klasse, doch dan buiten
mededinging.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:42

Urielle schreef:
124.4 b Deelnemers die aan een rubriek voor promotie of aan een wedstrijd om prijzen,
maar niet voor promotie, in een bepaalde klasse hebben deelgenome
n, mogen
uiteraard met in achtneming van het bepaalde inzake het maximale aantal
starts deelnemen aan een rubriek in de naast hogere klasse, doch dan buiten
mededinging.

en als je dat niet hebt gedaan?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:02

Even om dat dat artikel te begrijpen:
Maar daar bedoelen ze mee dat je op dezelfde wedstrijd 1 proef laten we zeggen M1 en de andere proef M2 HC mag starten?
Mits het stuk wat jullie hierboven niet vetgedrukt hebben gemaakt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 16:15

Ik heb net de KNHS gebeld, maar je mag gewoon 2 proeven HC een klasse hoger starten zonder dat het een klassering oplevert en vervolgens weer in de lagere klasse.
Toch een leuke manier om te kijken waar je staat zonder dat het je de verplichting oplevert daar te moeten blijven starten.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:21

Fitzroy schreef:
Toch een leuke manier om te kijken waar je staat zonder dat het je de verplichting oplevert daar te moeten blijven starten.

Handig inderdaad dat het kan en mag maar waarom zou je het doen? Als je wedstrijden rijdt in, laten we zeggen de m2, en je rijdt daar gemakkelijk je punten, waarom dan al van te voren testen of je z1 klaar bent? Terwijl je toch die 10 punten nodig hebt om te promoveren? Lijkt me dat als je er 10 rijdt of 12 en je rijdt aardig bovenin de uitslagenlijst mee dat je wel weet dat je het z1 kan?

Als je dan echt twijfelt of je goed genoeg bent kan je toch gewoon je eerste wedstrijd in het z1 HC starten?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:32

bv omdat je nu L2 start en straks Z1 wil gaan rijden. Als je zelf dubbel Z ben geweest mag dat nl.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 16:32

monsterina schreef:
Als je dan echt twijfelt of je goed genoeg bent kan je toch gewoon je eerste wedstrijd in het z1 HC starten?

Dat is toch ook mijn bedoeling :+
Maar ik kon nergens uit het reglement halen of dit wel toegestaan was.
Overigens zeggen klasseringen in vorige klasses mij niet zoveel. Sommige klasses liggen je paard en jou nu eenmaal beter dan andere.
Je ziet zat mensen die in de ene klasse bovenin meedraaien en er een volgende klasse niet bijzitten. Maar ook vice versa.

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:45

Je moet minimaal die klasse MOGEN starten om daar HC aan deel te nemen, dus als jij B rijdt kan je geen Z starten. Maar slechts als je B+10 bent L1 HC, ook geen L2..

En je mag idd wel terug dan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:58

kun je me het reglementsartikel laten zien waar dat instaat? Ik heb het nog niet kunnen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:21

Moreill schreef:
Je moet minimaal die klasse MOGEN starten om daar HC aan deel te nemen, dus als jij B rijdt kan je geen Z starten. Maar slechts als je B+10 bent L1 HC, ook geen L2..

dat heb ik inderdaad ook gehoord, maar geen idee waar ik dat nog ergens kan vinden!

laantjuh66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:48

Moreill schreef:

Zo is het ons toen ook uitgelegd door de jury je kan niet van een Bproef in Z HC gaan starten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:31

B>Z is ook niet de naastgelegen hogere klasse. Er staat in het reglement niks over vereiste wp.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:48

Fitzroy schreef:
monsterina schreef:

Dat is toch ook mijn bedoeling :+
Maar ik kon nergens uit het reglement halen of dit wel toegestaan was.
Overigens zeggen klasseringen in vorige klasses mij niet zoveel. Sommige klasses liggen je paard en jou nu eenmaal beter dan andere.
Je ziet zat mensen die in de ene klasse bovenin meedraaien en er een volgende klasse niet bijzitten. Maar ook vice versa.

Ow sorry dan begrijp ik hem idd...ik dacht dat als je netzolas hierboven bijv. B rijdt en Z HC gaat starten.
Succes in iedergeval!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 14:31

Urielle schreef:
B>Z is ook niet de naastgelegen hogere klasse. Er staat in het reglement niks over vereiste wp.

Er wordt nergens gesproken over naastgelegen hogere klasse. Alleen in dat artikel wat jij quote maar dat was niet van toepassing, je mag gewoon 2 proeven HC starten.
Dus ik ben met Lielle eens dat het nergens staat.
Ze zei ook niet dat het niet mogelijk was, maar ik heb het alleen over mijn startgerechtigde klasse gehad.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:05

Dus als je bijv M1 rijdt en je wilt een keer HC M2 starten mag je de wedstrijd erna gewoon weer in het M1 mee rijden?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 15:07

Yeps, dat klopt. Dat was iig mijn bedoeling. 1 klasse hoger HC starten, kijken hoe de punten uitpakken en als het erg tegenvalt gauw weer terug :))