manen trekken is hel!hebben jullie een oplossing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

manen trekken is hel!hebben jullie een oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-02 11:32

Hoi bokkers,

mijn verzorg paard moet onder verdoving als we de manen willen trekken om nog maar te zwijgen over de oren...als ik de eigenaresse mag geloven kan het echt niet zonder.
aangezien ik vanaf juli wedstrijden ga rijden zal het in de toekomst regelmatig voorkomen en dus zal ik het graag zonder verdoving doen.
is er een methode/hulpmiddel/zalfje/pilletje Knipoog die dit mogelijk maakt?
alle tips zijn welkom!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 11:38

Mijn schoonzus zet haar paarden gewoon op de trailer, dan kunnen ze geen kant uit en laten ze het wel toe.... Misschien een optie??

Toos paardloos

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 12:12

Werkt de praam niet? Bij die van mij is het ook een drama, alleen lukt het me niet, er moet iemand bij zijn om de praam vast te houden en mij te waarschuwen als ze raar gaat doen.... Maar met praam gaat het een stuk beter. Dat van die trailer hierboven lijkt me ook wel een goed idee. Je vormt zo een soort travalie, dus paard kan idd. geen kant op. Slim bedacht! (paard moet alleen wel de trailer opwillen....)

succes, xxx!
Extreme duivel pneekz Extreme duivel

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-02 12:29

De trailer is geen optie daar wil ze namelijk niet op.
En bovendien als ik manen ga trekken op de trailer gaat ze helemaal nooit meer de trailer op. We proberen haar juist aan te leren dat de trailer iets leuks is.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 12:48

Als ze nogal dunne manen heeft heb ik nog een ideetje... Koop een manenkammetje die snijdt. Dan trek je er niet zo veel haren uit en doet het niet pijn. Dit heeft bij mijn paard geholpen. Alleen had hij in het midden van zijn hals wel een dikke bos en alleen dat trok ik met een gewone manenkam (trekkammetje).
Een andere oplossing: vaak kleine beetjes doen. Dus elke dag na het rijden 10 haren er uit of tijdens het in- / uitstappen oid.
Veel succes en ik weet dat het echt een ramp is een paard dat het erg vindt!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 12:49

Er kwam een nieeuw paard bij mij en bij hem konden ze ook alleen maar de manen met praam trekken. Aangezien ik dat flauwe kul vind heb ik het zonder praam gedaan en langzaam maar rustig opgebouwd. Dus ik zou het gewoon eens zonder alle hulpmiddelen proberen, rustig opbouwen en dan loopt ie maar eens een tijd met ongelijke manen.
Succes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 12:51

Als het paard het echt een compleet drama vindt om de manen getrokken te krijgen zou ik ze knippen. Waarom een paard zoiets aandoen alleen omdat wij mensen het leuk vinden of omdat "het zo hoort?"

Je suis Charlie.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 12:56

Ik rij ook op zo'n pony, de praam werkt niet, ik vraag altijd iemand om het oor te pakken en goed stevig vast te houden, wordt het paard vervelend, dan steviger vastpakken, gaat het goed, dan iets losser, werkt prima, en dit is echt niet zielig!!!!! Een paard moet het maar leren, en je zult merken, na een aantal keren wordt het ietsje beter, echt over zal het niet gaan (als het angst/kopschuw is).
En niet vlechten omdat het niet gaat, zou ik niet direct doen, dan wordt je op wedstrijden wel op aangekeken.
Die truuk met het oor heb ik van iemand die al meer dan 40 jaar met paarden werkt, hij zegt dat ze er niet banger van worden, en dat klopt ook wel. Je moet echter geen echte oorpraam maken, dus touw erom heen.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:11

Dat heb ik ook geprobeerd, maar dat helpt ook niet. Bij mij werkt de praam wel, maar oor vastpakken, huidplooi vastpakken en dat soort dingen werken niet... Met praam is ze nog steeds lastig, maar het gaat wel beter. En zonder praam iets doen en opbouwen lukt echt niet, want dan loopt ze gewoon over je heen (ze is ontzettend sterk) Ik vind het wel goed van je dat je je paard niet op de trailer zet omdat dat voor jou makkelijker is, maar iets anders wil proberen!!

xxx pneekz Extreme duivel

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-02 13:27

Tja wat moet ik met zo'n paard Knipoog
Het moet gebeuren ook voor de keuring (2 juli) het hoort erbij maar als ik jullie zo hoor heb ik weinig opties.
Of een paard is er heel makkelijk in of het blijft een drama Scheve mond
Hopelijk went ze er aan als het vaker voor komt. Haar stalmaatje vind het getut juist heerlijk. Echt een wereld van verschil.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:30

waarom snij je ze niet?
dat moet toch wel gaan?

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:33

Ik heb bij het Tweespan in Boornbergum de ideale oplossing aangeschaft. Het was wel een dure oplossing, maar zeker de moeite waard! Het is een soort kam, met daarin mesjes verwerkt. Je kamt zeg maar een pluk manen, je drukt op een knop en voila.. al het haar wat er nog onder hangt valt eraf. Het voordeel hiervan is dat je niet ziet dat de manen niet getrokken zijn.

Wat het knippen betreft.. wat wil helpen is het knippen op de kappersmanier.. een dun plukje pakken, schaar wat omhoog halen en knippen... beetje moeilijk uit te leggen, maar het heeft wel effect en je ziet niet dat de manen geknipt zijn.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:37

germie schreef:
Ik rij ook op zo'n pony, de praam werkt niet, ik vraag altijd iemand om het oor te pakken en goed stevig vast te houden, wordt het paard vervelend, dan steviger vastpakken, gaat het goed, dan iets losser, werkt prima, en dit is echt niet zielig!!!!! Een paard moet het maar leren, en je zult merken, na een aantal keren wordt het ietsje beter, echt over zal het niet gaan (als het angst/kopschuw is).
En niet vlechten omdat het niet gaat, zou ik niet direct doen, dan wordt je op wedstrijden wel op aangekeken.
Die truuk met het oor heb ik van iemand die al meer dan 40 jaar met paarden werkt, hij zegt dat ze er niet banger van worden, en dat klopt ook wel. Je moet echter geen echte oorpraam maken, dus touw erom heen.


Dit vind ik van de gekken. Alleen om die manen te trekken bij een kopschuw paard moet je aan zijn oren gaan rukken? Ik vind het hele manentrekken-gebeuren al flauwekul (lange manenfreak Haha! ), en al helemaal al die methodes. Knip de manen dan desnoods. Op een wedstrijd vlecht je ze toch in, en zie je er niets van, en tijdens de les hoeft niet elk paard er als een modelpaard bij te lopen. Ik vind het niet gek dat die paarden moeilijk doen, vind jij het lekker als ze haren uit je kop trekken?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:38

mijn pony is ook zo vervelend met manen trekken
Ik heb laatst een tip gekregen van iemand hier op Bokt.
Je slaat de manen naar de ander kant, knipt ze dan zo kort als je wilt, als je ze dan weer terug slaat, ziet het er niet (ver)geknipt uit. Om het nog Natuurlijker te maken, houd ik altijd de schaar verticaal en knip dan nog wat happeriger, zeg maar. Het is na een tijdje echt heel mooi, net of je het getrokken hebt!!

Succes Knipoog

gr kathelijn

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:41

Dat is echt een hele goede tip van die oren ... NOT Boos!
Iemand heeft dat ook bij mijn paard geflikt, en ik kan haast niet meer aan z'n oren komen. Als je nog eens wat weet, geef dan een goede tip Boos!
Ik heb nu nog altijd moeite om zijn oorharen af te knippen alleen omdat die idioot hem zo nodig bij z'n oren moest pakken als Bill lastig was Boos!

Goedgekeurd onderschrift :)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:43

Manen trekken doet vaak pijn. Waarom moet een paard daar dan maar aan wennen? Ik denk dat je een paard tot bepaalde hoogte wel in zijn waarde moet laten en niet over zijn grens gaan. In jouw geval ga je over de grens van het paard. Misschien kun je de manen beter snijden i.p.v. trekken? Er zijn van die speciale mesjes met een "kammetje" en daarmee kun je de manen ook bijwerken.

De hond is de betere mens

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:51

Honeybee schreef:
Ik heb bij het Tweespan in Boornbergum de ideale oplossing aangeschaft. Het was wel een dure oplossing, maar zeker de moeite waard! Het is een soort kam, met daarin mesjes verwerkt. Je kamt zeg maar een pluk manen, je drukt op een knop en voila.. al het haar wat er nog onder hangt valt eraf. Het voordeel hiervan is dat je niet ziet dat de manen niet getrokken zijn.

Wat het knippen betreft.. wat wil helpen is het knippen op de kappersmanier.. een dun plukje pakken, schaar wat omhoog halen en knippen... beetje moeilijk uit te leggen, maar het heeft wel effect en je ziet niet dat de manen geknipt zijn.


Echt.. zie hierboven de ideale oplossing Knipoog
En wat betreft die oren beetpakken.. daar ben ik geen voorstander van.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:58

Schaar erin! Doe ik al jaren. Zelfs snijden was bij mijn paard geen optie. Het is even lelijk, maar na een week zie je er niks meer van.

Honeybee, dat ding wat jij noemt heb ik inderdaad wel eens geprobeerd, maar je kunt dat echt met maar hele kleine plukjes tegelijk gebruiken! Dus een stuk moelijker bij een paard met dikke manen.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 14:00

hoho, ik heb niet gezegd van rukken aan de oren, ik heb alleen gezegd vastpakken!!! Dat is een heel verschil, en als je het goeddoet gebeurt er echt niets, ik heb het zelf al tig keer gezien. ZElf heb ik het laatst ook toegepast voor de bonte paarden veiling en dat beestje is niets overkomen, als je het maar met beleid doet, dus niet rukken, geen touw enz.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-02 14:21

Een mes klinkt ideaal ik zal het eens voorstellen aan de eigenaresse ik kan niet op eigen houtje aan de gang gaan en misschien heeft ze dat ook al eens geprobeert.
maar nu dat oren knippen nog.... hoe kan ik dat oplossen?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 14:24

Als je snnel genoeg de manen er uit trekt voelen ze er amper iets van. Onder de manen zit namelijk een hele dikke laag vet. Je moet natuurlijk niet 1 minuut aan een plukje haar zitten trekken. Enne het is echt niet hopeloos, bij die ene van mij was het echt een drama en is nu een engeltje, je moet wel ff geduld hebben.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 14:25

Ik knip eigenlijk nooit geen oren, zelfs niet bij paarden die het gewoon accepteren. Ik heb eenmaal iemand gezien die het eruit brandde met een kaars, fantastisch resultaat, echt heel mooi, maar dat doe ik toch echt niet na. Ook knippen niet, ik vind het altijd maar een beperkt resultaat, van 5 meter afstand zie je het toch niet meer, en dan krijgt je paard een vlieg in z'n oren........ Liever de haren erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 14:25

Hoi,
Een tip, longeer of rijdt je paard eerst, want dan staan de porien open waardoor het trekken een stuk makkelijker wordt! Ga vervolgens regelmatig na het rijden , een paar hele kleine plukjes trekken.

En als dit niet lukt, zul je het toch op een wat hardere manier moeten doen, zolang je altijd maar eerst rijdt/longeert!!! praam erop/ sedalin erin.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 14:51

Daar ben ik het mee eens. Bij mijn pony heeft het alleen geen nut om haar eerst te longeren, want ze blijft net zo lastig. Maar idd. praam en sedalin, paarden zijn lief, maar niet van suiker. Ze kunnen wel ergens tegen!

xxx Pneekz Extreme duivel

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached


Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 19:13

Ik knip de oren ook niet uit hoor, vind ik een rotgezicht,
Alles wat ik knip is die lange haren die eruitsteken. Maar daarvoor moet je de oorranden tegen elkaar duwen, en daar houdt hij dus niet meer van.

Goedgekeurd onderschrift :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot, xAlice en 91 bezoekers