*hoef slijt scheef af!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

*hoef slijt scheef af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-02 21:11

Ik rij met me verzorgpony altijd buiten maar ze is niet beslagen en de eigenaar wil dat ook niet hebben.
Nu loopt zij meer aan de buitenkant van haar hoeven waardoor de binnenkant veel langer is.
Vorige week woensdag is de hoefsmid gekomen en die heeft haar weer bekapt, hij zei dat hij het ging corrigeren, maar ik merk er niks van.
De binnenkant is nog steeds langer.
kan ik hier mee door rijden of is het genoodzaakt om te stoppen.

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:10

[b]Hoi,

Ik ben geen hoefsmid of dierenarts maar weet wel dat je dan zeker moet opletten met het rijden.
Als de hoeven scheef zijn dan kunnen ze last krijgen van de benen of schouders door verkeerde stand.
Ik zou voorzichtig zijn met rijden zoveel mogelijk in de berm en toch nog even vragen of er toch ijzers onder kunnen, desnoods betaal je mee of betaal je zelf.
Ik reed vroeger ook op een pony waar ik neits voor hoefde te betalen en kreeg daar ook last van.
De eigenaar had zoiets van ja jij rijd met hem/haar naar buiten dus als jij hoefijzers wil betaal ze dan zelf.
Dat heb ik ook gedaan alleen voor en dan is de prijs ook niet zo duur.
Ik denk ongeveer 70a80 gulden en dat om de 2a3 maanden.
dus dan komt het neer op 21 gulden per maand. nou zeg dan 25 gulden per maand.
Let wel op ik praat over GULDEN'S hé.

nou ik hoor je reactie wel oke.

gr

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 18:42

Een hoefsmid zal nooit in een keer enorm corrigeren omdat de pezen en botten van een paard groeien naar de stand van de benen. Als je dat in een keer verandert (zoals dat jij plots op een scheve zool zou moeten lopen) dan forceer je de pezen en gewrichten en krijgt het paard er juist last van. Als je te veel op het harde rijd, en de hoeven te snel slijten kan de hoefsmid ook niet goed corrigeren. Daar is niet meer genoeg hoef voor dan. Waarschijnlijk zal hij dan zelf aangeven dat het beter is om te beslaan, zodat de hoef weer aan kan groeien en hij die weer kan corrigeren (en dat het tevens langer effect heeft) Mijn hoefsmid zegt dat als een paard echt uitgegroeid is (vanaf een jaar of 7/8) je eigenlijk niet meer echt kunt corrigeren aan de beenstand. Dan wordt het milimeter werk...