manege lessen laten lopen of niet..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zouden jullie haar lessen laten lopen?

Nee, absoluut niet!
77 (81%)
Ja, geen idee waarom niet.
9 (9%)
Anders, namelijk....
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 95


Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

manege lessen laten lopen of niet..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 22:22

Wat vinden jullie...
Ik wil mijn pony deze winter op een manege stallen, zodat ze lessen mee kan lopen.
Maar zal ik dat wel doen..? Er is natuurlijk een grote kans dat ze verpest wordt door al die irritante manegekinders Scheve mond

Van de plek waar ze nu staat heb ik genoeg! In de zomer is het er wel oké. Maar in de winter. Bloos!

Wat zouden jullie dus doen? Dusty is en kleine pony (1.40/1.42) van ruim 10 jaar. Ze is voorheen half manege pony geweest.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:24

kun je haar niet gewoon daar stallen ZONDER dat ze mee hoeft te lopen,
ik zou het voor geen goud willen doen namelijk !!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:29

Je wilt haar op de manege stallen zodat ze in de lessen kan lopen, maar je wilt haar niet laten meelopen omdat ze misschien verpest word door kinderen. Wat is het nu Verward Of ben je verplicht ofzo, sorry ik snap het niet goed Bloos

Maar kan je als ze meeloopt niet regelen dat ze enkel met de gevorderde ruitertjes mag lopen?

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 22:38

xKatleentjex schreef:
Je wilt haar op de manege stallen zodat ze in de lessen kan lopen, maar je wilt haar niet laten meelopen omdat ze misschien verpest word door kinderen. Wat is het nu Verward Of ben je verplicht ofzo, sorry ik snap het niet goed Bloos

Maar kan je als ze meeloopt niet regelen dat ze enkel met de gevorderde ruitertjes mag lopen?

sorry ik heb het allemaal wat kort opgeschreven, maarja, ik ben er nog Haha!
Er worden vaak wel gevorderde ruiters opgezet, en stallen zonder dat ze meeloopt is onbetaalbaar, en Dusty moet wel wat beweging hebben, want ze staat dan wel een eindje verderop en ik heb er dus ook niet altijd tijd voor.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:38

Nee, stap eens op een manegepony en je weet waarom...

Misschien 1 gevorderd iemand, maar stel je voor dat er allemaal kindjes op je pony aan het schoppen en trekken zijn? Of gevorderden die 'm wel even in de krul trekken?

Edit: waarom geen betalende bijrijder?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:43

Tja, toen ik nog een pony had op de manege gestald, heb ik haar ook laten meelopen in de manegelessen. Simpel omdat het een hele energievolle pony had en ik gewoon niet de tijd had om alle dagen te komen rijden, dus ze werd een paar keer week gebruikt in de lessen. Maar dan wel enkel bij de echte gevorderden die ik kende Lachen

Ik zou hem iig niet als een èchte manegepony laten gebruiken, als je er zelf nog dressuurmatig mee wilt rijden. Als er allemaal beginnertjes op gaan rijden die schoppen en trekken en hobbelen heb je veel kans dat na een lange periode je pony "afgestompt" raakt.

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:47

NOOIT

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:48

Dan kun je beter iemand zoeken die het van je leased op bepaalde dagen heb je tenminste nog wat te zeggen. Neem aan dat je niet bij de lessen aanwezig mag zijn om commentaar te geven. Kun je er niet uit komen op je huidige stal?

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 22:50

xKatleentjex schreef:
Ik zou hem iig niet als een èchte manegepony laten gebruiken, als je er zelf nog dressuurmatig mee wilt rijden. Als er allemaal beginnertjes op gaan rijden die schoppen en trekken en hobbelen heb je veel kans dat na een lange periode je pony "afgestompt" raakt.

Ze gaat niet fulltime meelopen, ik ga het allemaal nog even bespreken met die manege. Ik weet ook nog niet of ik het zal doen Scheve mond

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:51

Marloez schreef:
irritante manegekinders Scheve mond


Als je al zo over ze denkt, denk ik dat je (onbewust) al wel een mening hebt over wat je wil...

Ikzelf zou nooit mijn paard zomaar de les in gooien met kans dat er beginners op gaan zitten. Ik sta zelf op een manege en ken ook een heleboel manegeklanten (volwassenen wel) waarvan ik het niet erg zou vinden als ze op m'n paard reden. Maar het grootste grut van de mensen die daar rijden (die ik niet ken en sommige juist omdat ik ze wel ken) zullen nooit een stap met een paard van mij zetten.

Gelukkig hadden ik en mijn familie wel altijd de tijd om zelf ons paard te doen en zo niet, dan was er altijd een gevorderde stalgenoot die er op kon.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:02

Beginners mogen best eens op mijn pony, maar zogenaamde 'gevorderden'- No Way. Zodra ze lucht hebben gekregen van 'aan de teugel rijden' gaat het zowat altijd mis.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:05

Rij je er zelf op? Of ben je er te groot voor. Het zou misschien wel kunnen, maar dan echt goede afspraken maken, of steeds dezelfde erop.

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:07

Ik zou het ook niet doen, de redenen zijn al genoemd hierboven, is er niet nog een andere pensionstal in de buurt?

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:14

Ik zou ook een beetje kijken naar het gedrag van je pony, hoe reageert die op verschillende ruiters?
Mijn merrie heeft voor ze hier is gekomen een tijdje op een manege gelopen en is daar gaan staken/bokken, omdat het gewoon niets voor haar is. Zij zou weer helemaal verknald raken als ik er veel verschillende mensen op laat.

Een ander paard vind het misschien hartstikke leuk om met verschillende mensen *mits ze eerlijk rijden* te lopen.

Maar dan zou ik zoals Concorde ook zegt, toch liever een beginner die niet denkt alles te kunnen erop laten dan iemand die "wel even dat paard goed gaat rijden".

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 01:49

Zou het voor geen goud willen, dan verkocht ik hem wel en ging wel weer 1x in de week lessen volgen op een manege. Zelfde effect.

Het paard wordt van een manege ook niet gelukkiger.

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 08:45

Neej ik zou het ook nooit doen hoor..

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:06

Ik zou het ook niet doen.
Zoals al eerder genoemd kun je beter een bijrijder zoeken.
Risico is veel te groot dat je paard verpest wordt, waar jij al die tijd hard aan hebt zitten werken.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 09:09

Concorde schreef:
Beginners mogen best eens op mijn pony, maar zogenaamde 'gevorderden'- No Way. Zodra ze lucht hebben gekregen van 'aan de teugel rijden' gaat het zowat altijd mis.

Ja, dat is ook wel zo.
Mijn pony kan heel goed met kinderen omgaan, (ook hele kleine, ze gaat dan extra voorzichtig lopen Lovers ) ze zal ook nooit bokken of iets dergelijks.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 09:11

Serendipity1 schreef:
Rij je er zelf op? Of ben je er te groot voor. Het zou misschien wel kunnen, maar dan echt goede afspraken maken, of steeds dezelfde erop.

Ik kan er nog wel op rijden hoor, maar het ziet er alleen niet zo mooi meer uit Haha!
En ja, ik ben van plan om het heel goed te bespreken met die manege.
En de pensionstalling hier in de buurt is zo duur Bloos!
Dat lukt me niet. Scheve mond

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:21

Ligt er aan, ik heb een manegepony gehuurd, waar ik ook wedstrijden op reed. Zolang als er geen gevorderden op zijn rug kwamen ging dat prima. Dan hobbelde hij wat rond, maar er werd niet getrokken en geschopt om hem 'aan de teugel' te krijgen. Bij de 'gevorderden' gebeurde dat wel waardoor hij bij gevorderden teugelkreupel ging lopen. Zij trokken alles eruit wat ik erin reed, dat was niet leuk.

Het ligt er dus een beetje aan hoe jouw pony ermee om kan gaan en wat voor ruiters ze op haar rug krijgt. Ik zou zeggen laat haar alleen beginnerslessen meelopen.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:22

Als je haar meelaat lopen met kinderen op haar rug die je kan, oke(gevorderd dus) maar laat er dna gene mensen opzitten, die denken te kunnen rijden Lachen

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 09:29

Dus jullie denken dat het beter is om haar in de beginnerslessen te zetten..? Lachen

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:38

ike zou royena NOOIT meer in de manege lessen laten lopen, al stond ze de hele winter stil, dat is nog beter voor haar als dat.
ik weet ook niet of jij kunt bepalen wie er op je paardje komen te rijden, dus dat moet je idd erg goed overleggen.
zorg ook dat jij zelf nog kunt rijden, niet dat je niet kunt rijden omdat je paardje al te veel gelopen heeft... daar heb je geen eigenpaard voor toch?

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:12

Het ligt er aan hoe die manege zelf met zn paarden omgaat.
Ik ken maneges waarbij ik het nooit zou doen, maar ik ken er ook waar ik met alle liefde en plezier mn pony naar toe zou brengen hoor! (bv 't Reelaer)

Daar lopen meerdere pony's rond die door de eigenaren in bruikleen gegeven zijn aan de manege en dat gaat echt super. Helemaal geen problemen dat ze lui of bokkig worden.

Je moet zelf goed naar die manege kijken, kijken hoe ze zijn in de omgang met paarden, hoeveel lessen ze moeten lopen, hoe de verzorging is, en dan een keuze maken. Vind het geen verstandig idee om je teveel te laten beinvloeden door mensen die die hele manege niet kennen.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 10:23

Ik heb zelf op die mange jaren gereden, en ze zijn wel goed voor e paarden, ik heb nog nooit op een uitgeput dier gelest.