Hoe werken inchmaten bij westernzadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Hoe werken inchmaten bij westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-02 16:20

Wij zoeken een westernzadel voor op een stevige pony met een stevige ruiter. Qua dressuur hebben wij een 18 inch zadel. Welke maat is hierin vergelijkbaar qua westernzadels?

En waar moet je nog meer op letten bij het aanschaffen van een westernzadel?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 16:22


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 17:02

XoNo schreef:
Qua western werkt het hetzelfde...die inchmaten tenminste. Waar je verder op moet letten, daar geef ik je even een pagina voor:
http://www.slidinghorse.nl/zadels%20passen.htm


Klopt niet!

Westernzadel maten zijn 2" kleiner dan engelse zadel ". Ik heb een engels zadel van 18" en western van 15 of 16", in een western van 18" verzuip ik.
Stelregel is dat er 2 vingers breed ruimte moet zitten tussen je horn en je bovenbeen, isse simpel. En het moet lekker zitten natuurlijk.

Viv

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 20:31

Western zadels worden gemeten vanaf de basis van de horn recht naar het begin van de bovenkant van de 'rugleuning' (swell of cantle).

Bij engelse zadels meet je schuin van links voor naar rechts achter. Vandaar dat een engelse 18" gelijk is aan een 16" western.

Een 'stelregel' voor bovenbeenruimte is er niet, de ene persoon zit liever wat krapper en de andere heeft graag wat bewegingsruimte. Dat is heel persoonlijk. De één rijdt liever met kortere beugels dan de ander.

Belangrijk is wel dat je achterwerk in het kommetje past en niet tegen de basisrand van de cantle aankomt. Op lange ritten gaat dit anders echt pijnlijk worden. Vrouwen vinden het meestal prettig als het zadel niet te breed is bij de bovenbenen, schijnt met de bekkenstand te maken te heben.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 15:47

Oh sorry, is het me toch verkeerd verteld... Boos!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 18:40

XoNo schreef:
Oh sorry, is het me toch verkeerd verteld... Boos!


Geeft niet, gelukkig zijn we allebei blont (alleen jij met stekels Haha! ).
Viv