Wie heeft hier ook MS??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Wie heeft hier ook MS??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 11:50

Ben ik eigenlijk wel eens beniuwd naar en hoe je erachter bent gekomen en hoe het verloop is Verward

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:05

Mijn moeder heeft MS, ze kwam erachter toen mn broertje werd geboren, die is nu 12 jaar.
Laatste tijd is het heel erg achteruit gegaan, paar jaar geleden liep ze nog gewoon met krukken en nu zit ze altijd in een rolstoel, ze kan wel nog heel eventjes staan maar dat is 't.
Hoe ze erachter is gekomen zou ik niet weten, sorry.

Ik heb een vraagje maar je hoeft geen antwoord te geven, heb jij ook last van snellere depressies, stemmingswisselingen ed.? En komt dat vaak voor? Ik denk dat dat ook een symtoom van mijn moeder is, heb heel veel problemen gehad (ik woon daar nu ook niet meer..)

En heel veel sterkte!!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 12:41

Hoi Lautjuh, ik zal je mijn geschiedenis even vertellen..

Het begon bij mij in de zomer van 2000..tintelingen in beide onderbenen, huisarts kon niets vinden omdat mijn refelexen en gevoel goed waren. Toch een afspraak bij de neuroloog gemaakt maar tegen de tijd dat ik daar terrecht kon was alles alweer ok. Het zal wel vermoeidheid zijn geweest..dacht ik. In November 2000 zou ik op een zondag onder het zadel achter een groep aanspanningen aanrijden maar ging met het aantrekken van mijn laarzen al een paar keer onderuit..ook vermoeidheid hield ik mezelf voor. Ik kon helemaal niet op mijn paard komen en toen ik erop gehesen was zat ik helemaal niet lekker en ik vond het dood en doodeng (ik ben nog nooit bang geweest op een paard Verward ) Ik natuurlijk helemaal overstuur afgestapt en toen ik naar huis wou en mijn brommer achteruit duwde lag ik ineens op de grond Scheve mond Toen is het balletje gaan rollen...Maandag ging het al slechter en voelde het alsof de rechterkant niet bij mijn lichaam hoorde..het funtioneerde niet. Dinsdags ben ik naar de huisarts gegaan. Hij deed een aantal testjes en ik kon naar huis met: "als het donderdag nog niet over is moet je terug komen" Goed Donderdag kon ik helemaal niets meer met de rechterkant (arm/been) en kon met geen mogelijkheid naar de huisarts aangezien mijn ouders en ik geen rijbewijs hebben. Ik de huisarts gebeld en die kwam langs. Ik kon direct wat spulletjes inpakken en douchen en dan naar het ziekenhuis, ik werd opgenomen. Toen volgde er natuurlijk allerlij onderzoeken, VEP-scan, EEG, MRI-scan..Ik werd dinsdags bestormd door 4 artsen (op de dag dat ik de uitslagen zou krijgen Scheve mond ) Ze wilden nog een ruggemerg punctie..

Om 15 uur zo'n beetje kreeg ik te horen dat ik MS heb..Toen viel er een last van mijn schouders, ik was bang dat ik nooit meer zou lopen en dat ik Miro wel gedag kon zeggen maar bij het horen van MS was mijn eerste reactie: "o, dan kan ik straks wel weer lopen". Door de emoties moest ik ipv huilen, lachen..ik had een lachbui Bloos '

Na 4 weken was deze "schub" over en 6 weken later was het de beurt aan de linkerkant..Dat ging erg snel. In Januari 2000 ben ik begonnen met Avonex (1x per week in de spier injecteren' Scheve mond Ik die in mijn broek schijt voor naalden...) en toen kreeg ik een jaar later "pas" weer een schub, in vergelijking met na 6 weken al een hele vooruitgang. In November 2001 sloeg de schub op mijn ogen, ik had onder en boven beeld waar je heel beroerd van bent (veel overgeven zodra ik ging zitten, zolang ik bleef liggen ging het goed). Weer naar het ziekenhuis en ik kreeg een infuus voor 5 dagen met Prednisolon..Dat was de laatste schub tot nu toe

De stemmings wisselingen ken ik maar al te goed...het ene moment voel je je vrolijk en het andere moment super chagerijnig..helaas ben ik op die chagerijnige momenten erg bot..ook tegen mijn vriend Verdrietig Ik hoop dat hij hier tegen kan...we zijn pas een 1,5 maand Lovers en zien elkaar 1x per week..hopelijk gaat dit ook goed als we 24/7 bij elkaar zijn maar dat laat ik voorlopig nog even opzich wachten...

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 12:41

Het is een beetje een lang verhaal geworden..sorry daarvoor Tong uitsteken

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 18:26

hahaha maakt niet uit.
Mijn moeder heeft verschillende medicijnen gehad, waaronder om de dag prikken.
Ik heb me eigenlijk nooit zo beseft dat 't zo achteruit is gegaan tot paar weken geleden. Paar jaar geleden lachte we dr altijd uit omdat ze zo raar liep met dr krukken Schijnheilig Tong uitsteken en nu zit ze gewoon permanent in een rolstoel. Ik hoop dat het bij jou anders gaat!
Die stemmingswisselen/depressiviteit heeft m'n moeder dus denk ik ook, ik heb echt heel veel problemen gehad en het was ook altijd mijn schuld maar ik snap nu dat het van 2 kanten komt en dan de MS wel een hele slechte invloed op alles heeft gehad. Het gaat nu wel beter omdat ik daar niet meer woon, daar ben ik blij om Lachen
Je woont trouwens heel dichtbij Tong uitsteken

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 18:29

Ja ik zie het Knipoog Bij mij gaat het nu dus al 3 jaar OK dan! en ik ga voor de 10 Haha! Helaas kun je van het hele verloop niks zeggen, het kan van Relapsing Remitting zomaar ineend omslaan naar progressief en dan gaat het hard Scheve mond

Sterkte voor jou en je moeder ook!! Lijkt me ook niet makkelijk om je moeder zo achteruit te zien gaan..

Als je een keer een praatpaal nodig hebt pb je me maar Knipoog

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 18:31

de 10 gaat lukken Knipoog ik voel 't aan mn water Tong uitsteken whaha
bedankt! als ik wil praten pb ik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:00

een tijdje terug heb ik op bokt eens een topic geopend met de vraag wie ms had. ik moest voor de opleiding verpleegkunde een intervieuw doen met iemand met ms. of familie/vrienden van iemand die ms heeft/had.

verder ken ik zelf niemand persoonlijk, maar ik heb wel bewondering voor mensen die met ms te kampen heeft!

ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:24

Bij mijn moeder is het +/- 5 jaar geleden wel ter sprake gekomen,maar hier kwam toch uit dat zij ME heeft...

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 13:07

Anique_Vaandrig schreef:
een tijdje terug heb ik op bokt eens een topic geopend met de vraag wie ms had. ik moest voor de opleiding verpleegkunde een intervieuw doen met iemand met ms. of familie/vrienden van iemand die ms heeft/had.

verder ken ik zelf niemand persoonlijk, maar ik heb wel bewondering voor mensen die met ms te kampen heeft!


I know, ik heb ook geantwoord Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:13

serieus? volgens mij heb ik geen pb contact met je gehad! wat stom van me!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 13:17

Anique_Vaandrig schreef:
serieus? volgens mij heb ik geen pb contact met je gehad! wat stom van me!


Klopt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:25

ik schaam me diep *gaat topic opzoeken*

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 13:46

Anique_Vaandrig schreef:
ik schaam me diep *gaat topic opzoeken*



Hoeft niet hoor Knipoog

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:00

ik heb een tante en een oom met ms, hoewel het niet erfelijk zou zijn, wel groot toeval, omdat er nu ook sprake is van ms bij nóg een familielid.
Bij mijn tante is het heel lang goed gegaan, ik denk dat ze het al wel 15 jaar weet, en ze heeft natuurlijk ook de dips gehad, maar werkt op het moment nog een aantal halve dagen in de week en kan alles zelfstandig doen.
bij mijn oom is het veel sneller gegaan, het is pas sinds een jaar duidelijk, en in dat jaar is hij ook ontzettend achteruit gegaan. hij is een jaar of veertig, geen kracht meer, nouja, uitvallen van lichaamsdelen. Hij heeft nu behoorlijk last van alzheimer (ik dacht dat dat ook vaker voorkwam bij ms?)
maar zo zie je dus dat het ontzettend kan verschillen. Ik hoop voor je dat je nog heel lang 'goed blijft' om het zo maar te zeggen, maar het is wel een rotziekte!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:22

Een goede vriend van ons is hier net aan overleden, tenminste aan de gevolgen daarvan. Hij had wel een heel agressieve vorm van MS hoor Knipoog

Lisetje

Berichten: 1591
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:18

Mijn tante heeft het ook heel erg.
Sinds kort eigenlijk maar het gaat heel snel bij haar :s

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 17:38

De progressieve vorm van MS kan heel snel gaan, bij mij was er het eerste jaar ook twijfel over progressief of niet aangezien ik na 6 weken alweer een schub had..Met deze vorm lig je meestal na een jaar al op bed en heb je ook geen herstel helaas..

Het is inderdaad een rot ziekte want je kan er helemaal geen peil op trekken..ik leef ook bij de dag en ben altijd erg blij als het in dit opzicht November is omdat er dan weer een jaar schubvrij voorbij is..

Of ik ooit in een rolstoel kom kan niemand vertellen/voorspellen, het kan vriezen of dooien, gelukkig dooit het bij mij al bijna drie jaar Bloos Ik fitness 3x per week en jog ook op de band, hoe meer conditie en spierkracht des te groter is volgens mij de kans op herstel, ik heb veel meer conditie maar de vermoeidheid blijft..zeker met dit en het volgende seizoen..zon geeft energie..

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 20:45

Mijn moeder heeft al 13 jaar MS.
Ze heeft ook erg veel stemmingswisselingen. Op sommige momenten is ze ook best vergeetachtig. Haar evenwicht is ook niet helemaal goed.
Maar ze heeft godzijdank maar 1x een "aanval" gehad. Het gaat best goed met haar. Ik vraag me wel steeds af hoe lang het nog zo goed zal gaan.
In ieder geval heel veel sterkte!!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 20:51

Kan iemand misschien uitleggen wat MS precies is? (offtopic maar ik wil dat graag weten Lachen )

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:17

AnjaKos schreef:
De progressieve vorm van MS kan heel snel gaan, bij mij was er het eerste jaar ook twijfel over progressief of niet aangezien ik na 6 weken alweer een schub had..Met deze vorm lig je meestal na een jaar al op bed en heb je ook geen herstel helaas..

Het is inderdaad een rot ziekte want je kan er helemaal geen peil op trekken..ik leef ook bij de dag en ben altijd erg blij als het in dit opzicht November is omdat er dan weer een jaar schubvrij voorbij is..

Of ik ooit in een rolstoel kom kan niemand vertellen/voorspellen, het kan vriezen of dooien, gelukkig dooit het bij mij al bijna drie jaar Bloos Ik fitness 3x per week en jog ook op de band, hoe meer conditie en spierkracht des te groter is volgens mij de kans op herstel, ik heb veel meer conditie maar de vermoeidheid blijft..zeker met dit en het volgende seizoen..zon geeft energie..

Dit is ook het geval bij mijn tante die kan bijna niets meer en ligt al jaren op bed. Ze kan bijna niet meer praten en nog meer vervelende dingen. Wat een rotziekte zeg ik hoop dat er gauw een medicijn of goed onderzoek komt. Sterkte Ach gut

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 11:53

MoonChloe schreef:
Kan iemand misschien uitleggen wat MS precies is? (offtopic maar ik wil dat graag weten Lachen )


Je kan heel veel lezen over MS op http://www.msweb.nl. Ik zit daar ook op het forum met lotgenoten te krabbelen Veel mensen associëren (weet niet of ik het goed schrijf hoor Tong uitsteken..) MS direct met een rolstoel maar dat is dus niet helemaal terrecht. Je kan er 100 mee worden maar het kan ook binnen een paar jaar met je over zijn..Wel ben ik overtuigd dat een negatieve of positieve instelling de ziekte kan beheersen.

Het buurmeisje van een kennisje van mij kreeg het dezefde tijd te horen als ik (in 2000 dus) en zei had direct zoiets van "nou dat was het dan, ik word nooit meer beter en kan straks niets meer" Binnen een jaar lag ze 24/7 op bed en na 2 jaar is ze overleden. Dit meisje was altijd al negatief en vond weinig dingen leuk..had toen ze eenmaal MS kreeg nergens zin meer in en zag alles zomber in. Ikzelf ben heel positief en laat een ziekte echt niet mijn leven beheersen, ik werk gewoon (24 uur per week, dus meestal 3 dagen van 8 uur) en rijd nog elke dag mijn paard. Ms patiënten zouden een regelmatig leven moeten lijden maar dat lukt bij mij dus totaal niet Haha! Ik werk onregelmatige tijden en ga naar bed als ik daar zin in heb Tong uitsteken Vermoeid ben ik altijd maar daar is mee te leven..gewoon NONI drinken Knipoog en het gaat prima!! OK dan! NONI is trouwens heel goed tegen allerlij ziektes, ik heb er veel baat bij in ieder geval

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 12:04

Wat is dat NONI?

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 13:05

gouda schreef:
Wat is dat NONI?


Ik heb het even opgezocht voor je Lachen


Citaat:
Noni is de vrucht van de Morinda Citrofolia, een plant die in India al ruim 2500 jaar bekend staat om zijn heilzame werking.

Hoewel de Morinda Citrofolia op meer plaatsen op aarde voorkomt, is een betere natuurlijke omgeving voor Noni dan India nauwelijks denkbaar.

Nonisap bevat veel heilzame stoffen. De belangrijkste stof is toch wel proxeronine, en proxeroninase, door Nonisap te drinken wordt er in het lichaam xeronine aangemaakt. Xeronine activeert de proteinen in ons lichaam, en draagt bij aan de opbouw van de celstructuur, en de produktie van energie. Cellen die niet goed functioneren of beschadigd zijn, worden geholpen om op natuurlijke wijze te herstellen. Alle cellen gaan dus optimaal functioneren. Nonisap zorgt ook voor de vorming van antilichamen (immuunsysteem).

Uit bovenstaande kunt u dus concluderen, dat Nonisap geen medicijn tegen een bepaalde ziekte is, maar een hulpmiddel om ons lichaam optimaal te laten funktioneren.


Een moeder van een meisje uit m'n oude klas had ook MS. Ze ging op het laatst heel erg achteruit en is ook ook aan overleden..

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:46

Paradise schreef:
Een moeder van een meisje uit m'n oude klas had ook MS. Ze ging op het laatst heel erg achteruit en is ook ook aan overleden..

Dank je OK dan!