Singel aantrekken, pijn of aanstellen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Monieck
Berichten: 664
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Oldenzaal

Singel aantrekken, pijn of aanstellen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 17:07

Hallo B(d)okters,
Mijn pony heeft last van het aanhalen van de singel...
Dan kijkt ze naar de singel, met de oren plat in de nek!
En Soms hapt ze naar het muurtje ...
Kunnen jullie mij helpen??
groetjes...!!

remember, if the world didn't suck we'd all fall of .


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:13

Heeft ze dit altijd al gedaan of is het ineens opgekomen.
Als het vrij plotseling is opgekomen raad ik je aan om er zeker even een fysio of DA naar te laten kijken. Want dat hoort natuurlijk niet.

Als je pony dit altijd al heeft gedaan wil het niet zeggen dat er niets aan de hand is.
Maar het kan zo zijn dat zij eerder pijn of iets dergelijks heeft gehad en en het een gewoonte is geworden. Dan denkt ze aan het idee dat het pijn heeft gedaan en begint al te protesteren terwijl het ondertussen misschien niet eens meer pijn hoeft te doen.

Wil je zeker zijn van je zaak, kan je het beste er toch sowiezo een fysio of DA bijhalen Lachen

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:13

Het ligt heel erg aan het type paard wat je hebt (b.v. zeikerd of eentje die op die manier ook echt aangeeft dat er iets mis is). En ook een beetje van je manier van aansingelen (doe je het in 1 keer of gaatje voor gaatje).

Die van mij deed dat ook. En hij is daar helemaal niet echt het type voor en zelfs als ik em een klap gaf dat hij niet naar mij mocht happen, deed hem dat niet veel.
Na een tijdje kwam ik er dus achter dat mijn zadel echt super fout op m'n paard lag.

Dus ik zou dat iig even voor de zekerheid door iemand met verstand even na laten kijken.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

natuurlijk
Berichten: 26
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:02

Een osteopaat laten kontroleren of er een geblokkeerde rib is dan is de singeldwang zo over.Je zadel laten kontroleren en niet te ver tegen de schoft aan leggen.
succes

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:44

waar je aansingelt ligt een spier die pijnlijk kan zijn bij te vast aansingelen ! daarom zijn er nu singels op de markt die uitgesneden zijn op de plaats van die spier ! ik heb er zo een voor mijn boomloos zadel

groetjes

a dog is for life not just for christmas

Monieck
Berichten: 664
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 13:57

Ja, bedankt voor de tips.. maar ze vind gewoon het zadel heel lastig en niet fijn.. het zit goed, er zijn geen wontjes en naar achteren of naar voren heeft geen verschil.. nou maar hopen dat het gewoon verwendigheid is..

remember, if the world didn't suck we'd all fall of .

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:46

Ja maar van een niet goed passend zadel hoeven ze niet persee wondjes te hebben! Die van mij paste niet om het feit dat het naar achteren gekantelt lag. Daardoor zat ik in de lepel en drukte dus achter op zijn rug. Maar wondjes of gevoeligheid op zijn rug heeft hij nooit gehad.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


ellepel

Berichten: 47212
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:52

veel tijd nemen voor t aansingelen, rustig aan doen, kan ook zijn dat ze en koude singel niet fijn vind tegen haar buik. daar hebben wel meer paarden last van vooral deze tijd.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 20:21

ellepel schreef:
veel tijd nemen voor t aansingelen, rustig aan doen, kan ook zijn dat ze en koude singel niet fijn vind tegen haar buik. daar hebben wel meer paarden last van vooral deze tijd.


Hmm, dat denk ik niet. Ik geloof tenminste niet dat ze dat zo ontzettend door hun haren heen kunnen voelen. En een sjabrak is ook koud en een deken ook als je die opnieuw erop legt..
Ik denk dat dat meer voor het bitje is als echt voor de singel.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:58

probeer het anders een met een neopreen singel.
Die zijn lekker zacht voor je paardje en gaatje voor gaatje aansingelen.
Luna deed eerst ook wel eens moeilijk met aansingelen en toen ik een tijdje een bontje gebruikte ging het heel langzaam beter en nu kan ik haar gewoon aansingelen zonder problemen.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Monieck
Berichten: 664
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 16:07

bedankt, maar het heeft allemaal niet geholpen.. als ik druk dan gebeurt er niets.. en bij elk zadel doet die zo. Een bontje of een andere singel helpt ook niet..

remember, if the world didn't suck we'd all fall of .

Berdien

Berichten: 64475
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:12

het klinkt wel als verkeerd liggend zadel. Mijn paard deed dat ook, die werd echt link, bleek het aan het zadel te liggen. nou doet ze het soms nog, maar das is ze sjachie.. anders idd DA erbij halen, of gewoon eens informeren bij de zadelmaker of osteopaat...

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:39

love_Kaylie schreef:
bedankt, maar het heeft allemaal niet geholpen.. als ik druk dan gebeurt er niets.. en bij elk zadel doet die zo. Een bontje of een andere singel helpt ook niet..


Ja maar het zit gewoon in haar hoofd: zadel = pijn (of iig niet fijn). En waar dat vandaan komt, dat moet je uitzoeken. Het is eigelijk ook een soort van gewoonte geworden, dat dat ding niet fijn ligt en dat hij daar op reageert.

Ik zou echt je zadel door een GOEDE zadelmaker laten nakijken.

En die van mij heeft nu sinds februari een nieuw zadel (na een slecht passend zadel en ook een hoop gebijt enz. bij het opzadelen) en nu, na bijna een jaar, ebt dat bijt- en chagiegedrag pas weg.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:45

Mijn oude tinkermerrie deed het ook, en als je niet uitkeek probeerde ze ook te bijten. Had ook vanalles geprobeerd ander zadel, andere singel etc maar niets hielp. Ik denk dat het bij mijn merrie een gewoonte is, en bij de tweede keer aansingelen deed ze helemaal niks.

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:19

Ik heb ook een paardje gehad die beet door een probleem met de singel. Nu heb ik er een bontje rond en doet ze het niet meer maar dit pas na 5 keer met dat bontje gereden te hebben. Bij haar was het dus ook zo dat ze gewoon wist dat het pijn zou doen en daarom al beet nog voor ze echt pijn voelde. Daardoor beet ze de eerste keren ook nog terwijl ze al het bontje om had.
Een paard zal nooit zomaar uit verwennerij bijten. Je paard probeert jou duidelijk te maken dat er iets mis is. Je paard straffen omdat hij met jou probeert te communiceren, zal jullie vertrouwen schaden en de problemen enkel erger maken. Het is echter niet altijd makkelijk om te vinden waar het probleem ligt. Ik hoop dat je het kan vinden en samen nog veel plezier mag hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, GrapeshotBot, Trendiction, Valentinotje en 14 bezoekers