opstappen is een ramp :\

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

opstappen is een ramp :\

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 22:37

zoals velen van jullie weten heb ik een nieuw paardje (ponytje Knipoog) gekocht.

Heel fijn ponytje. Alleen 1 probleem. Het opstijgen.
Weet niet of het hier wel hoort aangezien ik moeite heb met in het zadel te geraken en t dus niet echt rt is. Maar de mods moeten t maar zetten waar t hoort als het hier fout staat Knipoog

Het probleem zit m der dus. Dat Explosion bij t opstijgen rondjes gaat draaien. Zo erg, dat als ik niet goed uitkijk. Ik aan links op stijg en aan rechts der al weer af lig.

Ook gaat ie lichtjes omhoog. Dus niet echt om gemeen te raken ofzo. Puur om t opstijgen moeilijker te maken.
weet iemand wat ik hier aan kan doen?

heb t probleem aan mijn lesgever verteld. Maar die zei dat t vanzelf over zou gaan. Alleen heb ik daar zo mijn twijfels over... Scheve mond

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:39

Heb je al eens geprobeerd om zijn hoofd zo ver te buigen dat zijn neus bij de beugel is? Als het goed is kan hij dan niet meer lopen.

Maargoed, waar ik ook even naar zou kijken is waar het aan ligt. Past het zadel wel goed? En wat doet 'ie zodra je erop zit? Wacht je wel even voordat je wegstapt?

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 22:41

eenmaal derop staat ie beeldig stil en wacht ie tot ik een sein geef datie mag vertrekken. tenzij die 1 dag niet buiten is geweest Schijnheilig dan heeft ie wat veel energy en galoppeert ie een paar passen, daarna loopt ie ontspannen en braaf.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 07:14

Eisen dat hij stilstaat, en niet eerder opstappen totdat hij stilstaat..... gaat hij tijdens het opstappen weg dan er weer af en van voren af aan beginnen. Het rijden begint al bij het opstappen.

Streng zijn hoor phara, je wilde een hengst, je hebt een hengst en de rest is up to you!

Niet zoetsappig corrigeren of vragen of hij alsjeblieft stil wil staan, geen truukjes uit het grote truukenboek proberen, maar heel duidelijk. HO HALT desnoods met een flinke dreun tegen zn schouder.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 07:18

Ik ben het helemaal met Gijsenkim eens.

Want... als ie thuis al niet stilstaat met opstappen, hoe wil je dat dan ooit op vreemd terrein (concours e.d.) gaan doen.

Hij hoort respect voor je te hebben als je met je dikke kont op zijn edele rug zit, maar als hij dat nog niet eens voor je heeft als je met je benen op de grond staat, dan moet er toch nog een hoop gebeuren.

Zoek in het begin iemand op die kan helpen, aan een longeerlijn, hij moet niet altijd de druk op zijn hoofdstel of bit hebben. De afstand tussen de vasthouder met longeerlijn en paard kan steeds groter worden. Maar staan is staan, geen gezeur. En ook al zit je wel helemaal, pas weglopen als jij aandrijft, niet als jij je rechterbeugel nog zoekt.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 07:39

Aha, de problemen beginnen dus al...succes met het oplossen daarvan. Als hij gaat draaien, terugzetten. Tot hij stil blijft staan. Ho is ho, in wat voor situatie ook.

Je suis Charlie.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 08:40

ben het ook met G&K eens hij moet gewoon luisteren punt uit.
Ho=Ho. Desnoods met 2 personen oefenen. Ik vind het stilstaan bij het opstappen echt bij het rijden horen. Geen gedraai en al helemaal niet weglopen als ik er half overheen hang. Dan stap ik af corrigeer ik mijn parad dan doe ik het opnieuw net zolang tot ie stil staat.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:10

Ik wil je niet aanvallen maar ik zie dat je frequent topics plaatst op RT, heb je eigenlijk les?

En dan bedoel ik niet iemand die komt als jij als losgereden bent en meteen aan het werk gaat. Maar een instructeur die vanaf het opstijgen al corrigeert en aanwijzingen geeft. Dit hoeft heus niet iedere les maar zo nu en dan die dingen weer eens meepakken heeft echt effect! Lachen

Wat betreft het niet stil willen staan, neem er de tijd voor, parkeer hem in een hoek en gebruik je stem. Zo ga je steeds verder, al ben je half opgestegen en hij neemt een stap, meteen weer afstappen en opnieuw.

Staat hij met poetsen, opzadelen en aansingelen trouwens wel stil?

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:09

Past t zadel wel goed?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:13

Tegen je hengst moet je echt niet onzeker zijn, hij moest stil staan, punt!
(en pas ajb op ;-( )

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:50

Consequent zijn en eisen dat ie stil staat.
Belonen als ie stilstaat en hem belonen als ie dit doet.
Commando halt ook aanleren.

Rona, Linanda en Oackly

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:53

Als hij begint met rondjes te lopen, laat hem dan maar rondjes draaien, maar op het moment dat hij stil wil gaan staan laten doordraaien, en op jouw comando laten stoppen.. Bij de merrie van een vriendin van mij hielp dit heel goed..

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:18

ik ben het wel met jullie allemaal eens dat je consequent moet zijn, ho is ho en blijft ho!

allleen vind ik dit : je wilde een hengst, je hebt een hengst en de rest is up to you, Tegen je hengst moet je echt niet onzeker zijn. een beetje onzinning

een merrie of ruin kan dat net zo goed doen

Ze vraagt tips om haar pony stil te laten staan met opstappen wat heeft dat met hengst zijn te maken? niks toch?

tegen elk paard moet je consequent zijn! ho is ho, gaat hij toch lopen, terug op zijn plaats en opnieuw net zolang tot hij wel blijft staan en dat is bij een merrie en ruin net zo

En zoals al eerder gevraagt werd, past je zadel goed? voor die kleine had je namelijk ook geen goed passend zadel

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:23

kga mee met Breitling.. verder, past het zadel goed? zit je hem niet in de mond, heeft hij geen rugklachten, misschien helpt het als je hem door iemand vast laat houden, of misschien helpt het als je daarbij ook nog iemand aan de andere kant aan het zadel laat hangen, zodat het zadel neit verschuift als je opstapt, en je je paard om kan trekken.

Gewoon heel veel oefenen, en misschien is na laten kijken door de vee-arts een optie?

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)



Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:40

Ik denk dat het toch een kwestie van gehoorzamen is. Streng zijn en inderdaad vraag iemand om te helpen als het anders niet lukt. Of zet hem in een hoek neer met zijn hoofd zodat hij niet kan draaien.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:48

Breitling schreef:
tegen elk paard moet je consequent zijn! ho is ho, gaat hij toch lopen, terug op zijn plaats en opnieuw net zolang tot hij wel blijft staan en dat is bij een merrie en ruin net zo


Nee, er is een groot verschil: je zult weinig merries of ruinen vinden die zo lang doorgaan met een ongehoorzaamheid. En steigeren bij opstappen zie ik een merrie of een ruin ook niet zo snel doen.

Voor mij is dit een beginnend teken van het testen van grenzen. Ik hoop voor de topicstarter dat het hierbij blijft...

Je suis Charlie.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 16:01

zij die dat zeggen trek k me nou eens geen kloten van aan om t even grof te zeggen.
zoals ik al zei. de lesgever zei dat t vanzelf zou stoppen als ik bleef volhouden.
dus ja ik héb les.
weetje. sluit t topic maar. aan reacties als; je wou een hengst je hebt er een. heb k niets.
doei lieve bokt Knipoog

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:03

En hoe zat dat ook alweer met die opmerking dat je ons NIET zou laten weten als je problemen met je hengst had?
Lijkt er toch op dat je je niet aan je eigen voornemen kunt houden...

Je suis Charlie.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:04

Nu wordt je meteen boos, i.p.v. de nuttige adviezen te lezen, die mensen je ook geven.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 16:10

Cassidy schreef:
En hoe zat dat ook alweer met die opmerking dat je ons NIET zou laten weten als je problemen met je hengst had?
Lijkt er toch op dat je je niet aan je eigen voornemen kunt houden...


tenzij mijn lesgever mij niet echt nuttig advies zou geven.
Marliesje: ik had mij aan dit soort reactie kunnen vertwachten aangezien bokt bij t vorige topic zijn zin niet heeft gekregen. vandaar dat ik 'boos' word. k ben eigenlijk niet echt boos alleen verveelt

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:12

waarom ligt het weeral aan het feit 'tis een hengst' dat ie niet stilstaat. ik ken nl heel veel ponys die hiermee last hebben, en dat zijn nl allemaal ruinen en merries, en toevallig ken ik eigelijk allemaal hengsten die wél stilstaan bij opstappen. dus dat onderwerp hengst begint enorm irri te worden. wil je geen hengst omdat je zo je ideeen erover hebt, koop of houdt er dan geen, maar voer niet constant van die oneindige discussies op bokt. Je helpt er echt niemand mee verder. Wees gewoon blij dat er hengsten bestaan, anders had je je paard niet, en wees blij dat je er verder geen last mee hebt.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:13

Had hij voor dit probleem dan geen nuttig advies, kan ik me niet voorstellen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:15

consequent zijn
en idd, met een hensgt meer dan met een merrie of ruin, daar mag je nog wel eens een steekje laten vallen, met een hengst veel minder.
Is niet om aan te vallen, maar gewoon een punt.

Verder, hoe stijg jij op.
Lange teugel of teugels erg kort
en hoe deed de vorige eigenaar dit.
De een moet letterlijk met zijn kop op de beugel getrokken worden, de ander gaat juist omhoog omdat je teveel druk hebt op de teugel.
Dat zijn dingen die je moet weten/aanvoelen
is het etteren, geef hem giga op zijn flikker, voordat hij jou helemaal pakt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-09-04 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:16

Mijn pony wilde ook nooit stilstaan tijdens het opstijgen.
Het enige dat geholpen heeft is blijven oefenen en je geduld niet verliezen.
De keer dat hij het het ergste had ben ik ruim drie kwartier bezig geweest.
Meneer trok zijn hele trukendoos open; draaien, wegstappen, schrapen en ja, ook stijgeren.
Na veel oefenen, oefenen en oefenen gaat het nu goed.


O ja, mijn pony is een ruin Knipoog

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 16:19

Marliesje schreef:
Had hij voor dit probleem dan geen nuttig advies, kan ik me niet voorstellen.

zij.
het enige wat ze zij was: gaat eruit met oefenen. maar hoe ik moest oefenen zei ze dus niet Verward

rk: we weten weinig of niets van zijn verleden, dat maakt t dus bijzonder moeilijk. de ruiter die hem daarvoor reed... tja t enige wat we daarvan weten is dat hij op hoog niveau reed. welk niveau weten we niet, en we weten dus ook niet wat die man als hoog aan ziet.

me moeder houd m vast. ik mag met explosion niet alleen blijven, er is altijd iemand bij me wat ik wel logisch vind.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers