Nog geen drie jaar en al aan de slof..........

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Nog geen drie jaar en al aan de slof..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-02 14:29

Ik weet niet of dit onderwerp hier thuishoort maar ik heb me zo boos gemaakt: zie de laatste Hoefslag. Op blz. 44, paarden te koop. Daar staat dus een hengst bij, geboren op 17-7-99 (dus hij is echt nog geen drie!!), onder het zadel (ok, dat kan) MET EEN SLOFTEUGEL. Hoe is het toch mogelijk? En blijkbaar vindt men dat het mooiste plaatje van dit paard, want die zet je toch in de Hoefslag, niet dan? Is dit nu pure onnozelheid? GGRRR............

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 14:58

Kun je die eens inscannen? Ik heb nl. de Hoefslag niet.... Vreemd, om dan al met slof te rijden. Verward

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 15:01

Op veel stallen worden de paarden jong ingereden helaas. Kijk maar eens naar de hengstenkeuringen die paarden moeten op zo´n jonge leeftijd al veel kunnen. Dus beginnen ze helaas vroeg. Paarden die niet naar een keuring gaan worden vaak voor een 3 jarige leeftijd zadelmak gemaakt en gaan dan nog een jaar het land op (om alles te verwerken). Ze pakken het dan vaak goed op.

Dat met de slof zie je wel vaker op veel stallen worden de paarden ingereden met slof. Op zich heb ik daar geen problemen mee als je weet wat je doet en hem goed traint. Het is namelijk ook een stuk veiligheid voor de ruiter. Ik weet waar deze foto genomen is maar misschien kan dat een hoop veklaren.

Ik schrijf het niet goed maar je moet niet gelijk kwaad zien in het rijden met een slof. Er is een verschil tussen een losse en strakke slof Haha! .

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 15:03

Ik hou er ook niet van hoor. Ik zou eerst Razin wegbrengen naar een professionele ruiter, die rijdt de paarden ook met slof in. Gelukkig kon ik Razin zelf inrijden, want ik moet er niet aan denken dat ze met slof was ingereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 18:42

Laten we nou niet doen of (vakkundig!) inrijden met slof gelijk staat aan paardenmishandeling Frusty Ook met dit onderwerp is het maar weer net welk paard je hebt (hoewel ik rijden op zo'n jong paard never nooit niet goedkeur) en wat je voorkeur heeft.
Bij een paard dat een natuurlijke bouw heeft waarbij veel gewicht op de voorhand loopt (zoals bijvoorbeeld de Fjord en Haflinger), kies ik persoonlijk liever voor het hoofd wat hoger bij de africhting. Eerst op eigen benen leren lopen, en geen steun zoeken op de hand van de ruiter en/of kin richting de borst.
Bij andere paarden (dresuurgerichter gefokt) die meer aanleg hebben om de achterhand op juiste wijze te gebruiken, kan het wenselijk zijn om 'm meteen in de juiste houding te rijden. Beter dan eerst blessures erin rijden door verkeerd ruggebruik....

Ik heb al aardig wat paardjes ingereden, waarvan een heleboel zonder hulpteugels, maar ook enkele met. En die hebben daar nooit last van ondervonden, want weet je wat het mooie is van een slofteugel? Die kun je ook laten DOORGLIJDEN...... Haha!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 11:47

Bij ons op stal is een zoon van Krack C ook ingereden met slof. Doe was eerder aan een slof gewend dan aan een zadel!! Deden ze dus een hoofdstel om, longeersingel, slof lekker strak, en opjagen die handel.. Ik ben hier voor de duidelijkheid geen voorstander van, zie (VOORAL het inrijden) het het liefst zo vriendleijk mogelijk gebeuren, maar helaas.. Ditis geen uitzondering!
Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 18:21

Als ze bij jou op stal zo met paarden omgaan, is het misschien wel tijd voor een betere stal..... Dergelijk onvakkundig gebruik van de slofteugel verraadt een totaal gebrek van inzicht, kennis en paardenliefde.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 09:45

Bij ons op stal worden (helaas) alle paarden ingereden met slof.
Je krijgt van die paarden die voor het oog erg leuk in de krul lopen (ook zonder slof), maar als je erop zit het gevoel geven dat ze dronken zijn, omdat ze nog absoluut niet op eigen benen kunnen staan.

Ik heb zelf genoeg jonge paarden gereden en ingereden en ik vind het belangrijk dat ze eerst leren om hun evenwicht met een ruiter erop goed terug te vinden. Als ze er aan toe zijn gaan ze vanzelf wel aan de teugel lopen.

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 11:09

Het hangt er ook vanaf waar die slof voor gebruikt wordt. Ik heb bij paarden die niet van mij zijn altijd een slof erbij hangen, niet om het paard mee rond te rijden, maar puur voor mijn eigen veiligheid. De slof hangt in principe los, je kunt het paard dus ook prima op eigen benen laten lopen. Maar omdat je met corrigeren bezig bent krijg je nogal eens verzet, met slof heb je dan wel een extra rem. Ik rijd dus ook altijd met cap. Ik heb twee kleine kindjes rondlopen en ik vind het allemaal prachtig, maar ik bouw dus wel wat extra zekerheden in. Trouwens, hoe dacht je dat Anky en Coby reden, om maar eens een voorbeeld te noemen?? Denk maar niet dat die geen hulpteugels, of extra hulpstukken in de mond gebruiken. Zo verschrikkelijk is het ook helemaal niet, als je het maar weet te gebruiken en niet misbruikt.....maar dat geldt voor sommige mensen zelfs nog voor een simpele bustrens van 23 mm. Met getrek en gezaag weten sommige zelfs zo'n dikke trens te misbruiken.

Groetjes Suzanne

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 12:10

oh echt dom.

ik vind een paard van 2 sowiezo veel te vroeg om in te rijden.
ik bedoel dat die nog niet 3 is. en dan ook nog een met slof!!
het word tegenwoordig steeds jongere leeftijd dat paarden wordne ingereden lijkt net. over een aantal jaar mag je zeker een paard inrijden met 2 jaar?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 09:39

Ik schaar me achter Sonja en Suzanne. We moeten niet overdrijven. Overigens rij ik zelf jonge paarden in zonder hulpteugels, tenzij ze me geen keus laten, en dan hang ik er ook een slof aan. GElukkig heb ik dat pas 1 x gemoeten en gelukkig was dit ook waarvoor het bedoeld was: TIJDELIJK.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 11:12

Beter aan de slof die goed gebruikt wordt dan dat et paard allemaal verkeerde gewoontes aanleert. Ik ben zelf niet zo slofferig maar soms kun je niet anders, als et echt niet anders kan moet et maar!s

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:03

Mijn paard is door een springruiter zadelmak gemaakt en dat is beslist niet met een slof gedaan. Hij is nu 5 en ik heb nog nooit een slof nodig gehad. Ik ben niet anti-slof, maar voor jonge paarden vind ik het een beetje onzin. Zeker als ze drie zijn. Ik heb mijn paard toen ie drie was eerst op zit leren terugkomen; de eerste twee manden heb ik niet eens aan die mond durven komen. Pas later ben ik hem een beetje nageeflijk gaan rijden en daar had ik absoluut geen slof bij nodig.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:16

Soms heb je geen keus. Als een jong paard heel vluchterig en rennerig is, en hij doet zijn hoofd in de lucht zodat de rem niet meer werkt, dan doe je wel een slof om. Gelukkig heb ik dat pas 1 x meegemaakt. Een slof omhangen om het paard nageeflijker te maken vind ik niks, jonge paarden zijn meestal van nature nageeflijk genoeg als ze maar ontspannen zijn.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:25

Sorry, Desiree, maar daar geloof ik niet in. In het begin heb je nooit een goede rem en stuur, maar dat probeer ik dan toch eerst op mijn zit op te lossen. Tot nu toe is dat altijd gelukt.... Ik zou er evengoed geen slof aan hangen, omdat ik denk dat ze daar nog vluchteriger van worden... Maar ja, er zijn meer wegen die naar Rome leiden natuurlijk, maar de slof is in dit geval niet mijn route..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:34

Nou Pava, het werkte prima hoor. Maar je hoeft me natuurlijk niet te geloven. IN dat geval zul je dan wel denken dat mijn merrie intussen verpest is.

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:42

Ik ben het met Desiree eens, as usual wbt dit onderwerp.
Kijk, een 3 jarige met een slof lekker naar beneden trekken slaat natuurlijk nergens op.
Maar ik heb er nu een paar ter correctie staan (6 jarigen) die idd met je gaan rennen. Ik heb een open bak (dressuurring, laag hekje), dus een extra rem is wel zo veilig. Ik heb twee kleuters rondlopen en ik ga mijn leven echt niet wagen. Slof hangt los, ook bij bokken en steigeren, maar bij flink hard aan de kletter gaan pak ik hem er toch wel even bij.
Bovendien, sommige paarden zijn gewoon in eerste instantie niet meer ontspannen te krijgen, over de rug, door het hele lijf, zonder een hulpmiddel. In een later stadium is het dan niet meer nodig.
Ik grijp echt niet naar een slof om rijtechnische problemen op te lossen, maar wel als extra veiligheid. Mijn eigen paarden rijd ik verder zelden met slof, maar die hoeven dan ook meestal niet gecorrigeerd te worden. Mijn ruin wil ook nog weleens aan de kletter gaan, en geloof me....je kunt doen en laten wat je wilt, maar hij rent rustig 8 min in rengalop met je door, ongeacht alle ophoudingen en zit en been etc etc. Als hij zo'n fase heeft gebruik ik ook een slof. Het is allemaal prachtig om zonder hulpmiddelen te trainen, maar het moet wel veilig blijven voor mens/dier en omgeving. En sommigen doen gewoon echt heel gek.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 14:06

Nee hoor Desiree, ik denk helemaal niet dat jouw paard nu verpest is. Dat valt ook niet af te leiden uit mijn reactie, want zoals ik al zei, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.... Maar in dit geval (lees: opleiden driejarige) is het niet mijn weg. Ik ben dus echt niet anti-slof, maar ik denk dat gebruik van de slof bij paniekreacties van je paard, tot nog grotere paniekreacties zal leiden en een heleboel krul, waardoor ie alleen maar moeilijker terugkomt... Maar ik heb niet al tig jonge paarden opgeleid, maar slechts drie, dus misschien moet ik mijn mening ook wel herzien als ik daar meer ervaring mee heb.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 14:10

Het is ook absoluut niet mijn stijl. Laat zo'n jong dier eerst lekker op eigen benen lopen, dan maar met kop in de lucht desnoods. Zo heb ik het bij Razin ook gedaan en die is nu absoluut niet moeilijk in haar mond of moeilijk met inbuigen. Voor mij is een slof dwang en dwang is nooit goed. Maar de 'slofmensen' en 'anti-sloffers' zullen het toch nooit met elkaar eens worden!

Als veiligheid en bij een wat ouder paard vind ik het nog wat anders, maar bij een jong paard...nee.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 14:12

zoals ik al vaker gezegd heb, verbranden die dingen, ik ben meer een voorstander van een gogue.
Ik heb nog nooit ene paard ingereden met hulpteugels, wel met longeren natuurlijk. En ik heb ook wel eens een paardje van bijna 3 aangereden, maar daarna gingen ze een jaartje het land in om uit te groeien, dus dan is het niet zo erg.
Helaas moet je tegenwoordig als je een ook de indexen van het kwpn bekijkt met 3 jaar als L zijn, met 4 jaar M, en met 5 jaar Z, dus het wordt zo ook als modeverschijnsel gecreeerd. Persoonlijk heb ik liever een 4-jarige, die zijn wat verder uitgegroeid, maar die kun je ook meteen lekker rijden, zijn niet zo snel uit belans, belast je minder snel teveel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 15:14

quote pava: "maar ik denk dat gebruik van de slof bij paniekreacties van je paard, tot nog grotere paniekreacties zal leiden en een heleboel krul, waardoor ie alleen maar moeilijker terugkomt... "

Mijn paard was niet zozeer in paniek maar probeerde wel weg te lopen van een probleem. Haar probleem was onzekerheid, niet alles snappen en daarom maar weglopen, ze is namelijk verschrikkelijk impulsief, veel erger dan de meeste jonge paarden. Zoals ik al zei, het ging mij niet om die krul, die kon ik er rijtechnisch wel inrijden, dus met slappe slof. Alleen als ze met de kop de lucht in ging en begon te rennen, had ik die slof nodig. Ook jou zou het niet lukken om een paard dan terug te nemen. Ze komt nu voortaan goed terug, ik rij ook nooit meer met de slof. Ik heb al veel meer paarden dan 3 ingereden. Ik heb ook nooit eerder de slof nodig gehad bij een paard als alleen bij deze merrie.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 15:27

Ik heb ook maar 3 paarden ingereden, en ik weet niet hoe jouw paard precies ging rennen, maar in principe laat ik ze gewoon even hun gang gaan als ze willen rennen. Ze komen vanzelf wel weer terug. Dat is net als dat ze hun kop omhoog doen, ook dat komt vanzelf wel goed, met dwang bereik je niets (dat is mijn mening). Natuurlijk moet je wel de baas blijven en consequent zijn, maar soms kan je beter even afwachten met 'ingrijpen'. Ik heb van verschillende instructrices les en die zeggen het ook zo. Maar goed, misschien ga ik nu vreselijk offtopic, maar ik blijf erbij dat een slof niet nodig is voor het inrijden van paarden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 15:37

een paard dat bij alles wat hij moet doen aan de kletter gaat, geeft je geen andere optie hoor. En ze hield echt niet vanzelf op. Al viel ze er dood bij neer, kon haar niets schelen. Een paard dat het hoofd in de lucht houdt, is ontzettend sterk. Er zit dan ook geen stuur meer op en dat is gewoon link. Ik had geen keus. Ik ben een jaar bezig geweest de tempocontrole voordat ik eens andere dingen kon gaan doen. Ze is echt heel fel met rijden. Ik heb een behoorlijk goede instructrice maar ze kon mij wel steunen in het rijden met de slof.
Verder ben ik niet zo'n groot voorstander van de slof. Wat ik erop tegen heb, is dat een slof je gevoel uitschakelt. Je voelt met slof minder goed wat er gebeurt in de mond van het paard. En dat gevoel is juist zo belangrijk, omdat het indicaties geeft over de rijtechnische gebreken waar je aan moet werken. Veel paarden worden er ook stug van. Ik ken mensen die een paard altijd met slof rijden omdat dat gemakkelijk is. Die paarden lopen toevallig ook erg op de voorhand. Jammer. Is niet nodig. Ik kan op diezelfde paarden zonder slof rijden. En ze beginnen stug maar worden veel lichter in de mond als ik er even mee bezig ben.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 15:48

Ik ben ook geen voorstander van de slof, maar als ik op een jong paard zou gaan zitten, die dezelfde fratsen vertoont, als het paard waar desiree het nu over heeft, ik dus wel voor mijn eigen veiligheid kies hoor.
En dan gaat die slof eraan. En pava : Oplossen met je zit ???
Ik denk niet dat je alles zomaar op kunt lossen met je zit. Je moet een paard toch wel een beetje onder controle hebben voordat je met je zit kunt oplossen, en dan heb ik het dus over zijn hoof naar beneden. Dat scheelt al de helft.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 15:50

Yep, een paard dat met zijn kop in de lucht zit, drukt zijn rug naar beneden en die voelt het dus niet als je gaat zitten. Dus kun je die ook niet op de zit rijden.