3 jarige kwpn schimmelruin schuurt staart....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dennissje
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: noord nederland

3 jarige kwpn schimmelruin schuurt staart....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 15:00

misschien kan iemand met helpen. Ik heb een 3 jarige schimmelruin die als ie op stal komt heerlijk zn staart gaat schuren tegen de muur. Als ik de staart bekijk zitten er een beetje schilfertjes. Ik smeer hem regelmatig in met hydrocortidern of soms maak ik de staart schoon met betadine shampoo. Hij schuurt echt de staartwortel. Laat ik hem echter in de wei lopen dan is er niets aan de hand en is de staart weer perfect in model. Wij kan mij helpen of is dit een nare eigenschap????


Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:22

Als iemand hier de oplossing voor heeft ik heb het zelfde probleem, alleen is die van mij inmiddels 4 jaar

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:27

ja ik zou je ook niet kunnen helpen die van mij is er ook lekker mee bezig word er gek van alle middeltjes geprobeerd maar niks helpt ik zit er nu aan te denken om alle stalwanden te gaan afdekken met rubbermatten mischien dat dat iets minder de staart kapot maakt.

Mama van Sem 31-07-2007 en Jessey 24-04-2012

Doortjuh

Berichten: 109
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:27

Eey..

Heeft je paard toevallig geen luizen Verward Misschien dat ie een lichte vorm van exceem heeft...Of hij verveelt zich en gaat dan lekker zn staart schuren. Als het blijft voordoen moet je maybe ff de DA bellen Knipoog

xxxx

Party!! Rocky en Tristan Party!!

KnipoogPaardrijden is rijden met gevoel Knipoog

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:32

Word hij tijdig ontwormd?Vele paarden schuren daardoor hun staart.En het kan zijn dat hij op de weide gewoon niet kan schuren(als en geen bomen opstaan...)en dat het daardoor komt dat de staart terug groeit.

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

dennissje
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: noord nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 15:33

of stroomdraadje door de stal.................

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:37

je moet eerst en vooral de oorzaak vinden van het schuren alvorens stroomdraadjes ed te plaatsen!Hoe zou jij het vinden wanneer je immens veel jeuk hebt en je kan niet krabben?Daar zou je gegarandeerd knettergek en depressief van worden! Scheve mond Denk dus ook eens hoe dit paardje zich zou voelen...

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

dennissje
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: noord nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 15:38

was maar grapje hoor..

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:42

Schrik niet,maar er zijn heeel veeeel mensen die dit werkelijk doen(een stroomdraadje rondom de stal) zodat hun paard zijn staart heel laat.
Sommige paarden durven daardoor niet meer eten,drinken of liggen uit schrik voor een schok.

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

dennissje
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: noord nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 15:43

nee ik wil ook graag de oplossing. zal de veearts dan wel weer bellen

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:46

Ik denk dat dit nog de beste oplossing zal zijn.Als het luizen zijn,krijg je een speciale schampoo en is het binnen de kortste keren over en als het wormen zijn moet je gewoon 2x na elkaar(met 2weken tussen)ontwormen en is het ook over...

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:57

Mijn paarden doen het helaas ook en ik heb de oplossing ook nog niet gevonden. Ontwormd worden ze regelmatig en van luizen is geen sprake. Regelmatig wassen (met teatree shampoo) lijkt tot nu toe enig soulaas te bieden, maar over is het niet.
Ik wacht ook nog op de gouden tip....

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:08

Staart optillen en aan de onderkant waar de staart begint (velgedeelte) afsoppen met een zoutwater oplossing. Neem gelijk de anus ook even mee.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:09

Greetje,ze weet nog niet wat de oorzaak is,dus ik zou niet beginnen experimenteren met zulke dingen,het kan daardoor juist erger worden!

I'm 98% beautiful and 2% crazy...or is it the other way around...?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:16

MeiaLuna schreef:
Greetje,ze weet nog niet wat de oorzaak is,dus ik zou niet beginnen experimenteren met zulke dingen,het kan daardoor juist erger worden!


Is een onschuldig middeltje hoor, gewoon 1 eetlepel zout op 1/2 liter water. Ik gorgel mijn keel er ook mee bij beginnende keelpijn.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Enjoy_s
Berichten: 274
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:20

TKC is een heel goed middel tegen schuren, je kunt het zo bij ruitersportzaak kopen, en het werkt echt!

‘Laat liefde en verantwoordelijkheidsgevoel jegens het paard al uw handelingen bepalen.’

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:45

dennissje schreef:
Laat ik hem echter in de wei lopen dan is er niets aan de hand en is de staart weer perfect in model.

De staart is dan nog in model omdat je paard daar misschien geen mogelijkheid heeft om tegen iets aan te schuren?
Dat is bij mijn paard het geval, hij heeft wel jeuk, maar heeft in de wei niks om tegenaan te schuren....

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:26

Ik denk dat het eerder is dat je paard gewoon jeuk heeft, omdat hij zich in de wei niet kan schuren?
Dat doet die van mij ook, en sommige paarden hebben nu eenmaal meer schilfers in staart en/of manen als anderen.

Dus ik denk niet dat het iets is om je druk over te maken hoor Lachen

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 11:20

Als die van mij gaat staartschuren kam ik de staartwortel goed door met een manenkammetje en kam er dan veel losse haren uit. Die kriebelen ook namelijk. Dan smeer ik de staartwortel in met calendulazalf en eigenlijk is het dan direct over en heeft ze de volgende dag als ik kom weer een nette staartworteltje in plaats van zo'n pleeborstel bovenin d'r staart.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 15:45

Ik gebruik ZEEZOUT, gewoon die bij de supermarkt. Daar was je hem eerst elke dag mee (eerst met gewone shampoo) en dan laat je het even goed intrekken na het inmasseren.
Laat het ong 10 min zitten en daarna was je het SUPERgoed uit.
Dit doe je eerst elke dag en als het minder wordt (meestal na weekje) kan je het wat afbouwen (om de dag, om de 2 dagen ect ect).

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:01

Wat je al kan doen, ook al weet je de oorzaak nog niet, is een borstel aan de muur bevestigen.

Daar gaan hoogstens wat haren van breken, maar krijg je geen schuurplekken van.

Let wel op want sommige paarden vinden het leuker om de haren uit de borstel te trekken dan hun staart eraan te schuren....... Haha!

dennissje
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: noord nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 08:20

tja iedereen alvast bedankt voor het meedenken. Van buitenaf is er echter niets aan de staart te zien. geen schilfers of zo iets. ook word ie zeer regelmatig ontwormd. in de wei heeft ie volgens mij geen behoefte aan schuren en is ook geen mogelijkheid voor. Als ie echt jeuk had zocht hij toch wel net zo lang naar iets waaraan hij toch kon schuren??


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, schaapie18 en 71 bezoekers