Paard dat de trein moet halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

janine23
Berichten: 144
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Paard dat de trein moet halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 15:09

Ik rijd sinds kort op een 11 jarig paard, waar al 2 jaar niets meer mee is gedaan.
Volgens zijn eigenaar (oud boertje) heeft hij voorheen L2 gelopen, maar het meisje was er mee gestopt omdat hij lastig was.
Wat ze precies met lastig bedoelde kon hij mij niet vertellen, en daar kom je dan maar op 1 manier achter.

Ik heb er nu ongeveer 6 keer op gereden, en ik denk dat ik al weet wat het meisje met lastig bedoelde.
Ze schrikt voor alles wat beweegt of in haar ogen er raar uit ziet.
Dat is op zich ook niet zo'n probleem, maar ze is zo loperig!
Het lijkt wel of ze de trein moet halen, zo'n haast heeft ze...
Nou heeft ze op dit moment ook nog een veulen, die er al wel af mag, maar dat doet het boertje pas als hij hem verkocht heeft.

Ze is super ongeduldig, bv met halthouden 2 sec stilstaan halen we nog niet eens. En hoe lang we ook rijden ze blijft een flink tempo erin houden.
Ze is wel helemaal bezweet, maar volgens mij ben ik degene die moe is na het rijden.

Zou dat loperige nou komen omdat ze een veulen op stal heeft staan die z'n mamsie steeds roept?
Of komt het omdat er al lang niets meer mee gedaan is, of is het d'r karakter?
Hoe kan ik dit nou het beste aanpakken? Boos!

wesly is mijn engeltje


marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:35

Accepteert de merrie jou been wel of steek je die af? Heb je zelf het idee dat de merrie op het veulen reageert?Ik bedoel of de merie buiten het rijden om ook druk is om naar haar veulen te gaan? Het zou natuurlijk kunnen.

Ik ken een fjord die nog veel erger is die accepteerd totaal geen been. als je die ook maar iets aanraakt met je benen dan vliegt ze er vandoor.

Dit probleem kun je alleen maar oplossen met kilo's geduld, en kilometers maken. Blijf proberen om gewoon correct te rijden. dus gewoon beenhulpen blijven geven.

Hoe zet je haar stil? Met veel getrek of kan ze dat op normale hulpen? Mischien helpt het om bv lanzamer te gaan lichtrijden tijdens het draven. En iedere keer oefeningen blijven herhalen zoals het halthouden totdat je er gaar van wordt. Probeer wel bij het halthouden om zelf te bepalen waneer je gaat halthouden en hoe lang.

In het begin kan ze het nog niet zo lang dus vraag dat dan ook niet. Geef de hulpen voor het halthouden -sta stil- geef hulpen voor het aantstappen- en stap weg. Het halthouden duurt nog geen sec. maar jij hebt het wel helmaal zelf bepaald. Bouw het halthouden dan langzaam op.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel succes.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:03

Ik zou denken dat het komt omdat ze twee jaar niks gedaan heeft en eigenlijk niet snapt wat er ook al weer de bedoeling was. Ze is kennelijk constant voor je aan het weg lopen. Zoals marquez1 al schreef heb je heel erg veel geduld voor nodig. Probeer alles zo rustig mogelijk te doen. Ze heeft kennelijk wel een beetje schrikkerig karakter en ze is snel geneigd ervoor weg te rennen. Heb ook een tijdje zo'n soort merrie gereden en bij haar hielp het om super consequent te zijn en een duidelijk patroon te hebben. Ze moest weten waar ze aan toe was... toen ze me eenmaal vertrouwde kon ik ook dingen met haar gaan doen die daarvoor onmogelijk waren. Misschien kunnen ook wat NH oefeningen je helpen. Veel succes ermee!

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:11

De manier die je kunt proberen is om steeds heel erg veel overgangen te maken en te proberen dat ze op jou moet gaan wachten. Heel veel wendingen en voltes rijden en op het moment dat ze alweer loperig wordt, een overgang terug maken.
Als je het eng vind kun je nog hulp vragen door jou en het paard aan de longeerlijn te nemen en op die manier te helpen de overgangen terug consequent te maken.
Ik had ook zo'n paard die vrij loperig was, accepteerde de druk in de mond van mijn hand niet en wist eigenlijk al helemaal niet wat been was.
Die hebben we eerst oko heel consequent aan de longeerlijn genomen. Op die manier leren wat de druk in de mond betekent in combinatie met been.
Nu is dit ook een buitengewoon slim paard....Haha!....dus die had het heel snel in de gaten!
Nu is het echter een van de leukste paarden die ik gereden heb!

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:13

Heb ook zo'n merrie gereden, en geloof me, als je er mee om leert gaan zijn het hele fijne paarden!

Het is heel belangrijk dat jij onstpannen blijft en je rust overbrengt naar het paard. Misschien de eerste weken even een rondje longeren voor je opstapt, of een rondje naast haar door de bak stappen. Met rijden rustig blijven stappen totdat ze jouw tempo accepteert, in het stappen ook schakelen. Je kunt best een keer alleen stappen, en dan weer op stal zetten. Als ze tijdens het stappen ontspant en niet meer wegloopt voor je been kun je rustig aandraven, maar dan wel meteen rustig houden. Haar niet de kans geven hard te gaan, rustig blijven lichtrijden, ophouding maken en loslaten als ze in tempo zakt. Continu naar de ontspanning blijven zoeken. In draf schakelen tussen langzaam en basistempo, de verruimingen komen wel, die zullen haar op dit moment alleen heter maken. Zo stapje voor stapje uitbouwen, als ze de ontspanning en jouw tempo accepteert ga je een stapje verder.

Je hebt het niet binnen een paar weken opgelost, maar liever zo'n paard als ééntje die niet vooruit te branden is toch?!

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:44

Ik ben het helemaal met Levi eens. Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn paard voor de wagen. Een paar jaar lang alleen lekker rechtuit over de weg en in het bos gelopen en nu ineens wilde ik weer dressuur gaan rijden. En dat ook nog tussen andere paarden, hallelujah! Stoom uit z'n oren en gaan met die banaan, als het maar hard was. Zweephulpen? Duh, rennen voor dat ding. Ophoudinkjes geven? Brr, daar gaan we alleen maar harder van lopen.

Heel veel voltes rijden, overgangetjes en ontzettend veel werk aan de dubbele longe heeft hem ontzettend veranderd. "Kalm aan" is mijn meest gebruikte stemcommando, met veel rust gebracht, zowel aan de longe als voor de wagen. En "mooi" zodra er wat rust komt. En soms is hij nog loperig, maar vaak heb ik het er nu in 10 minuten uit en kan ik echt met hem aan het werk.

Webshop - digital art: MoTekent

janine23
Berichten: 144
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 11:25

Helaas werkte internet een paar weken niet Boos! , waardoor ik jullie antwoorden nu pas lees.
Ik heb het voor elkaar gekregen dat ze wat rustiger loopt, maar we zijn er nog lang niet.

In de stap krijg ik d'r al aardig naar beneden, op de vriendelijke manier dus niet trekken, zagen e.d.
Maar telkens als ik in de draf haar een beetje mooi aan het lopen heb, trekt ze weer een sprintje of schrikt ze zogenaamd van iets.
Erg frustrerend!!!
En dan kan ik dus weer opnieuw beginnen....
En dat blijft ze ook steeds herhalen, ook al rij je een dik uur, ze krijgt er maar geen genoeg van!
Boos worden heeft geen zin, want dan komt er helemaal niets meer van terecht!
Ik probeer dus rustig te blijven, maar af en toe heb ik wel de neiging om ff flink pissig te worden! Boos!

wesly is mijn engeltje

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:39

Het klinkt wel alsof je op de goede weg bent! Jammergenoeg kan in dit geval wel gelden dat het heel lang kan duren, omdat het blijkbaar heel lang goedgevonden is!
Probeer wat meer vertrouwen te kweken, want het klinkt gewoon alsof ze onder het werk uit wil komen. Ze moet zo ver zien te komen dat ze het leuk gaat vinden dat je er op stapt!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:55

Ik heb ook zo'n paard. Kreeg van een niet-nader-te-noemen instructrice de tip om haar maar 'lekker door te laten lopen' als ze dit zo graag wilde. Ze zou dan vanzelf wel moe worden enz. Die mevrouw had het zo fout... Mijn paard loopt zich liever dood dan dat ze rustiger aan doet. Tegenwoordig rijden we ook endurance wedstrijden en kan ik zeggen dat ze ,zelfs na meer dan 30 kilometer en 3 uur rijden bij 30 graden hitte, ze nog niet langzamer of rustiger wordt! Tijdens het rijden is het vooral zaak om consequent te blijven, 'gewoon' been geven als het nodig is en zelf zo ontspannen mogelijk te blijven. Succes!


janine23
Berichten: 144
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 18:57

Het is gewoon heel erg frustrerend, ze geeft gewoon niet op.
En het enige wat ik kan doen is kalm blijven, en proberen met veel geduld haar zover te krijgen.
Het enige wat ze graag wil is rechtsom keert naar de stal, en dan kan ze wel ineens braaf stil blijven staan.
Ze heeft natuurlijk dat veulen nog steeds op stal staan, die roepen elkaar natuurlijk de hele tijd.
Dat is ook zo irri dat gehinnik naar elkaar! Boos!

Ik zit eraan te denken om maar weer eens een lesje te nemen, iemand die aan de kant staat de kijken ziet natuurlijk meer.

wesly is mijn engeltje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers