linker galop wil niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
friespaardje

Berichten: 28
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: friesland

linker galop wil niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 18:57

hallo

mijn paard snapt helemaal niks van de linkergalop dan springt hij of in de verkeerde galop of hij springt helemaal niet aan de rechter galop gat super goed wie kan me een tip of zo geven want het word wel steeds een beetje beter maar het is nog niet helemaal goed

alvast bedankt ! OK dan!

nirvanahorse
Berichten: 91
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:17

Veel links om oefenen! (maar natuurlijk wel voldoende afwisseling erin houden)
Extra stelling nemen met aanspringen en duidelijke hulpen geven.
Kijk vooral eerst naar jezelf. Het kan ook zo zijn dat jij rechtsom beter op je paard zit dan linksom. Zo heeft iedereen (mens en paard) een goede en minder goede kant.
Dus: goed je gewicht naar binnen brengen, buitenbeen naar achteren en in 1 keer aanduwen (niet eerst heel hard gaan draven)
Je kunt evt. proberen vanuit stap in galop te gaan terwijl je paard zijn binnenvoorbeen optrekt, de hulp (flink) te geven (met een klein tikje van tevoren dat je paard oplet)
suc-6 Lachen

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:21

Ja stelling naar links nemen en je gewicht naar binnen brengen dan 'snapt' hij het misschien beter.

Succes verder

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:03

Ik heb die problemen ook erg gehad.

Ik moest altijd op de volte gaan rijden wat extra stelling naar binnen wel je buiten teugel er goed bij houden en goed je buiten been achter de singel leggen en dit zo oefenen.
Het is echt heel moeilijk en frustrerend als het steeds niet goed gaat we zijn er nu vanaf mei mee bezig en we zijn nu op een punt dat hij vaker goed als fout aanspringt.

Ik moest ook als hij dan eindelijk goed zat veel rondjes doorgallopren met losse teugels zodat hij zijn balans zelf moest zoeken.

succes met oefenen want dat is erg belangrijk.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:47

Bovenstaande helpt goed en ik heb nu ook iets nieuws uitgevonden. Binnenbeen goed in laten komen. Ik heb ook een tijdje aan zitten modderen en gisteren deed ik dit. Eigenlijk meer omdat hij niet wilde buigen om mijn binnenbeen. Hij sprong toen aan, maar wel goed. Daarna nog enkele keren op deze manier geprobeerd en toen ging het alle keren goed. De laatste weken sprong hij alleen maar verkeerd aan op links.

friespaardje

Berichten: 28
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 12:56

hey allemaal

heel erg bedankt voor jullie reacties OK dan! ik zal morgens een flink aan het oefenen *LOL* want vandaag heeft hij vrij Knipoog

groetjes!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:29

tip: rijdje paard eerst verzameld naar de F. Maak bij de F een gebroken lijn, (wel doorzitten) na de X rechtstellen, in middeldraf aanzetten, diep de hoek inrijden, (niet te diep, maar gaat om het idee) en daarna diepe stelling naar links nemen, en dan aanzetten in de linkergalop.

Werkt heel goed, maar je moet er wel mee op passen, dus nadat het gelukt is, precies hetzelfde doen, maar dan na x geen middendraf rijden, maar bijv. gaan lichtrijden en alleen verruimen.. zodat hij het neit aan gaat leren dat hij altijd in die hoek aan moet springen. succes

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:29

nirvanahorse schreef:
Veel links om oefenen! (maar natuurlijk wel voldoende afwisseling erin houden)
Extra stelling nemen met aanspringen en duidelijke hulpen geven.
Kijk vooral eerst naar jezelf. Het kan ook zo zijn dat jij rechtsom beter op je paard zit dan linksom. Zo heeft iedereen (mens en paard) een goede en minder goede kant.
Dus: goed je gewicht naar binnen brengen, buitenbeen naar achteren en in 1 keer aanduwen (niet eerst heel hard gaan draven)
Je kunt evt. proberen vanuit stap in galop te gaan terwijl je paard zijn binnenvoorbeen optrekt, de hulp (flink) te geven (met een klein tikje van tevoren dat je paard oplet)
suc-6 Lachen


extra stelling nemen werkt alleen maar avrechts!
je blokkeerd dan de binnenschouder, zodat het paard niet goed kan aanspringen,en dus juist verkeerd zal aanspringen omdat de buitenschouder meer ruimte heeft.
probeer juist zo min mogelijk stelling te vragen, en bereid de overgang goed voor, zodat je de hulpen duidlijk kan geven, en je paardje de hulpen goed begrijpt.
ik was vroeger ook altijd geneigd om meer binnenstelling te nemen, totdat mijn instructeur mij dit vertelde, en idd, het probleem was opgelost!
probeer het maar eens, en veel succes!

Heureka

Berichten: 416
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:19

lichtrijden op het verkeerde been, en hetgeen hierboven is beschreven,
maar idd geen extra stelling naar binnen. Zorg dat het binnen-achterbeen
op het goede moment geactiveerd wordt, desnoods vraag je iemand om
te kijken en steeds nu... nu.... nu... te zeggen op het moment dat je zou
moeten drijven om aan te springen. Dan leer je het zelf ook voelen...

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:34

bij mij heeft dat allemaal niet geholpen heb er dan ook grote problemen mee gehad.
Het enige wat hielp was sweep in de buiten hand op de kleine volte beetje extra stelling naar binnen wel de buitenteugel er bij houden.
Wil die over de buitenschouder weg lopen dan tik op de buiten schouder geven net zolang tot hij goed aanspringt zit hij dan goed een paar rondjes gallopperen en goed belonen.
Dit was echt het enige wat bij ons werkte we hadden echt vanalles geprobeert en nu 5 maand verder gaat het redelijk goed.

Normaal gesproken zou ik ook niet aan extra stelling denken maar als je alle andere manieren al geprobeert hebt en niks werkt dan probeer je wel eens wat anders.
en dit heeft toch echt gewerkt. Ik heb les van een goed gediplomeerde en ervaren instructrice die al meer dan 30 jaar in het vak zit ens zelf jonge paarden traint en start tot het z.
Ze bekijkt elke zituatie goed en gaat dan bekijken wat de beste aanpak is.
Ze heeft dan ook 6 weken mijn paard in training gehad toen ik niet kon rijden en heeft dit op deze manier gedaan.
Nu gaat het weer op de gewone manier zoals het hoort en nu gaat het dan ook 7 van de 10 keer goed.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:38

mijn haflinger had hetzelfde, ik heb het aangeleerd door achter haar maatje aan te galloperen, vraag ik het van haar, dan googeld ze ontzettend met haar benen, als haar maatje voor haar uit gallopeert, denkt ze niet na en springt ze goed aan.
nog meer tips (die bij mij niet werkten):
gewicht naar binnen,
contact met buitenteugel, kneepjes in de binnenteugel
stelling naar buiten/stelling naar binnen
verkeerde voet lichtrijden en dan aangalloperen
van b naar e en dan in de hoek aangalloperen,
na balkjes/sprongetjes aangalloperen....

melodica
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:17

Probleem is natuurlijk, dat hij het eerst goed moet doen voordat je hem door uitgebreid belonen duidelijk kunt maken dat dat is wat je wil. Mijn paard had in het begin ook vaak dat hij er niet uitkwam met zijn benen, verkeerd aanspringen, overkruist aan springen etc. Ik heb met hem aan de longe geoefend, en hem aangewend dat ik zeg: Let op, Galop. Dit kent hij nu. Bij het rijden doe ik nu voorlopig hetzelfde, en het werkt prima!! Mijn vorige paard, Z2 paard, deed het ook wel een tijdje verkeerd. Die heb ik een poosje op de volte in contragalop laten lopen. Toen terug naar draf, weer galophulp, en toen vond hij het zelf ook makkelijker om het dan maar goed te doen. Bij hem is het dus zo overgegaan....

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:35

ik heb het ook altijd op de volte geprobeerd maar dan ging ze ook altijd in contragalop en bleef ook daarna verkeerd aanspringen, dus dat hielp bij mij helaas niet...

friespaardje

Berichten: 28
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 17:10

ik heb vandaag even goed de galop geoefend en het ging super goed ze heeft de eerste keer fout aan gesprongen toen nam ik haar terug in de draf en probeerde ik het weer en toen zat ze helemaal goed en later heb ik het weer 3 keer geprobeerd en dat ging ook super toen ging ze ook maar 1 keer verkeerd

ben echt heel blij *LOL* Pling

bedankt voor jullie hulp OK dan!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:00

hoe heb je het nou gedaan als ik vragen mag?

friespaardje

Berichten: 28
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 12:44

dobbel schreef:
hoe heb je het nou gedaan als ik vragen mag?



ik heb hem voor dat ik aan ging springen een klein tikje gegeven van even opletten! en toen een klein beetje stelling naar binnen en een tikje op het buiten schouder en mijn binnenbeen ver naar voren en buiten been wat meer naar achteren en toen sprong ie aan

Lachen

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:19

goed hoor fijn dat het gelukt is