Instructrice zegt dat ik niet kan lichtrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Instructrice zegt dat ik niet kan lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 18:44

het rijden met les gaat de afgelopen tijd egt niet goed..volgens mijn instructrice kan ik niet licht rijden!ik kom niet zo erg uit mijn zadel en ze zegt nu dat ik dat meer moet doen omdat mijn pony anders niet vooruit kan(dat ik haar tegenhoud in de beweging) en het komt er dus op neer dat ze zei dat ik het niet kon, dat ik niet steun op mijn beugels maar ik doe egt mijn best en heb t gevoel helemaal niet dat ik dat niet doe! ik rijdt met springzadel en volgens mij is je houding dan gewoon ook wat anders maarja dat is mijn mening... ik weet t allemaal niet meer, ik heb ook otzettende moeite met mijn benen stil te houden en doe zo mijn best maar het lukt niet! zouden schuine beugelblokjes me iets kunnen helpen? ik doe egt zo mijn best maar het gaat niet egt vooruit, hierbij vind ik het ook nog eens heel moeilijk om mijn handen stil te houden! het lijkt wel of ik na 4 jaar mijn pony te rijden gewoon achteruit ga... ik ben 18 en rijd op mijn beesie van 1.47m ik ben rond de 1.70 maar wel heel tenger, ik wil mn pony houden en bij de paarden gaan starten maar ik durf haast niet meer voor de dag te komen en schaam me gewoon als anderen me zien rijden ben gewoon niet meer zelfverzekerd op een paar mensen na dan die me postitief willen helpen..
ook lijkt het dat anderen mijn pony veel beter aan het lopen krijgen...
iemand tips of iemand die dit ook heeft?? kusjes bonny4life.... Scheve mond

[Edit Apple: titel aangepast]

Bonny>B+14>L1+22>L2+30>M1+20>M2+14>Z1+5
Ushi>L1+11>L2+20>M1+10>M2+1!
Ready To Go L2+10
Vicktor >Z1+26>Z2+2


eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:04

ik denk dat je beter en grotere pony/paard moet gaan kopen of anders een vhz zadel ik had het eerst ook heb heb toe ook een vhz zadel gekocht en het probleem was meteen over maar het kan ook aan de pas van je pony liggen omdat ze misschien moeite heeft met jou lengte maar anders moet je het maar eens aan een echt goed instuctiese maar ga je springen of dresuuren met je pony bij de paarden ?????????

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:05

en schuine blokjes kunnen best helpen hoor maar niet altijd

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 19:10

ik had het ook met me vzh zadel, maar ik wil mijn pony egt niet verkopen.. voor geen goud, ga haar volgend jar laten dekken enzo, ik ga dressuur starten, ik rijd met springzadel omdat dit zadel haar lekker ligt en ze zo'nmoeilijke rug heeft! xxx

Bonny>B+14>L1+22>L2+30>M1+20>M2+14>Z1+5
Ushi>L1+11>L2+20>M1+10>M2+1!
Ready To Go L2+10
Vicktor >Z1+26>Z2+2

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:25

Wat gemeen van jouw instructrice dat ze zegt dat jij niet kan lichtrijden! Waarschijnlijk zit jij jouw pony niet in de weg, anders was er wel verzet of protest geweest. Kun je niet een keertje een zadel van iemand anders erop leggen, alleen om even te voelen of het jou beter ligt. Misschien een veelzeidigheidszadel overhangend naar dressuur? of een dressuurzadel? Schuine beugelblokjes kunnen helpen, maar houd er wel rekening mee dat dit even wennen is!
Wat betreft je teugels: neem ze wat korter, en maak er dan een brug van. Probeer dan een aantal rondjes met je ogen dicht de mond te voelen, concentreer je alleen daarop. Misschien dat een paar zitlessen [aan de longe] jou een stuk op weg kunnen helpen.

wat nog belangrijk is: schaam je niet voor jouw rijden! Zolang jij maar weet dat je erin geholpen word door iemand die er verstand van heeft! Jij weet wat je probleem is, en heel goed dat je het er niet bij laat zitten.

veel succes!

nirvanahorse
Berichten: 91
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:49

schuine blokjes helpen meestal niet.
Probeer je kuit aan te sluiten waar de buik van het paard dikker word (dit voel je heel goed als je erop zit) en laat je been daar liggen. Ook met lichtrijden probeer je dit vol te houden. (al zal dat op het begin heel moeilijk zijn) Oefenen baart kunst! je moet er gewoon constant op letten dan gaat het dalijk vanzelf! suc-6 Lachen

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:58

Wat voor een juf heb jij zeg? Trapt je lekker de grond in! Als jij denkt dat jij in vier jaar tijd zo achteruit gaat heb ik 1 tip: weg gaan bij je juf en zoek andere instructie! Neem zitlessen en focus je alleen daar op!

:){

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:18

doe je beugelriemen wat langer.. probeer zonder beugels te ridjen om meer gevoel te ontwikkelen... niet gaan knijpen dan druk je jezelf juist uit het zadel omhoog. probeer recht te gaan zitten.

benen lang. lichaam recht en je hoofd goed rechthouden, zo moet het wat beter gaan


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:20

Is het niet zo dat je dat nu denkt omdat je er nu pas echt op gaat letten, en door je instructrice?
Vraag anders eens aan iemand of die een les van je wilt filmen. Dan kun je later rustig nakijken op de tv of het echt zo erg is, of dat het wel mee valt.
En zitlessen zijn echt voor iedereen een aanrader!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:15

Heb je deze instructrice net of al een tijd en zegt ze nu pas dat het niet goed gaat? Ik heb sinds kort ook les en mijn instructrice zei ook dingen waar ik niet blij mee was. Zoals dat ik niet netjes zit (dat het er lelijk uitzag, zei ze ook), dat ik mijn benen niet goed hou en mijn handen zijn niet stil. Daar zijn we gelijk hard aan gaan werken. Nu, 3 lessen een een aantal maal zelf oefenen later, gaat het een stuk beter. Als het moeilijk gaat worden, verval ik weer in mijn oude gewoontes. Maar over het algemeen genomen gaat het beter en ik voel het zelf ook. Het gaat nu veel makkelijk en het lijkt alsof ik nu veel minder hoef te doen om op hem in te werken. Het is dus geen slecht commentaar en probeer er wat mee te doen en vraag goede aanwijzingen. Kan ze die niet geven, zoek dan een andere instructrice.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 18:30

ik heb nog niet heel erg lang les van deze instructrice maar in het begin leek het beter te gaan daarom vind ik het zo gek, ik weet dat k zelf gewoon stiller moet gaan zitten enzo.. en doe ook egt mijn best ervoor..
ik had eerder een vzh zadel maar daar zat ik niet beter in, heb laatst ook met dressuurzadel gereden maar was ook geen verbetering te zien..
heel moeilijk allemaal, ik denk dat ik maar wat vaker zonder beugels ga rijden. bedankt voor jullie tips!!

Bonny>B+14>L1+22>L2+30>M1+20>M2+14>Z1+5
Ushi>L1+11>L2+20>M1+10>M2+1!
Ready To Go L2+10
Vicktor >Z1+26>Z2+2

CalvinM

Berichten: 1195
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: hengelo (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:33

als je zelf het idee hebt dat je jezelf moet schamen voor je rijden, krijg je automatisch het gevoel dat anderen beter op je paard rijden.. probeer er niet op te letten! het kan een combinatie zijn van paard en ruiter, de een is anders gebouwd als de ander...

ik ben zelf ook rond de 1.70 en ik rij op een pony van 1.46! je hoeft helemaal geen ander paard of groter paard te kopen of te gaan rijden! 1.46 is een prima maat voor jou lengte! lekker door blijven rijden.. met hard oefenen kom je er wel. ookal duurt het misschien wat langer, blijf er vertrouwen in hebben!

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 08:34

een instructrice is ervoor om jou beter te leren rijden...ik denk dat jouw instructrice deze capaciteit mist, ze kan je beter helpen en vertellen hoe je het wel goed moet doen, dan dit. Instructrices zat, zoek gauw een andere ! Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 08:37

Zijn je beugels niet te lang?
Een gaatje korter kan soms net genoeg zijn om je benen stiller te houden omdat je makkelijker druk op je beugels kunt houden en je net een cm hoger uit het zadel kan komen.
Zeker in een springzadel is beugels op dressuurmaat niet fijn.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 09:50

ja ik heb nu mijn beugels zelf al korter gedaan maar nog zegt ze dat ik het doe.. hoe ik ook mijn best doe lukt het me niet, daarbij vind ik t dus ook heel moeilijk mijn handen stil te houden! ik oefen en oefen maar veel vooruitgang boek ik niet vind ik zelf, amar ik blijf mijn best doen!!

Bonny>B+14>L1+22>L2+30>M1+20>M2+14>Z1+5
Ushi>L1+11>L2+20>M1+10>M2+1!
Ready To Go L2+10
Vicktor >Z1+26>Z2+2

snowwhiteM
Berichten: 110
Geregistreerd: 02-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:56

Waarom zoek je geen andere (betere) instructie? Heb je geen foto van jou en je pony, want misschien is het niet eens zo slecht... Knipoog

Athena: L1+5
Cilicia: B+8 & L+8
................................

truusbertha

Berichten: 162
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Dieren (joepie eindelijk!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 11:14

Hm, ik kom ook erg hoog uit het zadel bleek in mijn 1e les sinds 8 jaar (en eerste keer rijden sinds 8 jaar).
Eerst heb ik geprobeerd mijn beugels een gaatje langer te doen, dat ging niet beter..... Toen ging ik (nog meer) op mijn tenen rijden.
Een tip is om elke keer dat je de trap oploopt, dit langzaam te doen en je hak goed naar beneden uit te drukken. Zodat je op je paardje ook je hak beter uit kan drukken.
Ik had dit zelfde probleem "vroeger" ook al en nu dus nog.... Het helpt echt en probeer goed je beugels midden onder je voet te plaatsen.
Soms zijn instructrices niet zo tactisch, maar ja... Jij bent er nu wel heel actief mee bezig om het te verbeteren.
Ik weet hoe je je voelt, het lijkt dat het slechter gaat, maar doordat jij beter wordt in die vier jaar stel je ook hogere eisen aan jezelf en heb je beter door als het niet goed gaat!
Schaam je niet! Rij lekker door en vraag gewoon nog 10x om tips om te verbeteren.
Heel veel succes en het gaat zeker voorbij!!!!

www.trec-soeren.nl

truusbertha

Berichten: 162
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Dieren (joepie eindelijk!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 11:22

kimmy schreef:
Wat voor een juf heb jij zeg? Trapt je lekker de grond in! Als jij denkt dat jij in vier jaar tijd zo achteruit gaat heb ik 1 tip: weg gaan bij je juf en zoek andere instructie! Neem zitlessen en focus je alleen daar op!


Dit vindt ik een beetje overdreven... de TS zegt zelf ook dat het voor haar gevoel niet goed gaat. Denk je nou echt dat een andere instructeur niet ziet dat ze niet lekker lichtrijdt? Na 4 jaar mag je toch verwachten dat je je paard niet in de weg zit tijdens lichtrijden.
Een terugslag of mindere periode heeft iedereen natuurlijk wel eens, zij nu ook en ze vraagt om tips, dus alleen dat van de zitlessen was toch ook wel voldoende geweest?
Er staan ook al een boel andere tips waar ze wat mee kan gelukkig!

Gewoon lekker je best doen Bonny4life!!!!

www.trec-soeren.nl

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 11:48

een ander zadel zal al een wereld van verschil zijn voor je.
neem een dressuurzadel met dikke kniewrongen en diepe zit,dit dwingt je al tot stil en recht zitten..

voor de rest wordt het oefenen,knieen aangesloten houden aan het zadel.
koop geen andere pony ervoor!!

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 12:45

Ik zou ook een andere instructrice pakken! Ze moet namelijk je proberen te helpen en je niet ongelukkig zitten te maken door allerlei slechte dingen (die misschien niet eens waar zijn??) te zeggen.

Dus andere instructrice pakken

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 14:28

Als je instructrice dat zegt en je weet niet hoe het dan wél moet. Vraag het dan aan haar!

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:01

carola schreef:
Is het niet zo dat je dat nu denkt omdat je er nu pas echt op gaat letten, en door je instructrice?
Vraag anders eens aan iemand of die een les van je wilt filmen. Dan kun je later rustig nakijken op de tv of het echt zo erg is, of dat het wel mee valt.
En zitlessen zijn echt voor iedereen een aanrader!



dat filmen werkt echt hoor, je ziet ineens een heleboel dingen van jezelf, maar ook zie je sneller hoe je ergens aan kan werken, misschien valt het allemaal wel mee, maar drukt de instructrice zich gewoon heel beroerd uit.
Als je op de tv kijkt (naar jezelf is best raar in het begin) zie je ook wat je precies fout doet en dan moet jezelf even als instructrice inbeelden hoe zou je het vrouwtje op de tv uitleggen hoe ze het dan wel moet doen. Dat werkt echt

daantjelover

Berichten: 391
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:33

mischien heb je eerst ook wel les gehad van iemand die totaal niet op je houding let.
en nu heb je een instructrice die dat wel doet
dat had ik namelijk ook en ben er achter gekomen dat het niet het belangrijkste is dat je paard aan de teugel loopt Bloos maar dat je eerst zelf goed moet zitten en dan pas echt met het paard bezig gaat deze fout maakte ik wel en nu vind ik het heel moeilijk om mijn benen en hoofd en rug te verbeteren want ik zit echt als een krommme boom op mijn pony. maar het gaat telkens een heel klein btje bter mischien is het een idee om jezelf op een videoband te zetten en na 5 lessen weer dan zie je duidelijk bevordering of juist niet.

dressuur L2 + 1
springen L
sgw B + 3
armando wil je met me trouwen:P

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 17:45

dank jullie allemaal!! ik heb er egt heel erg veel aan!!!

Bonny>B+14>L1+22>L2+30>M1+20>M2+14>Z1+5
Ushi>L1+11>L2+20>M1+10>M2+1!
Ready To Go L2+10
Vicktor >Z1+26>Z2+2

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 17:46

vandaag had ik trouwens weer ruzie met haar..ik heb haar best hard aangepakt omdat ze niet los wou laten.. daar heb ik nu achteraf weer spijt van.. vind ik het heel erg dat ik haar zo heb aangepakt enzo, ga dan weer denken dat ik niet kan rijden..

Bonny>B+14>L1+22>L2+30>M1+20>M2+14>Z1+5
Ushi>L1+11>L2+20>M1+10>M2+1!
Ready To Go L2+10
Vicktor >Z1+26>Z2+2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 8 bezoekers