Wel of geen krachtvoer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Wel of geen krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 19:50

Ik had het met de fokker van mijn bijna nieuwe aanwinst over voeren. Waarschijnlijk koop ik van hem een 1,5 jarig Welsh A hengstje. Deze hengst staat overdag in een paddock en 's nachts op stal. Hij krijgt 1,5 kilo krachtvoer, 2 emmers mais en kuil. Ik vind dat erg veel. Mijn 5 welshjes krijgen niets eens zo veel met z'n allen.
Ik voer eigenlijk nooit krachtvoer, alleen kuil. Overdag staan ze op het land en 's avonds krijgen ze kuil.
Als ik mijn merries krachtvoer ga geven, ploffen ze helemaal uit elkaar.
Ik vraag me dus af of een pony wel zoveel voer nodig heeft. Mijn ponies hoeven niet te werken, maar zijn wel drachtig. Maar ook dan krijgen ze alleen kuil.
Hoe doen jullie dat met kleine ponies?

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen


fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:14

die kleine pony's hebben volgens mij ook niet zoveel nodig, krachtvoer is voor extra energie en dat hebben ze volgens mij niet nodig!
Je zou de drachtige merries in de 9e maand wat bij kunnen voeren, doen wij ook altijd, maar niet veel hoor! (geen kilo's)

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:17

Geen kleine ponies, maar type Haf en Merens. Die werken behoorlijk. Ze staan op vrij karig gras. Ik vul aan met veeeel takken, wortels, brood. Soms een appeltje of maiskolf. Daarnaast voer ik ee nhalve pavo Aurakoek, voor de vitamines. Geen biks dus. En ze gaan volgende week op trektocht en zijn in uitstekende conditie.

Gewoon op je gevoel voeren. Als jij denkt dat het met minder ook kan, lekker afbouwen! Ik zou wel opletten als ze drachtig zijn. Dan loop je toch sneller risico op tekorten.

Humphrey

Berichten: 655
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:25

Onze shet krijgt enkel een beetje biks omdat hij anders hysterisch doet als de 2 grotere hun eten krijgen Lachen Ik vind wat dat hengstje krijgt wel enorm veel, eigenlijk te veel. Ik zou in ieder geval wat minderen, met die drachtige merries moet je idd een beetje opletten...

Prince

Berichten: 2450
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 07:31

Onze dartmoor eet alleen gras en kuilgras, met wat snoepjes tussendoor en nog moeten we uitkijken dat hij niet te dik wordt. Hij zit prima in zijn vacht, erg mooi en glanzend en gedraagt zich ook prima !
Dus prima zonder biks !

Met biks heb je volgens mij bij die kleine ponys alleen maar het risico dat ze erg druk worden.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 07:36

Ik heb een ruintje staan van anderhalf jaar oud. Ongeveer de zelfde maat als die van jouw denk ik.
Hij krijgt geen krachtvoer bij. Hij staat op de wei, krijgt in de winter wel extra kuil bijgevoerd uiteraard. Op dit moment krijgt hij alleen een klein handje vitaminebrokjes bij gevoerd en in de winter krijgt ie een klein beetje bix, maar ik spreek dan niet in kilo's Knipoog

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:41

Mijn shetje van anderhalf krijgt twee keer per dag een bodempje biks en als de paarden buiten staan eet hij hooi mee.
Verder is er bij ons nauwelijks gras te eten dus daar moet hij het niet van hebben.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:52

Vind het voor een anderhalf jarige veel te veel. Dat voeren wij onze 2 jarige merrie van 1.73m nog niet. Die staat 24/7 op de wei en daar heeft ze nu nog genoeg van. Straks in de winter wordt ze bij gevoerd met een kilo brok en wat hooi.


M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:06

wat heel belangrijk is is om te weten welke kwaliteit voer je je paarden geeft. als jij een voeding arme basisbrok geeft dan maakt die 1,5 kilo niets uit en kan je dit meer zien als maagvulling. Als het 1,5 kilo prestatiebrok of draversbrok is word het een ander verhaal.

Ik zou rustig zn brok proberen af te bouwen en dan aankijken hoe het gaat.. als die invalt kan je hem altijd nog bij voeren!

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: marinst, ryukapple, Samantha89, Vitas en 12 bezoekers