kunststof vs lederen zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Kunststof zadel of lederen zadel?

Lederen zadel
29 (64%)
Kunststof zadel
16 (35%)

Totaal aantal stemmen: 45


marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

kunststof vs lederen zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 08:12

Ik ben me aan het orienteren op een nieuw dresuurzadel.

Ik zou graag jullie mening horen over een kunststof zadel van bijvoorbeeld Wintec of Thorowgood en degelijke 2e hands lederen zadels.

Wat is jullie ervaring en wat zijn de voor- of nadelen?

Dankjewel

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 08:40

Lederen zadel heb ik gekozen. Mijn ervaringen met kunststof zijn goed en er zitten duidelijke voordelen aan (weinig onderhoud, geen schimmelvorming met vocht, lichtgewicht) toch heb ik heb pasgeleden een lederen zadel gekocht. Het leer heeft andere voordelen: lange levensduur en het materiaal voelt prettiger. Mijn (boomloze) dressuurzadel is ook licht van gewicht.

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:07

Een met peruaansepas *LOL*

Tjitx

Berichten: 479
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:47

Ik heb ook een wintec. Ben er erg tevreden over. OK dan!
Ik kan je wel aanraden een wintec te kopen met zo'n suede-achtige bovenlaag. Van de Pro krijg je echt een zweetkont. Dat ademt helemaal niet. De isabell werth is het fijnst, maar de prijs ligt wel weer hoger. Pling

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:50

ik heb nu een wintec maar ben er niet zo tevreden over,
het past zich minder aan je paard aan en blijft daardoor schuiven, het zitvlak valt klein uit (*tip*), nee ik ben weer op zoek (en aan het sparen)naar een goed passend leren exemplaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:05

Lastig, de meeste lederen zadels vind ik aan de zachte kant. En daarnaast ook te warm, ze houden je warmte zo vast. Ik heb jaren op een Wintec 2000 vzh gereden, en die beviel uitstekend, prijsgunstig, zeer licht van gewicht, zat er lekker vrij op, en niet te hard en niet te zacht. Ook heb je er weinig onderhoud aan, wat ook wel fijn is Haha!

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 10:13

Rijdt er ook iemand wedstrijden mee, met een kunststof zadel?
Ik weet niet of het wel zo mooi staat op wedstrijd.

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:26

Ik houd het bij leer dat vind ikzelf toch het prettigste om te rijden. Kunstof is wel makkelijker in onderhoud maar zit toch anders.

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:27

Ik heb een Stubben (leren) zadel een een Wintec.
Nou de Stubben ligt aardig stof te verzamelen want de Wintec zit oh zo veel lekkerder.
Beide blijven mooi, en beide vergen hun eigen onderhoud, maar als ik in de toekomst weer een zadel aanmoet schaffen dan geef ik toch de voorkeur aan een kunststof.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:28

Ik vind zelf leer fijner en mooier. Ook kan er aan een leren zadel meer gedaan worden om het goed passend te maken en een goede kwaliteit leer gaat bijna eindeloos mee en wordt in het gebruik alleen maar mooier, dat kun je over kunststof niet zeggen.
Maar zadels zoals Wintec zijn zeker niet slecht en je kunt natuurlijk beter goed kunststof kopen dan slecht leer Haha!

Het hangt ook een beetje van je budget af, kunststof is een stuk goedkoper. Stel je hebt 250 euro te besteden, dan moet daar best een prima 2dehands kunststof zadel voor te vinden zijn dat er nog netjes uit ziet, in leer wordt dat een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk als je echt een net merkzadel wilt. Zadelmarktprullen heb ik het niet over, dat kan wel voor dat geld, maar dat zou ik niet willen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:49

Ik heb ooit eens een kunstof Wintec zadel gehad en vond het echt 3x niks. Piepte van alle kanten, zat niet lekker en niet stevig en als het niet past is het moeilijk om het te laten maken.

Lederen zadels vind ik echter heel fijn. Zelf heb ik een Ainsley Vanguard en daar zweer ik heilig bij OK dan!

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:48

ik reed altijd op een kunststof zadel. ik vind het heerlijk rijden. je moet idd wel zon wintec hebben met equisuede erop. dan zit je als een huis in je zadel. ik vind de kwaliteit van de zadels ook prima. als je netjes op je zadel bent doe je er net zo lang mee als met leer. ik ga voor kunsstof

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:54

Mijn dochter heeft op haar D-pony op het moment een leren zadel, maar we gaan toch op zoek naar een kunststofzadel. Voordeel vind ik daarvan dat ze makkelijker zelf kan opzadelen, het is veel lichter. Ze kan het makkelijk zelf schoonhouden, doekje erover en het is weer schoon.
Daarnaast is het wat minder erg als ze het eens een keer laat vallen Haha!

Op dit moment is de keus gevallen op een Thorowgood Griffin Junior. Ze heeft tijdens Horse-event op ongeveer alle zadels gezeten en deze vond ze erg lekker zitten. Dus ga ik volgende week de zadeldame bellen om de pony te laten meten.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:15

ik heb ene wintec sport, het zadel heb ik nu al zo'n zeven jaar, is nog perfect! wel lichte slijtage plekjes op de plaats waar je met je benen tegen t zadel aankomt, maar verder is t model nog helemaal goed, hoeft niet opgevult te worden en al..

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:16

Absoluut leer
Ik vind ten eerste de kunststoffen zadels niet zo mooi, en leer vind ik veel fijner zitten.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:17

Ik heb een wintec zadel,is heerlijk in onderhoud als je zoals ik iedere dag op het strand rijd.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:31

ik heb een leder zadel..zit lekeder en steviger.het zadel verschuivt niet zo snel en over mijn zadel hoef ik alleen maar een doek te halen en het is schoon.eens in de zoveel tijd maak ik het zadel schoon met zdael seep en vet het in zo blijft het lekker soepel. ik vind dat de wintec zo snel kaport gaan je ziet al snel dat de singelstaten gaan breken of dat er scheuren in het zweetblad komen op de plek van de beugelriemen. het leven duur van lees is gewoon veel langer

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:47

Ik ga ook absoluut voor leer, heb een tijdje terug een kunststof zadel gehad maar kon er niet aan wennen en het piept en kraakt aan alle kanten Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:02

Smiley, ik had precies het tegenovergestelde, mijn lederen zadel kraakte, en kreunde veel meer dan mijn Wintec Haha!

Kunststof is ook best slijtvast, ik heb mijn zadel 4 jaar intensief gebruikt, en hij oog nog als nieuw.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:18

Ik heb eerst een paar jaar op een wintec gereden (VZH, 2000), en dat was prima heb er ook wedstrijden mee gereden. (Isabelle Werth rijdt er zelf mee in de Grand Prix). Het nadeel was dat het zadel toch wel snel sleet en de zweetbladen piepten, er zat niet echt een goede zit in en door het equisuede zit je er een beetje aan vast geplakt.
Nu heb ik een tweedehandse leren dressuurzadel en eigenlijk ben ik daar meer over te spreken. Je kan er gewoon beter in zitten, het vormt meer een zit zeg maar. Het is natuurlijk wel meer onderhoud, maar slijt ook minder snel en is idd meer een zadel voor het leven.
Aangezien ik alleen dressuur rijd, hoefde ik ook geen veelzijdigheidszadel meer. Als ik nog veel zou springen en buitenrijden, zou ik de wintec wel relaxed vinden.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:32

Ik heb altijd op kunststof zadels gereden, wintec en thorowgood.
En het bevalt me nog steeds prima!
Toen ik een nieuw zadel nodig had, kwamen ze bij mij passen.
Maar omdat ik altijd op kunststof heb gereden ben je gewent dat het zadel stroef is. Dus toen ik op een leren zadel stapte, gleed ik al alle kanten uit.
End an nog het voordeel van het weinige onderhoud, ideaal!

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:22

ik heb een wintec 2000 en ga binnen kort een eigen zadel kopen, denk dat dat dan (omdat ik supper weinig geld heb) een wintec 500 word.
ben erg tevreden over wintec

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:31

Ik ga voor het leren zadel. Ik heb veelal dezelfde redenen als bovenstaande mensen: Wintec of andere kunstof zadels vind ik niet erg lekker zitten, geven naar mijn mening ook weinig ondersteuning. Een leren zadel gaat, mits goed onderhouden, langer mee. De lichtheid van zo'n kunstof zadel staat me om de een of andere reden ook niet aan. Bovendien vind ik een kunstof zadel gewoon lelijk om te zien.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:48

Ik heb een Wintec 500 dressuur waar ik tevreden over ben.
Piept of kraakt niet, ik kon de boom laten aanpassen, toen Thomas wat afviel en ik kan er zonder problemen lange buitenritten mee maken.

Pas in de stromende regen gereden en ik hoef er geen extra aandacht aan te besteden.

Als ik meer geld had zou ik misschien wel een mooie leren kopen, maar dat heb ik niet en Thomas is ook niet mijn eigen pony, dus de verwisselbare boom is voor mij ook een pré.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:51

Ik heb zowel een leren zadel als een wintec. De wintec is handig, maar doe mij maar een leren, ik vind het gewoon fijner materiaal, het wordt ook werkelijk mooier als je t poetst, en het blijft naar mijn mening ook mooier.