Wat voeren bij dampigheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Wat voeren bij dampigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 09:26

Hallo allemaal,

Mijn shetlander van 8 jaar is licht dampig en nou is mijn vraag wat goed is voor de luchtwegen om te voeren of door het voer heen te doen? Iemand tips of ervaringen?

Groetjes Roxana


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:29


http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:40

Zorgen dat het hooi wat je voert van super goede kwaliteit is. Of het hooi natmaken of kuil gaan voeren. Verder zo veel mogelijk buiten laten staan, op plekken waar het niet heel stoffig is.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:46

Foenegriek kan volgens mij ook bij dampigheid helpen, dat is mijn nichtje nu ook aan het proberen voor haar pony

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 09:55

Ja hij staat in winter dus op stal en in het voorjaar op het land. Maar ik hoorde dat er bepaalde dingen zijn zoals knoflook wat goed is voor de luchtwegen. Hij hoest bijna nooit maar deze week opeens wel af en toe. Vandaar.

LotusT

Berichten: 581
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: In een dorpje met stadsrechten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:42

brechje schreef:
Foenegriek kan volgens mij ook bij dampigheid helpen, dat is mijn nichtje nu ook aan het proberen voor haar pony


Ik heb mijn verzorgpaard die dampig is ook foenegriek gevoerd maar ik merkte geen verbetering. Ik denk dat frisse lucht en goed hooi of kuil het belangrijkste is.

wie kijkt in het verleden staat met de rug naar de toekomst...

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:32

Frisse lucht (open stal dus) en nat hooi zijn het belangrijkste.
Ik voer ook iedere dag 1 schepje Easy Breathing, dat is een kruidenmix wat je door het voer moet doen.
Mijn shet heeft lichte bronchitis en vaak 1 keer per jaar een flinke aanval van 1 week ongeveer.
Maar ik moet zeggen, ik merk zeker wel verschil als met toen ze het niet kreeg. Toen had ze het wel veel vaker.
En ik merk ook, dat als ik het een weekje niet voer, dat ze achteruit gaat in haar ademhaling.

* Little Joy * : Ik mis je kleine meid :+:
* Anne Reseda * : B + 18 // L1 + 10 // L2 + 13 // M1 + 2 :list: *\o/* Kampioen B dressuur Haflingerdag Ermelo 2011 *\o/*

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:35

Verplaatst van VMR naar MD.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:00

reform-kruiden-musli! dat is ook goed voor de luchtwegen,of neem anders een kijkje op www.havens.nl,daar kunnen ze je misschien beter helpen.

Ik ben enorm gestoord.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:00

Vergeet niet dat je 'echte' kruiden (dus niet in poedervorm) wat langer moet voeren voordat je effect ziet!

Verder idd kuil of nat hooi en veel frisse lucht, op zaagsel of stofvrije bodembedekking als je hem perse op stro wil houden of niet anders kan zorg dan dat het goede kwaliteit stro is die bevat veel minder stof.
En in de winter eigenlijk ook naar buiten!

Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 12:19

Ja hij staat normaal in de winter ook buiten. Alleen is dit jaar het probleem dat ik een grotere pony erbij heb en ze staan nu op 2 verschillende stallen. In de winter is het voor mij niet te doen om van stal naar stal te gaan vanwegen het snelle donker worden. Vandaar dat mijn shetlande nu met de winter bij mijn andere komt te staan. Hij kan wel in de paddock naar buiten.

Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 12:20

Paulusjuh waar kan ik dat Easy breathing kopen?

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:08

Bij de paardendrogist! www.paardendrogist.nl
1000 Gram is 27.50 als ik het goed zeg.
Je kan je pony beter ook niet op stro zetten, daar zit ook veel stof in.
Mijn pony staat op matten, en het bevalt prima!
Ze is er aanzienlijk op vooruit gegaan!

* Little Joy * : Ik mis je kleine meid :+:
* Anne Reseda * : B + 18 // L1 + 10 // L2 + 13 // M1 + 2 :list: *\o/* Kampioen B dressuur Haflingerdag Ermelo 2011 *\o/*

Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:46

Mijn shet is ook dampig, en die staat in een buitenstal, op vlas, en kan 12 uur/dag de wei in (niet 's nachts, want het is een echte uitbreker, en als ik weet dat ze op stal staat slaap ik rustiger Lachen )

Ze krijgt voordroog van Aveva (Horsedinner). Dat kan je in 7 dagen opvoeren, in pakken van 25 kg. Absoluut stofvrij en wordt waanzinnig lekker bevonden. Mijn arabier is altijd diep verontwaardigd als ze ziet dat mijn shet de goede voordroog krijgt en zij "slechts" hooi, en probeert dan ook vaak de portie van m'n shet in te pikken.

Daarnaast krijgt ze 's ochtends en 's avonds een halve biet (in kleine stukken gesneden), 2 x 100 gram cavalor ponymix en daarover een maatje ventipulmin, een maatlepel Pavo mineralen en zout. Sinds ik ventipulmin gebruik, (en het vlas en de voordroog) heb ik een fantastische verbetering gemerkt. M'n shetje hoest quasi niet meer, en blijft er zeker niet meer in, zoals vroeger gebeurde. Nu hoest ze enkel nog occasioneel, als ze even flink gegallopeerd heeft. Echt een aanrader, dus.

En foenegriek mag je enkel bij hoestende paarden gebruiken, niet bij dampigheid ! Dampigheid is immers een soort astma. Om die reden mag ook geen hoestsiroop gegeven worden. Deze leggen de hoestreflex immers stil, terwijl dat bij astma zo niet mag geschieden. Ventipulmin verhoogt de longcapaciteit en maakt de slijmen los.. geeft dus een veel makkelijkere ademhaling. Met een fles van 51,14 € kom ik zo'n 6 à 7 weken toe. Wel alleen bij de DA te verkrijgen.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:27

Pasture mix is erg goed om te geven.
Er zitten kruiden in die erg goed voor de luchtwegen is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, henshem, Hieperdi, Roosyes, RoxanneJessy, Vagabondo en 170 bezoekers