Stoofpeertjes: hoe maak je die ??

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Stoofpeertjes: hoe maak je die ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 23:18

In de boomgaard waar ik (zakken vol Clown ) appels voor mijn paarden pluk, staat ook een perenboom.

Het is een harde soort peren en ik kan me herinneren dat mijn oma van zulke peren altijd stoofpeertjes maakte. Dat stond dan op zo´n petroleumstelletje te trekken en smaakte heerlijk Vingers aflikken !

Omdat mijn oma het altijd voor ons maakte, heeft mijn moeder zich helaas nooit verdiept in het recept Clown en kan zij mij dus ook niet vertellen hoe het gemaakt wordt Verdrietig .

Wie van jullie kan mij vertellen hoe ik van die mooie rode stoofpeertjes kan maken Lachen ??

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 23:24

Hoe ik ze maak:

Schillen, klokhuis eruit, opzetten in laagje water. Als het kookt gewoon lekker een hele tijd door laten koken (denk aan ruim een uur). Technisch gezien zou dit voldoende moeten zijn voor mooie rode peertjes.

Ik gooi er echter altijd een flinke scheut rode wijn bij en maak het af met suiker en (veel) kaneel.

In stoofpeertjes heb je echter ook nog verschillende soorten. Op de markt koop ik in de winter regelmatig een zak peertjes die mooi verkleuren en vrij snel klaar zijn. Bij mn ouders in de tuin staat een wat meer ouderwetse boom die peren geeft die nauwelijks verkleuren en die ook veel langer op moeten staan.

Als het een wat oudere boomgaard is denk ik dat het om een ouder perensoort gaat. Veel geduld is dus raadzaam Haha! (en hulp van een flinke scheut rode wijn).

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 23:29

Bedankt Apple OK dan! !

Wanneer doe je de rode wijn en suiker erbij; als ze bijna gaar gekookt zijn, of kook je de peertjes al met de wijn en suiker/kaneel ??

Goed om te weten dat het garen lang kan duren! Ik geloof dat ik anders na een half uurtje de peren in de GFT-bak had gekiept Knipoog !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 23:29

Ik heb even gegoogled, maar ik weet wel dat de rode kleur door de Port komt (of de rode wijn) en dat het belangrijk is dat je de goede peer hebt. Weet je het soort wat er aan die bomen hangt?

Bijgerecht voor 4 tot 6 personen
* 1 kilo stoofpeertjes (bijvoorbeeld Gieser Wildeman) * 1 theelepel kaneel * 2 dl rodebessensap * 100 gr suiker

Bereiding:
Schil de peertjes, laat ze heel en laat de steeltjes zitten. Leg de peren in een pan, overgiet ze met het bessensap, bestrooi ze met de kaneel en de suiker en giet er zoveel water bij dat de peertjes net niet onder water staan. Breng op hoog vuur met het deksel op de pan aan de kook, draai het vuur laag en laat de peertjes een paar uur stoven (de juiste stooftijd is afhankelijk van de soort en de grootte van de peertjes). Controleer of ze gaar zijn en laat de peertjes in het vocht afkoelen. Schep ze uit de pan en kook het stoofvocht desgewenst in tot een kwart van het oorspronkelijke volume en schep het over de peertjes.
Stoofpeertjes zijn lekker bij roodgebraden vlees, wild of gevogelte. Ze worden op kamertemperatuur geserveerd.



Variatietips:

vervang het bessensap door rode wijn

vervang de kaneel door 2 kaneelstokjes, een vanillestokje en een zakje vanillesuiker (dan maar 75 gr suiker toevoegen)

vervang de kaneel geheel of gedeeltelijk door gemberpoeder voor een pittiger smaak

grote stoofperen worden geschild en gehalveerd of in kwarten gesneden, verwijder dan de klokhuizen

de peertjes kunnen ook als toetje worden geserveerd, met een bolletje ijs, een toefje slagroom en wat geroosterde geschaafde amandelen wordt het een feestelijk dessert


Bereidingstijd: circa 3½ uur

Je suis Charlie.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 23:30

http://www.smulweb.nl/

Daarop vond ik :
Oma's stoofpeertjes
Dit is een bijdrage van henny_b_b en is al 90 keer bezocht.


omschrijving
aantal personen 4
keuken Nederlands
techniek Stoven
smaak Zoet
soort gerecht Nagerecht
hoofdingredient Fruit
in combinatie met Kruiden/Specerijen
bereidingstijd langer dan 2 uur
ingrediënten 500 g stoofpeertjes
citroen
3 kruidnagels
1/2 kaneelstokje
3 el suiker
1 dl bessensap

hulpmiddelen
voorbereiding
bereidingswijze Schil de stoofpeertjes, halveer ze en verwijder het klokhuis. Leg ze in een pan met dikke bodem. Voeg 2 plakjes citroen, de kruidnagels, kaneelstokje en suiker toe. Schenk het bessensap eover en zoveel water dat de peertjes net onder staan. Breng ze aan de kook en stoof ze afgedekt in ca. 2 1/2 uur heel zachtjes gaar. Verwijder voor het serveren de plakjes citroen en de kruiden.
serveertips Lekker met kaneelijs

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 07:23

Gieser Wildeman wordt idd mooi rood Lachen.

Ik voeg de rode wijn altijd ongeveer een half uur voor het einde toe en de kaneel en suiker ongeveer 10 minuten voor het einde. Ik zie dat in deze recepten beide in een eerder stadium worden toegevoegd dus dat steekt niet zo nauw) (en 'rode wijn' is dus 'rode bessensap' Haha!).

Gieser Wildeman staat bij mij echt niet langer dan anderhalf uur op het vuur Haha!.

Het is dus ook zo'n recept van 'doe maar wat en neem de tijd, dan komt het altijd goed' Lachen (fijne recepten zijn dat Haha!).

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 09:49

Ik ga jullie recepten van het weekend eens lekker uitproberen Vingers aflikken !
Of het Gieser Wildeman peren zijn weet ik niet en ik geloof dat ik het degene van wie de boomgaard is, ook niet hoef te vragen; die dingen heten hier natuurlijk vast weer anders Rolleyes !
Zo kennen ze bijv. ook de naam "goudrenet" niet, terwijl een van de appelsoorten die in de boomgaard staat, dat wel is Knipoog !

Bedankt allemaal OK dan! !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:05

Gieser Wildeman wordt ook rood zonder port Heerlijk!

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:17

ik vind juist de wijn erbij niet lekker, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk Clown Wij doen altijd ipv suiker, geleisuiker Vingers aflikken Dan word het 'papje' lekker dik. En dan ook nog op smaak kaneel erbij, en het is klaar.

[o]

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 09:02

Oh mjam mijn achterbuurman heeft een perenboomgaard en plukt ze geneens!!! Misschien dat ik savonds maar even ga 'buurten'

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:30

Ik zet ze altijd op in een mengsel van vruchtenwijn en een halve fles wijn die is afgekeurd voor op tafel Haha! Geen water... Wel kaneelstokje erin en twee kruidnagels.
Als de peren gaar zijn, haal ik ze eruit en laat de wijn flink inkoken. Eventueel een beetje binden met aardappelzetmeel (blijft het helder van). Sausje gaat over de peren Vingers aflikken

Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 13:43

wij gebruiken geen wijn maar een cassis likeur, kan even niet op de naam komen.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

gemske

Berichten: 3546
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 14:36

Ik vind het erg lekker om een stukje citroenschil mee te koken.
Geeft net een extra smaakje eraan.

Pineapple
A thing of beauty is a joy forever (Keats)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 20:58

Ik heb dit weekend absoluut geen tijd gehad om de peertjes te maken Verdrietig , maar dat ga ik absoluut morgen doen !

Het resultaat laat ik jullie natuurlijk weten Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:59

Ik ben benieuwd Haha!.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:48

Ik laat ze altijd een eeuwigheid op staan. 3-4 uur. Het enige wat ik erin knikker is suiker en kaneel (en water natuurlijk) . Als ik bijna wil gaan eten bind ik het laatste sap even met een beetje opgeloste maizena. Mjammie.

Belangrijk is wel dat je goed dat harde draadje eruit snijdt. Da's nl. niet echt lekker eten als je dat steeds tegenkomt. Ik heb trouwens ook altijd giezer wildeman. Staat hier ook in de wei, heerlijk OK dan!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:28

Mijn mams maakt het met een scheut bessen, (handig als je niet zo van wijnsmaak houd) en een zeker een flinke theekop suiker op ± 3 kg peren.
En ze laat ze 2,5 uur zachtjes koken.

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:59

lekker lang stoven, dan worden ze rood zonder dat je wijn oid nodig hebt.
ik doe er altijd suiker, kaneel en een zakje vanillesuiker bij Vork lekker!!!

*leer van gisteren- droom van morgen-leef vandaag*

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 00:48

Ik ga me er dit weekend ook maar eens aan wagen denk ik..
Heb ze nog nooit zelf klaargemaakt maar ben er wel gek op Vingers aflikken
Ben benieuwd Bloos

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 06:03

hmm heerlijk mijn moeder heeft ze gister gemaakt, super!!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-04 15:27

Meiden, ze waren heerlijk Vingers aflikken !!

Ik heb ze idd ruim 3 uur op laten staan en ze zijn super gelukt!!
Ik ga deze week nog snel wat peertjes plukken, heb de smaak (letterlijk en figuurlijk Knipoog ) helemaal te pakken Lachen !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:41

Fijn dat het zo goed gelukt is Sterre OK dan!.

Ik heb gisteren ook een hele zak Gieser Wildeman gehaald Lachen. Komende week eens kijken wat ik daar mee kan doen Lachen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 18:38

Heb ik je op een idee gebracht Knipoog ?!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:02

Haha!. Min of meer Haha!. Ik maak elk winterseizoen wel een paar keer stoofpeertjes, maar nu zat het nog in mn gedachten toen ik in de winkel stond Haha!.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CupCakes_ en 13 bezoekers