ruiterpaden moeten gewoon 1 richtings verkeer worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ilovekeegan
Berichten: 102
Geregistreerd: 16-03-02
Woonplaats: Assendelft!!!!!!

ruiterpaden moeten gewoon 1 richtings verkeer worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-02 19:29

ik vandaag met onze manege naar de duinen geweest ik moest op een nieuwe pony van 4 jaartjes oud hij heete Pinto. We zouden ongeveer 2 uurtjes weg gaan. Nou wij zijn ongeveer anderhalf uur op weg komt er op ene een meisje ZONDER cap Frusty Frusty met een onwijs druk paard aan, dat meisje gaat dus in de bosjes staan met dat paard. De helft van de groep kon er met gemak langs maar toen kwam Pebbles een klein ponytje die voor mij reed die wilde heel relaxt er langs lopen begint dat paard op ene te steigeren dat meisje die op Pebbles zat schrok zich rot echt zo'n groot paard die aan het steigeren is boven haar hoofd dus dat was best wel irritant want later kwamen er ook nog een paar andere paarden aan.


vinden jullie dat nou ook zo irritant dat als je lekker relaxt in het bos aan het rijden bent dat er op ene een ander paard aan komt????

I love keegan AND lotje maar er is 1 paard die ik nooit zal vergeten en dat ben jij daisy. daisy jij bent het paard die altijd in mijn hart zal blijven bestaan!!!

LotZZ!! off!! KisseZZ!! ............moi!!


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 19:35

nou het lijkt me handiger dat je je paard onder controle hebt, ipv "eenrichtingsverkeer"te gaan maken Verward Beetje onzinnig naar mijn idee.

En offtopic misschien, maar dat dat meisje zonder cap reed is niet jouw probleem maar het hare.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 19:39

geen eenrichtings verkeer mensen buiten die hun paard aan kunnen is een slimmer idee. daarvoor lekker in de bak blijven rijden

Wodan en ik onderweg in de M2

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 19:58

IK heb geen bak Verward .

Maar eenrichtingsverkeer is prima , als er dan een apart ruiterpad komt voor de terugweg Schijnheilig ......... Haha!


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 20:44

Ik ga helemaal met Nonnie mee.

Wat een onzin zeg! Eenrichtingsverkeer, ik lach me slap! Je moet gewoon je eigen paard onder controle kunnen houden. Als je dat niet kan, dan moet je er niet mee gaan buitenrijden. Dat de manege jou een jong paard toevertrouwd, terwijl je zo te horen nog lang niet ervaren genoeg daarvoor bent, vind ik ook dom van de manege. Ik heb zelf op een manege gewerkt, en de jonge paarden gingen écht niet naar buiten met minder ervaren / manegemensen. Ze gingen pas met manegemensen mee naar buiten als ze echt 100% verkeersmak e.d. waren.

Dat dat meisje zonder cap rijdt, moet ze helemaal zelf weten. Ik rijdt ook altijd zonder cap, en ik rijdt altijd in het bos. Dom? Ja, vast wel! Maar ik ben volwassen en ervaren genoeg om zelf die keuze te maken.

Eigenlijk vind ik dat je jezelf als ruiter iedere keer weer de volgende vraag moet nagaan:
"Kan ik dit paard ook houden als ik zou worden ingehaald door een ander paard in rengalop?"

Beantwoord je de vraag met Ja, dan kun je veilig buitenrijden.
Twijfel je, dan kun je beter nog even wachten.
Beantwoord je de vraag met Nee, dan moet je absoluut in de bak blijven en lessen!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 20:54

hmm, dat zegt altijd iedereen, met een vertouwd paard buiten rijden en anders niet, maar je moet een paard eerst wel vertrouwd maken, en dan is het heel logisch dat je niet altijd met een heel makkelijk paard over straat loopt.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 21:03

Ik heb nergens last van als er paarden vanaf de andere kant komen hoor. Ik kan de paarden die ik rijd en reed goed onder controle houden. Bovendien rijd ik ook altijd zonder cap, zowel binnen als buiten. Ik ben ook oud, wijs en ervaren genoeg om die beslissing te maken, zoals carola.

En verder is er toch niets gebeurd? Jullie konden jullie paarden allemaal goed hanteren, alleen dat meisje niet (die overigens niet bij jouw groep hoorde). Maargoed, dat is haar probleem, eveneens is het haar keuze om zonder cap te rijden, en dat moet je respecteren.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 21:09

Eénrchtingsverkeer Verward , nee hoor, is echt niet nodig! Gewoon allebei even netjes afstand houden bij het paseren, dan is er niets aan de hand Lachen !


carola schreef:
...Eigenlijk vind ik dat je jezelf als ruiter iedere keer weer de volgende vraag moet nagaan:
"Kan ik dit paard ook houden als ik zou worden ingehaald door een ander paard in rengalop?"
Beantwoord je de vraag met Ja, dan kun je veilig buitenrijden.
Twijfel je, dan kun je beter nog even wachten.
Beantwoord je de vraag met Nee, dan moet je absoluut in de bak blijven en lessen!


Dit is een beetje een krasse stelling Scheve mond ; ik wil (en kan!) absoluut niet beweren dat ik een super ruiter ben, maar ik durf wel te zeggen dat ik geen bloedige beginneling meer ben en dat ik m´n sporen bij het buiten rijden wel verdiend heb Lachen ! Toch kan ik jouw vraag: "Kan ik dit paard ook houden als ik zou worden ingehaald door een ander paard in rengalop?", niet zonder meer met "JA" beantwoorden, gewoonweg omdat er meer factoren meespelen als alleen dát paard wat aan jou voorbij rent!
Denk aan de rest van de groep die gaat meerennen, dan blijft die van jouw toch echt niet braaf achter! Of: als dat paard je in rengalop voorbij komt en er komt tegelijkertijd een tracktor naast je rijden.... goede kans, dat jouw paard ook de benen neemt! Dit zijn situaties die ik allemaal al gehad heb en waar mijne ook "braaf" mee rent Lachen ! In een uiterst gunstige situatie, kan het zijn dat ik hem idd kan terug houden en traktoren boeien hem normaal gesproken ook niet, maar ik blijf erbij dat je niet kan generaliseren!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 21:35

Sterre; tuurlijk heb ik die stelling behoorlijk zwart-wit neergezet. Maar stel je voor, een lang breed rustig pad, en daar word jij (als alleen-rijdende ruiter) ingehaald in galop. Zou je je paard kunnen houden? Tuurlijk, wat dribbelen of gekke sprongen is dan heel normaal. Maar als je je paard dan al niet meer voor 100% kan houden, dan vind ik niet dat het verantwoord is om nog langer buiten te rijden. Besef je eens een keer goed welke verantwoording jij als ruiter draagt over de (verkeers)veiligheid en je paard. Dat is echt een enorme verantwoording hoor... een beetje voorzichtigheid is dan niet overbodig.

En het is onzin dat dit niet zou lukken met 'hetere' paarden. Dat is gewoon een kwestie van opvoeding en rijkunst. Ikzelf heb een 6 jarige arabier, die nog maar een jaartje ruin is. Hij is absoluut niet makkelijk, hij is vaak heel gefustreerd in z'n koppie (door z'n verleden). Maar m'n arab kan ik in veel situaties veel beter houden als anderen met zogenaamd 'rustige' paarden. En dat is gewoon een kwestie van een goede opvoeding.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 08:02

Nou Carola, daar ben ik het niet mee eens. Ik voed mijn paarden altijd naar behoren op. Bij wijze van spreken kan er een kind onderdoor op het ruiterpad incl fietsje. Maar de dag dat ik ingehaald werd door een stel kids die het nodig vonden om mij in rengalop te passeren, heeft mij 7 plastisch chirurgie behandelingen aan mijn gezicht opgeleverd en de nodige borbeuken, plus alle ellende van ziekenhuis in en ziekenhuis uit. Normaal had ik hem volledig onder controle, maar juist deze ene dag, dat moment en die situatie niet. Het banketstaaf van het hele verhaal was dat de kids niet de verantwoording namen voor hun daad en mij daar gewoon lieten liggen. Na aangifte en beschrijving van iemand die het uit de verte gezien had en van wat ik nog wist zijn de paarden achterhaald en hebben de ouders van die kids alle kosten op zich moeten nemen. Uiteindelijk was het dus niet aan mij omdat ik mijn paard niet onder controle had, maar aan de mederuiters die de regels overtraden. Je passeerd elkaar namelijk altijd in stap en niet in rengalop. Zo dat moest ik even kwijt.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 08:06

carola schreef:
Sterre; tuurlijk heb ik die stelling behoorlijk zwart-wit neergezet. Maar stel je voor, een lang breed rustig pad, en daar word jij (als alleen-rijdende ruiter) ingehaald in galop. Zou je je paard kunnen houden? Tuurlijk, wat dribbelen of gekke sprongen is dan heel normaal. Maar als je je paard dan al niet meer voor 100% kan houden, dan vind ik niet dat het verantwoord is om nog langer buiten te rijden.


Ik denk als die situatie zich voordoet, dat het juist de inhalende ruiter is waarvan het onverantwoord is dat 'ie buitenrijdt. Wandelaars en andere ruiters passeer je in stap, niet in galop. Bovendien kan zelfs het braafste paard met de beste ruiter flippen, daar doe je niks aan. Dus als het je een keer overkomt dat je je paard niet houdt, is dat geen reden om de bak niet meer te verlaten.

Maar de stelling dat ruiterpaden eenrichtingsverkeer moeten worden is natuurlijk bullsh*t. Ik denk dat de plaatser van het topic het zelf misschien al een beetje benauwd had, met de wetenschap een vierjarige onder het zadel te hebben Verward

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 08:25

Citaat:
Eigenlijk vind ik dat je jezelf als ruiter iedere keer weer de volgende vraag moet nagaan:
"Kan ik dit paard ook houden als ik zou worden ingehaald door een ander paard in rengalop?"

Beantwoord je de vraag met Ja, dan kun je veilig buitenrijden.
Twijfel je, dan kun je beter nog even wachten.
Beantwoord je de vraag met Nee, dan moet je absoluut in de bak blijven en lessen!



Iwaldo is het makste paard van stal, buiten ook. Iedere vrijdag rijd ik buiten met een jong paard erbij omdat Iwaldo een goed leerpaard is voor dat jonge ding.

Het enige waar Waldo niet zo braaf is, is wanneer er een paard in rengalop langs mij op komt. Aangezien dat ookmin of meer zo in hem is getraind (hij is een jachtpaard) gaat ie daar achteraan. Wanneer je met z'n tweeen bent misschien niet, maar alleen wel. Simpelweg omdat ie het gewend is om achter de meute aan te gaan en omdat het een paard is wat moeilijk alleen kan zijn.

Dus wat dat betreft vind ik jouw stelling b*llshit, Carola, wanneer er iemand mij in komt halen in galop dan is díegene heel onverantwoord bezig, en niet ik. En trust me, heb het al eens meegemaakt dat Waldo er in volle vaart achteraan denderde. Om nou te zeggen dat het gevaarlijk is om met hem buiten te rijden? Nee. Als al het ruiterverkeer netjes passeert in stap is Waldo het perfecte paard om mee buiten te rijden. En ieder paard heeft nou eenmaal instinct en om hem daarom binnen te houden...

Die ruiterpaden eenrichtingsverkeer maken is wel onzin natuurlijk. Dat meisje heeft netjes in de bosjes geparkeerd. Dat haar paard daar kriegel van werd, tsja ach. Zie het verdere probleem niet helemaal.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 08:35

Beetje offtopic maar misschien ookniet *LOL* Een tijdje geleden was ik met Mileentje in het Amsterdamse Bos aan het rijden. Hoor ik me ineens een kabaal achter me aan komen.... Twee ruiters van de bereden politie, in volle vaart over het pad achter me. Snel Milena van het pad geschopt, komen ze in rengalop voorbij... paarden niet meer onder controle... Huilen Maar ach, die superfjord kijkt dan es meewarig en denkt 'sh*t, ik mag dat niet....' *LOL*

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 10:30

Er bestaat toch iets als ruiteretiquette? Andere ruiters hoor je niet in rengalop in te halen dus inderdaad: degene die mij inhaalt in rengalop hoort nog niet buiten te rijden (in het theoretische geval dat ik er dan in volle rengalop achteraan zou gaan dan wordt het paard vanzelf moe dus is er niet zoveel aan de hand, dat is het voordeel van op het strand rijden...).

Overigens ga ik met Sterre mee dat het geheel van de omstandigheden afhangt of je op dat moment wel of niet je paard onder controle houdt. Op het strand is het ons vaak genoeg overkomen dat we werden ingehaald of tegemoet gereden door mensen in volle rengalop (of door dravers die aan het trainen zijn). Gelukkig nog nooit erg veel problemen mee gehad (behalve dan wat gekke sprongetjes en passage op het strand).

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 11:40

Wat is er irritant aan om een ander paard tegen te komen in het bos? Er zijn nu eenmaal veel paardenliefhebbers in Nederland, logisch dat je elkaar af en toe tegenkomt.

Dat neemt niet weg dat ik het behoorlijk asociaal vindt als mensen je in galop voorbijstuiven, dat doe je gewoon niet. Net zo min als wandelaars of fietsers voorbijstuiven.

Eenrichtingsverkeer is niet eens mogelijk en ik moet er ook niet aan denken. Eigenlijk passeer ik liever een tegemoetkomende ruiter dan één die dezelfde kant opgaat want dan proberen ze elkaar juist achterna te gaan.
Gewoon je paard trainen samen met een ander paard en expres van elkaar wegrijden of de één weg laten draven en de ander in stap houden is de beste remedie om ellende te voorkomen volgens mij. Zo leren ze dat ze niet als vanzelfsprekend achter de ander aan mogen.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

eenrichtingsverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 11:52

In de duinen waar ik altijd rij zijn de paden erg smal. Als je dan een club van de manege tegenkom vaak grote groepen van minimaal 10 paarden dan is dat wel altijd even slikken. Ik probeer dan om te draaien en naar een kruispunt (van bv fietspad of wandelpad) en daar even te gaan staan. Mijn pony houd niet zo erg van andere paarden en kan moeilijk stil blijven staan. Als er dan zo een grote groep langs je gaat is dat niet altijd even prettig als je niet kan keren of goed aan de kant kan gaan staan als het te smal is. Meestal lukt het me wel om even te keren.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 12:48

Tuuuurlijk bedoel ik ook niet dat je maar moet gaan inhalen in galop, omdat die ander z'n paard moet kunnen houden.
Ik bedoel te zeggen dat áls het gebeurt (of wat anders 'engs'), dat je redelijk zeker van je paard en van je rijkunsten moet zijn. Anders moet je niet gaan buitenrijden.

Maar volgens mij zijn er hier maar weinig die een beetje meedenken en 'in' mijn bovengeschreven verhaal WILLEN komen. Jammer dat veel dingen hier wel erg letterlijk worden opgevat...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 12:50

Mensen schijnen altijd over elkaar te moeten klagen. hondenliefhebbers en wandelaars onderling, en die groepen weer tegen ruiters en fietsers, en de laatste groepen ook weer onderling. Het wrodt gewoon te druk! En als klap op de vuurpijl beginnen nu kennelijk ook al de ruiters onderling tegen elkaar. Eenrichting is onzin, je moet gewoon je paard in de hand kunnen houden.

De hond is de betere mens

Miran

Berichten: 4431
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:45

Wanneer kun je zeker zijn van je paard? En hoe zit het dan met paarden die nog nooit in het bos zijn geweest? Ik ben zaterdag voor het eerst met Sheril in het bos geweest, hiervoor was ze maar een keer de weg opgeweest. In de bak heb ik haar redelijk onder controle tegenwoordig, als ik zelf ontspannen ben schiet ze er eigenlijk niet meer vandoor. Zaterdag ben ik er echt op gaan zitten met de gedachte dat ik wel zou zien wat ze zou doen. Nu heeft ze zich, op een klein incidentje aan het begin na, keurig gedragen, maar ik weet niet wat er gebeurd zou zijn als ik in volle galop ingehaald zou zijn (ik vind overigens ook dat dat niet kan, inhalen doe je in stap of een rustige draf, hoort gewoon bij de ruiteretiquette). Op dat moment kan ik haar gewoon niet vertrouwen, simpelweg omdat ze dat eerst maar eens moet bewijzen. En dat kan alleen door te oefenen en te oefenen, met het risico dat ze er toch vandoor gaat ofzo.

Ilovekeegan
Berichten: 102
Geregistreerd: 16-03-02
Woonplaats: Assendelft!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-02 17:12

kijk ik was deze keer met de manege en met de manege is het toch even wat anders als dat je met je eigen paard of met z'n tween gaat rijden. we waren namelijk met 15 paarden. en er waren mensen zoals: Carola en Nonnie en nog een paar die zeiden dat ik mijn paard niet kan houden maar dat heb ik ook niet gezegt dat ik hem niet kon houden want ik kon hem wel houden ik had het er over dat een meisje voor me haar pony niet kon houden en dat meisje is expres in het midden gezet en niet achteraan of vooraan.

I love keegan AND lotje maar er is 1 paard die ik nooit zal vergeten en dat ben jij daisy. daisy jij bent het paard die altijd in mijn hart zal blijven bestaan!!!

LotZZ!! off!! KisseZZ!! ............moi!!

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 17:39

Ik weet de leeftijd van de betrokken ruiters niet, maar het is niet voor niets dat aan het mogen behalen van het ruiterbewijs een leeftijdsgrens is gesteld (is dat niet 12?). Bij de cursus daaraan voorafgaand wordt je geleerd dat je in stap gaat als je andere paarden nadert, DUS ... doe dat dan ook. Je hoeft het voor anderen niet te verpesten ook al zijn ze misschien wat angstiger. Wij zijn toch ook allemaal geen topruiters (die vallen trouwens ook).
BTW als in ons bos eenrichtsverkeer wordt ingesteld kan ik net zo goed rondjes in de bak gaan rijden, net zo saai en iedere keer hetzelfde.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 17:46

Allemaal mooi en wel, je paard onder controle kunnen houden, maar uiteindelijk leert je paard door ervaringen. Als je met je paard voor het eerst een bus passeert, al ie zeker moeilijk doen enzo. Na de 5de keer zal ie misschien al niet meer opkijken.
Het ene paard is daar moeilijker in dan het andere. Door in de bak te rijden leert je paard het nooit. Ja, je kan "hindernissenparcours" (dus met opstakels) bouwen, maar uiteindelijk komt het erop neer naar buiten te gaan met je paard en oefenen tot het lukt.

Je kan van een paard niet verwachten dat het van de eerste knip zich juist gedraagt. De eerste keren dat je met een paard buiten komt of langs iets nieuws gaat, is het gewoon een risico en moet je hopen op een portie geluk. Bij paardrijden moet je bijna altijd geluk hebben.

Ik spreek me niet uit over het meisje waarover verteld wordt, maar ik heb met mijn goed opgevoede, brave, betrouwbare viervoeter ook al in bangelijke situaties gezeten.

Je paard leert pas ECHT dat iets niet eng is, door de confrontatie aan te gaan. De eerste keren kan dat inderdaad hilarisch zijn, maar daar moet je gewoon doorheen. Je kan niet eeuwig rondjes blijven toeren in de bak of over stukken plastiek wandelen.

Veer chaufeurs zouden trouwens moeten weten dat een paard geen machine is en nooit volledig voorspelbaar reageert.

Ilovekeegan
Berichten: 102
Geregistreerd: 16-03-02
Woonplaats: Assendelft!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-02 17:50

maar we hebben het hier wel over een manege pony en geen eigen paard dat meisje kan een manege pony toch niet in 1 dag "GOED"opvoeden?? ofwel soms?

I love keegan AND lotje maar er is 1 paard die ik nooit zal vergeten en dat ben jij daisy. daisy jij bent het paard die altijd in mijn hart zal blijven bestaan!!!

LotZZ!! off!! KisseZZ!! ............moi!!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 18:21

trouwens dat 1richtingsverkeer vind ik helemaal geen raar idee ofzo.. laatst reed ik met Evita in stap over een ruiterpad, precies in de bocht komt er een meisje met een shetlander de bocht om crossen.. onze pony's knalden bijna tegen elkaar aan Frusty
er staat nergens een bordje ofzo dat je maar van 1 kant dat ruiterpad in mag dus zoiets kan best gebeuren en dat kan wel eens verkeerd aflopen lijkt me!

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 19:30

Nog een kleine toevoeging. Toen ik enkele jaren geleden door een manegegroep in vlotte draf werd gepasseerd, ging mijn paard ook stuiteren. Ik hoorde de manegemiep zeggen "Wat een zenuwenlijer
Ik was natuurlijk p... link.
Ten eerste kom NIET aan mijn paard Boos!
en ten tweede hoort zij in te houden en zeker als ze met een groep is en het goede voorbeeld hoort te geven.
Enkele maanden later ging mijn paard dus wel mee met een ander paard als leervoorbeeld omdat ze zo lekker rustig blijft Schijnheilig
Dus... ik leer..... mijn paard leert.... en nog gebeurt er wel eens iets... het blijven dieren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, callychanel, marinst, Miriam91 en 12 bezoekers