opzadelen een groot drama

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Noobs
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Zwanenburg

opzadelen een groot drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 22:25

Hallo, Ik heb mij pas aangemeld en heb een probleempje met het opzadelen van mijn paard. Het gaat allemaal prima totdat ik het zadel erop wil leggen. Dan begint ze heel erg te draaien en te slaan met haar rechter achterbeen. Ik heb echt al van alles geprobeerd om haar dit af te leren, maar ze blijft het gewoon doen. Van een schreeuw tot een klap tot zelfs een knietje (niet te hard natuurlijk) Maar het veranderd gewoon niet. Af en toe word ik er wanhopig van en als ik dan aan het zadel toe ben zakt de moed me in de schoenen. Ik heb gewoonweg geen zin in dat
gevecht elke keer. Als het zadel eenmaal ligt zijn trouwens alle problemen weer van de baan en is er niets meer aan de hand. Het is zelfs zo dat als zij haar zadel al op heeft en er komt iemand anders met een zadel aan lopen, het hele ritueel weer opnieuw begint. Wie heeft er ook zo een probleem gehad en heeft dit kunnen verbeteren.

Groetjes heidi


Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:41

Misschien moet je haar 'opnieuw' zadelmak maken? Als het aanstelleritis is, is het een ander verhaal natuurlijk...
Anders zou ik gewoon beginnen met een dekje opleggen, dan met een dekensingeltje en dan weer met het zadel. Misschien het proberen waard?

Faber quisque fortunae suae

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:50

wat Alet zegt.. eerst al het 'zachte' erop leggen en vervolgens je zadel.. en niet straffen als ze lelijk doet.. maar miss kun je eens proberen om haar gerust te stellen en het zadel er heel voorzichtig opleggen.. en belonen als ze braaf is .. ik hoop dat het je gaat lukken.. Succes!

'Moonlight Holly'

Touwhalsters

Berichten: 47
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:59

mijn zus heeft dit probleem ook gehad met haar oude paard en toen bleek dat ze verschrikkelijke last van de rug had. En dat ze een fobie voor het zadel had.... zodra ze met het zadel aan kwam of alleen al een zadel zag liggen werd ze helemaal gek en gingen der oren plat in der nek en probeerde ze te bijiten maar zodra die er op lag was der helemaal niks meer aan de hand...

Mensen interesse in TOUWHALSTERS?? neem contact met me op!?

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 23:06

Laat er eerst eens een DA naar kijken voordat je naar andere oorzaken gaat zoeken. Misschien heeft je paard pijn in zijn rug, past het zadel niet goed, je paard probeert je in ieder geval duidelijk te maken dat iets niet goed is.

Extremely rare and Beyond Compare

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 00:10

Ik verplaats het even naar VMR Lachen.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 07:53

Idd alles even controleren, en als daar niks mis mee is,
proberen 1 voor 1 alles op te doen, wat al gezegd was,
en zeker niet afstraffen, want ik denk dat je paard gewoon bang is,
en dan wordt ie alleen nog maar banger.. Lachen Succes!

    You can't control the clouds that you are under
    A symphony takes patience, a little pain and wonder
    Some days are violins, and some are thunder

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 08:10

Ik zou bijna denken dat het zadel niet past.
Mijn verzorgpaardje doet ook steeds lelijker, en nu hoorde ik van een kenner dat het zadel niet paste. Toen vielen de puzzelstukjes op zijn plaats.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:21

Helpt wat lekkers (appel, pepermuntje) geven direkt voor en direkt na het zadelen niet? De eerste keren wellicht niet, maar als ze eenmaal door heeft dat er wat aan zit te komen leidt dat misschien af van het zadelen en wordt het min of meer een beloning bij het zadelen.

*LOL* Verward

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:38

Eerst helemaal na laten kijken door een goede dierenarts en daarna met een actieplan komen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:43

Laat haar rug eens nakijken. Als dat in orde is, dan is het zadeldwang. Paarden krijgen dit door als ze eens wat hard aangepakt zijn met aansingelen bijvoorbeeld. Hoe je dit kunt oplossen. Laat hem eens 24 uur met een anti rol singel om staan. Op de wei bijvoorbeeld. In alle gevallen was het dan zo over. Maar dan moet je wel alle medische problemen in de rug uitsluiten eerst. Anders maak je het alleen erger. Veel succes!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:11

Vergeet niet om ook naar de spieren te laten kijken waar de singel overheen loopt. Bij sommige paarden leveren die problemen op.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:16

Idd rug na laten kijken en ook het zadel. Het klinkt mij erg bekend in de oren namelijk..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:24

youngster schreef:
Idd rug na laten kijken en ook het zadel. Het klinkt mij erg bekend in de oren namelijk..

Daar sluit ik me bij aan Haha!

Rona, Linanda en Oackly

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:59

Als er blijkt dat er niks met de rug is of het zadel.............
gewoon opnieuw zadelmak maken, ik ben er met micha al mee begonnen (2,5 nu), omdat ze overal angstig voor was én na alles op haar rug te leggen geen problemen meer. Brechje had er ook altijd last van, omdat ze door een trauma zadelschuw geworden was!
Wat ik altijd doe is het zadel goed laten zien, laten ruiken en dan via de schouder van je paard opzadelen (zodat je paardje het zadel kan voelen en het dus niet 'overwachts', uit het niets op der rug ligt)> dus contact houden met het paard via het zadel> dan kan je meestal zo het zadel erop 'schuiven'. Je paard dus actief meenemen in het proces van opzadelen!
Als je dit een tijdje zo volhoud, dan word het weer een gewoonte dat het zadel op de rug komt en dan kan het zadel er weer 'normaal' op!
Het is natuurlijk maar 1 manier en het moet wel door je paard opgepakt worden, maar bij mij werkt het altijd super!
veel suc6!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:12

Nicole heeft ook zadeldwang. Die probeert ook te bijten en te slaan tijdens het opzadelen. Haar zadel psat perfect en er is ook niks medisch aan de hand. Ik negeer het gewoon en als het zadel erop ligt beloon ik haar Lachen
Ik denk niet dat het bij Nicole nog overgaat, maar ik heb me er bj neergelegd.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:23

Rinske schreef:
Nicole heeft ook zadeldwang. Die probeert ook te bijten en te slaan tijdens het opzadelen. Haar zadel psat perfect en er is ook niks medisch aan de hand. Ik negeer het gewoon en als het zadel erop ligt beloon ik haar Lachen
Ik denk niet dat het bij Nicole nog overgaat, maar ik heb me er bj neergelegd.

negeren en belonen kan ook vaak helpen ja! maar dat is met alles zo...

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:25

Rinske schreef:
Nicole heeft ook zadeldwang. Die probeert ook te bijten en te slaan tijdens het opzadelen. Haar zadel psat perfect en er is ook niks medisch aan de hand. Ik negeer het gewoon en als het zadel erop ligt beloon ik haar Lachen
Ik denk niet dat het bij Nicole nog overgaat, maar ik heb me er bj neergelegd.


Probeer eens haar 24 uur op de wei te zetten met een anti rol singel. Alle paarden waar we dit bij hebben toegepast waren daarna 'genezen'.

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 20:51

Zeker dat er niks mis is met der rug? En anders iets misgelopen tijdens het zadelmak lopen ofzo? Of een trauma opgelopen ofzo... Anders inderdaad eens opnieuw zadelmak maken.

chipieke

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:44

Zoals men zei zeker naar het zadel en de rug laten kijken. Ik heb een paardje dat extra gevoelig is aan de singel voor haar heb ik nu een bondje rond de singel en de singelstoten en sindsdien is ze rustiger.
Als een paard zo reageert is dit toch altijd omdat er iets is. Het kan ook zijn dat ze pijn heeft tijdens het rijden maar dan zou ze dit ook met het bit doen dus ik denk toch dat er iets mis is met de rug, het zadel of de singel. Zeker niet om straffen.

vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:46

Okkie1 schreef:
Probeer eens haar 24 uur op de wei te zetten met een anti rol singel. Alle paarden waar we dit bij hebben toegepast waren daarna 'genezen'.


Hoe/waarom werkt dit?

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:57

Dat had een ander paard ergens bij een vriendin van mij ook. Alles ging goed, tot ze het zadel erop wouden leggen.
Omdat het paard haar vertrouwde (dat zei iedereen zei ze Knipoog ) vonden ze dat zei het zadel er dus maar een keer moest probren op te leggen. Het ging helemaal goed tot het zadel boven de rug kwam. Het paard ging haar helemaal trappen enzo en ze kwam niet meer weg dus is ze door gegaan met opzadelen (tja, ik zou egt niet door zijn gegaan met opzadelen als het paard me verrot trapte maar goed Verward ). Toen ze de singel ging aan trekken (dat je die nog te pakken krijgt Scheve mond ) begon ie heel erg te doen en toen is ze dus ovet het schot gesprongen. Het was trouwens een stand.
Ik weet niet wat het paard nu van het zadel vind en of het dus geholpen heeft. Ik denk het niet, want het lijkt me nou niet echt een hele fijne ervaring voor dat paard .

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:41

Die van mij heeft dat ook een tijd gehad.
Hij was echt bang van het zadel, maar als ik er eenmaal opzat was het goed.
Ik heb geprobeerd om er gewoon "doorheen" op te zadelen, maar dat werkte niet.
Vervolgens heb ik het anders aangepakt. Ik gaf hem een plak hooi op de plek waar ik hem normaal zadel (naast de stal), ging uitgebreid poetsen, hoefjes doen, radio aan (lekker meezingen); een beetje ontspannen sfeertje neerzetten. En dan heel rustig (maar net doen of het er bij hoort) een dekje er op leggen. En er weer af. Dat een aantal keer herhalen.
De volgende keer het dekje er op, bloot zadel (zonder beugels en singel) en hetzelfde ritueel herhalen. Zo steeds verder uitbouwen en heb geduld!
Desnoods maar een paar keer zonder zadel rijden. Wat je hebt opgebouwd kan je ook net zo snel weer afbreken als je tussendoor weer "even" gewoon opzadelt....

Je paard moet er weer het vertrouwen in krijgen, misschien heeft hij een keer iets vervelends meegemaakt tijdens het opzadelen en heeft hij dat gelinkt aan het zadel. Hiermee link je het zadel weer aan iets positiefs.

(en, zoals al gezegd, zadel en rug nakijken)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:56

vhnele schreef:
Hoe/waarom werkt dit?


Aangezien ze nu constante druk houden door de antirol singel kunnen ze eraan wennen in een fijne omgeving en in het begin lekker lastig doen zonder dat iemand er last van heeft. Na genoeg uren zo'n ding om te hebben gehad weten ze niet beter en zijn ze daarna braaf. Als het heel erg is kun je het ook af halen na die 24 uur en daarna nog eens herhalen maar dat is meestal niet nodig.

Het is te vergelijken met trailermak maken, als het maar vaak genoeg gebeurd zonder negatieve ervaringen worden ze vanzelf rustiger.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:27

Maar het gaat niet om het dragen van het zadel of de druk van de singel.
Volgens mij is dit paard bang als hij het zadel ziet, dus echt de aktie van het zadel opleggen is het probleem. (toch?)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, SentiBot en 102 bezoekers