Te oud voor de dracht...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Te oud voor de dracht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 13:14

Dat is een zin die ik de laatste tijd steeds meer te horen krijg...
Ik rijd/lease nu de merrie van de manege eigenaar en eigenaar van onze pensionstalling. (meer info en foto's in mijn profiel)
Ze is 26 jaar oud en ze is drachtig, nu iets meer dan 2 maanden. Na enkele pogingen om te bevruchten is het redelijk snel gelukt.
Echo's zijn gemaakt en het toekomstige veulentje groeit prima, ook met moeders gaat alles nog steeds perfect.

Haar eigenaar zit al zijn hele leven in de paarden, fokt ook al jaren en het is altijd goed verzorgt en verlopen. Ze is voor de dekkingen grondig gekeurd en alles was positief. Ze is uiteindelijk door de hengst van de veearts zelf gedekt...
Ze is lichamelijk en geestelijk nog helemaal in topconditie, buiten lijkt het wel een paard van 8 Haha! en ook binnen heeft ze vaak haar streken.

Toch krijg ik (ook al heb ik niets met de dekking te maken gehad Tong uitsteken ) vaak commentaar over dat ze drachtig is...
"Hoe kun je dat doen?", "Is ze niet wat te oud?" en zelfs "Ik vind het echt mishandeling op die leeftijd!"
Zelf vind ik het ook aan de oude kant voor een veulen maar de eigenaar en de veearts zijn van mening dat het allemaal goed is... en wie ben ik dan als leek op dit gebied om niet aan te nemen dat het zo is?
Ik heb al goed uitgezoch hoe alles moet gaan gebeuren e.d. en tips en adviezen gekregen voor een oudere dracht e.d.

Maar ik wilde graag jullie mening weten, aangezien meerdere van jullie al jaren in dit "wereldje" van het fokken e.d. zitten.
Alle meningen zijn welkom, ook negatieve want ik voel mij niet zo snel aangevallen... helemaal omdat ik het zelf niet heb laten dekken oid, dat was net voor mijn tijd met haar Knipoog
Dus wat vinden jullie?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:20

Als de dierenarts er niets op tegen ziet waarom niet? De ene 26 jarige is de andere niet toch als ze van gezondheid nog goed is.

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:35

als de dierenarts heeft gezegt dat het nog kon , dan ga je er vanuit dat het nog kan , en omdat ze nog gezond is , ik heb er niet zoveel bezwaar tegen!!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:44

Als ze in voorgaande jaren al veulens heeft gehad, zie ik het probleem niet zo. Dan houdt je de boel op gang, is dit haar eerste veulen dan zet ik me vraagtekens erwel bij. Tijdens de dracht zijn er misschien weinig problemen, maar bij de bevalling voorzie ik die dan wel. Een goede begeleiding kan dan essentieel zijn.
Maar zoals al gezegd de ene 26 jarige is de andere niet, zolang ze er gezond uitziet, geen probleem. Laat de eigenaren wel op goede voeding letten. Bij een oudere merrie gaat het allemaal al wat trager en langzamer en met zo'n dracht erbij wordt er nog meer van de merrie's stofwisseling vereist.
Mijn persoonlijke mening is eigenlijk dat ik het toch redelijk aan de oude kant vind en indien voor een eerste veulen NOT done. Ik had het niet meer gedaan, het advies van de Va vind ik dubbel, want het is wel van zijn hengst(=waarschijnlijk inkomsten), maar als het echt niet meer had gekund bij de merrie neem ik aan dat ie het wel eerder had gezegd.

Succes! Laat je het volgend jaar even weten hoe het is 'bevallen' Knipoog

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:11

Heeft de dierenarts ook gewezen op de eventuele risico's / complicaties die eerder optreden tijdens en ook na de dracht bij oudere merries ?

Ik vind 26 wel erg oud. Natuurlijk kan een merrie gezond en fit zijn, maar dat zegt helaas niets over de dracht.

Ik hoop dat de merrie de dracht en de zoogtijd kan trekken want dan is ze al 27 en wordt er enorm veel van haar gevraagd !!

succes

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:51

Tjaa.. ik ben van mening dat als er met de gezondheid van de merrie niks mis is, het best nog kan op haar leeftijd Lachen
Het is wel zwaar, maar aan je verhaal te horen is het nog n fit paardje, en als de veearts er niets op tegen heeft, tja, wat wil je er verder tegenin brengen Knipoog ?

In ieder geval heel veel succes Lachen !

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 18:14

Soldier schreef:
Heeft de dierenarts ook gewezen op de eventuele risico's / complicaties die eerder optreden tijdens en ook na de dracht bij oudere merries ?

Ik vind 26 wel erg oud. Natuurlijk kan een merrie gezond en fit zijn, maar dat zegt helaas niets over de dracht.

Ik hoop dat de merrie de dracht en de zoogtijd kan trekken want dan is ze al 27 en wordt er enorm veel van haar gevraagd !!

succes


dat heeft hij idd gedaan... veel voorlichting e.d. gegeven.

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 18:51

XchantjuhX schreef:
dat heeft hij idd gedaan... veel voorlichting e.d. gegeven.


dat is in ieder geval een goede zaak !

Een goede begeleiding en extra aandacht is hier wel op zijn plaats.

We hopen hier volgend jaar een mooi veulentje te zien op bokt !

succes ermee...

friespaardje

Berichten: 28
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:03

ik vind dat het paard er wel een beetje te oud voor is maar ik denk dat je beter naar het paard kunt kijken als ze veel moeite met de drachtigheid heeft (zwaar vind) dan zou ik er mee op houden en ze is nu al drachtig maar ik zou als ik jou was even met de eigenaar gaan praten want ik zou het wele en beetje zielig vinden dat ze na dit veulen mischien nog 1 zou krijgen

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:58

Ik denk aan jou verhaal zo te horen dat de merrie er zelf ook nog heel blij mee is... Als een merrie lichamelijk ook niet meer in orde is dan worden ze ook echt niet drachtig. Ik denk juist dat het heel leuk is voor zo'n oude merrie, de meeste merries zijn heel erg gelukkig met een veulen, dus zeker voor zo'n oude merrie is dat alleen maar leuk!!!

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 20:28

friespaardje schreef:
ik vind dat het paard er wel een beetje te oud voor is maar ik denk dat je beter naar het paard kunt kijken als ze veel moeite met de drachtigheid heeft (zwaar vind) dan zou ik er mee op houden en ze is nu al drachtig maar ik zou als ik jou was even met de eigenaar gaan praten want ik zou het wele en beetje zielig vinden dat ze na dit veulen mischien nog 1 zou krijgen

Nee het was eenmalig... eigenlijk een probeersel omdat ze nog steeds zo goed hengstig bleef worden en omdat er goed bloed in zit Lachen
Als het goed is is het niet haar eerste dracht... sommige dachten eerst van wel maar na enige navraag blijkt dat ze al 1 a 2 keer eerder (wel op veel vroegere leeftijd) een veulen heeft gehad.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 20:30

ook is de veearts non-stop te bereiken voor ons tegen de tijd dat ze moet veulenen... ook wel weer een geruststelling Tong uitsteken

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:04

MissSol schreef:
Ik denk juist dat het heel leuk is voor zo'n oude merrie, de meeste merries zijn heel erg gelukkig met een veulen, dus zeker voor zo'n oude merrie is dat alleen maar leuk!!!


leuk ja als het goed gaat !!

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:11

XchantjuhX schreef:
Nee het was eenmalig... eigenlijk een probeersel omdat ze nog steeds zo goed hengstig bleef worden en omdat er goed bloed in zit Lachen


Een probeersel ???? Bloos!

Ik was er toch wel een klein beetje van uitgegaan dat wanneer je met een 26 jarige nog een veulen wil daar andere redenen voor zouden zijn !

Maar probeersel ??

Nadat de dierenarts de eigenaar van de risico's en eventuele eerder optredende complicaties heeft ingelicht ???

Een oud vrouwtje kan er nog gezond en fit uitzien, maar die laat je toch ook niet met een zak stenen op de rug de berg oprennen ?
Boos!
Laatst bijgewerkt door Soldier op 23-09-04 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:12

Wat is het voor afstamming en wat zit erin?

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:14

Als ze al meerdere veulens gehad heeft (en dit dus niet haar eerste is) en ze is zonder weinig problemen drachtig geworden, dan kan het echt wel.

Zoals hierboven al gezegd werd, als ze het lichamelijk niet meer zou aankunnen, was ze echt niet drachtig geworden.

Om je een ander voorbeeldje te geven, wij hebben momenteel een merrie staan die zeer intensief voor de fok gebruikt is (niet door ons, ze mag bij ons van haar oude dag genieten). De merrie is nu ongeveer 20, en ze hadden al een paar jaar echt hele grote problemen om haar nog drachtig te krijgen (maaaaaaaaanden op het hengstenstation etc). Bij haar laatste veulen ging ze in oktober al voortdurend liggen op de wei en had ze bij de geboorte geen kracht om te persen. Dat was dus wel totaal onverantwoord en veel te zwaar voor haar (maar wat wil je als er centjes in het spel zijn... Frusty )

Haar laatste veulen zal nu ongeveer anderhalf zijn, en nog steeds heeft ze weinig energie. Haar vacht is beter geworden, haar hoeven zijn weer goed geworden, ze heeft wat meer massa gekregen, maar ze is en blijft een oud en "versleten" paard.

Haar lichaam gaf zelf al aan dat het te zwaar voor haar was doordat ze maar na heel lang proberen en dokteren drachtig werd.

Juist om die reden (dat het bij jullie redelijk snel gelukt is) denk ik dat het voor jullie merrie echt nog wel kan.

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:26

leentje schreef:
Juist om die reden (dat het bij jullie redelijk snel gelukt is) denk ik dat het voor jullie merrie echt nog wel kan.


en dat is dus je reinste onzin !

Je verteld net zelf een verhaal over hoe het de merrie verging die bij jullie staat te "rusten"...geen kracht meer om te persen !

Nou, een merrie bij ons in de buurt had de kracht niet meer om nog normaal op de benen te kunnen staan ! Maar die "rust" nu ergens anders...

Met een 26 jarige merrie ga je gdvrdm niet experimenteren maar die laat je lekker met rust ! Boos! Boos!

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 22:04

Soldier schreef:
en dat is dus je reinste onzin !

Je verteld net zelf een verhaal over hoe het de merrie verging die bij jullie staat te "rusten"...geen kracht meer om te persen !

Nou, een merrie bij ons in de buurt had de kracht niet meer om nog normaal op de benen te kunnen staan ! Maar die "rust" nu ergens anders...

Met een 26 jarige merrie ga je gdvrdm niet experimenteren maar die laat je lekker met rust ! Boos! Boos!


beste soldier... ik waardeer je mening echt wel maar het heeft totaal geen nut om je zo verschrikkelijk op te fokken, het zit er nu eenmaal al, ik heb er niet voor gekozen maar boosmaken heeft nu ook geen zin meer toch?

en ik heb een bevalling ook vaak genoeg mis zien gaan bij jongere merries hoor... en toch vertrouw ik op de VA die haar gekeurd heeft en op de VA die de dekking heeft begeleid.
maar meerdere meningen (iets genuanceerder dan het vetgedrukte in mijn quote Knipoog ) zijn welkom Lachen
en Rientje helemaal met rust laten zou ze niet fijn vinden hoor Knipoog moet je eens komen kijken hie ze buiten loopt te spelen en te dartelen in de wei Tong uitsteken en met hoe veel ijver ze nog aan het werk is

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:23

Jij vraagt wat we er van vinden. Als ik dan lees dat het een "probeersel" is dan maak ik me inderdaad kwaad ja en laat dat dan ook merken.

Met "rust" bedoel ik niet dat je niets meer met de merrie moet doen...lijkt me duidelijk.

Genuanceerd zijn ?

Nee, bij mij hoef je niet tussen de regels door te lezen om te begrijpen wat ik bedoel !

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:34

Beste Soldier, ik heb er dan ook bijverteld dat desbetreffende merrie nauwelijks nog drachtig te krijgen was....

En ja die merrie staat ECHT op rust bij ons, dus laat die aanhalingstekens maar weg. Ze was vroeger van ons, de volgende eigenaren hebben haar leeggefokt en wij willen haar nog een leventje geven waarin ze NIETS meer hoeft te doen, ook geen veulen dragen, zogen, ..., voor een deel juist omdat we ons zo rot voelen over hoe ze haar gebruikt hebben.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:58

Sommige merries van 30 zetten nog een gezond veulen op de wereld en zijn zelf ook nog topfit. Een merrie geeft zelf wel aan wanneer het genoeg is.. door niet meer hengstig te worden bijv..

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 23:06

leentje schreef:
Beste Soldier, ik heb er dan ook bijverteld dat desbetreffende merrie nauwelijks nog drachtig te krijgen was....

En ja die merrie staat ECHT op rust bij ons, dus laat die aanhalingstekens maar weg. Ze was vroeger van ons, de volgende eigenaren hebben haar leeggefokt en wij willen haar nog een leventje geven waarin ze NIETS meer hoeft te doen, ook geen veulen dragen, zogen, ..., voor een deel juist omdat we ons zo rot voelen over hoe ze haar gebruikt hebben.


Met die aanhalingstekens benadruk ik juist de betekenis van rusten in dit verband ! Dus niet dat de merrie even stil staat omdat ze hard gerend heeft.

Dus ik bedoel er niets verkeerd mee en had al duidelijk uit je verhaal opgemaakt dat jullie een merrie van die leeftijd wel de rust gunnen. OK dan!

En of het nu wel of niet kan...( kijkend naar de gezondheid en fitheid) ik vind niet dat je met een 26 jarige probeersels uit moet halen. Ondanks het feit dat het met een jonge merrie ook verkeerd kan gaan. De risico's zijn nu eenmaal groter, voor zowel merrie als ook voor het veulen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:10

Het hangt in alles af van de merrie, of zoiets nog wel of niet meer kan.
Ook wij hebben regelmatig gefokt met oude(re) merrie's en dit is bij ons ook altijd goed gegaan.
Ik had er een oud sokkie bij lopen die alleen maar gelukkig was, als ze drachtig was en/of een veulen aan de voet had. We hebben haar 1 keer "over" laten staan, omdat we te laat in het seizoen kwamen. Je hebt nog nooit zo'n hoopje ellende gezien en in het voorjaar trok ze alles uit de kast, om een veulen van een van de andere merrie's te stelen.
Wat haar ook een paar keer gelukt is, dit gedrag stopte pas toen ze zelf weer drachtig was en toen zag je haar ook weer opbloeien.
Dus zeg niet altijd dat het verkeerd is, sommige merries doen er alles voor.
Aan de andere kant, ja natuurlijk moet je bij zo'n ouwetje het dieet heel goed in de gaten houden, doordat ook de voedselcoversie wat trager
verloopt, moet je wel zorgen, dat ze van alles ruim voldoende krijgt.
De geboorte is bij haar altijd byzonder snel (ik kon er niet tegen aan rennen en de afstand huis, stal was toch maar 50mtr.) en probleemloos verlopen.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 11:48

Soldier schreef:
Jij vraagt wat we er van vinden. Als ik dan lees dat het een "probeersel" is dan maak ik me inderdaad kwaad ja en laat dat dan ook merken.

Met "rust" bedoel ik niet dat je niets meer met de merrie moet doen...lijkt me duidelijk.

Genuanceerd zijn ?

Nee, bij mij hoef je niet tussen de regels door te lezen om te begrijpen wat ik bedoel !


het is idd wel duidelijk... maar met normale 'vriendelijkere' toon en goede argumenten kom je al heel ver bij mij.
Juist wanneer er zo wordt gereageerd ben ik eerder geneigd om niet eens de moeite te nemen om het tekstje goed door te lezen.
Want dan komt het aardig aanvallend over... en ik heb geen zin om me daarover druk te maken, aangezien dat toch niet veel zin heeft op bokt Haha!
en ik me best in jouw standpunt kan vinden... alleen de manier waarop

maarja zoals ik al zei...
ik respecteer je mening, ik vind ook dat er wel wat inzit.
Als ik namelijk voor de volle 100% erachter had gestaan had ik dit topic voor jullie mening niet eens hoeven openen.

de vergelijking die zo nu en dan wordt getrokken met een mens van 80 slaat als een hamer op een varken... Vrouwen van 80 kunnen imo niet meer bevrucht raken, Rien werd altijd goed hengstig.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:27

Een merrie van 26 kun je idd niet vergelijken met een vrouw van 80. Dat is echt iets totaal anders!

youngster schreef:
Sommige merries van 30 zetten nog een gezond veulen op de wereld en zijn zelf ook nog topfit. Een merrie geeft zelf wel aan wanneer het genoeg is.. door niet meer hengstig te worden bijv..

Die zijn toch echt op 1 hand te tellen, als ze al voorkomen. Bij een nakomelingenkeuring van een hengst laatst, was er een merrie van 28, maar die had elke jaar een veulen. En dat is bij deze merrie niet geval.
En het was naar mijn weten zo dat merrie's hengstig blijven worden, ongeacht de leeftijd. En om je gerust te stellen, ik ken ook wel enkele gevallen van oudere merries (24,26) die tijd lang niet drachtig waren geweest en toen nog wel een veulen hebben gehad. Wat allemaal goed is gegaan. Persoonlijk zou ik het niet doen, maar dat ben ik.
En ik begrijp Soldier's reactie wel, en het had wel gedegelijk wat beter 'verpakt' mogen worden. Er is nu nog weinig aan te doen. Het zit erin en de ts kan er niks aan doen. Zij least het paard alleen. Wat rest is goede verzorging, en zo te lezen zal ze die ook wel krijgen.

Ben nu wel benieuwd naar het bloed wat er in zit en welke hengst erop is gegaan.