Goede hengsten, slechte hengsten, en de rest.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Goede hengsten, slechte hengsten, en de rest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 19:41

In de diverse discussies op FA word gesproken over gebrek aan kwaliteit e.d. Met betrekking tot de goedgekeurde hengsten vraag ik dan welke hengsten er volgens jullie geschikt zijn qua kwaliteit en of er ook hengsten bij zijn die volgens jullie eigenlijk niet als goedgekeurd te boek zouden mogen staan of die niet zijn goedgekeurd en er juist wel bij zouden moeten.
Als ik in de boekjes van bijvoorbeeld de KWPN: "fokwaarden sport en exterieur" en "stamboekrichtlijnen" kijk en vergelijk vraag ik me wel eens af wat bepaalde hengsten voor kwaliteiten hebben die wat toevoegen en die in mijn ogen niet direct in die cijfertjes naar voren komen. Zie ik dat dan niet? Kan ik dat niet aan de hand van die cijfers vaststellen? Of staan er gewoon hengsten tussen die inderdaad weinig toe te voegen hebben aan de fokkerij?
Ben benieuwd naar de reacties.

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:54

Iedere hengst is zo goed als de combinatie die hij maakt.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 20:20

Ja dat lijkt me duidelijk maar er staan ook hengsten in de overzichten waar tot nu toe ondanks hun leeftijd en aantal nakomelingen relatief weinig goede nakomelingen van zijn en dan denk ik aan ggk-hengsten, ster, keur, sport, elite, preferent merrie's...

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:42

Bepaalde hengsten doen het in de ene regio heel goed en in de andere regio heel slecht.

Een hengst moet passen op een merrie/stam. Er zijn weinig echt slechte hengsten, maar wel veel slechte/niet passende combinaties gemaakt Haha!

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 20:50

Ja het verhaal van de sleche combinaties kennen we al.. toch zie ik hengsten staan die op weinig punten uitschieters hebben.. staan overal heel gemiddeld als je naar exterieur kijkt.. waar zet je zo'n hengst dan op? Op een merrielijn waar je niks aan wilt veranderen? Blond
Laatst bijgewerkt door toscana op 23-09-04 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:52

Helaas worden hengsten niet goedgekeurd door een geautomatiseerd, feilloos systeem, maar door mensen. Je zult dus zelf erg kritisch moeten kijken en je fokdoel helder voor ogen hebben.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 21:04

Excuseme schreef:
Helaas worden hengsten niet goedgekeurd door een geautomatiseerd, feilloos systeem, maar door mensen. Je zult dus zelf erg kritisch moeten kijken en je fokdoel helder voor ogen hebben.


Ja dat snap ik.
Wij hebben gezocht voor onze merrie naar een hengst waarvan wij hopen dat hij bepaalde punten verbeterd/verankert. Daarvoor kies je naar mijn idee een hengst die overal redelijk normaal op scoort en op de punten die jij wilt verbeteren bovengemiddeld scoort in de hoop dat het veulen de positieve kanten van merrie+hengst verenigd. Kan me zelfs voorstellen dat de betreffende hengst een aantal minder sterke kanten heeft maar er sterke kanten tegenoverstaan.. ook dat hoeft geen probleem te zijn als jou merrie de zwakke kanten voldoende compenseert en de hengst zijn sterke kanten kan doorgeven..
Maar ik vraag me af wat zo'n "ik schiet nergens positief of negatief in uit" hengst voor waarde toevoegd aan de fokkerij. Wat kun je daar mee verbeteren? Je zou hooguit kunnen verankeren maar daar zijn ook hengsten voor te vinden lijkt mij die daarnaast mogelijk nog wat toevoegen...
Misschien zie ik het verkeerd hoor...

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:06

toscana schreef:
Ja het verhaal van de sleche combinaties kennen we al.. och zie ik hengsten staan die op weinig punten uitschieters hebben.. staan overal heel gemiddeld als je naar exterieur kijkt.. waar zet je zo'n hengst dan op? Op een merrielijn waar je niks aan wilt veranderen? Blond



Als je bijv. Welt Hit neemt, die heeft in Nederland weinig goeds gebracht, maar in Duitsland heel veel goede paarden gebracht.
Tja......in Nederland word zo hengst dus totaal verguist, maar is het een slechte vererver? Nee, maar in bepaalde regio's/provincies sluit hij niet aan op het merriemateriaal.

De betere Heartbreakers komen ook uit BElgie.

Mbt de punten die de hengsten krijgen....... ga gewoon de hengsten en hun nakomelingen met je eigen ogen bekijken en vorm dan je mening.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 21:11

Pipo schreef:
Als je bijv. Welt Hit neemt, die heeft in Nederland weinig goeds gebracht, maar in Duitsland heel veel goede paarden gebracht.
Tja......in Nederland word zo hengst dus totaal verguist, maar is het een slechte vererver? Nee, maar in bepaalde regio's/provincies sluit hij niet aan op het merriemateriaal.

De betere Heartbreakers komen ook uit BElgie.


Maar voor het betreffende stamboek in Nederland voegt Welt Hit dan dus weinig toe.. geef toe dat je dat misschien niet van tevoren in kunt schatten maar als je dat naar verloop van tijd constateerd is het dan als stamboek niet nutig zo'n hengst van de lijst af te voeren?

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:00

toscana schreef:
maar als je dat naar verloop van tijd constateerd is het dan als stamboek niet nutig zo'n hengst van de lijst af te voeren?


Dat doen " de fokkers" zelf wel. Knipoog

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:09

toscana schreef:
Maar voor het betreffende stamboek in Nederland voegt Welt Hit dan dus weinig toe.. geef toe dat je dat misschien niet van tevoren in kunt schatten maar als je dat naar verloop van tijd constateerd is het dan als stamboek niet nutig zo'n hengst van de lijst af te voeren?


Dat doen de fokkers zelf wel. Tenminste zo was het altijd. Nu er steeds minder fokkers komen met een boeren = fok achtergrond en er steeds meer manieren zijn om de meningen te manipuleren, zoals veilingen, hengstenshows etc. zie je vaak dat hengsten die voorheen allang door de mand gevallen waren nu blijven dekken.

Het stamboek voert wel af, tenminste geeft de hengstenhouder de kans om op een nette wijze van de hengst af te komen voor het oordeel valt.

Toch is men daar voorzichtig mee, ieder stamboek gooit hengsten eruit die later goede verervers blijken en omgekeerd. Daarom blijft er altijd een weg terug voor een hengst die zichzelf bewezen heeft oftwel in zijn nafok of in de sport.

Alleen kijken naar een hengst of die de dingen in jouw merrie verstevigd of compenseert is een te korte weg. Je zal een paar generaties aan beide kanten mee moeten laten wegen.

Ik tikte deze excact dezelfde zin toen deze er nog niet stond Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 22:21

Oke een fokker die nadenkt zal geen hengst laten dekken op zijn merrie('s) die voor zijn merrie niet van waarde is en begrijp ook best dat een stamboek geen hengsten te vroeg af wil schrijven door ze van de lijst te halen.. en dat het hard en negatief overkomt als er staat afgekeurd ook al wil dat misschien niet zeggen dat het een slechte hengst is maar gewoon dat ie voor het betreffende stamboek weinig waarde toevoegt of aansprekende fokresultaten opleverd.
aan de andere kant worden er ook veel jonge hengsten niet goed gekeurd waar misschien best toekomst in zit.. dan kun je zeggen die kunnen later alsnog goedgekeurd worden maar dan moet de betreffende eigenaar dus wel voldoende vertrouwen hebben in zijn (fok)product anders is het een ruin tegen de tijd dat hij prestaties laat zien of verkocht aan iemand die er uberhaupt geen niveau mee kan/wil bereiken dat gevraagd word van een ggk-hengst

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:30

sarabande schreef:
Toch is men daar voorzichtig mee, ieder stamboek gooit hengsten eruit die later goede verervers blijken en omgekeerd. Daarom blijft er altijd een weg terug voor een hengst die zichzelf bewezen heeft oftwel in zijn nafok of in de sport.



Oftewel, waar gewerkt word, worden fouten gemaakt Knipoog

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 23:07

sarabande schreef:

Toch is men daar voorzichtig mee, ieder stamboek gooit hengsten eruit die later goede verervers blijken en omgekeerd. Daarom blijft er altijd een weg terug voor een hengst die zichzelf bewezen heeft oftwel in zijn nafok of in de sport.


Welke stamboeken doen zoal in de orde van grote zoals het KWPN dat doet?

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 13:58

Anna42 schreef:
Welke stamboeken doen zoal in de orde van grote zoals het KWPN dat doet?


Bedoel je hiermee dat het KWPN er juist teveel afkeurd?

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:18

Ik denk dat je onderscheid moet maken of een hengst presteert in de sport of in de fok een goed sportpaard hoeft nog geen goede dekhengst te zijn. Bij een dekhengst draait het toch om wat hij vererft.

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:39

Laat het duidelijk zijn dat het toch ook om de merrie draait waarvoor een hengst gebruikt wordt en het is dus de COMBINATIE wat het eindresultaat oplevert.

***Een ruiter/amazone die een klasse paard heeft ter compensatie van zijn/haar eigen tekortkomingen, komt op den duur met elk paard in dezelfde problemen!***
En daar waar de kennis van de ruiter ophoud, begint zijn grofheid....

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:24

toscana schreef:
Ja dat snap ik.
Wij hebben gezocht voor onze merrie naar een hengst waarvan wij hopen dat hij bepaalde punten verbeterd/verankert. Daarvoor kies je naar mijn idee een hengst die overal redelijk normaal op scoort en op de punten die jij wilt verbeteren bovengemiddeld scoort in de hoop dat het veulen de positieve kanten van merrie+hengst verenigd.
..


Persoonlijk kijk ik niet altijd naar hengsten die op een bepaald kenmerk overcompenseren wat de merrie mist, je zou kunnen zeggen dat je dan 2 paarden kruist, die allebei op dat kenmerk niet 100% zijn. Beter is het te kijken naar een correcte hengst op dat of dat punt.
Verder zegt mij de stamboomopbouw meer dan het plaatje dat voor mij staat. Indien een hengst beschikt over gelijke genen in zijn stamboom, dan maakt hem dat over het algemeen fokzuiverder, hij is beter in staat te stempelen en varieert niet zo erg in nafok, als een hengst die een zeer gevarieerde opbouw in bloed heeft.

Just my 2 cents, zoals de Fransen zeggen.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:29

Excuseme schreef:
Just my 2 cents, zoals de Fransen zeggen.


Een fransman die een engelse uitdrukking gebruikt Verward

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:31

Pipo schreef:
Een fransman die een engelse uitdrukking gebruikt Verward



Als het om geld draait spreken en verstaan de fransen wel engels Knipoog

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 19:28

Excuseme schreef:
Persoonlijk kijk ik niet altijd naar hengsten die op een bepaald kenmerk overcompenseren wat de merrie mist, je zou kunnen zeggen dat je dan 2 paarden kruist, die allebei op dat kenmerk niet 100% zijn. Beter is het te kijken naar een correcte hengst op dat of dat punt.
Verder zegt mij de stamboomopbouw meer dan het plaatje dat voor mij staat. Indien een hengst beschikt over gelijke genen in zijn stamboom, dan maakt hem dat over het algemeen fokzuiverder, hij is beter in staat te stempelen en varieert niet zo erg in nafok, als een hengst die een zeer gevarieerde opbouw in bloed heeft.

Just my 2 cents, zoals de Fransen zeggen.


Het gaat natuurlijk ook niet alleen om "overcompenseren". Kan net zo goed gaan om sterke punten te verankeren en daarvoor hoef je toch geen extremen te gebruiken maar kan iets bovengemiddeld ook al goed genoeg zijn lijkt mij..
voorbeeld: een hengst die volgens het boekje van het KWPN op "verloop rug" 95 scoort tegen de gemiddelde indexwaarde van 100 en dus een behoorlijk strak verloop van de rug heeft kan dit punt versterken of verankeren zoals ik het zie.. daarvoor hoeft hij geen extreme 86 scoren te hebben lijkt mij... dus of je dan overcompenseert..?

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:59

toscana schreef:
Het gaat natuurlijk ook niet alleen om "overcompenseren". Kan net zo goed gaan om sterke punten te verankeren en daarvoor hoef je toch geen extremen te gebruiken maar kan iets bovengemiddeld ook al goed genoeg zijn lijkt mij..
voorbeeld: een hengst die volgens het boekje van het KWPN op "verloop rug" 95 scoort tegen de gemiddelde indexwaarde van 100 en dus een behoorlijk strak verloop van de rug heeft kan dit punt versterken of verankeren zoals ik het zie.. daarvoor hoeft hij geen extreme 86 scoren te hebben lijkt mij... dus of je dan overcompenseert..?


Toscana, met dit soort benaderingen van de fokkerij ga je het schip in. Wie heeft bepaald dat hengst x zo of zo scoort op bovenlijn, kootstand etc. Ik zou kijken of er een hengst staat, dwz een dier met hengstenexpressie, een mooie kap op de nek en dat soort dingen. En verder de stamboomanalyse. Kijk of bewezen verervers misschien twee keer voorkomen, of er een juiste mix bloed in zit. Maar, wie ben ik om jou te adviseren.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 20:07

Ik zeg niet dat ik dit als toonaangevende informatie gebruik.. maar alle informatie is welkom en word in mijn overwegingen meegenomen al naar gelang de waarde die ik er zelf aan hecht. Ik gebruikte het ook als voorbeeld om dat het wat "tastbaarder" is...
Zoals je zelf zegt, "een juiste mix bloed" maar dat is een begrip wat voor meerdere uitleg vatbaar is.. wat jij juist vind kan een ander matig vinden om maar wat te noemen.

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:38

Sorry, bedoelde juiste mix volbloed.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 01:05

Blijft de vraag wat is de juiste mix... en ook die andere dingen die jij noemt kun je per persoon over van mening verschillen wat mooi/wenselijk/goed etc. etc. is

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers