Onderzoek voor kürmuziek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:06

oot123 schreef:
Vergeten jullie niet een belangrijk ding?
Het benadrukken van de uitgestrekte gangen is in veel gevallen wel erg belangrijk.
Bij bestaande nummers waar meestal zang bij zit is het moeilijk om juist die stukken eruit te halen voor de uitgestrekte.
Het is helaas nog niet mogelijk om de zang er helemaal uit te halen.
Daarom worden de bestaande nummers geheel opnieuw gemaakt om op deze manier ook wat flexibeler met de BPM om te kunnen springen.
Dit opnieuw maken is wel tijdrovend mits je het goed wil doen. Je moet van elk nummer als het ware een nieuwe eindmix gaan maken.

Vraag je toch de 24-sporen band op? Verward

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:19

CGJ12 schreef:
Probleem is wel dat Anky dan wel keurig op de beats kan rijden, maar een willekeurig Z2-ruiter / paard echt niet.


Niet zo zwaar aan tillen! als jij alleen nog maar Anky's in je ring wilt zien, ben je morgen werkloos als jury!!! ik neem aan dat je toch wel geniet van die paar mensen in de ring die wel kunnen rijden en die, ook al zijn het geen Anky's, hun paard wel goed aan het lopen hebben, anders zou je nooit jureren, want dan kwam je toch weer elk weekend gefrustreerd thuis? er zijn echt mensen die een goed gevoel voor ritme hebben en muzikaal zijn en hun paard in het juiste tempo kunnen rijden, die gevoel hebben soepel bewegen, swingen in hoofd en leden, en dat daar dan wel eens een pasje net naast een beat zit? je moet geen slakken op zout leggen

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:24

CGJ12 heeft daar wel een punt, er lopen wat combinaties rond waarvan je je echt afvraagt hoe ze ooit op dat niveau gekomen zijn. Maar dat zou voor hun geen belemmering moeten zijn een kür te kunnen maken, daar worden ze in de jurering dan wel op afgestraft Knipoog . Je benadrukt met muziek namelijk wel heel erg dat je je paard niet taktmatisch aan het lopen hebt, blijft voor het publiek en zeker voor de jury niet onopgemerkt lijkt mij Haha!

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:33

Remember schreef:
CGJ12 heeft daar wel een punt, er lopen wat combinaties rond waarvan je je echt afvraagt hoe ze ooit op dat niveau gekomen zijn. Maar dat zou voor hun geen belemmering moeten zijn een kür te kunnen maken, daar worden ze in de jurering dan wel op afgestraft Knipoog . Je benadrukt met muziek namelijk wel heel erg dat je je paard niet taktmatisch aan het lopen hebt, blijft voor het publiek en zeker voor de jury niet onopgemerkt lijkt mij Haha!


Ja ook mee eens, je moet wel een paard hebben wat taktmatig is, maar dat we allemaal Anky moeten zijn om een kur te mogen rijden vind ik onzin, een kur maakt de paardensport wel wat meer gevarieerd, als het paard niet eerlijk gereden is dan zie je dat toch wel, en hoe ze op dat niveau gekomen zijn? elk weekend 4 proeven starten, als je dat een paar jaar doet, kom je vast wel eens een jury tegen die alles wat Z rijd goed vindt en punten uitdeelt als sinterklaas

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:48

WWWiske schreef:
Ja ook mee eens, je moet wel een paard hebben wat taktmatig is, maar dat we allemaal Anky moeten zijn om een kur te mogen rijden vind ik onzin, een kur maakt de paardensport wel wat meer gevarieerd, als het paard niet eerlijk gereden is dan zie je dat toch wel, en hoe ze op dat niveau gekomen zijn? elk weekend 4 proeven starten, als je dat een paar jaar doet, kom je vast wel eens een jury tegen die alles wat Z rijd goed vindt en punten uitdeelt als sinterklaas


Dat bedoel ik... waarom zouden ze niet mogen? Dat is onzin, iedereen moet de mogelijkheid hebben om een kür te maken en te rijden. Ze worden wel beoordeeld door de jury hoor, takt is iets dat basis is in een kür lijkt mij, juist als dat niet in orde is valt het op.

En van die 4 proeven in een weekend, het is voor zulke ruiters gewoon punten bij elkaar sprokkelen... Er zal allicht een keer een jury tussen zitten die op de de rand van een winstpuntje uitkomt!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:56

WWWiske schreef:
Ja ook mee eens, je moet wel een paard hebben wat taktmatig is, maar dat we allemaal Anky moeten zijn om een kur te mogen rijden vind ik onzin,


Daar heb ik toch niks over gezegd?
Ik heb alleen gezegd dat het ontzettend moeilijk is om een mooie passende kur te maken. Zeker als je de maat wilt volgen.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:56

en wat denk je, volgens mij is het pas twee jaar geleden dat je met 5 WP over kon, was het helemaal een race naar "de top"

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 14:35

CGJ12 schreef:
Probleem is wel dat Anky dan wel keurig op de beats kan rijden, maar een willekeurig Z2-ruiter / paard echt niet.

De tact van een Z2 paard valt in de praktijk bitter tegen, zelfs al als je denkt een tactvast paard te hebben.
Neem voor de lol eens een gewone proef op op video en tik later de beenzuitting pas voor pas uit........... het resultaat valt dan niet mee.
Als je daar dan een exact passend muziek stuk bij moet maken, mag je de BPM zowat wel aanpassen bij elke oefening.
(En dat is zeer goed merkbaar voor het menselijk oor en /of het onderbewuste.)

Als de die proef opnieuw gereden wordt is de beenzetting nooit helemaal gelijk en ga je op verschillende punten de fout in.
De controle over de beenzetting van een paard is op Z2 niveau eigenlijk gewoon te klein.


Toch zitten er wel erg goede Z2 combinaties bij hoor.
Wij hebben een Fries op Rock and Roll laten dansen en het was niet alleen omdat het mijn eigen muziek was dat ik kippenvel kreeg.
Nou moet ik wel zeggen dat deze combi er enorm veel tijd in heeft gestoken. Door je proef gewoon veel te oefenen ga je de muziek ook voelen en ga je met takt rijden denk ik.
Ik zie zo enorm veel küren waarin de overgangen of halthoudingen zo knullig gaan omdat de muziek er niet op is aangepast en dat doet, voor mij, veel af aan het totaal plaatje.

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 14:36

CGJ12 schreef:
Vraag je toch de 24-sporen band op? Verward

Da's oud!!!!! Revox?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:36

oot123 schreef:
Ik zie zo enorm veel küren waarin de overgangen of halthoudingen zo knullig gaan omdat de muziek er niet op is aangepast en dat doet, voor mij, veel af aan het totaal plaatje.

Daar ben ik het roerend mee eens.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:55

WWWiske"]
maar dat we allemaal Anky moeten zijn om een kur te mogen rijden vind ik onzin,
[/quote]
[quote="CGJ12"]
Daar heb ik toch niks over gezegd?
Ik heb alleen gezegd dat het ontzettend moeilijk is om een mooie passende kur te maken. Zeker als je de maat wilt volgen.
[/quote]

Nou misschien ben ik erg blond, Haha! maar je trekt toch zelf die vergelijking:

[quote="CGJ12 schreef:
Probleem is wel dat Anky dan wel keurig op de beats kan rijden, maar een willekeurig Z2-ruiter / paard echt niet.


Dit is een suggestieve uitspraak! je suggereert hiermee dat de gemiddelde Z ruiter een nurt is die geen kur kan rijden, immers alleen Anky kan dat, ik vind het vergelijken van Grand Prix, dubbel goud en de amateur in de Z geen juiste vergelijking! er wordt zo wel uit een erg negatief oogpunt naar de basissport gekeken Verward

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:13

WWWiske schreef:
Dit is een suggestieve uitspraak! je suggereert hiermee dat de gemiddelde Z ruiter een nurt is die geen kur kan rijden, immers alleen Anky kan dat, ....[.........].....


Dit is flauwekul.
Een feit is dat de gemiddelde Z2-ruiter geen tijdsbepalende hulpen kan geven om een beweging te versnellen of te vertragen.
De tact in een gemiddeld appuyement is heel anders dan in een gemiddelde verzamelde draf. Bijna geen Z2-ruiter kan het paard in hetzelfde ritme laten doorlopen in de drafoefeningen.

Dat is niets meer (of minder) dan een constatering.
Daar spreek ik helemaal geen waarde-oordeel over uit...........

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 15:44

Ik begrijp dat er een menings verschil is. maarrrrrrr

Wie helpt mij aan nog meer antwoorden op de vragen. Daar ben ik dit topic tenslotte om begonnen.
Ik moet wel zeggen dat ik geniet van alle antwoorden en opmerkingen.

ff terug naar het begin?

gr.
Olaf

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:45

oot123"]
Ik begrijp dat er een menings verschil is. maarrrrrrr
[/quote]

En niemand durft zich in dit meningsverschil te mengen?????daar is Bokt toch voorbedoeld? No hard feelings hoor, maar ik denk er inderdaad anders over, bij mij is een glas half vol en niet half leeg, als je altijd overal maar het negatieve in zoekt kom je nergens.

[quote="oot123 schreef:

ff terug naar het begin?

gr.
Olaf


Ja ! doe dat maar want straks ben je je broodwinning nog kwijt, want als jouw doelgroep toch geen tijdsbepalende hulpen kan geven, heeft het rijden van een kur op Z niveau dus ook geen enkel nut, kan je ook wel de radio aanzetten tijdens een gewone proef uit het boek, hebben we OOT PROD. dus ook niet nodig, want goede muziek of niet, we kunnen het blijkbaar toch niet

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:16

oot123 schreef:
Als je gaat kijken bij een grote kürwedstrijd merk je gewoon dat als het deuntje leuk, vrolijk en herkenbaar is, het applaus meer is terwijl een ander op een prachtig maar zwaar stuk klassiek iets minder van het publiek krijgt.


Dit is inderdaad zo; aan het publiek kan je vaak horen wie de overwinning verdiend.

Helaas komt het maar zelden voor dat een jury iemand zal afrekenen op een waardeloze kür of een oneindig herhaalde (Salzgeber). Of juist extra zal waarderen voor een super kür.
De uitslag van een Kür is helaas nagenoeg altijd gelijk aan de reguliere westrijd daarvoor.
Hieruit blijkt dat de juryleden de Kür eigenlijk niet helemaal serieus nemen omdat er in de praktijk niemand wordt afgestraft voor een "foute" kür.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat de kür op muziek eigenlijk nog een beetje het ondergeschoven kindje is van de dressuur, wat ik dus betreur.

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 18:07

WWWiske schreef:
Ja ! doe dat maar want straks ben je je broodwinning nog kwijt, want als jouw doelgroep toch geen tijdsbepalende hulpen kan geven, heeft het rijden van een kur op Z niveau dus ook geen enkel nut, kan je ook wel de radio aanzetten tijdens een gewone proef uit het boek, hebben we OOT PROD. dus ook niet nodig, want goede muziek of niet, we kunnen het blijkbaar toch niet


Ehh oei, nee dat is dus niet de bedoeling dat ik mijn broodwinning kwijt raak, maar mijn doelgroep is wel wat groter wwwiske. Ook voor een lager niveau maken wij muziek. Het zijn jullie woorden en ik mag best zeggen dat ik de discussie goed vindt alleen gaat dit topic hier niet over.
Maar als je over dit onderwerp een topic wilt openen ga gerust je gang, ik doe mee, graag zelfs voor een goede discussie ben ik niet bang.
Als laatste moet je ook wel goed lezen wat ik in een vorig stukje over de Z2 schreef!!!!!

Dus graag terug naar het begin als het mag.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 18:32

oot123 schreef:
Toch zitten er wel erg goede Z2 combinaties bij hoor.


Je bedoelt deze uitspraak? ik ben blij dat er ook nog mensen zijn die wel in de basissport geloven OK dan!
BACK TO TOPIC !! zou ik zeggen

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 18:40

WWWiske schreef:
Je bedoelt deze uitspraak? ik ben blij dat er ook nog mensen zijn die wel in de basissport geloven OK dan!
BACK TO TOPIC !! zou ik zeggen


Ik heb een fries in de Z2 op Rock&Roll zien lopen alsof hij nooit anders had gedaan. terecht won die dame ook de Friese Kampioenschappen door die kur. Die reed hem zelf tot de laatste pas uit, alle "breaks" of uitgestrekte gangen werden precies op het juiste moment gereden, kippenvel gewoon.

Dus ja, ik geloof zeker in de basissport. Daar begin je allemaal, Anky is ook zo begonnen!

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 19:38

[quote="oot123"]Heel duidelijk verhaal wwwiske,

Ik denk ook dat veel mensen een muzieksoort gaan kiezen omdat men dit ooit heeft gezien op een wedstrijd en dat er goede resultaten mee gereden zijn. De abba küren spetteren regelmatig uit de boxen op div. evenementen. Ik zelf denk zeker dat de jury de muziek keuze zal meenemen. Muziek is emotie en dat schakel je niet zo makkelijk uit.
Wel merken we dat de aanvragen qua muziek steeds "jonger" worden, vele mensen willen wat anders en ook de jury zien we jonger worden. Dit wil overigens niets zeggen over de oudere juryleden.
quote]
Hoi Wwwiske
In dit bovenstaand stukje staat iets over juryleden.
Ik lees in je profiel dat jij ook jury bent. Kloppen deze dingen die ik suggereer? Ik denk namelijk dat je als jury heel anders kijkt naar een kür als de muziek niet klopt of gewoon niet goed is.
Beoordeel je dan niet anders? en kijken/luisteren oudere juryleden niet anders?

Wat een vragen he.

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:13

Ik vind het altijd erg mooi als de overgangen met de muziek worden geaccentueerd.dan vind ik het leuk om naar te kijken en een sterk intro lijkt me ook goed voor het publiek ze gaan even rechtop zitten van he dat is mooi!En ik denk dat herkenbare muziek het ook goed doet maar dan wel de wat oudere liedjes niet die harde dreunen van nu.
Het binnenkomen en afgroeten zou je bijvoorbeeld ook iets aparts mee kunnen doen. ik kan me herrineren dat anky of imke binnenkwam op
het geluid van een trein.dat is pas origineel.
En begrafenismuziek moeten ze verbannen uit de kur.walgelijk,
wordt je al depressief voordat iemand uberhaupt een fatsoenlijke kur
heeft laten zien!

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:15

Om te beginnen: ik kom nog maar net kijken Haha! , of wel: ik ben L jurylid, wil me wel straks voor de Z opleiding opgeven, en indien mogelijk meer, maar dat duurt nog zeker een jaar, ik basseer mijn mening dus niet op mijn jury ervaring, want ik jureer geen kur!
Wel heb ik ervaring met kur juryleden, als eerste; ik schrijf zeer regelmatig op de ZZGP wedstrijden, (daar zie en leer je meer dan op een jury cursus!!!) daar zitten vaak de grand prix jury leden en deze zijn altijd bereid om tijdens hun beoordeling wat meer uitleg te geven dan de punten alleen of het gene je opschrijft op het protocol.
van de winter heb ik een hele middag geschreven bij de kur van de ( ik dacht ) lichte tour, voor alle duidelijkheid: daar zitten andere juryleden en andere ruiters!!!! dan in de basissport, maar wat mij daar opviel was dat de jury erg bezig is met de uitvoering van de oefeningen en minder met de muziek, aan het einde bij het punt voor cheografie werd er gezegd: klonk wel lekker he dat muziekje, ja was wel fijn in het gehoor, en daarna hun punt geven, ik kreeg niet de indruk dat men zo erg bezig was met overgangen of die bijv. wel helemaal gelijk lopen met de muziek.
De jury weet niet van te voren wat ze te zien krijgen, ze moeten dus heel erg opletten op de oefeningen, of deze juist worden uitgevoerd, of alle verplichte oefeningen wel aan bod komen, ze zitten de wissels om de pas hard op mee te tellen, niet om te controleren of de slag van de drum wel op het juiste moment gelijk met de wissel gaat, maar om te tellen of er wel genoeg wissels worden gereden!
De moeilijkheidsgraad van de oefeningen, let men zeker op, maar de muziek zelf? ik kreeg de indruk dat de muziek keuze niet echt doorslaggevend was, maar juist meer de technische uitvoering van de efeningen ( zoals bij een gewone proef dus), het viel mij op dat zelfs op dat moment het toch allemaal een beetje hetzelfde was, het enige dat mij toen heel erg bij bleef, was die kerkklokken van Alex v. Silfhout, dat bleef hangen.
ten tweede is mijn instructeur jury kur op muziek, hij is al wat ouder en houdt van heel andere muziek dan wat ik voor ogen heb, Pb anders maar dan krijg je z'n nummer, misschien vindt hij het wel aardig om zijn visie hierop aan je te geven.

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:18

WWWiske schreef:
je moet geen slakken op zout leggen


Haha! Nee dat overleven ze nooit....... Haha!

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:28

nog even een naschrift: ik denk dat het publiek, wat dus alleen maar kijkt, anders een kur beleefd dan een jury in zijn hok, want die hebben veel meer waar ze naar moeten kijken, zodat het luisteren soms wel eens op de achtergrond komt, is mijn bescheiden mening.

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:35

Ik denk dat het grootste probleem is dat ze niet lang genoeg en vooral niet GOED luisteren naar de kür. Ik rij nog niet op dat niveau maar ik vergelijk het met stijldansen, als je je niet inleeft in de muziek zal het nooit een geheel worden. Ik weet zeker dat je op muziek van Tiësto een waanzinnige kür kan maken die jong en oud weet te waarderen . Zorg dat de goede kanten van je paard sterk benadrukt worden in de muziek. Ik durf die uitdaging wel aan (haha). Dus goed inleven en vaak met je paard de kür rijden, ook je paard moet het gaan voelen dan komen die overgangen er ook wel uit.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:41

CGJ12"]
Ik neem aan dat je dan bedoelt dat de kur speciaal gecomponeerd wordt voor die 5 minuten....
Dat lijkt me BAR prijzig.
Lijkt me eigenlijk alleen een optie voor de (semi)professionele muzikant die zelf op zo'n kur rijdt, of die dit maakt voor een goede kennis.
[/quote]

Dat suggereerde Wiske niet, maar ikke! Haha!
Ik ben een voorstander van nieuw gecomponeerde muziek, ben je ook gelijk van het BPM en het zang-probleem af

[quote="oot123"]
Vergeten jullie niet een belangrijk ding?
Het benadrukken van de uitgestrekte gangen is in veel gevallen wel erg belangrijk.
[/quote]

Wie begon er nou als eerste over markeringen in de muziek Knipoog

[quote="Magique schreef:
Wat ik hier mee wil zeggen is dat de kür op muziek eigenlijk nog een beetje het ondergeschoven kindje is van de dressuur, wat ik dus betreur.


Ja het zou erg leuk zijn wanneer de kür op muziek wat vaker als onderdeel op een wedstrijd werd uitgeschreven. Desnoods ook op lager niveau (M..L..). Méér aandacht voor de kür, meer wedstrijden. Er zijn genoeg jurycursussen geweest op het gebied van kür op muziek, er hebben mensen handleidingen over geschreven. Als de kür wat vaker voor zou komen, zullen juryleden zich ook meer op de 'perfecte dans' moeten gaan richten en dat betekent meer op de muziek.

Het is toch de kür op muziek en niet de kür mét muziek!

hoe meer juryleden küren beoordelen, hoe beter ze de muziek kunnen gaan beoordelen denk ik (en de choreografie).

zou leuk zijn als Theo (horsedances) zich ook eens in deze discussie mengde!

Tot slot: weet je wat echt leuk zou zijn? eerste een klassieke proef en als tweede proef een kür rijden..wauw, dán zijn we bezig! OK dan!