Veulen (4 mnd) vervoeren in een trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zamira
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: Den Bosch

Veulen (4 mnd) vervoeren in een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 14:33

Hallo, over twee weken ga ik mijn nieuwe aanwinst, een merrieveulen van 4 mnd, ophalen bij de fokker. Helaas heeft de fokker haar niet goed opgevoed in de zin van dat ze nog nooit aan de hand heeft gelopen, niet heeft vast gestaan aan een touw, laat staan op een trailer is geweest. Ze heeft alleen in haar beschermde wereldje de stal en de wei gestaan met mama. Gisteren hebben we even geoefend en het ging voor een eerste keer niet onaardig (ze ging niet hangen aan het touw), ze steigerde en trok wel hard toen we gingen wandelen en haar moeder uit het oog verloor....
Nu moet ze dus over twee weken én weg bij haar moeder, én op een trailer die ze niet kent, etc. etc.. Ze gaat naar een fijne (privé) stal met lieve mensen waar nog een merrieveulentje op haar wacht als ze arriveert. En ik zorg natuurlijk als de beste voor haar..!
Heeft iemand tips voor me om deze klus zo min mogelijk traumatisch te laten verlopen voor mijn lieve Zara? Ik zie erg op tegen deze reis naar haar nieuwe onderkomen... Ach gut
Alvast bedankt!!!

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:36

Misschien kun je een makke pony van iemand lenen waar je dr naast kan zetten op de trailer?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:08

Is het geen mogelijkheid dat ze samen met mams naar de nieuwe stal wordt vervoerd?
Ik heb begrepen dat de moment dat ze gespeend wordt de moment is dat het veulen verhuist, kleine moeite lijkt mij dan om ze samen met mams te vervoeren. Zal een hele hoop stress schelen voor je kleine.

Zamira
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 15:34

Topcob schreef:
Misschien kun je een makke pony van iemand lenen waar je dr naast kan zetten op de trailer?


De fokker zelf (is een particulier die voor de hobbie een veulen fokt) heeft geen trailer. Ik heb mijn collega bereid gevonden om mee te gaan, zij heeft een eigen trailer (1,5 paards). Helaas heeft zij twee hengsten, dus dat is niet handig om een veulen naast te zetten.. ik weet zelf niemand met een makke pony, kan wel eens gaan informeren links en rechts. Wie weet..

Zamira
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 15:37

Loolapelooza schreef:
Is het geen mogelijkheid dat ze samen met mams naar de nieuwe stal wordt vervoerd?
Ik heb begrepen dat de moment dat ze gespeend wordt de moment is dat het veulen verhuist, kleine moeite lijkt mij dan om ze samen met mams te vervoeren. Zal een hele hoop stress schelen voor je kleine.



gelukkig ben ik verliefd geworden op het veulen en niet op de fokker!! *LOL* Hij denkt namelijk niet echt met me mee...
Raakt de moeder dan niet helemaal in de stress op de terugweg? Mijn collega rijdt met haar trailer, is zo banketstaaf als deze helemaal wordt afgebroken door een veulenloze moedermerrie..

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:28

Lijkt me handig als het veulen EERST wordt afgespeend, en pas als dat achter de rug is, wordt vervoerd..... Niet alleen handig, ook wel zo veilig..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:36

Helaas ben je afhankelijk van de fokker. Een heel sterk advies is zorg ervoor dat je een dichte trailer hebt waar ze niet uit kan........ zeiltjes zijn niet sterk genoeg!

Rij rustig en beheerst.

Ik zet een veulen nooit vast in de trailer, maar er zijn hele goede argumenten om het wel te doen.

in ieder geval succes

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 01:55

Loolapelooza schreef:
Is het geen mogelijkheid dat ze samen met mams naar de nieuwe stal wordt vervoerd?
Ik heb begrepen dat de moment dat ze gespeend wordt de moment is dat het veulen verhuist, kleine moeite lijkt mij dan om ze samen met mams te vervoeren. Zal een hele hoop stress schelen voor je kleine.


Met mams alleen terug is helemaal een drama natuurlijk die zal heel de trailer afbreken.. Ik heb zelf net mijn veulen weggebracht naar de opfok. Ik heb enkele keren geoefend met de trailer. ik heb mams erin gezet, hierna het veulen, daarna mams er weer uit gehaald en het veulen weg gebracht. Een veulen van 4 a 5 maanden oud kan makkelijk vast staan. Zorg gewoon dat ie zich nergens aan kan bezeren en maak het touw aan de balk voor zijn borst vast wel kort vast zetten anders kan ie over de balk heen komen. Onderweg een paar keer stoppen om te kijken en eventueel gerust te stellen. neem genoeg snoepjes mee want ook de liefde van een paard gaat door de mond Knipoog
Ikzelf heb liever een tweepaards trailer want als je dan het tussenschot erin zet hebben ze niet zoveel ruimte om stennis te maken. maar met een 1.5 paards moet het ook te doen zijn.
Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt succes...

Ydel

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:24

Ik heb mijn (nu jaarling) opgehaald toen ze 8 maanden was, maar met haar was ook niets gedaan. Hij had haar alleen een dag van te voren in een aparte stal gezet(naast haar moeder.... Scheve mond ).
alleen de trailer in was een probleem...
heb haar gewoon vastgezet en heb het eerste stuk tot de snelweg erbij gezeten, ging goed... heel veel gestopt onderweg..
moesten ook van zwolle naar Nieuwegein... Scheve mond
veel succes en ik hoop dat alles goed verloopt.. Knipoog

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:32

nou ik heb mijn jaarling met 8 mnd gekocht van een particulier, die had hem weer gekocht bij Topcob, nou heb ik mij laten vertellen een veulen altijd los te vervoeren in een trailer en dus ook de stangen er uit. Ik zelf heb die van mij vast gezet, ging opzich goed, alleen vond hij het een noodzaak toch even te steigeren in de trailer en vervolgens met zijn voorbenen over de voorstang te hangen Bloos.. gelukkig is dit allemaal goed afgelopen. Hij had al eerder in de trailer gestaan, en had dit dus ook al eerder geflikt.. maarja. Ik zou dr los vervoeren, weet inet of het een groot stuk rijden is?

Schafstall

Berichten: 1234
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:42

Die van mij was 7 maanden toen ie is afgespeend. We hebben hem samen met de moeder weggebracht. Moeder vast, schot eruit, veulen los erbij. Veulen eruit, is dan overdonderd. Klep dicht en weg met de trailer. Voordat het veulen doorheeft dat z'n moeder weg is, is de trailer al een eind op weg. De merrie heeft namelijk over het algemeen al trailer ervaring en zal niet zo in paniek raken als het veulen. Ging bij ons fantastisch. En het veulen heeft gelijk een positieve trailerervaring.
Voorwaarde is wel dat je met genoeg mensen bent. Chauffeur, 2 mensen die de klep snel dicht doen en iemand die het veulen in bedwang houdt met evt. nog wat helpende handen.

Zamira
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 13:47

sweet_angel schreef:
nou ik heb mijn jaarling met 8 mnd gekocht van een particulier, die had hem weer gekocht bij Topcob, nou heb ik mij laten vertellen een veulen altijd los te vervoeren in een trailer en dus ook de stangen er uit. Ik zelf heb die van mij vast gezet, ging opzich goed, alleen vond hij het een noodzaak toch even te steigeren in de trailer en vervolgens met zijn voorbenen over de voorstang te hangen Bloos.. gelukkig is dit allemaal goed afgelopen. Hij had al eerder in de trailer gestaan, en had dit dus ook al eerder geflikt.. maarja. Ik zou dr los vervoeren, weet inet of het een groot stuk rijden is?


Het is ongeveer een uurtje rijden, en vrijwel 98% over de snelweg. We rijden op zondagochtend dus dan is er ook nog niet zoveel verkeer op de weg. Kijk, daar ben ik nou bang voor; dat ze in d'r paniek gaat steigeren en haar beentjes over de stang gooit. Moet even kijken of ik die stang eruit kan halen. En ik beslis op de dag zelf wel of ze los of vast wordt vervoerd. dan kan je het toch beter inschatten denk ik..

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 18:17

Inderdaad.. Ik heb die van mij met stangen vervoert, werd mij aangeraden hem goed strak te zetten. Naar mijn wete had ik dat ook gedaan, maar nog presteerde meneer het over de stang te komen. Vervolgens gestopt op een parkeerplaats, hem daar zo strak gezet dat hij met zn neus tegen de trailer aanstond. En zo verder gereden, en hij heeft geen pas meer gezet tot we gestopt waren OK dan!

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:44

hmmm ik heb gister die van mij weg gebracht.
Ik heb eerst geprobeert om het zonder mams te doen...
erin zetten ging erg gemakkelijk hij liep gewoon achter me aan (dat lijkt mij het probleem ook niet, ook niet als hij het zou vertikken).
Toen hij eenmaal stond raakte hij in paniek, ik koos ervoor om hem wel vast te zetten, strak genoeg zodat hij niet omhoog kon (dacht ik...)
toch heeft hij het gepresteerd om de stang als rekstok te gebruiken en dus heeft hij een koprol over de stang gemaakt...
gelukkig hebben wij een 2-paards trailer dus heb ik moeders ook maar meegenomen, beide vastgezet zodat hij niet onder de stand doorkon (je weet maar nooit wat ie voor elkaar krijgt na die koprol)
en toen hebben we ze de hele weg van sneek naar utrecht niet meer gehoord, af en toe gecontroleerd maar niets aan de hand...
mijn voorkeur gaat dus uit naar *2-paards trailer *vastzetten *moeder meenemen.
Mijn (ex-)veulen is veel door de handen geweest maar vond het echt geen pretje in z'n eentje in de trailer.. dat is wel weer gebleken...

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:13

Veulen spenen en direct vervoeren kan op zich wel, maar als je de merrie mee kan nemen is het fijner.
Ik heb het noodgedwongen ook zo moeten doen omdat ik mijn veulen wel makkelijk kon laden, maar de merrie er met geen mogelijkheid bij kreeg Clown Ben toen op aanraden van de veearts met het veulen gaan rijden onder het mom van 'ze moet toch gespeend en dan sta je volgende keer maar met één beest in je handen'. (ze liepen niet bij mij thuis nl.)

Twee dagen later is het veulen geschetst en daarna naar de opfok gegaan, toen was ze ook weer kipmak op de trailer (stond ook zo)
Ze zal er dus wel geen trauma aan over hebben gehouden Knipoog Ik had haar liever meteen naar de opfok gebracht, zodat ze niet alleen op een box kwam te staan, maar dat kon nu eenmaal niet.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:49

Toen wij ons hengstveulen bij de fokker gingen ophalen, was er ook nog niks mee gebeurd. Ook niet afgespeend, dus dat gebeurde in de trailer. (Ik was het er helemaal niet mee eens, maarja... niks aan te doen)

Wij hebben die dag een lege 2-paards trailer meegenomen: alle schotten/balken etc. eruit. Het aanvankelijke plan was om het veulen er los in te zetten, maar bij nader inzien hebben we daar vanaf gezien omdat de trailer alleen met een zeil kon worden afgesloten. We hebben hem dus kort vastgezet aan een ring aan de zijwand van de trailer. Zo stond hij goed vast, kon hij tegen de wand leunen voor steun, en er was niks meer in de trailer waar hij in vast kon komen te zitten.

Onderweg (van Drenthe naar Amsterdam, ruim 2 uur rijden) zijn we wel een aantal keer gestopt om te kijken of het nog goed ging. Hij is goed aangekomen, en is 2 weken later weer zo de trailer opgewandeld om naar de keuring te gaan, geen trailertrauma dus. Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:37

Mijn ervaring is als het kan met de moeder, anders drie pakken stro voor de voorstang, zodat er ruimte blijft voor het hoofd en hals.
Verder niets in de trailer, geen halster om en eventueel een paar streepjes sedalin.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:02

Ja niks om het hoofd en absoluut niet vastzetten, als hij dan zou uitglijden of gek doen kan hij zich ophangen.
Veulens van die leeftijd leggen zich soms ook nog neer als het iets langer duurt

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 00:50

Sabiy schreef:
Lijkt me handig als het veulen EERST wordt afgespeend, en pas als dat achter de rug is, wordt vervoerd..... Niet alleen handig, ook wel zo veilig..


Is niet noodzakelijk nodig (ook in stal en weide kunnen ze vaak gekke dingen doen)! Korte pijn is naar mijn ervaring in afspenen vaak het beste.

WEL, voorbereid zijn op alles. Dus niet vastzetten. GEEN punten in de trailer waar veulen zich aan kan kwetsen. Misschien eens oefenen. En zien dat de trailer achter volledig is afgesloten.

Zo gaan wij elk jaar met onze veulens (is dan wel met twee op de trailer) een rit van bij ons van 250 km richting de ardennen. We zijn wel op alles voorbereid (alles kan natuurlijk nooit) maar hebben nooit echt grote problemen meegemaakt.

Veel succes iig Knipoog

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:54

toen wij het veulen in de trailer naar een kennis brachten( om aan haar nieuwe vriendinnetje te wennen zodat ze 3 weken later terug kwam)
toen ben ik samen met het veulen in de trailer gebleven en het werkte echt wel.ze ging tegen mij aan staan en zocht echt bescherming.heb haar de hele weg op de hals gekriebelt en dat vond ze heerlijk.op het laatste moment lag ze haast te slapen Haha!

ik hoop dat het een oplossing is.

tara2
Berichten: 131
Geregistreerd: 07-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:56

Tipje? Goede afspraken maken over aansprakelijkheid van welke schade dan ook? Als het je eigen trailer niet is enz...

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 13:37

De keren dat mijn veulentje op de trailer heeft gestaan, heb ik haar er los in gezet. Voorstang eruit, halster af en alles goed dicht, zodat ze niet over de achterklep kan komen. Ik vind dit zelf veiliger dan vast zetten.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:10

Sabiy schreef:
Lijkt me handig als het veulen EERST wordt afgespeend, en pas als dat achter de rug is, wordt vervoerd..... Niet alleen handig, ook wel zo veilig..


Ja idd, dat doen wij ook altijd. Wij hebben vandaag ook een veulen weggebracht en die was al meer als 2 weken van zijn moeder af. Hij stond eerst nog met een ander hengstje op stal, maar sinds afgelopen vrijdag stond hij helemaal alleen. Vandaag op de trailer gezet (gewoon los en met een achterstang erin) en het ging prima. Beestje heeft de hele weg geen stap verzet in de trailer.

Wij hebben ook een keer een veulen meteen bij de merrie weg gedaan en op de trailer gezet, onderweg sprong het veulen bijna uit de trailer (dwars door de gesloten achterflap heen), we zijn toen gestopt en hebben de DA gebeld, die vervolgens is gekomen en hem heeft platgespoten. Dat doen we dus ook echt NOOIT meer