*platvoeten en ondergeschoven vezenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

*platvoeten en ondergeschoven vezenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-02 17:49

ik vraag dit namens een stalgenootje:

Wat voor beslag/bekapping heeft een paard nodig als hij last heeft van platvoeten waarbij ook nog de vezenen(schrijf ik het zo goed Verward ) zijn ondergeschoven? Ze heeft nl een paardje gekocht dat (alleen voor) platvoeten heeft en waarbij door slecht bekappen voor de vezenen zijn ondergeschoven..

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 18:12

Platvoeten kan een gevolg zijn van hoefbevangenheid. Dit gaat dus nooit meer over, maar een goeie smit kan er wel veel verbetering in krijgen. Zoek eens een smit die de 'barefoot' methode kent.

Door de achterkant van de hoef minder te kappen en de voorkant iets meer, kun je de hoef wat meer rechtop krijgen. Dat is wel een heel langdurig iets. Dus verwacht niet binnen een jaar resultaat.

Als het paard verder goed loopt zou ik niet kiezen voor ijzers. Zelf heb ik goed resultaat met de Old Mac's Hoof schoen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 18:48

Ik denk dat een goede hoefsmid hier het beste antwoord op kan geven als hij het paard goed bekijken kan.

Zoals ik het heb begrepen groeien hoeven met ondergeschoven verzenen niet omhoog, dat komt de platvoeten iig niet ten goede, ik heb een paard met ondergeschoven verzenen laten keuren (kwam erachter tijdens de keuring).
Paard had ook beetje platvoeten en volgens de hoefsmid (aanwezig op de kliniek) zou ze op corrigeren beslag moeten staan en blijven staan.
Laatst bijgewerkt door orri op 15-04-02 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 08:45

echte ondergeschoven verzenen gaan nooit meer over, een goede smid kan echter met geod beslag de hoef wel weer iets omhoog laten groeien.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-02 15:10

bedankt voor de reacties! ik zal het allemaal doorgeven Knipoog Ik dacht zelf altijd dat ondergeschoven vezenen en platvoeten veroorzaakt werden door een tijd lang slecht of niet bekappen..weer wat geleerd Haha!

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 10:41

Kan ook komen door lange tijd op een zachte natte bodem staan. Mijn merrie heeft dat aan 1 voetje en het andere voetje is een steil klem hoefje. op dit moment is het platvoetje echt naar voren gaan groeien. De verzenen zijn hier inderdaad ondergeschoven. Zij werd wel bekapt, maar stond gedurende de winter op een landje en dat ws erg blubberig en extreem nat. Tussen nu en 7 weken komt zij terug en kan mijn eigen hoefsmid haar weer doen. Hij kent haar al een jaar of 4 en heeft haar behalve het afgelopen jaar ook altijd gedaan. Ik hoop dat er een verbetering kan komen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:30

Mijn paard heeft hier helaas ook last van. Hij staat al jaren op zolen en dat ging prima. We hebben ven wat anders geprobeerd maar helaad ging dat mis en gevolg is dat de pees nu overbelast is. Nietd e schuld van de smid maar de mijne hij had eerder naar de smid gemoeten en ook omdat ik spring zeker heeeeel belangrijk.

Ik heb dus gevraagt om hem op zolen en siliconen te houden omdat dat gewoon goed gaat. Hij gaat om de 4 a 5 weken naar de smid (helaas) omdat idd zijn verzenen zakken snel dus daarom gaat hij veel naar de smid. Ach verder is hij in al die 4 jaren er nooit kreupel op geweest behalve nu dan.

Ik weet idd dat platvoeten kunnen ontstaan door vitamine tekort (was ook zijn geval). Maare Sugarmiss wat is die Barefoot methode ?? Ik hoop niet werkelijk blote voeten want dat gaat echt niet met platvoeten dan gaan ze helemaal naar de knoppen. Plus dat de hoorn kwaliteit van dit soort paarden vaak slecht is en het niet kunnen hebben ??.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:43

Bij ons op stal stond een paard wat hiermee geboren werd. Het paard is er niet meer en ik weet ook niet wat daar voor hoefbeslag voor werd gebruikt..

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 09:42

Je hebt nu een speciaal ijzer wat nog maar tot halverwege de zool loopt. Daardoor komen de verzenen vrij te liggen. Vrij nieuwe methode. In de Bit eheft hier een stukje over gestaan. Mijn hoefsmid is bezig met dit ijzer. Is mogelijk een oplossing voor mijn merrie. Daarnaast heb je voor platvoeten ook nog een ijzer met een extra stuk ingelast wat de vorm van de straal volgt. Voordeel van dit ijzer weet ik niet. Ik weet wel dat dit nu veel wordt gebruikt bij platvoeten.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 13:55

Belker volgens mij heb ik da ijzers gehad ?? was heel lastig uitkrabben beviel super op zich. Maar uiteindelijk werken de zolen beter voor de combinatie.

Hebje er foto´s van ?

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 14:06

Mijn paard heeft ook ondergeschoven verzenen, dit is gekomen doordat ze enkele maanden op kunstof wiggen heeft gestaan.

Afbeelding
Dit is het beslag wat ze nu heeft.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=47165
Hier staat de rest van de foto's en nog het verhaal erachter, hopelijk heb je er wat aan!!

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-02 19:23

Belker schreef:
Kan ook komen door lange tijd op een zachte natte bodem staan.

Ik geloof dat dit ook bij dit paardje het geval was.. heeft een hele tijd in de uiterwaarden bij de ijssel gestaan, hoeven slecht onderhouden Frusty
De smid komt morgen en dan zal die kijken wat voor beslag eronder gaat. Hij had geloof ik wel ervaring met5 dit soort hoeven

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 09:03

Hoi,
ik heb er geen foto van. Ik zal even navragen of ik er aan kan komen. Of je moet een aantal weken geduld hebben. Als Gaija terug is en de hoefsmid is geweest weet ik meer. Nu staat ze in het land zonder ijzers gewoon paard te wezen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 10:55

Het is inderdaad het meest verstandig om dit met je smid te overleggen. Het is vaak een kwestie van kijken wat het beste werkt. Dit probleem zal door combinatie van op tijd en goed bekappen in combi met alternatief beslag tegengegaan moeten worden. Dat weet je smid het beste.