DRAMA met Rechter Galop :( Wie helpt mij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

DRAMA met Rechter Galop :( Wie helpt mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 16:35

Ik heb al maanden een probleem met mijn verzorgpaard Furyo.
Echt een schat van een beest loopt voor de rest super maar hij heeft verschrikkelijk veel moeite met rechtsom aangaloperen.

Ik heb echt van alles al met hem geprobeerd, over een balkje heen ( dan springt die 1x goed aan daarna niet meer), extra stelling in de hoeken noem maar op.

Het gekke is dat die aan de longeerlijn wel goed aanspringt (zonder zadel alleen longeersingel met slof). Misschien kan het zijn dat het zadel niet helemaal goed op zijn rug ligt ( er komt een nieuw zadel), maar ik heb het ook geprobeerd met een ander zadel, en toen had hij er ook moeite mee. Hij geeft ook geen zichtbare tekens aan dat hij last heeft van zijn rug ofzo. Mijn instructrice weet het ook niet meer, wat we nu proberen is als ik erop zit een longeerlijn er aan te doen en hem dan aan te laten springen. Dat gaat af en toe goed.

Heeft er iemand tips????!!!

P.s Furyo is 7 jaar

Alvast bedankt Hyper!:) Groetjes Marloes

27-10-2011 * Een droom die in vervulling gaat... Casjino van Knedo <3

30-11-2013 * Onze zoon Joah is geboren! <3


knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:13

Hmm dat heeft mijn paard ook gehad in het begin alleen dan met links..
Hij had wel last van zijn rug maar dat kon je zo niet merken alleen met de gallop (en met springen).. Ik heb het gewoon elke keer weer opnieuw geprobeerd dat heeft me heel wat tijd, zweet en tranen gekost maar het is me gelukt!!

Op een hele grote volte eerst op zijn beste kant aanspringen daarna wissel je van kant. Ook al zit ie in de verkeerde gallop gewoon een paar rondjes blijven door galloperen met wat lossere teugel niet trekken en dat gewoon elke dag weer opnieuw proberen je zal merken dat het na een tijd beter zal gaan en ook in de juiste gallop aanspringt! En let ook op je zit je moet ook je gewicht op de juiste plaats houden!

Succes ermee OK dan!

Mama van Sophie ~ 24-08-2006 ~ en Jule 04-04-2008 ~

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:18

Wat gebeurt er precies als je wilt aangalopperen?
Valt hij met longeren ook naar binnen?

Met rijden kan je in draf achten gaan rijden en op het moment dat je je paard omstelt naar de andere hand (dus nu de rechterkant) probeer je aan te springen in galop. Kijk zelf dan maar eens naar buiten (zodat je niet met je gewichtshulpen tegenwerkt).
Met longeren moet je er goed opletten dat hij niet op de binnenschouder valt. Probeer je paard dus goed naar buiten te laten lopen (hiermee kan je met de zweep op de binnenschouder van je paard wijzen) en dan pas aanspringen in galop.

Berdien

Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:21

Een vriendin had hetzelfde probleem met haar fries, die heeft echt alles geprobeerd, en toen bleek het in de heupen te zitten... Wil je hier natuurlijk niet bang mee maken, maar het kan ook wat medisch zijn. Anders zou je kunnen proberen om juist stelling naar buiten te vragen, en dan op de lange zijde aangalloperen. Of vanuit juist kleine voltes aangalloperen... Succes ermee in ieder geval!

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:56

Heb hetzelfde probleem met mijn paard. Normaal leg je je buitenbeen achteruit en geef je druk, dan springt hij dus telkens verkeerd aan, of toch 9op de tien keer. We hebben het nu gevonden Knipoog buitenbeen achteruit leggen en "schoppen" met je binnenbeen omgekeerd dus eigenlijk. Lesgever zei me dat het gewoon verkeerd is aangeleerd, misschien kan je dit eens proberen, dus gewoon je buitenbeen achteruit en veel druk op je binnenbeen

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:09

Ken het probleem.
Onze 19 jarige merrie heeft een groot gedeelte van haar leven op de renbaan gelopen. En dat is alleen maar links om.

Nu na al die jaren is het gelukt om met dressuur training haar rechtsom te laten galopperen. Koste in het begin veel moeite, maar nu is haar rechtergalop prettiger dan de linker.

Dus kwestie van oefenen op de soeplesse en volhouden.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 16:47

Als het goed is galoperen ze op de renbaan ook op twee kanten en springen ze over... Tenminste dat is me ooit eens verteld.!!
Verder heb je al eens geprobeerd het paard naar buiten om te stellen (contrastelling) Dan krijgt zijn binnenachterbeen meer ruimte om onder te treden. En zorg dat je naar iedere mislukte aansprong in galop eerst weer de ontspanning in draf opzoekt voor je nog een poging gaat doen. Probeer ook eens aanspringen na een gebroken lijn...

Groetjes joyce

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

jimmy

Berichten: 597
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: N'gein,bruchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:20

ik heb het zelf met een paard wat ik rijd ook ,ook met de rechter galop.wat wij doen is(het klinkt erg raar maar werkt vaak wel) of op het verkeerde been lichtrijden en buitenstelling nemen en in de hoek galop hulp geven .of bv een gebroken lijn rijden en dan in de hoek een scherpe wending maken en dan je galop hulp geven deze dingen werken bij ons erg goed.succes ermee

Urbaldi b + 10.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:14

Mijn paard heeft dit ook heel lang verkeerd gedaan. Ik heb gewoon doorgeoefend steeds weer. Mijn instructrice zij altijd dat ik haar naar buitenmoest laten kijken heel overdreven. Dit werkte niet goed.... toen naar 2 jaar kreeg ik een andere instructrice en die zei dat ik haar juist naar binnen moest laten kijken. En een beetje naar binnen moest leunen. Toen is het me uiteindelijk wel gelukt. Dus je moet een beetje uitvinden wat de beste methode is voor jou paard denk ik. Miss kun je naar buiten laten kijken s proberen en dan met een gebroken lijn, met zon scherpe bocht..... Die van mij doet het nu ongeveer 2 maanden goed. En het gaat steeds beter. Duss niet opgeven!!!

Utah is mijn topper!!!

alette

Berichten: 208
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:26

ik heb hetzelfde gehad met mijn paardje. het was echt een drama. de vorige persoon die haar reed, heeft t op een gegeven moment gewoon opgegeven en altijd rechtsom links gegalloppeerd. dus je snapt, toen was het er helemaal moeilijk uit te krijgen.
nu heb ik een aantal manieren om mijn paard toch goed aan te laten gallopperen.
als je te lang een manier gebruikt weten ze er op een gegeven moment wel weer onderuit te komen.
idd naar binnen laten kijken, of juist naar buiten. naar binnen leunen heeft bij mijn paard alleen maar een negatief effect. maar dit zijn allemaal wel dingen die genoemt zijn geloof ik.
maar de manier die voor mij nog het beste werkte was: afwenden in draf bij b of e, een rechte lijn naar de overkant maken, zo lang mogelijk doorrijden en dan ineens een bocht naar rechts maken en aanspringen.
nu moet je ook een paar keer afwenden en gewoon in draf verdergaan of in de linkergalop aanspringen anders heeft je paard t na een paar keer wel door.
dan laat je je paard aan de lange teugel een paar rondjes lekker relaxed galopperen met wat tempowissels zodat hij deze spieren kan trainen.
nouja, t heeft bij mij iig geholpen, mijn paardje springt nu bijna altijd goed aan (alleen als ie lang niets heeft gedaan of stijf is is t nog een probleem)

ik hoop dat t ook voor jou werkt!

MarrieLeen

Berichten: 11375
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:49

Je hoort idd, en bij een pony bij ons op de manege ook, dat lichtrijden op het verkeerde been helpt. Oke, het is niet de juiste manier, maar als dat lukt, zal het automatisch ook wel op de goede hulpen gaan. Lachen Succes ermee!

    You can't control the clouds that you are under
    A symphony takes patience, a little pain and wonder
    Some days are violins, and some are thunder

Fannytje
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:07

Volte rijden, En dan net voordat je op de hoefslag komt een zacht tikje met het zweepje bij mij lukt dat bijna altijd... NIet aan je binneteugel gaan Frunnike.. Succes!! Haha!

Nieuwe digi

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:55

Verkeerde been lichtrijden en overdreven stelling naar binnen werkt inderdaad. Zo laat je ze in de goede galop vallen. Bereid de galop ook goed voor met je binnenbeen.
Let ook op je eigen houding, het hoeft niet altijd aan het paard te liggen maar het kan ook zijn dat je zelf scheef zit en het daardoor voor het paard gemakkelijker is om in de linkergalop aan te springen. Heeft een ander het wel eens geprobeerd?

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:56

Toen ik mijn pony kreeg kon ik haar ook met geen mogelijkheid in de linkergalop krijgen.. En idd aan de longeerlijn deed ze het wel!
Ik heb veel geoefend en ook een paar keer aan de longeerlijn en met mij erop, zodat degene die longeert de stemhulp kan gebruiken (zelf niks doen) . (omdat ze het daar dus wel goed doet) toen heb ik goed gevoeld wat er anders was dan als ik zelf aansprong.. Dat heb ik porberen na te doen los van de longeerlijn zeg maar.. Het ligt uiteindelijk aan je zelf.. SNap je het nog Verward Vaag verhaal..


Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 14:53

Percy schreef:
Verkeerde been lichtrijden en overdreven stelling naar binnen werkt inderdaad. Zo laat je ze in de goede galop vallen. Bereid de galop ook goed voor met je binnenbeen.
Let ook op je eigen houding, het hoeft niet altijd aan het paard te liggen maar het kan ook zijn dat je zelf scheef zit en het daardoor voor het paard gemakkelijker is om in de linkergalop aan te springen. Heeft een ander het wel eens geprobeerd?


Er zijn al verschillende mensen er op gegaan om het te proberen )o.a instructrice) Maar die lukt het ook niet.

En voor de andere : onwijs bedankt voor jullie tips!! Ik ga het morgen allemaal even uittesten haha en dan horen jullie het wel Haha!:D

27-10-2011 * Een droom die in vervulling gaat... Casjino van Knedo <3

30-11-2013 * Onze zoon Joah is geboren! <3

Chippp
Berichten: 251
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:50

het meeste zal al wel gezegd zijn..

Op een niet te grote volte en voor je binnenbeen opzij zetten. Dan heb je dus je buitenbeen al iets naar achter en stelling naar binnen en dan druk je je binnenbeen goed aan. Doe dit als je nog op de volte bent, als je al richting hoefslag gaat vallen ze waarschijnlijk al iets naar buiten en zal ie weer fout gaan. Hij mag wel richting hoefsalg als je hem voor je binnenbeen opzij zet, als ie maar niet naar buiten vált, door je buitenbeen heen. Daarna kan je gewoon naar de hoefslag en zorg dat ie niet uit de galop valt.

Je kan wel eens proberen met stelling naar buiten en juist naar buiten zitten, niet naar binnen! Hierdoor heeft de binnenschouder meer ruimte en kan die misschien makkelijker in de goede galop aanspringen.

Wel belonen als ie het goed doet, iig met je stem! En als ie fout zit, gelijk trug in draf en rustig opnieuw proberen. Als je weet dat ze het kunnen maar niet doen mag je best eens boos worden. Zorg sowieso dat ie goed aan je hulp is!

(Titsia, volgensmij is de galophulp stelling naar binnen, buitenbeen naar achter en bínnenbeen aandrijven. Dus je paard heeft het gewoon goed geleerd! en jij fout.. )

Succes!!

'

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:54

zorg dat je paardje goed rechtgericht en gesloten is. Op een volte stelling laten geven. dan binnenbeen op de singel buitenbeen achter de singel en dan het leukste, op je binnenbil gaan zitten! Dat werkt toch zo ongelooflijk goed!
Succes!!

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:09

is je paardje sterker in je rechthand? of blokeert die zn schouder omdat die teveel contra gesteld is of zn schouder niet genoeg voor zet in de wending?

Dan is het heel lochiesch te verklaren waarom die het aan de longeerlijn wel doet met maar met jou er op niet!

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:59

Kijk ook eens kritisch naar de hoeven, mijn paardje galoppeerde niet goed rechts omdat hij rechtsvoor een steilere hoef had waarin hij pijn had (dat had de normale hoefsmid nooit opgemerkt) en nadat hij goed bekapt was, kon hij ineens wel makkelijk rechts aanspringen.
Kijk dus naar het verschil tussen de 2 hoefjes (vooral aan de onderkant)

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:56

Als jij de correcte hulpen geeft gallopeerd je paard correct aan.
Bijvoorbeeld rechtergalop. In draf doorzitten, paard voorbereiden op wat er komen gaat. De binnenteugel korter, buitenteugel iets minder kort dan de binnenteugel, maak nu de halve parade op buiten, rechtop blijven zitten, buitenbeen naar achteren en binnenbeen op de singel.
Het binnenbeen geeft nu de druk, het buitenbeen doet niets begrenst alleen maar dat de achterhand niet naar buiten gaat en de binnenhand staat toe dat het paard aangallopeerd dwz opent zich iets dat het paard ook weg kan galloperen werk jij met die hand terug kan het binnenachterbeen niet naar voren galloppeerd hij niet.
Een paard kan alleen dan correct lopen als de ruiter correct zit en correcte vriendelijk hulpen geeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 1 bezoeker