kan iemand mij het nut van bandages vertellen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loutje
Berichten: 200
Geregistreerd: 04-07-03

kan iemand mij het nut van bandages vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 20:10

Begrijp het niet altijd namelijk...ik zie zowveel mensen met bandages rijden terwijl het buiten superwarm is ofzo!
Ik heb wel eens gelezen dat de temperatuur onder de bandages tot 45 graden kan oplopen!
Dan zijn die bandages toch niet goed?
Natuurlijk vind ik het wel mooi, maar heeft het altijd zoveel nut?

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:53

er is volgens mij geen echt nut , maar het staat gewoon leuk bij een setje

Masrino

Berichten: 25
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:37

De enige reden die ik kan bedenken, is dat paarden hun onderbenen niet open kunnen halen of aantikken, maar daar vind ik persoonlijk peesbeschermers beter voor bestemd.

Pintopini
Berichten: 384
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:17

bandages zijn bedoeld voor paarden die zwakke pezen hebben, zo is mij dat altijd verteld. Dit kan door 2 redenen komen; 1. een blessure, en zodoende dus altijd bandages nodig. 2 nodig omdat mensen en het mooi vonden en zodoende de pezen op die manier zoveel steun hebben gegeven dat ze het zelf niet meer hoeven te doen, zodoende dus ook nodig tenzij goede opbouwende training.

Sullie97
Berichten: 1346
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:42

ik snap er het nut ook niet van, kijk als je paard een blessure heeft gehad, dan snap ik dat wel, maar ik heb gehoord dat je juist daarmee blessures kweekt in plaats van voorkomt, daarvoor heb ik het liefst peesbeschermers!

sabrinaboer
Berichten: 460
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:51

het is gewoon een ondersteuning bij zwaar werk of zwake pezen maar ik geloof dat 90% ze gebruikt terwijl ze niet nodig zijn jammer !!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 09:06

De ondersteunende werking van bandages is nihil, verder moet je goede onderlappen gebruiken en dan zal je zien dat de temperatuur onder bandages lager blijft dan onder peesbeschermers.

Een paar voordelen;
Nemen beter vocht op,
drukverdeling is beter dan bij voorgevormde peesbeschermers,
komt minder snel zand tussen,
rondom bescherming,
het staat ook nog eens netjes.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:17

Wat Sjuimpje zegt, bandages ondersteunen nauwelijks. Het is ook niet zo dat ze pezen verzwakken oid.

Als je bandageerd met onderlappen (dus niet alleen bij elastische bandages onderlappen gebruiken) en ze op de goede (!) manier aanlegt vind ik het hele fijne beenbescherming. Je hebt er zelf de hand in hoe strak ze gaan, hoe je de druk verdeeld en de warmte valt reuze mee als je katoenen bandages gebruikt (fleece wordt al een stuk warmer en gaat ook nog eens sneller schuiven). Onder die 3-in-1 beschermers wordt het al veel warmer! Daarnaast is ook de voorkant van het been beschermd, denk aan een rare stuiter/verstapping/per ongeluk aantikken in zijgangen. Het staat ook nog eens stukken mooier en als je er een beetje handigheid in krijgt draai je ze er zo om, dus veel meer tijd kost het dan ook niet meer.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:26

Sjuimpje schreef:
De ondersteunende werking van bandages is nihil, verder moet je goede onderlappen gebruiken en dan zal je zien dat de temperatuur onder bandages lager blijft dan onder peesbeschermers.

Een paar voordelen;
Nemen beter vocht op,
drukverdeling is beter dan bij voorgevormde peesbeschermers,
komt minder snel zand tussen,
rondom bescherming,
het staat ook nog eens netjes.

Daar sluit ik me helemaal bij aan Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:56

Ik verplaats het even naar VMR.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:01


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:06

Of het ondersteuning biedt en hoeveel dat is daar zijn ze nog niet helemaal uit. Het beschermt wel tegen aanstoten en het ziet er idd. mooier uit.

Eerst gebruikte ik nooit bandages. Treasure stoot zich altijd nét boven de kogel aan, waardoor gewone kogelbeschermers geen nut hadden. Daarom heb ik Peesbeschermers voor achter gekocht die over de kogel en de hele pees gaan. Maar nu viel het mijn ouders op dat ze elke keer uitslag/kale plekken/korsten Verward kreeg als ik deze had gebruikt. Waarvan we dachten dat het mok was. Als ik met bandages rijdt heeft ze nergens last van en wordt toch beschermd.

molentje
Berichten: 50
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:15

bandages hebben niet echt nut geloof ik. het enige waarvoor ik kan bedenken dat het is, is omdat men het mooi vind. als je paard een blessure heeft en je doet bandages om heb je kans dat je t alleen maar erger maakt omdat (zoals al eerder gezegd) het eronder heel warm kan worden en het dan kan gaan broeien.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:15

Gaat mij niet om het mooie, maar gewoon om het praktische. Mijn paard krijgt giga schuurplekken van gewone beenbeschermers, plus, zoals eerder is opgemerkt, worden zijn benen onder bandages met goede onderlappen stukken minder warm dan onder beenbeschermers. Snap niet helemaal hoe dat verhaal in de wereld is geholpen, of door iemand die verkeerd gebandageerd heeft. Ik heb zelf nu beenbeschermers met bont, en daaronder worden zijn benen stukken warmer dan met bandages.
Voor mij is het een noodzaak, helaas, tis wel een hele klus elke dag.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:38

ik heb geen bandages of wat dan ook, vind het eigenlijk onzin, mijn pony tilt zijn benen goed op en zet ze goed neer, dus niet nodig...

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:43

Bandages zijn nutteloos, het enige nut die ze hebben is dat het baasje het leuk vindt staan, die verzint dan ook alemaal redenen waarom ze goed zijn om ze toch te kunnen gebruiken.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:48

Een paard van mij loopt erg kort van voren, als ik sochtends rij, (ook zomers) is het wat koeler, en bandages bieden dan sneller warmte dan peesbeschermers, waardoor hij uiteindelijk wat soepeler loopt. Ja, raar maar waar. Verder sluit ik mij ook aan bij Sjuimpje.
Knor schreef:
Bandages zijn nutteloos, het enige nut die ze hebben is dat het baasje het leuk vindt staan, die verzint dan ook alemaal redenen waarom ze goed zijn om ze toch te kunnen gebruiken.


En nee dit verzin ik niet.. Knipoog Haha!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:25

Ik sluit me helemaal bij Sjuimpje en Remember aan. Ik heb afgelopen zomer meer met bandages en mijn climatex (Eskadron) onderlappen gereden dan mijn 4 Aktion (3 in 1) beschermers van neopreen. Dat zijn broeikassen hoor!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:32

Knor schreef:
Bandages zijn nutteloos, het enige nut die ze hebben is dat het baasje het leuk vindt staan, die verzint dan ook alemaal redenen waarom ze goed zijn om ze toch te kunnen gebruiken.


Jaja, zeker een studie over bandages gevolgd van het LOI he.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:35

Knor schreef:
Bandages zijn nutteloos, het enige nut die ze hebben is dat het baasje het leuk vindt staan, die verzint dan ook alemaal redenen waarom ze goed zijn om ze toch te kunnen gebruiken.


*LOL*

OK dan! Wat een inzicht!

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:24

Knor schreef:
Bandages zijn nutteloos, het enige nut die ze hebben is dat het baasje het leuk vindt staan, die verzint dan ook alemaal redenen waarom ze goed zijn om ze toch te kunnen gebruiken.



ben ik het niet helemaal mee eens.
Wij hebben een paard op stal staan die een operatie aan bijde pezen in de achterbeenen heeft gehad. De dierenarts van de kliniek heeft ons toen aageraaden om bandages om zijn achterbenen te doen tijdens het rijden omdat hij dan net dat beetje extra steun heeft als dat hij zonder loopt. eigenlijk is het voor hem een soort van enkel band. dus ze zijn niet helemaal nutteloos.

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:54

Okkie1 schreef:
Jaja, zeker een studie over bandages gevolgd van het LOI he.


Hebben jullie dan de temperatuur onder de bandages opgenomen gezien jullie zeggen dat het lang niet zo heet wordt onder de bandage?

Welk nut heeft het voor een paard om warme benen te hebben, als ik ga sporten doe ik toch ook geen verband om mijn scheenbeen...

Hiervoor hoef ik geen studie te doen bij de LOI Lachen jij wel?

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:58

laukjefreak schreef:


ben ik het niet helemaal mee eens.
Wij hebben een paard op stal staan die een operatie aan bijde pezen in de achterbeenen heeft gehad. De dierenarts van de kliniek heeft ons toen aageraaden om bandages om zijn achterbenen te doen tijdens het rijden omdat hij dan net dat beetje extra steun heeft als dat hij zonder loopt. eigenlijk is het voor hem een soort van enkel band. dus ze zijn niet helemaal nutteloos.


Een bandage geeft alleen maar steun als je hem om de gewrichten aan zou bregen maar dan kan een paard nauwelijks nog normaal lopen.
In jouw geval begrijp ik wel dat je een bandage omdoet, het paard is immers net geopereerd als hij met zn hoef er tegen aan tikt zal het best nog pijn doen. Maar ik vind het raar dat jouw dierenarts zegt dat het ter ondersteuning is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:15

Knor schreef:
Hebben jullie dan de temperatuur onder de bandages opgenomen gezien jullie zeggen dat het lang niet zo heet wordt onder de bandage?

Je hoeft niet hypergevoelig te zijn om het verschil met blote handen te kunnen voelen.
In het bos gebruik ik altijd peesbeschermers omdat ik dat fijner vind ivm plassen e.d. Daar komen de pezen echter veel warmer onder vandaan dan onder de bandages. Logisch ook, want als je goede onderlappen gebruikt kan het been gewoon ademen en de warmte wordt dus weg geventileerd. Peesbeschermers zijn echter altijd van een materiaal als kunststof wat dus geen ventilerende eigenschappen heeft.
Ik denk dat helemaal zonder nòg beter is, maar het risico op blessures door aantikken vind ik te groot om kaal te rijden.

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:45

Knor schreef:
Een bandage geeft alleen maar steun als je hem om de gewrichten aan zou bregen maar dan kan een paard nauwelijks nog normaal lopen.
In jouw geval begrijp ik wel dat je een bandage omdoet, het paard is immers net geopereerd als hij met zn hoef er tegen aan tikt zal het best nog pijn doen. Maar ik vind het raar dat jouw dierenarts zegt dat het ter ondersteuning is.


naja dierenarts k bedoel die man (weet zijn naam niet) die hem geopereerd heeft maar dat is al meer dna 1 jaar geleden hoor