koud...winterdeken nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

koud...winterdeken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 13:20

Ik hoor voors en tegens over het al dan niet dragen van een winterdeken. Ik heb er wel één, maar twijfel nu of ik hem op zal leggen. De staleigenaar, zelf ex-springruiter, zegt dat zijn paarden nooit een deken op hadden en nergens last van, terwijl veel paarden met deken al gauw een kouwtje oplopen omdat ze tijdens verzorging, rijden e.d. de deken eventjes afheben. En dat 'ie een wintervacht krijgt maakt me niet uit, een 'pony'paard vind ik ook wel lollig. Wat vinden jullie?


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:21

Als je niet heel fanatiek rijd kan je paard best zonder deken hoor. Dat is meestal het nadeel met een dikke vacht dat ze snel zweten.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:22

Ja hij heeft gelijk. Ik ben ook geen voorstander van dekens. Het is alleen maar voor ons gemak en omdat het er mooier uitziet. Maar het is beter voor het paard om zelf een vacht aan te maken.
(www.paardnatuurlijk.nl onderwerp dekens)

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 16:56

Dat stelt me nog meer gerust, denk dat ik 'm lekker aflaat! En zooo fanatiek zijn we nu ook weer niet Haha!

Sanne86

Berichten: 966
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 18:43

ik doe wel een deken op omdat mijn pony zo`n dikke vacht krijgt die ik anders na het rijden nooit meer droog krijg....maar als je geen deken op doet zorg dan dat je je pony altijd helemaal droog op stal (of in de wei) achterlaat..

Go jij! Go jij!

ellepel

Berichten: 47319
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:28

ik wacht tot mijn pony zijn wintervacht aanmaakt, als het regent krijgt hij sosm wel een regendek om, en in de winter als het nat en vies buiten is, heeft hij die ook om. het is een dunne, maar samen met zijn wintervacht heeft hij t dan wel lekker warm.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:11

Als je fanatiek met je paard rijdt (in het zweet) en wedstrijden, dan kun je beter wel een deken opdoen. Je voorkomt dat de haren te lang worden. Als je dan gaat rijden en je pony zweet, dan is hij veel eerder droog als je hem uitstapt en daardoor minder snel vatbaar voor verkoudheid enzo. Als je hem alleen recreatief rijdt en niet te nat, dan kan hij gerust zonder deken blijven staan. Hij zal dan een extra dikke vacht krijgen om zichzelf te beschermen tegen de kou. Daar is niks mis mee. Alleen een beetje vervelend als hij in het voorjaar weer aan de rui is...

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:16

Het is ook per paard verschillend hoe snel ze zweten en hoeveel wintervacht ze aanmaken. Een hoop paarden kun je best rijden ook al hebben ze een lekkere wintervacht. Zorg iig dat je paard een heel klein vetlaagje heeft, dan maken ze net wat minder wintervacht aan Tong uitsteken

Als je binnen rijdt, heb je trouwens wel heel snel last met een wintervacht, dus wel lekker buiten blijven rijden Knipoog

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 00:29

Voor de kou hoef je het niet te doen. Een deken doe je doorgaans alleen op voor jezelf omdat een wintervacht na het zweten lastig droog te krijgen is.

There is no reality, only perception.

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 09:23

ellenlouise schreef:
Voor de kou hoef je het niet te doen. Een deken doe je doorgaans alleen op voor jezelf omdat een wintervacht na het zweten lastig droog te krijgen is.



Mijn mini krijgt echt een deken voor de kou,ondanks zijn eigen vachtje heeft hij het snel koud,staat te trillen,eet niet en wil alleen maar op stal staan.
zelfs met een zak wortels komt hij zijn stal niet uit,dus dekentje op en meneer is blij.
als het kouder word en zijn deken komt te voorschijn blijft hij ook keurig muisstil staan totdat het goed ligt en dan gaat hij tevreden staan grazen.
maar misschien is hij gewoon verwend, Haha!

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 09:35

Ik had mijn paard vorige winter voor het eerst een deken op gedaan maar ik vond het eigenlijk maar lastig.Dus ik denk er over om hem deze winter geen dek op te doen maar als blijkt dat hij toch te lang nat blijft na het rijden krijgt hij hem toch weer op.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:33

mijn paard heeft wel een deken op.. omdat die veel wedstrijden loopt enzo..

maar gemuts met dekens is heel slecht..
zo van ow het is anacht warm doe ik maar een dunnere deken op..

nee als die van mij het koud heb krijgt ze er een op wordt het kouder krijgt ze een dikkere deken op..

ze heeft het 's nachts al koud en ze heeft een hele dunne deken op 's nachts (staat in een buiten stal)..

maar als je niet fanatiek wedstrijden rijd ofzo kan je hem wel weglaten. als je paard het koud krijgt dat maakt tie wel zn eigen dekentje..(dikke vacht)

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dormy, Maritjuh2000 en 99 bezoekers