Bruine bonensoep !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Bruine bonensoep !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 17:23

Als kind kreeg ik 3 dingen echt niet weggeslikt. Erwtensoep, bruine bonensoep en rode kool. Het laaste is gebleven Lachen maar gek genoeg is er "ergens onderweg" iets gebeurd waardoor de genoemde soepen nu tot mijn favorieten behoren, en dan ook nog met name bruine bonensoep.

Ik heb er al het nodige mee geƫxpirimenteerd en soms lukte het ook prima maar ja, ik heb het idee dat ik wel eens te veel mijn kookfantasie de vrije loop laat.
Zojuist heb een een unox blik opengetrokken (en gegeten) en ik had zoiets van mhoa... dat kan ik zelf beter.

Maar wie heeft nu het ultieme/eenvoudige recept ?

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:17

Ik moest direct dneken aan Prrrroooeeeeet! (winderigheid).
Deze klinkt wel lekker:
400 gram bruine bonen ( pak ) 500 gram schenkelvlees 2 laurierbladeren 3 kruidnagels 1 mespunt tijm 1 mespunt majoraan 1 ui, gesnipperd 1 winterwortel in stukjes 3 takjes bladselderie zout peper 1 knolselderij 2 preien 3/4 eetlepels gehakte bladselderij

Breng de bruine bonen in het weekwater aan de kook. Voeg schenkelvlees, lourierbladeren, kruidnagels, tijm, majoraan, ui, winterwortel, bladselderij en naar smaak zout en peper toe. Laat dit in een gesloten pan onder af en toe roeren 3 uur zachtjes koken. Schil intussen de knolselderij, snijd deze in plakken van 1 cm dikte en vervolgens in blokjes. Snijd de prei in dunne ringen. Voeg dit na 1 uur bij de soep. Zeef de soep na 3 uur, verwijder laurierbladeren, kruidnagels en bladselderij en bewaar de bouillon. Snijd het vlees in kleinere stukjes. Pureer de helft van de bruine bonen in een mengbeker of wrijf ze door een zeef. Verdun deze puree weer met de bouillon. Voeg vlees en groentemengsel aan de soep toe. Breng de bruinebonensoep op smaak met zout, peper en de gehakte bladselderij.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:19

Of deze:
2 Blikken bruine bonen. 3 ons Spekblokjes. 3 Kleine blikjes tomatenpuree. 3 Gesnipperde uien. Ruim 1 theelepel sambal. Ruim 1 theelepel kerriepoeder. 1 Pond gehakt. 2 Goudbouillonblokjes. 3 Kleingesneden preien.

2 Liter water opzetten met de blokjes bouillon en peper en zout. Als dit kookt de bruine bonen (met vocht) en prei toevoegen en 1 uur zachtjes laten koken. Daarna in zeef scheppen en met de mixer pureren. De spekblokjes uitbakken, daarna ui meebakken tot deze glazig ziet. Dan tomatenpuree, sambal en kerrie toevoegen. Dit alles bij de soep doen. Gehakt rul bakken en ook toevoegen aan de soep. Dit dan nog 10 minuten zachtjes doorkoken. Smakelijk eten.

FaithMiroma

Berichten: 266
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:02

GATVER bruine bonevindt ik zowie zo al vies laat staan bruine bone soep
BAH!!!(sorry voor degene die het wel lekker vinden)

Helderder

Berichten: 10126
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 14:06

Bruine bonen soep HEERLIJK! Vingers aflikken

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:37

Wel lekker, alleen je gaat er zo van winden, hihi

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:06

Haha ik heb het al heeeeel lang niet meer gekregen.
Maar toen ik klein was at ik het altijd bij mn oma. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:01

Blik bruine bonen
2 grote uien
1 paparika
3 stronkjes prei
blik mais
sambal
suiker
zout
tandoori kruiden

Bonen in de blender pureren, groente er bij doen, op smaak brengen met sambal, zout, suiker en tandoori kruiden :p