Zijn GRIBALDI nakomelingen moeilijk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Istabella
Berichten: 87
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Zuid Holland

Zijn GRIBALDI nakomelingen moeilijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 21:15

Hallo, ik heb een 5 jarige Gribaldi, het is een lief paard, maar ik moet zeggen absoluut niet de makkelijkste om te rijden.
Als ik vertel aan iemand dat ik een Gribaldi heb dan zeggen de meeste
Tja, dat zijn niet de makkelijkste!

Heb ik nog een vraag.
Mijn paard weeft, ik krijg het idee dat ook daar meer Gribaldi's last van hebben. Nou ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen.

Kom maar op met jullie verhalen en meningen, ben wel benieuwd


selnik
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:19

Ik heb zelf twee gribaldi's en het zijn beide hele fijne paarden. Ze zijn wel heel slim. En stellen daarom misschien soms hogere eisen aan hun ruiters.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 06:22

Ik heb een Gribus en vind het echt een super knol!
Hij is misschien een klein beetje spooky, maar hij heeft echt een super meewerkend karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 06:25

Soms heb ik het idee dat het zo'n beetje over alle hengsten wordt gezegd.
Heb in dit forum al alles voorbij zien komen van Jazz tot Koss Haha!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 07:12

Waarneming: zag laatst een groep Grib's elkaar opvolgend bij zo'n merriekeuring. Kort daarvoor Goodtimes'...

Het contrast was opvallend. Waar die Goodtimes-merries gewoon braaf zich lieten zien, was er misschien slechts 1 Grib die uberhaupt van plan was die ring in te stappen Stakers, angsthazen. Alleen met (soms heel veel) zweep en gedreig vanuit de voorring, schoten ze uiteindelijk de ring in.

Zou het toeval zijn dat het slechts een eenmalige groep van minstens 8 Gribs was, die allen dat gedrag toonden wanneer geconfronteerd met een nieuwe omgeving?
Van mijn kant is het verder 'slechts' een waarneming.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 07:40

selnik schreef:
Ze zijn wel heel slim. En stellen daarom misschien soms hogere eisen aan hun ruiters.


Dit vind ik erg mooi omschreven.

Hier op de keuring zag ik weinig problemen met de Gribaldi's en ze waren toch voldoende vertegenwoordigd.

Overigens, weven komt van buitenaf wel is het zo dat paarden die zenuwachtiger zijn sneller kunnen gaan weven.

Sall

Berichten: 6651
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 07:42

We hebben er twee op stal staan, met verschillende moeder lijnen erachter. Zijn idd heel slimme paarden en daardoor mischien niet al te makkelijk.
Maar je moet gewoon heel eerlijk naar jezelf kijken of een bep. paard bij je past. (op een papier kan je niet rijden)

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:36

Ik ken iemand met een gribaldi en dat is een superpaard in de omgang maar als je aan het rijden bent is ze nogal kijkerig.

Suzanne F.

Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:53

Gebruik de zoekfunctie maar. Daar vind je alles over Gribel, foto´s, rapporten, indexen etc etc. En hoe hij verafgood wordt en afgezeken... Knipoog

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:57

Ik ken er heel veel en ik zou geen andere meer willen!! Ik heb er zelf ook een en die heeft echt een fantastisch karakter. Eerlijk werkwillig ijverig en nuchter.
Maar op dit forum wordt Gribaldi zoals suzanne al zei al jaren afgezeken. En worden wel meer hengsten onterecht vanwege hun karakter negatief beoordeeld.

En anders wil ik je er best een stel laten zien. Ik denk dat je aardig versteld zult staan wat een fijne paarden die hengst brengt!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:10

Gelukkig is het heel persoonlijk, wat je van een paard's karakter vind, en wat je van de nafok vind is altijd ook nog eens een heel beperkt beeld...

Gribaldi zelf doet mij niet zoveel. Ik vind persoonlijk zijn zoon PB beter dan Grib zelf. Het karakter van de Gribs die ik gezien heb, staan mij totaal niet aan. Mijn smaak is duidelijk naar andere paarden toe. Dat zegt niets over Grib, en niets over mij.

als je iets niet mooi of leuk vind, is het niet dat datgeen dan ook werkeijk niet mooi of leuk is. Het zegt alleen maar dat JIJ dat niet mooi of leuk vind. Een ander misschien wel. Gelukkig maar.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:15

Helemaal mee eens dees. Ik denk dat je niet moet kijken of een paard een goed karakter heeft of niet, maar of dat karakter bij je past. Ik zelf vind bijv. gribaldi´s erg fijne paarden, terwijl ik met nakomelingen minder over weg kan. Zo mag je het ook stellen dat is eerlijk voor de hengsten en hun kinderen.

Soldier
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:31

Ach, wat is moeilijk en wat is makkelijk.

Er is maar 1 stamboek met makkelijke paarden. Het KWHN.

Kies daarvoor als je alles onder controle wilt houden ! ~~}>

Make Love Not War !

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:36

Ik vind deze topics onzin, gribaldi geeft fijne en mindere fijne paarden als nakomelingen, maar we vergeten vaak dat er ook nog een andere factor meespeelt; namelijk de andere ouder.
De laatste tijd hoor ik elke keer over elke hengst dat hij slechte nakomelingen levert, ik denk niet dat je het kan vergelijken.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:42

selnik schreef:
Ze zijn wel heel slim. En stellen daarom misschien soms hogere eisen aan hun ruiters.

hahah
nou mijn beste vriend (haantje7 hier op bokt) heeft ook een gribaldi van 4 jaar en is wel een beetje een domme kracht hoor (1.77m)

ik rijd hem 1 x per week en het is absoluut geen moeilijk paard

hij is altijd het sulletje zelf Tong uitsteken
lief.....rustig.....en raakt niet snel ergens van onder de indruk en leert vrij snel

alleen is hij soms een beetje een kluns en vergeet ook wel eens hoe groot hij is en hoe klein ik Bloos!

voor de rest: SUPERPAARD OK dan!

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 18:00

Ik heb op mijn stage te maken met een 2 (geloof ik) jarige Grib.
T'is een heel leuk diertje (nog wel hengst) met zo zijn streken, hij is hartstikke vriendelijk en heeft een hoog knuffelbaar gehalte.

Moet zeggen dat hij ook erg slim oogt als je hem zo ziet.

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:26

Mijn vriendin heeft ook een gribaldi een lieverd maar heeft wel vreselijke streken.

Toch handig zo'n gratis smart!!!

L1+2

Coentjuh

Berichten: 9836
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:31

Bij ons op stal staan 3 nakomelingen van hem...
*Wovaldi (21 mei 2003), super lief beestje, erg rustig ook, maar soms streken maar is nog jong!
*Zamalia (16 april 2004) Super lief karakter (nu nog wel haha) nee echt een super lief beestje
*Zoletta (1 juni 2004) Dit is volgens mij geen makkelijk beestje, bokt en trapt overal heen.. maar ja dat zijn veulentjes!!!

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:32

Toch wel gek dat de nakomelingen van sportpaarden zoals .... jazz, crack, ferro en nu gribaldi als moeilijk bestempeld worden.

Ik denk eigenlijk dat de meeste mensen een paard kopen dat veeeeel meer kan dan ze zelf kunnen, en dan is het inderdaad moeilijk.

Paarden met meer in hun mars hebben ook vaak meer noten op de zang, en als je dus voor een paard met een topper als vader kiest, dan kan je er eigenlijk wel van uit gaan dat het dier daar iets van meegekregen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:40

Tulandro schreef:
Ik vind deze topics onzin, gribaldi geeft fijne en mindere fijne paarden als nakomelingen, maar we vergeten vaak dat er ook nog een andere factor meespeelt; namelijk de andere ouder.
De laatste tijd hoor ik elke keer over elke hengst dat hij slechte nakomelingen levert, ik denk niet dat je het kan vergelijken.



Wat nog veel belangrijker is dan de vader of moeder............is degene die het paard opvoed.

Paarden die moeilijker of lastiger zijn, zegt over het algemeen veel meer over de eigenaar/verzorger/ruiter dan over het paard.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:42

Afgelopen zomer hadden we op stal een Gribaldi staan voor de africhting.
Was overigens een iel beestje.
De eerste paar keer met het zadel op heeft hij gruwelijk lopen bokken. Had de neiging om te duiken met zijn hoofd, en galoppeerde liever dan dat hij draafde. Was in de galop nogal vlak. Zat wel een beste draf in.
Tijdens het rijden was hij wel braaf.
Dit was trouwens wel een wever. Voor de rest had hij een goed karakter.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:44

Er is een heel gemakkelijke manier om er achter te komen hoe het karakter van een hengst is die al 8 jaar dekt.
Kijk naar zijn hoeveelheid dekkingen versus het aantal kinderen in de sport.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:49

Moeilijk? misschien komt dat door hun moeilijke baasjes? soort zoekt soort, nee even serieus, ik heb een Grib. jaarling, op dit moment een schatje en al die vooroordelen komen mij ook de keel uit ik ken ook wel een aantal lastige Grib.'s maar die zijn er onder andere hengsten ook, alleen ik denk dat het komt omdat er zoveel met Grib. gedekt is/wordt ( ik geloof rond de 2500) dan is het aantal eterbakken natuurlijk ook meer dan bij een hengst met 200 nakomelingen, terwijl het procentueel gezien misschien wel gelijk ligt.

Kijk anders eens op de site: www.kasparow.com, alvast een mooi citaat van deze site:

Iedereen die paarden heeft , heeft ongetwijfeld ook wel de indianenverhalen rond de Trakehner gehoord…… Toen de eerste Trakehners naar Nederland kwamen was niet iedereen daarop voorbereid en gewend om met bloedpaarden te werken. Het is natuurlijk een heel verschil tussen het voornamelijk Gelderse, bijna koudbloedige, paard wat we toen kende en het temperamentvolle bloedpaard de Trakehner.
Dit leidde nog al eens tot botsingen tussen mens en paard. Helaas is toen de beschuldiging van lastig en nerveus blijven hangen en moeten we nog steeds tegen deze reputatie opboksen. Uiteraard bestaan er binnen de Trakehner lijnen ook echt wel ingewikkelde karakters maar dat hebben we echt in elke andere fokkerij ook. Jammer genoeg is het vaak zo dat als er eens ergens iets mis gaat men al gauw roept : Zal wel een Trakehner zijn …. Maar als het heel goed gaat word er plotseling gesproken over een Duits Gefokt paard…..
De enige manier om toch van die slechte naam af te komen is steeds maar weer het bewijs leveren dat Trakehners prettige meewerkende dieren zijn die als bloedpaarden behandeld dienen te worden. Het zijn geen brommers het zijn superpaarden !
Laatst bijgewerkt door WWWiske op 23-09-04 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

-

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:53

Kasparov is v Sixtus vv Habicht
Polansky is van dezelfde vader als Gribaldi
Reclame is geen waarheid

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers