Mijn merrie denkt dat ze de baas is? Wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Mijn merrie denkt dat ze de baas is? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-02 11:39

Ik heb mijn paard al vanaf veulen. Ze was ook toen altijd erg dominant maar dat beperkte zich tot het gedrag in de wei. Ze is goed aangereden, nooit problemen gehad, ze bokt niet, is goed bij de les, is nagevelijk en eerlijk tijdens het rijden. Met stappen aan de hand had ze altijd wel de drang om voorop te lopen maar na streng handelen was dat ook nog in de hand te houden.

Nu rij ik zeker al een maand niet meer ivm met tijdgebrek. Ze werd tot voor kort 4x per dag gelongeerd en kwam hele ochtenden in de wei. Omdat ze eind april dag en nacht de wei op gaat in een kudde, zijn we gestopt met longeren en hebben we de dagen in de wei langer gemaakt en krijgt ze meer hooi om zo langszaam te wenen aan de overgang naar de andere weide.

Soms ga ik nog met haar stappen en mag ze op een veld van het hoge eten, ik doe dan de longeerlijn eraan zodat ze iets van me weg kan lopen bij het grazen. En nu komt het probleem:

Ze krijgt af en toe te kriebels, springt dan opeens omhoog en draaft dan vlak langs mij zodat ik moet wegspringen anders loopt ze me omver. Als ik zie dat ze weer zo'n "aanval" krijg stel ik me dominant op en jaag ik haar bij me vandaan. Maar telkens probeerd ze het weer en draaft ze gewoon mijn kant op. Ik probeerde eens om gewoon stil te staan en haar met de longeerijn van me weg te slaan maar ze liep me zo omver!! Brutaal beest.
Een andere keer had ik haar een flinke mep met de longeerlijn gegeven, wou ik haar kort nemen en voor straf mee naar stal nemen. Toen stijgerde ze, sloeg ze met haar voorbenen naar mij, trok zich weer lang en ging gewoon staan eten!! En elke keer als ik haar dan weer kort wou nemen om terug te gaan deed ze hetzelfde totdat ik het zat werd en de longeerlaan om haar neus wikkelde en keiharde druk op haar neus zette. Toen liep ze wel mee.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Zo is ze al die jaren niet geweest en ik ben niets veranderd in de omgang met haar. Waar zou dit aan kunnen liggen? Ze is vorig jaar geinsimineerd en dat is niet gelukt, maar soms heb ik zo mijn twijfels als ik haar zie tegen anderen sinds die tijd.
Ze heeft genoeg beweging de hele dag. Misschien omdat ze nu veel minder aandacht krijgt van mensen als eerst?

Ik heb geen flauw idee, en ben benieuwd hoe ik haar terug krijg na die 5 maanden in de kudde *LOL* Zou ze dan helemaal wild geworden zijn?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 13:23

Ik denk dat het komt omdat ze nu continu op het land staat.
Hierdoor is ze ook in contact geweest met rangordes, en mischien is jouw merrie in de kudde wel de baas? Of in ieder geval hoog in de rangorde?
Dat ze daarom ook boven jou probeerd te staan.
Omdat ze veel minder met mensen in contact komt, en vooral met haar kudde te maken heeft, 'vergeet'ze (ze weet het waarschijnlijk dondersgoed) dat jij boven haar staat.
Accepteer het in ieder geval niet, en wees altijd en overal de baas over haar. Streng en conseqent zijn, hoe moeilijk het ook is.
Wordt in ieder geval niet driftig Knipoog dat helpt nooit.
Wees gewoon heel rustig en duidelijk in wat jij bedoeld.

rapsodie
Berichten: 48
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: wijtgaard

merrie de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 13:26

Boos! Je moet echt zorgen dat weer grip krijgt op de situatie Gaaaap Gaaaap
Dit gebeurt heel vaak bij mensen die hun veulen zelf opvoeden, eerst kan je nl leuk met ze spelen en je zal niet zo gauw boos worden Clown

Wat je nu kan doen is het volgende (trouwens komt van natural horsemanschip waar ik een grote aanhanger van ben)

Zet de bak voor de helft af, laat haar los en jaag ze weg, eerst is ze fris en vind ze het leuk, ga door ook als ze moe wordt, overdrijf het niet maar als ze stilgaat staan, jaag ze weer op, ga dan op haar plaats staan, probeer nu eens om met je rug naar haar toe te gaan staan, komt ze naar je toe? beloon haar dan en zet ze op stal, de dag erna weer net zolang tot het goed gaat, dan zal ze je ook volgen als je wegloopt.

De gedachte die hier achter zit is dat jij de leider wordt, de kuddehengst.
Ze zal je nu gedachtenloos accepteren, een volgende stap is het grondwerk, maar probeer dit eerst maar eens

Succes Party!! Party!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 13:26

Ik ga met Anneke mee. Ze zal het in het begin niet accepteren dat jij de baas wilt zijn, zo is dat ook in de kudde, daar vechten ze erom. Daarom moet jij gewoon doorgaan met het laten zien dat jij wel degelijk de baas bent. Op een gegeven moment zal ze het wel accepteren Lachen Je gaat in ieder geval de goede kant op. Succes!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 17:17

XoNo"]
Ik ga met Anneke mee. Ze zal het in het begin niet accepteren dat jij de baas wilt zijn, zo is dat ook in de kudde, daar vechten ze erom. Daarom moet jij gewoon doorgaan met het laten zien dat jij wel degelijk de baas bent. Op een gegeven moment zal ze het wel accepteren Lachen Je gaat in ieder geval de goede kant op. Succes!
[/quote]

In theorie heb je volkomen gelijk, daar is niks van te zeggen. Alleen in de praktijk moet je wel de baas ZIJN, en niet alleen maar doen alsof. Daar zit 'm de kneep en voor veel mensen de oorzaak, ze doen wel alsof, maar ondertussen stralen ze aan alle kanten uit dat ze bang zijn, niet dominant en meer van dit soort signalen. Een paard pikt dat feilloos op en reageert daarop en handelt ernaar.


[quote="rapsodie schreef:
Wat je nu kan doen is het volgende (trouwens komt van natural horsemanschip waar ik een grote aanhanger van ben)

Zet de bak voor de helft af, laat haar los en jaag ze weg, eerst is ze fris en vind ze het leuk, ga door ook als ze moe wordt, overdrijf het niet maar als ze stilgaat staan, jaag ze weer op, ga dan op haar plaats staan, probeer nu eens om met je rug naar haar toe te gaan staan, komt ze naar je toe? beloon haar dan en zet ze op stal, de dag erna weer net zolang tot het goed gaat, dan zal ze je ook volgen als je wegloopt.


het idee klopt enigsinds, de uitleg is kort door de bocht. Als je gaat jagen, dan ben je al niet meer de baas. Als je de baas bent, dan zal het paard wijken op het moment dat je eraan komt, je hoeft dan helemaal niet te jagen. Gaat ze niet weg, dan accepteert ze jou dus niet als leider, duidelijke zaak. Wat je op dat moment kunt doen is even zwaaien met je armen, een touwtje o.i.d. Het paard zal dan wel weggaan, maar daarmee is nog niet gezegt dat je op dat moment als leider geaccepteerd bent.
Ben voorzichtig met het toepassen van dit soort methodes, het kan ook in je nadeel uitpakken en dan ben je veel verder van huis. Het is niet meer dan een methode om te testen hoe de verhoudingen liggen, maar het staat wel interresant op demo's en zo, daarom zie je deze methodes zo graag gedemonstreerd. Het punt is echter dat het leiderschap van de persoon in kwestie al niet meer ter discussie staat, alleen zeggen ze dat er even niet bij.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 17:33

Manda, het wordt toch hoog tijd dat je haar verteld dat jij de baas bent. Laten grazen met een longeerlijn is nou niet de meest ideale uitgangspositie. Begin met een korter touw om te gaan grazen. Ongeveer 5 mtr is een mooie lengte. Neem een zacht dik touw zonder knopen, leertjes aan het einde o.i.d. Zorg dat je ongeveer een meter touw vrij hebt om mee te slaan. Heeft ze weer zo'n bui en wil ze door je heen, sla haar zo hard als je kunt met het vrije uiteinde. Gebruik absoluut zacht touw zonder knopen, dan kun je harder slaan zonder schade aan te richten, zelfs als je per ongeluk een oog zou raken. Heeft ze respect voor het touw ontspan dan zelf ook gelijk, een paard pikt boosheis, angst onmiddelijk op en zal daarop reageren. Als je hard genoeg slaat, met een zacht touw is dat niet zo erg, dan is ook meteen je boosheid (adrenaline) weer gezakt en zal het paard normaal reageren.

Dat ze langer op de wei mag en meer hooi krijgt is goed bedacht, alleen dat er minder gewerkt moet worden slaat eigenlijk nergens op. Ook als ze straks in de kudde staat zou ik haar regelmatig eruit halen om te werken en om te leren dat er geluisterd moet worden. Dat opgroeien in kuddeverband is goed, maar er moet ook wat gewerkt worden, al is het maar een half uur per dag, kan ie nog altijd 23,5 uur in de kudde staan. Het moet natuurlijk wel kunnen, helaas is het vaak zo dat paarden die in de kudde gaan om op te groeien vrijwel onbereikbaar zijn geworden voor de eigenaar, slechte zaak overigens, maar dat terzijde.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 18:57

Hoe oud is ze nu precies?

Iig ben ik het eens met Ikke, wil ik 1 tip geven, doe handschoenen aan Lachen mocht ze vreemd springen/trekken dat je wat grip hebt op het touw.

(Ik neem overigens aan dat je 4x per week en niet 4x per dag bedoelt met het longeren Haha! )