Hoe moet je een pony opvoeden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Hoe moet je een pony opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-02 10:47

Misschien een hele domme vraag hoor.
Maar hoe meot je dat doen?
Mijn enter word nu wat vervelend.
Terwijl hij (volgensmij) meer dan genoeg aandacht krijgt.
Volgensmij vind hij het saai worden,
Elke dag wat poetsen en in de bak en tussen de middag een uurtje het land in.
Langer in het land kan niet.
Want het andere paard is Koliek gevoelig en we moeten het opbouwen.
Dus nu gaat hij wat klieren.
Steeds voor de bak steiigeren enz.
Hoe moet ik hem opvoeden?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 10:50

heel consequent zijn!
Vind jij het niet goed, dan hem een mep verkopen!
Neem anders bv een zweep mee in je laars, en wordt hij lastig, dan krijgt hij een klap!
Je moet heel consequent zijn, zeker met van die hengstjes die lastig worden!
Verder hem beweging geven (door te wandelen)

Of maybe kun je een stuk land afzetten, wat ze kort eten en dat als paddock gebruiken.
Hoeft hij niet veel op sta te staan!

Maar eigenlijk hoort een jaarling in de wei met leeftijdsgenootjes!

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-02 10:54

ja ik weet dat ze eigenlijk het land in moeten.
maar niet iedereen heeft daar de faciliteiten voor.
Dan moet hij heel ver weg wat ik zelf liever niet hem.
Wat moet ik doen dan als ik met hem ga wandelen en hij steeds omhoog gaat.
En worden ze er niet vervelend van als ik ze maar steeds een klap geef?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 11:14

Niet steeds een klap geven, maar zorg in ieder geval dat hij goed weet dat je er niet van gediend bent. Geef hem een grote smoel, een ruk aan het halstertouw, en als hij dan nog vervelend is, dan word ik ook hardhandig. Je moet hem nu goed laten zien dat JIJ de baas bent, anders wordt het van kwaad tot erger.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 11:17

toen ik de titel las dacht ik ook al meteen aan heel consequent zijn!
laat merken dat jij de baas bent, maar niet door hem te slaan ofzo!
iig veel succes Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 11:25

Als het een hengst is laten castreren.

Tis gewoon duidelijk dat dit paard te weinig afleiding heeft door middel van andere paarden.
Het beste is op het land met andere paarden, liefts een paar oudere ertussen die hem opvoeden.

Ik zou zeker niet gaan slaan met de zweep ten minste niet op de manier zoals hierboven wordt beschreven(komt nogal grof over). Okay als hij echt vervelend is mag ie gerust eens een schop onder zijn kont krijgen hoor, als hij in de wei vervelend is laten de anderen dat ook duidelijk merken.

Heel consequent zijn, stap is stap en halt is halt. Niet allerei woorden naar zijn hoofd zoals , niet doen, sta stil, hou op etc etc. gebruik een woord en blijf daar bij.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 11:31

anders gebruik je bij het wandelen een hengstenketting, heb je meer te vertellen!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 12:31

zelf heb ik op dit moment dit probleem ook met mijn hengst. Hij steigert dan nog niet als ik hem in de hand heb,maar als ik z'n achtervoetjes wil uitkrabben dan wil hij nu opzij slaan erg irritant hij krijgt van mij dan ook echt zo'n trap terug en als hij mij bijt bijt ik hem in z'n oor.
Normaal staat hij redelijk stil tijdens het afspuiten van z'n hoefjes maar nu niet meer. ik moet nu z'n staart op zij doen zodat hij geen evenwicht en ik dus makkelijker z'n hoefjes kan doen. Doe ik dit niet dan wil ik niet weten wat voor blauwe plekken ik nou zal hebben.
Bij hem weet ik ook wel de oorzaak van het probleem hij heeft veel beweging nodig van jonge en oudere speelse paarden. Waar hij eerst bij stond waren wat oudere merries dus daar heeft hij niet veel aan.
Is er voor jou geen mogenlijkheid dat de staleigenaar jou paard overdag in de bak zet met dat andere paard? dan krijgt hij ook veel beweging.
Hopenlijk heb je hier wat aan. PS een hengstenketting wil ook nog wel eens helpen,maar de vraag is hoelang reageerd je paard hierop.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 13:51

Je paard wegbrengen naar een groot stuk land waar ie met andere leeftijdsgenootjes kan stoeien.
Citaat:
Dan moet hij heel ver weg wat ik zelf liever niet heb
Niet zo egoistisch zijn, want dit is het beste voor het paard, en op dit moment ook voor jou, want als hij zich blijft vervelen enzo zal dit probleem van kwaad tot erger worden.

Wat ik me wel afvraag is waarom je een enter hebt?

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 18:13

Ik ben het helemaal met Laura eens! Een jong paard heeft bewegingsvrijheid en speelmaatjes nodig.

Het belangrijkste is dat je paard op een prettige manier kan opgroeien. Als je bij jouw in de buurt geen mogelijkheid ziet, om hem met andere paarden op een weiland te kunnen zetten, dan zou je hem toch echt verder weg moeten neerzetten, ook al vind je dat zelf minder leuk. Anders moet je geen enter kopen. Klinkt misschien niet zo aardig, maar je kan je paard er niet de dupe van laten worden omdat jij het op die manier wil, dat zou heel egoistisch zijn.