hoe de winter door met deze staarten-achtervolger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

hoe de winter door met deze staarten-achtervolger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 23:13

Hoi allemaal, ik heb even wat advies nodig voor mijn dochtertje van 9 jaar.. maar eerst even het voorstukje zodat jullie snappen waar het om draait.

IN dec. vorig jaar heb ik Otje voor mijn dochtertje gekocht, zou 8 jaar zijn en in de lessen meerijden. Ik een superleek (ben moeder zonder paardenkennis) liet me dus achteraf een pony van 4 jaar aansmeren die enkel zadelmak was maar volledig onbeleerd.

Mijn dochter heeft al een heleboel hierdoor meegemaakt, van vlieglessen tot prachtige salto's. Maar is met ups en downs gewoon doorgegaan. De lessen volgen is nooit goedgegaan, ze kan hem niet houden .. hij rent van staart naar staart en als ie geen staart ziet, draait ie gewoon 180 graden om totaal onverwachts om alsnog een staart te zoeken.

Ondanks dit had ze hem zo ver dat ze samen in juni een wedstrijdje hebben gedaan, wonder boven wonder wonnen ze samen met een winstpunt, want ja alleen rijden, is geen probleem.

Nu heeft ze lekker kunnen rijden van de zomer in haar eentje in de binnenbak, tenslotte ging iedereen met de warmte in de buitenbak trainen. Maar het weer wordt slechter en iedereen komt gezellig weer in de binnenbak trainen.. en ja hoor ... het zelfde als in de lessen, draaien en staarten zoeken, hoefslag verlaten, in bochten omdraaien of gewoon ff onverwacht vanuit de galop stilstaan, hoofd naar beneden en kind op de nek.

Bij de gedachte dat de winter nog moet beginnen ziet ze hier erg tegenop. Otje is nu ca. 5 jaar en echt mega eigenwijs. Het ligt aan haar dat weet ze zelf ook, maar ze komt er niet doorheen en als een meisje van 16 erop rijdt (wel met 10 jaar rij en eigen pony ervaring) loopt ie als de beste. Zelfs met staarten om zich heen.

Instructrice roept regelmatig dat ze de verkeerde stelling aanneemt en dat ie daarom de hoefslag verlaat. Maar het kind wil zo gewoon de winter niet door... verkeerde stelling of niet. Ze ziet er erg tegenop.

WIe heeft tips, adviezen en noem maar op om toch samen met andere pensiongasten in de binnenbak te kunnen rijden of zelfs de "gouden" tip om de les eens niet te verstoren met deze eigenwijze (maar wel heel lief verder voor haar) pony?

Overigst vindt zij dat Otje braver is zonder zadel dan met. Dus je raadt het al, de meeste keren wil ze niet eens meer met zadel rijden.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:12

MMM moeilijk, pony te onervaren, meisje eigenlijk ook. Allereerst een pluim voor haar dat ze al zo lang doorzet. Maar even terug naar de werkelijkheid. Het plezier zal er zo snel af gaan en het kan behoorl;ijk gevaarlijk worden voor pony, dochter en mederuitertjes. (spreek uit ervaring) Wij hebben er toen voor gekozen om de pony weg te doen, met veel pijn in het hart natuurlijk maar nu 3 jaar later voor ons de enige wijze beslissing geweest. We hadden een A welsh, volgens zeggen prima braaf beest, kindproof blablabla. Dus niet. Nu hebben we een E pony (huren) veels te groot maar super braaf, ze kan er alles mee. Daar rijdt ze nu al ruim een jaar op en nu zien we haar echt rijden ipv meeliften met de grillen van de pony.
Sterkte ermee

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 10:37

Je beschrijft inderdaad precies met je laatste zin wat ik bedoel... maar ik durf het niet bespreekbaar te maken, Otje is haar alles ... ik moet 's avonds het kind de auto inslepen om maar even aan te geven hoe dol ze op hem is... Ik zóu een balletje kunnen opgooien, maar ik wil niet dat ze te veel verdriet hiervan krijgt, of zelfs spijt.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:43

Soms( met de nadruk op soms) wil het helpen als je de pony duidelijk maakt dat het niet de bedoeling is om achter iedereen aan te rennen.
In stap beginnen en meelopen, pony zoekt een staart op en direct halt laten houden, waarbij de meeloper als noodrem dient maar niet eerder mag ingrijpen dan dat de ruiter het niet meer op kan lossen( als hij door de teugels heen loopt) Mocht hij halt houden direct belonen, en vlot weer wegstappen. opnieuw situatie opzoeken en de hele riedel herhalen.

Als alles goed gaat, aandraven en halt houden zodra de pony een hoger tempo gaat lopen dan de ruiter aangeeft.( conditie kweken bij de meeloper) Veel op voltes en niet de hele hoefslag achter een ander blijven. Uitgebreidt belonen als hij het goed doet en een duidelijk foei of nee als hij blijft drammen.

Het lijkt erop dat de pony niet doorheeft dat hijook met andere paarden naar zijn ruitertje moet blijven luisteren. Mijn zoon heeft dat probleem vaker als hij op een andere pony rijdt en zo lossen we het samen op.

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 19:29

amondi schreef:
Soms( met de nadruk op soms) wil het helpen als je de pony duidelijk maakt dat het niet de bedoeling is om achter iedereen aan te rennen.
In stap beginnen en meelopen, pony zoekt een staart op en direct halt laten houden, waarbij de meeloper als noodrem dient maar niet eerder mag ingrijpen dan dat de ruiter het niet meer op kan lossen( als hij door de teugels heen loopt) Mocht hij halt houden direct belonen, en vlot weer wegstappen. opnieuw situatie opzoeken en de hele riedel herhalen.

Als alles goed gaat, aandraven en halt houden zodra de pony een hoger tempo gaat lopen dan de ruiter aangeeft.( conditie kweken bij de meeloper) Veel op voltes en niet de hele hoefslag achter een ander blijven. Uitgebreidt belonen als hij het goed doet en een duidelijk foei of nee als hij blijft drammen.



Klinkt eigelijk ook heel logisch...
maar waarom kan ze hem wel de baas als ze zonder zadel rijdt?? Hij is dan super nagevelijk, luistert naar haar benen zelfs zonder zweepje, schuim in zijn mond... noem maar op, zo ook vanmiddag, als uiterste hebben we zonder zadel in de les gereden en echt briljant gewoon zoals ie liep en luisterde... dat snap ik dus niet zo goed..
Verward

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:30

misschien zit het kind in de weg op het zadel, of zit ze scheef, zodat het zadel vervelend zit... Maar dan zit je weer met die staarten! Want dat doet ze ook niet voor niets! Krijgt ze privé les? Probeer dat iig eens, misshcien dat het kan helpen.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:09

misschien voelt je dochter eerder dat ie niet meer luistert als ze zonder zadel op zijn rug zit ? Dan voel je wel meer en misschien grijpt ze dan meteen (onbewust) in ...?

zou ik anders ook niet echt kunnen verklaren...? Verward

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 21:32

DianaL schreef:
misschien voelt je dochter eerder dat ie niet meer luistert als ze zonder zadel op zijn rug zit ? Dan voel je wel meer en misschien grijpt ze dan meteen (onbewust) in ...?

zou ik anders ook niet echt kunnen verklaren...? Verward



Oké dat zou kunnen je bedoelt dat ze eerder bv. aan rugspieren ofzo voelt dat ie wat van plan is???

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 21:33

patsur schreef:
misschien zit het kind in de weg op het zadel, of zit ze scheef, zodat het zadel vervelend zit... Maar dan zit je weer met die staarten! Want dat doet ze ook niet voor niets! Krijgt ze privé les? Probeer dat iig eens, misshcien dat het kan helpen.



Ik heb vrijdag een afspraak met de zadelmaker, Otje is inderdaad uit zijn zadel gegroeid, dat ie niet lekker zit is overduidelijk want ze kantelt achterover... maar dan zou een kind van 16 toch ook moeilijkheden met hem hebben??

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 21:36

En met privéles loopt ie dus wel netjes en met wedstrijdjes ook .. want dan is ie alleen in de bak ... hij rent ook naar de instructrices hoor ... of als ik in de hoek van de bak zit is ie ook niet weg te slaan .. nee ze moet echt helemaal alleen zijn en dur proefje uit haar hoofd leren (voorlezers gaan ook niet)

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:42

Otje_Elliot schreef:
Oké dat zou kunnen je bedoelt dat ze eerder bv. aan rugspieren ofzo voelt dat ie wat van plan is???


ja inderdaad ! en dan grijpt ze meteen in, want anders verliest ze haar evenwicht, denk ik...

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:51

Misschien dat het beter gaat als zij eerst met de pony aan de hand aan het werk gaat? Want als ik dit zo lees heeft de pony geen vertrouwen/respect genoeg in haar als leider. De 16 jarige heeft waarschijnlijk meer overwicht en ervaring, vandaar dat die minder problemen heeft.

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 23:19

oké is ook een goede tip tamary .. kan ik wel wat mee

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 23:23

DianaL schreef:
ja inderdaad ! en dan grijpt ze meteen in, want anders verliest ze haar evenwicht, denk ik...



Ja ik begon vanmiddag voorzichtig over een ander ponytje ofzo, iets dat wel respect had voor haar, toen riep ze: " ik ga wel zonder zal de les in dan luistert ie wel" en ja hoor gelijk had ze, echt 50 min, alleen maar nagevelijk gelopen ... echt bizar .. misschien als ik haar boos maak dat ze wel goed rijdt Haha!

nee dat is niet eerlijk, ik denk dat ze inderdaad voelt wat jij zegt ..

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:14

Ben bang dat hier gewoon geen makkelijke oplossingen voor zijn... de pony klinkt te sterk en te snel voor het ruitertje. Daar is geen lol aan zo... Je zou de pony een paar weekjes op 'strafkamp' kunnen sturen naar een ervaren ruiter, maar het probleem ligt uiteindelijk bij een jong ruitertje dat niet opgewassen is tegen een slimme jonge (puberende!) pony...

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:17

Je dochtertje is inderdaad een bikkel OK dan! . Als ik jou was zou ik de dingen puntsgewijs aanpakken.

Eerst het zadeltje laten nakijken door een zadelmaker (geen ruitersportzaak)

dan aan de hand gaan werken met hem en eventueel nog wat privelesjes.

Stap voor stap vertrouwen opbouwen lijkt mij de beste optie

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 11:26

Boomerang schreef:
Je dochtertje is inderdaad een bikkel OK dan! . Als ik jou was zou ik de dingen puntsgewijs aanpakken.

Eerst het zadeltje laten nakijken door een zadelmaker (geen ruitersportzaak)

dan aan de hand gaan werken met hem en eventueel nog wat privelesjes.

Stap voor stap vertrouwen opbouwen lijkt mij de beste optie



Ja ga ik maar doen, morgen komt de zadelmaker, even kijken of die wat moois heeft, als dat goed is en hij blijft een boef dan grondwerk en dat met die meeloper zodat ie meteen gestraft wordt als ie achter een staart aanvliegt... en eventueel wat privé lessen.

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 11:27

In ieder geval bedankt voor jullie tips

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:47

als de prive lessen doorgaan zou je kunnen regelen dat ze eerst even alleen rijd, en dat er als het lekker gaat nog een paard en ruiter naar binnen komt. Dan heeft ze maar een ding om op te letten en hoefd ze alleen maar naar de instructie te luisteren en het andere paard gewoon negeren...
Gaat dat goed dan nog een paard + ruiter erbij... en ga zo maar verder.

Het is een ietwat moeilijke oplossing want je hebt er natuurlijk meerdere paarden en ruiters voor nodig, maar dat is wel het meest efficiente volgens mij.

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 22:26

XchantjuhX schreef:
als de prive lessen doorgaan zou je kunnen regelen dat ze eerst even alleen rijd, en dat er als het lekker gaat nog een paard en ruiter naar binnen komt. Dan heeft ze maar een ding om op te letten en hoefd ze alleen maar naar de instructie te luisteren en het andere paard gewoon negeren...
Gaat dat goed dan nog een paard + ruiter erbij... en ga zo maar verder.

Het is een ietwat moeilijke oplossing want je hebt er natuurlijk meerdere paarden en ruiters voor nodig, maar dat is wel het meest efficiente volgens mij.



Moest ineens lachen, zag ineens zo'n plaatsje voor mijn geest, alle pensiongasten in de rij voor de deur en steeds ééntje naar binnen ... en als het goed gaat nog eentje ...

Nee alle gekheid op een stokje, ik denk wel dat je oplossing zou werken, zeker met een instructrice erbij ... maar is denk ik niet haalbaar. Kan ook onmogelijk aan de pensiongasten vragen niet te rijden als zij rijdt, dat werkt gewoon niet, zou niet eerlijk zijn tegen de rest.

Ik moet trouwens zeggen, sinds ik gisteren over verkopen begon rijdt ze nu al 2 dagen (zonder zadel welliswaar) heel netjes en hij is heel braaf ook als een ander paard de bak in komt ... ligt dus tóch aan haar!!!

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:06

Misschien kan iemand de pony een tijdje bijrijden door een ouder meisje en je helpen als je dochter rijd?

Het is misschien ook fijn dat je dochter er een paar keer bij is als iemand anders em rijd. Ze kan denk ik veel leren, als ze ziet en hoort wat die andere ruiter doet.

Ik denk dat het een groot deel respect en puperen is van de pony.
succes Lachen

Drupsky
Berichten: 19
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:59

Of misschien kan ze eerst een lange tijd alleen rijden zonder dat ze met anderen rijdt. Dan leert uw dochter goed op de pony te rijden en wanneer ze echt 1 zijn en wanneer uw dochter er echt super goed op kan rijden dan kan ze het misschien eens proberen om in de groep te rijden. Omdat uw dochter dan goed erop kan rijden en de pony luisterd goed naar haar dan zou het helemaal goed kunnen komen. Ze moet er een beetje brutaal op gaan zitten omdat zij de baas over de pony is en de pony niet de baas over haar is.

Het zal misschien wel heel onzinnig zijn wat ik nu zeg maar, heel misschien heeft u er een heel klein beetje aan. Scheve mond Verward

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:22

ik denk dat ze hem gewoon een keer goed moet aan pakken, Ik reed als 9 jarige op een paard van 1.70 zeer fors (samen met mijn broer en vader) dit paard flikte ook altijd vanalles bij mij, gooide me er zelfs af, terwijl hij bij mijn pa en broer niks deed. Hij kreeg gewoon in de gate dat ik bang werd als hij wat deed en dan ging hij daarmee door. Ongeveer een jaar later na vele malen te zijn gevallen heb ik hem opeens op zijn donder gegeven (dat durfde ik daarvoor nooit) opeens was ook het gedonder afgelopen hij was alleen te sterk voor mij in het parcour (springen) en kreeg daarom een pony.

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 15:53

Breitling schreef:
ik denk dat ze hem gewoon een keer goed moet aan pakken, Ik reed als 9 jarige op een paard van 1.70 zeer fors (samen met mijn broer en vader) dit paard flikte ook altijd vanalles bij mij, gooide me er zelfs af, terwijl hij bij mijn pa en broer niks deed. Hij kreeg gewoon in de gate dat ik bang werd als hij wat deed en dan ging hij daarmee door. Ongeveer een jaar later na vele malen te zijn gevallen heb ik hem opeens op zijn donder gegeven (dat durfde ik daarvoor nooit) opeens was ook het gedonder afgelopen hij was alleen te sterk voor mij in het parcour (springen) en kreeg daarom een pony.



Hier heb je gelijk in, ze is echter niet bang en als ze écht boos op hem is krijgt ie er goed van langs, maar dan na afloop huilt ze omdat ze zich dan zo schuldig voelt Huilen ... toch als ze hem flink van langs geeft is ie wel een stuk braver de rest van de dag...

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 15:56

Drupsky schreef:
Of misschien kan ze eerst een lange tijd alleen rijden zonder dat ze met anderen rijdt. Dan leert uw dochter goed op de pony te rijden en wanneer ze echt 1 zijn en wanneer uw dochter er echt super goed op kan rijden dan kan ze het misschien eens proberen om in de groep te rijden. Omdat uw dochter dan goed erop kan rijden en de pony luisterd goed naar haar dan zou het helemaal goed kunnen komen. Ze moet er een beetje brutaal op gaan zitten omdat zij de baas over de pony is en de pony niet de baas over haar is.

Het zal misschien wel heel onzinnig zijn wat ik nu zeg maar, heel misschien heeft u er een heel klein beetje aan. Scheve mond Verward



In principe heb je wel gelijk, maar in de winter duikt iedereen natuurlijk de binnenbak in ... en ik geef ze geen ongelijk Knipoog Aangezien ik werk, ben ik dus meestal rond die zelfde tijd ook op het pension dus ze móet het echt leren om samen te rijden...

Ik moet er ook bij zeggen, we proberen alle tips uit en hij is deze week echt een stuk braver, nu is gisteren het zadeltje gebracht dus nu maar hopen dat ie net zo braaf onder het zadel is als zonder zadel ...