Ervaringen met hoefbevangenheid??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Ervaringen met hoefbevangenheid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 21:59

Heyy,
mijn verzorgpony is nu voor de 2e keer hoefbevangen Verdrietig
De eerste keer is het gelukkig goed gegaan, hij werd na een zware periode weer helemaal beter Lachen
Maar nu is het dus weer raak Verdrietig
Hij staat al een tijdje op stal en krijgt zijn medicijnen, het ging even beter, maar t gaat nu ook evensnel weer achteruit Verdrietig

Wat zijn jullie ervaringen? Loopt het met de goede zorg meestal goed af?
'K moet er echt niet aan denken dat hij er niet meer zou zijn Huilen

Scheve mond


marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:39

Een shet bij mijn verzorgpaard heeft het ook al 3 keer gehad. Nu alweer..
Tot nu toe is hij er altijd goed bovenop gekomen, maar de hoeven moeten wel heel goed in de gaten gehouden worden

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:24

die van mij is licht bevangen geweest.... maaar nu na een dikke week loopt ie weer goed... en ben ik langzaam weer met hem aan het trainen

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:25

Bij mijn oude pony was het hoefbeen wat gekantelt, dus die moest gecorrigeerd worden. Daarom kreeg ze weer een ijzertje. Maar ze heeft er later nog prima mee leren leven.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:28

Pride zijn hoefbeen is ook gekanteld maar met goed bekappen is er niks aan de hand. We rijden ook gewoon wedstrijden.


Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:49

Mijn vorige pony heeft het ook eens gehad en het heeft een jaar geduurt voor ze weer helemaal de oude was. Heleaas heb ik haar een paar jaar later af moeten geven wegens koliek.
Pony's die snel vet zijn, zijn er gevoeliger voor denk ik. Ik had een fjord.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:49


Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:53

Wij hebben een hoefbevangen pony gehad... maar toen was ik klein dus ik weet het zo niet meer....

Damarae Asya Ddu... Gouden Bokt hengstveulen 2013!
[VN] Gouden Boktveulens 2013 bekend!
Gouden Bokt merrieveulen 2012... Nevaeh Ddu!
[VN] Boktveulens 2012: Rhydeilian Morning Rebel & Nevaeh Ddu!

Ilsuuuh

Berichten: 704
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:08

heeej de kans dat het goed komt al bij de 2e keer word natuurlijk steeds minder groot maar niet onmogelijk ik hebbet al zo vaak meegemaakt dat het wel goed komt duz vooral positief blijven denken!!!!!!!
wat te doen bij hoefbevangenheid is eigelijk hetzelfde als dat een paard kreupel is zoveel mogelijk stappen stappen en nog eens stappen en veel afspuiten met koud water!! Hoop voor je dat het goed komt zal voor juh duimuuh!!! xxx

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 20:51

Ik hoop het ook heel erg.. Lachen
Hij wil amper stappen ....

zilla

Berichten: 1167
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Landsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:20

Arme Luxor hé.... Verdrietig
Maar t is een sterke pony, dus hij komt er vast wel weer bovenop Knipoog
Vanmiddag keek ie al weer wat vrolijker uit z'n oogjes!
We duimen....

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:30

Heel vervelend is het als je pony bevangen is.....wij hebben ondertussen al 2 shets gehad die bevangen zijn geweest.
De een van te schraal staan en de ander van het jonge gras (we dachten dat er nog niet zo veel stond....fout dus).
Bij allebei is het goed gekomen, en je ziet het zelfs niet meer in de hoeven terug.
Het is zo dat als ze eenmaal bevangen zijn geweest dat het risico is dat ze de volgende keer sneller weer bevangen zijn.
Je kan de shet ook op de modder zetten.
Heel veel succes en ik duim dat de schade beperkt blijft.

carow

Berichten: 362
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:25

Mijn pony heeft het ook net (2 maandjes geleden) gehad en ze staat nu weer 1 uurtje per dag in de wei i.p.v. 8 uur we moetne het langzaam opbouwen.
Sinds een weekje loopt ze gelukkig weer helemaal goed en gaat ze steeds meer op de 'ouwe' lijken.
Gelukkig was het hoefbeentje niet gekanteld maar de dierenarts zei dat ze chronisch hoefbevangen is en dat het de volgende keer dus wel fout kan gaan.

zilla

Berichten: 1167
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Landsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:03

Gelukkig gaat het nu alweer wat beter en staat ie vandaag weer voor n paar uurtjes op het land
Hij komt er wel bovenop Knipoog

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:15

In tegenstelling tot de goeie berichten ken(de) ik twee pony's waarbij het minder goed afgelopen is.
De eerste was mijn ex-verzorgpony die het voor de derde keer ernstig had.De eigenaar had er weken niet naar omgekeken,toen ik gestopt was met de verzorging.
Ze hebben nog een aantal pogingen gedaan om haar te redden,helaas is dat mislukt.
De tweede was een pony die hier in pension stond,die werd midden in de winter bevangen.Na heel veel inspanning en verzorging,werd ie niet beter.
Hij moest toen op de foto en het was toen veel te ver heen,hoefbeen gekanteld.Hij is ingeslapen.

Ik heb geleerd dat je met hoefbevangenheid er niet snel genoeg bij kan zijn.Des te eerder,des te meer kans op genezing.
Doe gewoon zo veel als je kan en verzorg je paardje goed.
Ken trouwens ook genoeg gevallen waarbij het wél een goeie afloop had,maar wel extra verzorging en oplettendheid gebaat.

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:09

mijn shetje heeft ook hoefbevangheid gehad.
in het begin kreeg ik aleen maar pijn stillers van de va , nou dat hielp niet echt.
ze liep toen zo slecht dat ik dacht dat het zelfs beter was om haar in te laten slapen.
maar na een tijdje ging het vanzelf beter , en nu loopt ze weer redelijk goed, denk zelf dat ze geen pijn meer eraan heeft , ze heeft soms ook nog wel slechte dagen , maar meestal loopt ze weer heel goed.
vooral op zachte grond ( bak en land).
ze werkt dan ook niet meer en mag lekker de hele dag op het land staan, en je ziet gewoon aan der dat ze dat leuk vind.

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:59

mijn zusjes shetje heeft het nu ook. komt door teveel appels Scheve mond omdat wij iets van 4 appelbomen hebben(hele grote) heb ik ze elke dag wat appels gegeven... teveel dus...
DA 2x geweest, injectie gehad en nu stevig aan de asprines Tong uitsteken 10 per dag! 5 ´s ochtends en 5 ´s avonds. nu gaat het al een stuk beter.

succes !

-

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 10:19

Het ging weer even beter. Hij stond al heel eventje per dag op het land Lachen
Maar gisteren liep hij weer wat slechter dus hij blijft nu weer op stal...

GinnyBoy

Berichten: 35
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:25

Hoi, mijn paard heeft ook hoefbevangenheid gehad aan beide voorbenen en moest van de DA zoveel mogelijk lopen en dan het liefst in een stukje land zonder gras. Ook moest ik de benen goed afspoelen met koud water (minimaal 10 minuten per been) en met hem gaan wandelen. De hoefsmid heeft bij die van mij toen iets van siliconenschuim tegen de onderkant van de hoef gespoten (dit werkte als een steunzool om het kantelen van het hoefbeen tegen te gaan) en daarop een leren zooltje gelegd en toen het hoefijzer er andersom onder gezet zodat de open kant aan de voorkant zat. Het zag er heel apart uit maar het heeft wel geholpen. Om de 6 weken kwam de hoefsmid weer om het hoefijzer te vervangen. Mijn paard heeft ongeveer 3 maanden met zulke hoefijzers gelopen en daarna ging het een stuk beter met hem en mochten de hoefijzers eraf. Lachen Ook heb ik hem toen homeopathische middelen gegeven en dit sloeg goed aan. Als die van jouw er erg vatbaar voor is moet je goed uitkijken met wat je hem voert en beslist niet in een wei laten lopen met veel gras. Hij moet zoveel mogelijk lopen ook al is dat vervelend voor hem, maar dat is goed voor de doorbloeding van de hoef. Hij moet absoluut uit de stal.

GINGER, Simply the Best and he still is!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers