Morgen wordt hij gecastreerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Morgen wordt hij gecastreerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 15:48

Morgen wordt mijn 2 1/2 jarige hengst gecastreerd.
Vind het echt doodeng ik vraag me af wat jullie doen om de pijn zwelling zoveel mogelijk te verzachten?
Natuurlijk krijg ik instructies van de dierenarts maar dit is de eerste keer dat ik een hengst laat castreren.

Alle suggesties zijn welkom.

Gr, Nadezda

jimmy

Berichten: 597
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: N'gein,bruchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:09

wij doen ze altijd afspuiten met koud water en laten stappen of evt ligt een beetje aan je paard los laten in de bak.
maar stappen en afspuiten werkt meestal heel goed veel succes

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:19

Wel fijn dat je het nu laat doen; heb je in ieder geval geen last van vliegen. Staat hij buiten of ook op stal? Zorg in ieder geval dat je stal heel schoon houdt, zodat dit geen infecties kan veroorzaken. Verder is stappen heel goed, maar even in overleg met je DA (mening verschilt wel eens over de hoeveelheid beweging). Goed in de gaten houden of het niet heeeel dik wordt en hij koorts krijgt. Dan de DA laten komen ivm gevaar van ontsteking. Meestal gaat het wel goed hoor.

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:19

vorige vrijdag is mijn twee-en half jarige hengst ook gecastreerd. op aanraden van mijn dierenarts is het buiten gedaan en blijft hij ook gewoon op de wei, zo heeft hij volgens haar de minste kans op infecties.
het is nu nog behoorlijk gezwollen, maar de wond ziet er mooi open en schoon uit. Ik was ook best zenuwachtig, maar joh, het is zo gebeurd, ik heb zelfs nog een hele serie foto's van het hele gebeuren Haha!

veel succes in ieder geval!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:38

nadezda schreef:
Morgen wordt mijn 2 1/2 jarige hengst gecastreerd.
Vind het echt doodeng ik vraag me af wat jullie doen om de pijn zwelling zoveel mogelijk te verzachten?
Natuurlijk krijg ik instructies van de dierenarts maar dit is de eerste keer dat ik een hengst laat castreren.

Alle suggesties zijn welkom.

Gr, Nadezda


Blijf er vooral zoveel mogelijk af!
dus niet smeren, niet aan zitten en zelfs niet afspuiten, tenzij de zwelling echt enorm is. Het trekt echt heel snel weg. De eerste twee dagen lopen ze een beetje stijf en dan gaat het steeds beter. Vooral veel lekker buiten laten lopen.

Succes! Het val reuze mee

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:48

Ik heb 2 weken geleden mijn ruin laten castereren.
Het is in de stal gedaan en dat ging allemaal wel goed. Hij werd halverwege wel een keer wakker maar ja kan gebeuren.
De dag er na heb ik een paar keer met hem gelopen, een minuut of 10 en dat 4 keer op een dag.
Toen een paar uur naar buiten gegooid.
Volgende dag hetzelfde en weer naar buiten gegooid, alleen was de wei erg stoffig dus die dag wel afgespoten, moet zeggen dat het leek alsof hij het heel lekker vond.
En zo ben ik doorgegaan. Ben er na 5 dagen weer opgestapt. Op advies van de veearts voordat ik heel bokt over me heen krijg. Na het rijden zag het er helemaal goed uit en voor het rijden was de koker heel dik.
Rij nu elke dag en het ziet er super uit en t is nu vandaag precies 2 weken geleden.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:00

Hoe wordt hij gecastreerd?? Via de liezen? Of gewoon staand?? De behandeling verschilt nl per paard, maar ook zeker per operatie!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 20:16

Nou vandaag is hij gecastreerd en het is staand gedaan op de wasplaats.
Het is echt super goed gegaan.
Hij was voor een 2 1/2 jarige zeer zwaar ontwikkeld en nog geen uur na de ingreep was hij al helemaal weer de oude, geen land mee te bezeilen.
Ik moet hem 3 keer per dag afspuiten waar ik dus vanavond mee begonnen ben, wat een drama zeg.
Hij gaat helemaal uit zijn dak en is niet rustig te krijgen.
Hij staat nu in een groepshok alleen en morgen gaat hij de wei op, maar het is een heel baasje en alleen staan gaat niet want dan gaat ie dwars door de draad heen, maar een ander paard erbij is ook niet echt een oplossing want dan wil hij imponeren.
Hij is dinsdag uit de hengstenkoppel gehaald waar hij helaas ook de baas was.
We moeten morgen maar even kijken hoe we het gaan aanpakken want aan de hand wandelen met hem is echt geen doen.
Ik hoop dat hij straks wat rustiger gaat worden want zo is hij echt een draakje.
Morgen komt de veearts hem nog een keer antibiotica spuiten en ik hoop dat het allemaal een beetje meevalt.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:00

Tja zo zie je maar, iedere Va zijn eigen adviezen.
Bij ons wordt er, alleen indien noodzakelijk (zelden), pas na de 4e dag afgespoten, omdat je anders door het verweken van de wondranden, de genezing eerder belemmert dan bevordert.

Ook gaan ze direct, na de eerste dag al, in de koppel terug de wei in.
De eerste paar dagen houdt hij zich heus wel koest.

Bij ons krijgen ze ook alleen direct na de castratie, 1 antibiotica spuitje en een tetanus prik, en als dat nog moet gebeuren worden ze meteen ook geent. Verder niets.

We hebben nooit last van overmatige zwelling en tot dusver ook nooit infectie gehad. Er wordt bij ons trouwens niet gehecht, hooguit een of 2 steekjes als het slachtoffer wat erg zwaar geschapen was, maar voor de rest blijft de wond los en geneest vanzelf.

Om er na 5 dagen al weer op te stappen, vind ik persoonlijk veel te snel.
Want er moet na de castratie (hormonaal) zoveel veranderen in het lichaam en dat heeft gewoon even de tijd nodig, Afgezien daarvan, kan ik me ook niet voorstellen, dat hij met 5 dagen al volledig pijnvrij is.
Maar wie ben ik, als de VA anders zegt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:49

Ik snap niet waarom dat paard niet in de wei mag.. zet em lekker buiten, door beweging neemt de zwelling af. En is dat afspuiten ook niet nodig overigens.

Het advies van mijn veearts was: naar buiten vooral afblijven en alleen afspuiten als het heel dik wordt... Geen onsteking en na twee weken zat de boel keurig aan elkaar.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 18:48

Nou vandaag best goed gegaan alleen afspuiten blijft een enorm drama en als ik het zo lees dan denk ik dat ik dat maar even laat zitten, tenzij het erg gaat zwellen.
Hij heeft inderdaad na de castratie ook nog een tetanusinjectie gekregen.

Vandaag is hij op de wein geweest met twee 3 1/2 jarige ruinen die zelf net een maand gecastreerd zijn, maar zoals gewoonlijk had hij ze binnen 2 minuten waar hij ze wilde hebben.
hij is toch zeker 10 cm kleiner maar is echt een doerak.
Het ging geweldig en voorlopig komt hij met deze 2 te lopen en dan kan hij daarna het ruinenkoppel in.

Hij heeft vandaag een antibioticaspuit gehad en poeder voor door het voer.
Zag er netjes uit en ik hoop dat het zo blijft.

Overigens toen ik las dat het water het week maakt en dus dat het moeilijker aan elkaar groeit klinkt wel heel logisch.
Bedankt voor de uitleg.

Mag ik vragen wanneer jullie verandering in gedrag merken door de castratie?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 08:06

Hemel, dat is zo verschillend. Bij een jaarling, heb je meestal nog geen last van echt dominant hengstengedrag en daar verneem je de gedragsverandering dan ook nauwelijks.

Als ze ouder zijn, is het verschil vaak duidelijker waarneembaar, maar de tijd waarin, kan overal liggen tussen de 2 weken en 6 maanden.

En dan is er ook nog de groep, waar het als het ware al tussen de oortjes vast zit, dit zijn meestal oudere, hengsten die al gedekt hebben en ook daardoor vaak dominant in hun gedrag zijn, hier zullen de scherpe kantjes er wel wat af raken, maar voor de rest zijn en blijven ze dominant en hengst, zij het nu onvruchtbaar.

Gelukkig is dat maar en enkeling en ook daar valt doorgaans, best mee te leven, als je de gebruiksaanwijzing maar aanpast en consequent blijft.

Ik denk dat (ex) hengsten, die na de castratie terug kunnen in de koppel, het beste af zijn. Zij kunnen nog een tijdje hun energie op elkaar kwijt, waardoor ook hun veranderende hormoonhuis zich sneller aanpast en waar je in de koppel het veranderende gedrag al veel sneller gaat vernemen.
Dieren die na de castratie, direct al omgevormt worden tot rijpaard in spe, hebben het hier vaker toch moeilijker mee.
Uiteindelijk is het niet alleen het lichamelijke plaatje, waarin heel veel veranderen moet, maar het koppie moet dat ook nog verwerken en dat laatste wordt nog wel eens vergeten.