Kan ik weer rijden?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
Tinusjuh

Berichten: 143
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barneveld

Kan ik weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 11:48

Mijn verzorgpony heeft een diepe snee in zijn tong gekregen vijf weken terug. volgens de dierenarts kon ik gewoon weer rijden na vijf weken. nou is het dus aankomende zaterdag het langverwachte moment aangebroken dat ik weer op hem kan rijden, en dus ben ik van plan om naar de manege te gaan met hem. Eerst laat even de wond controleren, en als de wond er goed uitziet, wil ik een half lesje meerijden. Dat vind ik dus hartstikke logisch. Ik wilde het eerst nog een week uitstellen, maar het beessie wordt nu erg vervelend in omgang omdat hij zich verveeld. Daarom heb ik besloten het toch maar op het moment te doen dat de dierenarts het voorstelde. Nou heb ik gisteren zijn bek opengetrokken, en zag ik dat er alleen een kuiltje nog zat in de tong, waarover ook de dierenatrs had gesproken. Nou vertelde ik dit vanmorgen aan iemand die soms ook op het paard rijd met nog erg weinig rijervaring, en toen zei ze dat ik dat niet moest doen, omdat dat anders veel te vroeg was, want dan zou ik gegarandeerd de tong weer opentrekken, (terwijl de dierenarts zei dat het dan weer kon) Scheve mond Dit vind ik echt vreemd. Als ik toch voorzichtig doe, een rubber bit indoe, en met lange teugel rij, dan is dat toch goed? Ze vond namelijk dat ik maar een paar keer van te voren het bit in moest doen voordat ik weer voor het eerst ging rijden. Nou, dat heeft nut... dat beest is veel liever erop dan ernaast. Wat vinden jullie? Dat ik er ook maar gewoon op moet gaan in de les, nadat de mond even gecontroleerd is door mijn instructrice?

True friends are there when you need them


lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:34

dierenartsen zeggen wel vakaer zomaar iets...
pas weer erop gaan als het echt is genzen zou ik doen! Ik zou het me nooit vergeven als het om de een of andere reden weer open lag! en als er nog een wondje zit dan is dit toch pijnlijk voor het paard? je kan met hem gaan wandelen, vrij laten springen, of gewoon wat laten lopen en met em spelen. Andere mensen hebben vats ook nog wel leuke ideeen??

De eigenaar? wat zegt die? Je kan zelf ook kijken of de wond heel is, en als je twijfelt niet doen!

succes

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:38

De dierenarts geeft denk ik een beeld van wanneer het ongeveer kan, als de wond nog niet genezen is zou ik dus nog niet gaan rijden.
Je zegt dat het paardje zich verveelt, dan kan je toch ook gaan longeren?

22 Januari verwachten we ons kleintje

Tinusjuh

Berichten: 143
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 14:04

Tja... de dierenarts zei dat het beessie gevoelig zou blijven in de mond, en dat er wel sowieso wel een kuiltje in de tong bleef zitten. de wond ziet er wel genezen uit. longeren doe ik nu even niet, want hij rent dan op ons af, en probeert ons te trappen uit verveling. verder gaat hij stil staan in de bak, omdat hij geen zin meer heeft om daar te rijden. als ik even buiten loop, gaat hij heel hard trekken aan het touw, omdat hij zo graag wil. als ik er dan op ga zitten, is hij maar net te houden. dan heeft hij echt te veel zin. hij stopt daar wel mee als ik weer wat vaker ga. dan rijd hij tenminste weer rustig onder het zadel. ik vind het alleen wat te gevaarlijk om zonder bit op buitenrit te zijn. de eigenaren zeggen niets, want die zijn bang voor het paard. ik doe echt wel heel veel verschillende dingen met hem op dit moment, maar hij raakt uitgekeken, en dan gaat hij vervelend doen. een paardje dat variatie nodig heeft dus. en daarom wil ik eerst naar de manege gaan, zodat de manegehoudster even kan kijken of het verstandig is om erop te gaan. zo niet, dan kan ik altijd het paard daar wel even op stal zetten, en op een ander beessie de les rijden, en dan nog een tijdje wachten.

True friends are there when you need them

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:58

Ik zou gewoon rustig gaan rijden. Als de dierenarts het aangeeft, zal het ook wel kunnen. Klinkt misschien banketstaaf, maar wat geloof je eerder, iemand die geen of weinig ervaring heeft of een dierenarts?

Als je zo doet zoals je zegt, lange teugel, rubber bitje, denk ik niet dat het kwaad kan hoor

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Tinusjuh

Berichten: 143
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 15:33

Serendipity1 schreef:
Ik zou gewoon rustig gaan rijden. Als de dierenarts het aangeeft, zal het ook wel kunnen. Klinkt misschien banketstaaflig, maar wat geloof je eerder, iemand die geen of weinig ervaring heeft of een dierenarts?

Als je zo doet zoals je zegt, lange teugel, rubber bitje, denk ik niet dat het kwaad kan hoor


je hebt helemaal gelijk Haha! en als het nog niet gaat, dan hoor ik het vanzelf wel: ik laat het toch nog wel controleren! bedankt voor de reacties. liever wat extra zekerheid voordat ik een uur naar de manege toeloop... (pfff... dat krijg je ervan als je geen trailer hebt... Haha! )

True friends are there when you need them

desi_verona

Berichten: 564
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:39

kun je de dierenarts er niet naar laten kijken? vragen wat die er op dit moment van denkt. het is van te voren natuurlijk moeilijk in te schatten hoe snel een wond geneesd. ik denk dat de DA er nu wat meer over kan zeggen...

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:44

Zijn bek opengetrokken? Klinkt niet echt paardvriendelijk...
Zou er in ieder geval iemand met paardenverstand nog even naar laten kijken. Je kan evt je bit intapen met speciaal spul (koop je bij de ruitersportzaak is tape voor om menbitten). Als je het bit dan heel goed nat maakt (belangrijk!!!) even in water hangen dan is het een stuk zachter voor zijn mond dan een normaal bit.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:44

Ik zou idd eerst de DA er nog even naar laten kijken!
En qua verveling: wandele, grazen, loszetten, longeren met halster of kaptoom.. er zijn genoeg dingen om te doen!

♥ Iets met diepe dalen en hoge bergen!

Tinusjuh

Berichten: 143
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 06:30

Kyona"]
Zijn bek opengetrokken? Klinkt niet echt paardvriendelijk...
[/quote]
Dat is gewoon mijn taalgebruik Haha! Ik heb iedere morgen met veel geduld en geploeter die mond opengekregen en gekeken. Weet je wat: anders wacht ik nog even een tijdje voordat ik weer rij. ik bedoel, ik kan wel de DA erbij halen, maar die is ook niet gratis... Het is niet mijn eigen paard, dus die eigenaren zouden dat dan moeten betalen... (vinden ze goed, tot ze weer een rekening zien Tong uitsteken Haha! ) maar dan daarna nog steeds... eerst mee naar de manege, en even kijken of zijn mond tot dusverre genezen is dat ik weer gewoon kan rijden.
[quote="Blackje schreef:
En qua verveling: wandele, grazen, loszetten, longeren met halster of kaptoom.. er zijn genoeg dingen om te doen!

ik heb maar een vage verzorgpony... ik doe al die dingen, maar hij wil gewoonweg niet meer. Hij smeekt om buitenritten. Niet dat ik dat erg vind, hoor Tong uitsteken zolang hij maar weer beter is, because that is all that matters!!!

True friends are there when you need them

Urlando

Berichten: 142
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 07:47

Is hij buiten erg lief??? Anders kan je iemand ernaast vragen tegen het sjeesen en zelf met halstertje rijden.... maarja dan moet je hem natuurlijk wel echt kunnen vertrouwen..

Geen man kan tippen aan mijn viervoeter!!!!

Tinusjuh

Berichten: 143
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 14:39

ik vertrouw dat beest 100%!!! Hij schrikt nergens van. Ik maak ook heel veel dagritten met hem. Dat is juist omdat dat beest juist liever buiten is dan in de bak (en omdat ik dat leuker vind Schijnheilig ). Alleen is hij dan veel heter en probeert hij telkens keihard te gaan rennen. ach... zolang je draaft gaat hij wel netjes door met rijden (net een automaatje naast een winkel waar je een kwartje in stopt Haha! ) nee, je hebt gelijk. alleen nu nog een vrijwilliger vinden OK dan! OK dan!
Laatst bijgewerkt door Tinusjuh op 22-09-04 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

True friends are there when you need them

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:42

Je kunt natuurlijk ook nog een weekje longeren met een kaptoom ofzo.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:52

en een hackamore? Of zeg ik nu iets raars?

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:56

Hey

Ik zit te twijfelen. Ik ken Warco persoonlijk en weet dat als hij in z'n hoofd heeft dat hij overal op uitgekeken is, dat dus ook echt vindt Haha!

Als je echt met een rubber bitje gaat rijden denk ik dat het wel gaat, maar stel dat hij gaat rennnen en je wilt hem tegen houden, dan moet je toch ook met je teugels "remmen". Ik weet het niet, het is moeilijk.

Ik denk dat je het gewoon moet proberen. Misschien eerst een buitenritje gaan maken zodat hij gewoon z'n energie kwijt kan (op het hele grote grasveld in het bos ofzo iets) en dan de volgende dag lessen???
Vrijwilligster: Joyce???

Ik hoor wel wat je gaat doen

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:10

rij op een halster/bitloos hoofdstel
en ga niet naar buiten
begin in de bak
als die daar begint te renne, laat hem doen, blijf van de teugels af
hij komt weeleens moe
buiten heb je een probleem

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:38

Wonden in de mond genezen doorgaans heel snel. Je had idd gelijk op een hackemore kunnen gaan rondsturen. Als de wond genezen is kan gewoon het bit er weer in. Van de hand afblijven moet imo altijd zo veel mogelijk....

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 07:12

Ik zou proberen met een halster rijden. En als je nogal een pittig paardje hebt dan kun je even met halster longeren, of met een kaptoom.


Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:36

Kyona schreef:
Zijn bek opengetrokken? Klinkt niet echt paardvriendelijk...


Dan moet je mij echt geen wormenkuur zien geven... Extreme duivel

Maar goed, weer ontopic:
Als de veearts zegt dat t kan, dan zou ik er maar gewoon vanuit gaan dat t kan. Die heeft er voor gestudeert en zal vast geen onzin uit lopen te kramen.

Tinusjuh

Berichten: 143
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 20:02

Bedankt voor de reacties!

Myra1"]
Dan moet je mij echt geen wormenkuur zien geven... Extreme duivel
[/quote]

Ik ken het probleem! Haha! Ach... ik zie het altijd maar zo: waarom zou een hondje nou minder edel zijn dan een boerenknol zoals warco (niet dat hij een rotbeest is hoor Tong uitsteken anders zou ik er natuurlijk ook niet op rijden Haha! ) Maar ik noem mijn mond ook een bek... en dat opentrekken... ach... je had het de dierenarts het eens zien moeten doen! Haha! Arme Warco Ach gut

[quote="elady schreef:
Als je echt met een rubber bitje gaat rijden denk ik dat het wel gaat, maar stel dat hij gaat rennnen en je wilt hem tegen houden, dan moet je toch ook met je teugels "remmen". Ik weet het niet, het is moeilijk.


Op mijn vorige verzorgpony reed ik altijd met een rubber bit, en dat ging prima! OK dan! OK dan! Vandaag ben ik even naar buiten geweest, en wat een pit dat dat beest had. Hij had er echt zin in. Neusje naar voren, en oortjes naar voren. Dat schatje. Maar goed. Ik kon hem maar net houden, dus een echte optie was het niet. Ik denk dat ik het anders nog maar een weekje uitstel. Misschien is dat wel het beste... Ik denk dat ik zaterdag wel even naar het bos ga. Daar heb je namelijk een groot weiland met een gracht er omheen, en dat is zo'n 10 minuten lopen door het bos. Als ik daar ga rijden vind hij het wel weer leuk, en dan kan ik hem met een gerust hart laten uitrazen. Gewoon even vragen wie zo aardig is mijn slachtoffer te zijn om aan de kant te staan en toe te kijken (dat vind ik altijd zo saai... *LOL* ) Maar Joyce zal niet doorgaan: die is gestopt met paardrijden... die vind er opeens niet meer aan. (uitgekeken op paarden: hoe knap Haha! DAT doe ik haar niet na *LOL* )

True friends are there when you need them

Tinusjuh

Berichten: 143
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 20:17

keej... krijg dus net tehoren dat joyce niet stopt.... Tong uitsteken naja.... maakt niet uit. Haha!

True friends are there when you need them

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:05

Ja je moet ook niet alles geloven van iedereen Tong uitsteken
Tuurlijk ga ik niet stoppen met r ijden Tong uitsteken
Bel je van de week weer en dan hoor ik het wel als je nog hulp nodig heeft Knipoog
Verder zou ik wat Cynthy zei ook eerder de dierenarts geloven dan een niet erg ervaren persoon (heb je t toevallig over Marianne? haha..)
Ik spreek je gauw weer!
xxx Joyce

Obelix is gewoon stoer!

develsgirl

Berichten: 294
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:41

heeft er niemand in je omgeving een hackenmore
hiermee kun je gewoon rijden werkt in op de neus kunt een paard er goed mee corrigeren, sturen enz.
je kunt het gewoon gebruiken als vervanging voor bit kan zij tong nog ff lekker verder helen

follow me to the dark side.... we have cookies!!

Tinusjuh

Berichten: 143
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 08:41

jongens, ik heb het bit ingedaan, een weekje na de vijf weken waar de dierenarts het over had, en het ging super Haha! ik ben op buitenrit geweest, en hij had helemaal geen pijn (ik weet waar je me mee kan helpen, joyce: als een speer naar mieke gaan, een keer rapsody rijden, en gauw met me op dagtocht Tong uitsteken ) een hackamore is dus niet nodig, maar ik zal de komende tijd wel even wat minder rijden. (is toch wel zo aardig...) ik heb er echt verbaasd om gestaan; hij deed zomaar zijn mond voor het bit open!!! Haha! volgens mij had hij er zin in. OK dan!

True friends are there when you need them

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 22:55

gaan we doen tinus!!
mooi dat t weer goed gaat Lachen
xxx

Obelix is gewoon stoer!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers