Diefstal paard na 9 jaar ontdekt

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Diefstal paard na 9 jaar ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 18:04

http://www.hbvl.be/
Het Belang van Limburg

De 21-jarige Kelly Cornelis uit Leopoldsburg is er het hart van in. "Ik ben mijn lievelingspaard kwijt", zegt ze. Dinsdag kreeg Kelly onverwachts bezoek van een deurwaarder en twee politieagenten. Toen Kelly wilde kweken met de merrie, kwam aan het licht dat het dier in Duitsland al jaren geseind stond als gestolen. Haar ouders kochten liefst negen jaar geleden het veulen bij een handelaar uit Heers. De oorspronkelijke eigenaar van het dier eist nu het paard terug. Volgende maand velt de rechtbank in Hasselt een definitief oordeel over de zaak.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:19

xKatleentjex schreef:


[...] "Kelly is zot van paarden. We kochten Queen destijds voor haar 12de verjaardag. Queen was toen 2.5 jaar oud", herinnert moeder Rosette zich. "In mei, toen Kelly haar 21ste verjaardag vierde, hebben we het paard definitief aan haar geschonken. Ze mocht ermee doen wat ze wou". Kelly besloot met Queen te gaan kweken. "Maar zonder een stamboom heeft kweken weinig zin" weet Kelly. Daarom ging ze fanatiek op zoek naar de officiële papieren van Queen. Kelly's queeste leidde haar uiteindelijk naar Duitsland, meer bepaald naar de veriniging van Rheinlanderpaarden, het ras waar Queen toe behoort. "Ze vroegen me een foto van het paard op te sturen. Omdat ik me van geen kwaad bewust was, deed ik dat. Toen ging de bal aan het rollen [/...]
[...]"Men had op voorhand gebeld om te zeggen dat er een Duitster langskwam om te zien of het wel degelijk ging om het paard van de foto; We dachten dus dat het goed nieuws was ivm de stamboom, maar het bleek een list te zijn van de deurwaarder om Queen zonder moeilijkheden weg te halen. Blijkbaar is de zaak onlangs voorgekomen op de rechtbank van Hasselt maar daar men ons niet van op de hoogte gebracht. Smerig! [/...]Queen blijft, in afwachting van een definitieve uitspraak op de manège in Kinrooi, waar Kelly haar oogappel dagelijks een bezoekje mag brengen[/...]


Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:32

Das ook een hard gelach, sneu voor het meisje zeg!

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:33

Na de diefstal van Jordy, waarbij de eigenaar het paard heeft teruggekocht, lees je nu eenzelfde verhaal van de andere kant.
Alleen hier is het paard al 9 jaar weg, Jordy was een paar dagen weg.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:49

dit is echt rot voor haar. Balen joh als ze weg moet.

zondag krinfinale rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:55

Toch chippen hè.Een koper kan zijn paard altijd nalaten checken.De gene van wie het paard gestolen is heeft het bewijs dat hij van hun is.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:01

Beetje onzinnig om een dier na zo'n op te eisen. Dat meisje heeft hem nu al 9 jaar! Kunnen ze dit niet op een andere manier oplossen?

There is no reality, only perception.

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:05

ik vind idd ook vet zielig voor dat meisje, 9jaar is lang en ze missen dat paar ook al heel lang.. zei hebben het al een beetje verwerkt.. Bloos! ik vind dat er een tussen oplossing moet komen ?? Bloos!

Bella
Beau ♥ 08-06-2008 - 18-05-2015 +

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:15

Tja, bekijk het eens van de kant van degene waarvan het paard destijds is gestolen. Als dat van mij was, dan zou ik er ook alles aan doen om het paard alsnog terug te krijgen. En als je dan ziet waar het paard is terecht gekomen, kun je altijd nog de beslissing nemen om het paard af te staan of niet, hoe hard dat ook is voor dat meisje.

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:15

Wat een smerig spelletje hebben ze gespeeld,het voor laten komen bij de rechtbank zonder de 'huidige eigenaar'in te lichten.
Dat zij hun veulen zijn kwijtgeraakt door een smerige dief,betekent niet gelijk dat ze Kelly zo hoeven te behandelen!

Het zou je maar gebeuren;je koopt een paard in goed vertrouwen en na vele jaren blijkt het gestolen te zijn.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:20

deze mensen doen uiteindelijk hetzelfde bij dat meisje...
Dat meisje kan er toch niks aan doen dat het paard gestolen was... Nu ineens wordt het paard als het ware van haar gestolen...
Ik snap dat mensen in eerste instantie hun paard terug willen, maar dat had ook op een andere manier gekund...

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:56

Volgens mij ( en de privaatrechtvakken die ik ooit volgde) hoeft het meisje zich geen zorgen te maken. Zij was de derde koper en te goeder trouw. Ze kunnen haar niks maken. Of het zou al een grote uitzondering moeten zijn maar dat kan ik me niet voorstellen. Degene die de oorspronkelijke eigenaar was kan het beste de handelaar/ verkoper die hoogstwaarschijnlijk niet te goeder trouw was aanspreken. Dat is dus degene van wie dit meisje haar paard heeft gekocht.

Blijft echt wel een ongelofelijke akelige situatie..

Fannytje
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:59

Das ook zielig voor dat meisje zij wist daar niks vanaf.. en om na zon lange tijd dat paard ineens op te eisen...

Nieuwe digi

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:01

jeetje, dat is zeker een rot situatie.. Eerlijk gezegd vid ik in dit geval ook niet dat de eerste eigenaar zijn paard terug kan eisen. Na 9 jaar!

En Femskie: geldt dat ook in duitsland? weet niet of dit nu een duitse of een nederlandse rechtzaak wordt?

Onderschriftloos :Y)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:12

Hoe dan ook het blijft het paard van de eerste eigenaar. Wat ze als huidige eigenaar wel kan doen is 9 jaar stalling vorderen Haha! Haha! Haha!


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:15

femskie schreef:
Volgens mij ( en de privaatrechtvakken die ik ooit volgde) hoeft het meisje zich geen zorgen te maken. Zij was de derde koper en te goeder trouw. Ze kunnen haar niks maken. Of het zou al een grote uitzondering moeten zijn maar dat kan ik me niet voorstellen. Degene die de oorspronkelijke eigenaar was kan het beste de handelaar/ verkoper die hoogstwaarschijnlijk niet te goeder trouw was aanspreken. Dat is dus degene van wie dit meisje haar paard heeft gekocht.

Blijft echt wel een ongelofelijke akelige situatie..


Klopt, maar vergeet niet dat dit in België én Duitsland speelt, en dat die andere wetten kunnen hebben... In het Nederlands recht is het idd zo dat wanneer de 'eigenaar' kan aantonen dat het goed betaald is, hij of zij ter goeder trouw handelde en het goed daadwerkelijk in zijn of haar bezit is, dat hij dan ook de enige echte eigenaar is.

Maar uit bovenstaande komt, behalve de landen-kwestie, punt 2 naar boven: zou zij nu, na 9 jaar, nog aan kunnen tonen dat er een overdracht van geldmiddelen heeft plaatsgevonden?

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Dominque

Berichten: 436
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:18

in de hoefslag stond een hele serie over dit soort gebeurtenissen... kan me nog herinneren dat er een regel is dat een paard na ongeveer 2 jaar van eigenaar wordt gewisseld als de eigenaar op papier niet voor t paard zorgt (financieel etc) maar iemand anders. Diegene kan dan het paard opeisen mits er geen afspraken zijn gemaakt. (Bijv mn oude pony die al 7 jaar bij ons thuis is, wij zorgen voor haar (kosten dierenarts hoefsmid, alles) de rechtmatige eigenaar heeft al 6 jaar niets van zich laten horen. De pony zouden wij theoretisch kunnen opeisen.) Maar of dit ook geldt voor diefstal?!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:22

Dominque, was dat niet zodra de kosten de waarde overschrijden?

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:35

gijsenkim schreef:
Hoe dan ook het blijft het paard van de eerste eigenaar. Wat ze als huidige eigenaar wel kan doen is 9 jaar stalling vorderen Haha! Haha! Haha!


Hmm, stel: 12 x 300 Euro x 9 jaar = 32 400 Euro Bloos!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:39

Misschien kunnen ze haar daarvoor dan ook meteen 'terugkopen' Knipoog
Erg sneu voor het meisje... Ik ben benieuwd hoe dit afloopt...

Faber quisque fortunae suae

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:45

tja, dit is wel echt ingewikkeld. Zou zo echt niet weten welk recht er in deze zaak gaat gelden..

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:46

dit verhaal komt me ook bekent voor van een jaar of 2 geleden, toen ging het dacht ik om een fries. Die was van Nederland naarDuitsland (of andersom) vervoerd, zijn ze ook pas jaren laterachtergekomen. Weet wel dat dat paard uiteindelijk weerbij de eigenaar terug is gekomen (die van voor de diefstal dan)

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:05

Effe opgezocht: Leopoldsburg is in Belgie, Heers ligt in Limburg (NL) en de oorspronkelijke eigenaar komt uit Duitsland. Het paard is gestolen uit Duitsland, verplaatst (verkocht, gestald oid) naar Limburg in Nederland en verkocht naar Belgie.
Echt een ra ra.. geval.
Nederlands recht zou van toepassing kunnen zijn op de koopovereenkomst tussen de handelaar uit Heers en de belgische mensen. Afhankelijk van wat er in het contract van toepassing is verklaard.

CalvinM

Berichten: 1195
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: hengelo (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:31

de oude eigenaar is niet meer de eigenaar, de huidige eigenaar heeft het paard ten goede trouw gekocht. dit betekend dat de oorspronkelijke eigenaar het paard niet kan terugvorderen omdat de eigenaar niet wist dat het paard vergist is. bovendien, kom op heej, het paard is al 9 jaar weg! ik denk dat het meisje haar paard mag houden....

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:33

belachelijk dat iemand na 9 jaar zijn paard terug wil hebben, als zij dit nooit had opgestuurt was er niks aan de hand geweest, die man heeft toch totaal niks met dat paard. jammer dat het paard geen vreselijk monster is geworden.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Albertina71, Bytespider, Googlebot, Lanoca en 32 bezoekers