Suikerziekte bij paarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lieflampje

Berichten: 627
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Lutten

Suikerziekte bij paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 22:30

Hallo, ik heb een haflingerruin van 8 jaar oud. Sinds eind september zijn er een aantal problemen bij hem ontstaan.
Zo is hij in een maand tijd heel erg veel afgevallen, en zit hij heel dik in zijn vacht (zo dik zit hij s'winters nog niet in zijn vacht)
Daarnaast is hij heel erg sloom, en mat geworden, met andere woorden het lijkt wel een paard van 18 i.p.v 8 jaar.
Nu heb ik bij hem een uitgebreid mest, en bloedonderzoek gedaan waar eigelijk helemaal niets uitkwam. ( alleen een hele lichte vorm van bloedarmoede.)
Het advies was om hem een extra schepje voer te geven, en het even aan te zien.
Nu zijn we al weer een tijd verder en er is eigenlijk nogsteeds geen verbetering.
Nou kreeg ik vandaag van iemand te horen gekregen dat ik ook eens aan suikerziekte (of hoe je het bij paarden kan noemen) moet denken. Mijn vraag is of iemand hier wat van af weet, of een ander idee heeft van wat er aan de hand kan zijn, ik hoop dat iemand me verder kan helpen want ik zit er echt heel erg mee.
Alvast bedankt!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:12

Als het suikerziekte zou zijn, had dat toch bij een uitgebreid bloedonderzoek wel gebleken, zou ik denken. Gewoon nog ff de desbetreffende DA bellen en het navragen. Je zult 'm toch binnenkort nog een keertje moeten laten prikken om te checken of die bloedarmoede inmiddels weg is, kan hij de suiker evt. gelijk controleren.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:52

lijkt me eerder dat hij de ziekte van cushing heeft, komt veel voor bij oudere paarden, ze vallen af,krijgen een dikke vacht etc..etc..

is hij daar ook op getest?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:03

ellepel schreef:
komt veel voor bij oudere paarden


Hallo....... 8 jaar...... OUD Verward Verward Verward dan is 'n Haf net ingereden hoor Tong uitsteken

lieflampje

Berichten: 627
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 10:17

Sosha schreef:
Je zult 'm toch binnenkort nog een keertje moeten laten prikken om te checken of die bloedarmoede inmiddels weg is, kan hij de suiker evt. gelijk controleren.


Dit is het probleem nou net, de bloedarmoede was zo nihiel dat ik hem daar niet nog eens op hoef te laten testen.
In princiepe hebben alle paarden wel een klein beetje bloedarmoede (zeker als het bloed in rust is afgenomen) dit is dus niet het werkelijke probleem.


De ziekte van cushing lijkt het mij erg onwaarschijnlijk, hij is idd pas 8.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:40

Fries van een vriendin van mij had precies dezelfde symptomen, dikke vacht, mager, bloedarmoede..........bleken luizen te zijn.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:11

Volgens mij kunnen ze suikerziekte testen door een stripje in urine te hangen. Ik dacht niet dat dat in bloed of mest te zien is. Dus als je daar op zou willen testen, zul je wat urine moeten opvangen en naar de dierenarts brengen. Ik zou wel eerst even overleggen met je dierenarts of dat zin heeft.
Ik weet ook niet of er op longwormen getest is, dat kan je volgens mij wel met een bloedmonster testen. Dat geeft ook sterke vermagering, sloom worden, slechte algehele conditie. Ook hier kan je je dierenarts naar vragen.
Succes in elk geval, maar klopt eind september wel in het begin van je verhaal, of bedoel je misschien eind augustus?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:24

sorry, zag niet dat er 8 stond, ik las 18...foutje!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:02

suikerziekte is makkelijk te zien in het bloed, maar komt eigenlijk niet voor bij paarden, dus dat kan je wel uitsluiten.
Ik zat ook te denken aan de ziekte van cushing, veel oude paarden hebben dit, maar dat zegt natuurlijk niet dat die van jou dat niet zou kunnen hebben. Verder misschien idd laten controleren op parasieten.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:51

sanne83 schreef:
suikerziekte is makkelijk te zien in het bloed, maar komt eigenlijk niet voor bij paarden, dus dat kan je wel uitsluiten.
Ik zat ook te denken aan de ziekte van cushing, veel oude paarden hebben dit, maar dat zegt natuurlijk niet dat die van jou dat niet zou kunnen hebben. Verder misschien idd laten controleren op parasieten.


Bij de ziekte van Cushing komt dus wel suikerziekte voor, dat heb ik tenminste verschillende keren gelezen. Ze drinken veel, plassen veel en de urine schijnt zoetig te ruiken, niet de "normale" ammoniaklucht. Als je met Google zoekt op suikerziekte paard, komt Cushing diverse keren naar voren. Toch lijkt 8 me wel erg jong voor Cushing.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:13

Jet schreef:
de urine schijnt zoetig te ruiken, niet de "normale" ammoniaklucht.


Hm, en (misschien beetje offtopic) zou zoetruikende urine op zich ook op suiker kunnen duiden??
Heb trouwens wel een hond gehad die op zeer jonge leeftijd (2 jaar) cushing kreeg. Verschilletje is dat het bij honden nog enigszins te behandelen is bij paarden is dat een stuk moeilijker zo niet onmogelijk (heb ik tenminste ooit eens van een DA gehoord)

lieflampje

Berichten: 627
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 16:28

Citaat:
of bedoel je misschien eind augustus?

Ja dat bedoel ik idd, had het verkeerd neegezet. Knipoog

Citaat:
Fries van een vriendin van mij had precies dezelfde symptomen, dikke vacht, mager, bloedarmoede..........bleken luizen te zijn

Wat voor een soort luizen bedoel je precies?

Heb net mijn dierenarst gebeld, maar die was er helaas niet. Ga hem nu morgen belllen. De andere dierenarts die ik aan de telefoon had zei tegen mij dat suikerziekte bij paarden zeer zelde voorkomt..........maar wat het nu wel is? *zucht*

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:46

Sandra_H schreef:
zou zoetruikende urine op zich ook op suiker kunnen duiden??


Ja, evenals een zoetruikende adem.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:59

Heb je verschillende soorten dan Haha! ?
het waren rood/bruine beestjes, als je een beetje goede ogen hebt met het blote oog te zien Knipoog Misselijk

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:12

Ik heb zelf diabetes en geef ook voorlichting over de ziekte. Het woord 'suikerziekte' is eigenlijk al jaren uit de tijd, omdat uit medisch onderzoek gebleken is dat alle koolhydraten van invloed zijn op de hoeveelheid glucose in het bloed. Dus ook glucose die komt uit zetmeel, deegwaren en vruchtensuikers. Vandaar dat "suikerpatiƫnten" ook niet meer suikervrij eten, maar een voedingsadvies krijgen op basis van koolhydraten.

Maar dat terzijde: de zoete lucht die genoemd wordt is in werkelijkheid de lucht van aceton. Deze ontstaat bij veel te hoge hoeveelheden glucose (suikers) in het bloed.

De klachten die bij deze haflinger voorkomen, herken ik niet echt als klachten die zouden voorkomen bij diabetes, maar ik ga dan wel uit van diabetes bij mensen. Mijn dierenarts heeft pas verteld dat je met een klein prikje in het oor met een bloedglucosemeter die ook voor mensen gebruikt wordt bij paarden diabetes zou kunnen testen.

Toch denk ik bij deze klachten ook aan iets anders: lintwormen! Wij hebben hier een paard dat twee jaar geleden van alles mankeerde: dampig, sloom, mager, slecht in zijn haar, vaal van kleur en ook nog eens de hele dag scheten laten. Na een kuur Equimax knapte hij zienderogen op en tegenwoordig straalt hij van gezondheid.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:09

de symptomen die je beschrijft lijken wel op suikerziekte-symptomen. Ik heb nl een kat met suikerziekte en dat was hetzelfde. Inderdaad drinken en plassen ze heeeeel veel, maar dat is bij een paard wat moeilijker te meten.
Maar gewoon aan je DA doorgeven wat je denkt. Er is maar 1 druppeltje bloed nodig om de diagnose te stellen. Bij een kat is het goed te behandelen (2x per dag op vaste tijden insuline inspuiten en zijn eten op vast rantsoen) maar bij paarden zou ik het niet weten.

succes in ieder geval.!

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:26

Een paard met suikerziekte drinkt wel heel veel. Dit valt wel te controleren als je alleen water aanbied via emmers etc en de automatische drinkbak uitzet. Volgens mijn da is 10% van het lichaamsgewicht per dag normaal. uiteraard heeft het weer hier ook invloed op.

Sam22
Berichten: 41
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:20

ik denk dat je zowel diabetes als de ziekte van cushing bij een paard niet kunt vergelijken met diabetes en de ziekte van cushing bij bijvoorbeeld de hond en de kat..... bij het paard geeft het hele andere symptomen.......een hond of kat krijgt bij de ziekte van cushing bevoorbeeld last van slechte vacht maar dan wel in combinatie met kaalheid.....terwijl het paard juist een dikkere vacht krijgt.... ook denk ik dat evt diabetes bij het paard, dat al heel af en toe voorkomt, toch moeilijk te behandelen is.....ook het testen van de urine op diabetes hoeft geen uitsluitsel te geven tot diabetes... het beste kun je gewoon bloedonderzoek laten doen. hier in heb je veel beter overzicht. en aangezien je al uitgebreid bloedonderzoek gedaan is kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het dan al te zien had moeten zijn.... als hij toch weer geprikt moet worden.... waarom laat je de DA niet extra bloed afnemen om zeker te weten dat het geen cushing is.......

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:34

Citaat:
en aangezien je al uitgebreid bloedonderzoek gedaan is kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het dan al te zien had moeten zijn....


Tja, daar twijfel ik dan altijd weer aan. Ik doe veel screeningen voor de diabetesvereniging en constateer soms dat mensen met diabetes rondlopen terwijl ze net daarvoor een uitgebreid onderzoek hebben gehad voor iets anders. Blijkbaar wordt dan diabetes niet standaard meegenomen in het onderzoek, terwijl het erg simpel is.

Sam22
Berichten: 41
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:12

MoniqueT schreef:
Tja, daar twijfel ik dan altijd weer aan. Ik doe veel screeningen voor de diabetesvereniging en constateer soms dat mensen met diabetes rondlopen terwijl ze net daarvoor een uitgebreid onderzoek hebben gehad voor iets anders. Blijkbaar wordt dan diabetes niet standaard meegenomen in het onderzoek, terwijl het erg simpel is.


negen van de tien dierenartsen heeft de test voor glucose er standaard bij.....
denk dat het bij de humane geneeskunde toch wel anders geregeld is....
je hebt bij de meeste bloedapparaten voor dieren... toch de standaard strips..... een standaard bloedonderzoek voor dieren bestaat uit :
lever, nieren, glucosespiegel en ontstekingswaarden

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:14

Mooi! Dat is goed om te horen! Zou bij mensen ook zo moeten zijn ..