plotseling boos & aanvallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

plotseling boos & aanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 17:05

zoals de titel eigenlijk al zegt:

mijn paardje is ineens begonnen tijdens het rijden met zijn oren plat in de nek te gooien als er paarden in zijn buurt komen

nou dacht ik van : ach slechte dag dat loopt wel los....

maar nee

het wordt alleen maar erger en hij begint nu zelfs aan te vallen als ze TE dichtbij komen of als ik er naast wil stappen ...of paseer..

alleen bij zijn stalgenootje kan hij zich nog normaal gedragen

nu zeg ik wel met mijn stem dat hij dat niet mag doen (beetje boze stem....a..a)

maar het schijnt toch alleen maar erger te worden Verdrietig

nu ontwijk ik dan maar zoveel mogelijk paarden maar dat is niet echt een goede oplossing aangezien ik 2 x in de week in de groepsles meerij

heeft iemand misschien tips voor mij?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:06

Hard optreden, dat heeft hij niet te flikken. Is duidelijk een dominantieprobleem. Straf hem eens met een flinke tik ipv alleen je stem? Die stem schijnt steeds minder uit te halen, dus wie niet horen wil....

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 17:51

daar had ik wel aan gedacht ja

maar hij reageerd altijd zo heftig (paniekerig) als ie een tik krijgt dus dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden Scheve mond

misschien toch maar even goed laten schrikken met een tikje Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:52

Een bestraffing moet aankomen, en goed ook. En hij hoeft gerust niet paniekerig te doen (en doet hij waarschijnlijk ook niet) als hij weet dat hij verkeerd zit.

Je moet gewoon duidelijker zijn...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:56

Toch maar een keer een tik geven.... Net wat Cassidy zegt, dit soort dingen heeft hij gewoon niet te doen. Als het uit de hand gaat lopen wordt het levensgevaarlijk voor paard en ruiter (nog niet eens zozeer voor jezelf, maar wel voor anderen).
Hij heeft nu heel goed door, dat hij het kan flikken en ja dan zal het alleen maar erger worden tot je een keer flink optreed.
Wat zegt je instructrice ervan? En hoe is hij verder tegen andere paarden, als hij niet onder het zadel is?

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 18:30

heb het er met de instructeur nog niet echt over gehad

als hij vast staat is hij ook zo,maar valt gelukkig niet aan

als hij los staat is hij lief en speels

en bij sommige paarden lijkt hij gewoon een uitzondering te maken en blijft hij op vele fronten lief

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:58

idd flink straffen, voordat je jezelf en andere manegegebruikers in gevaar brengt.
Je past je nu ana hem aan, hij moet zich ana jouw aanpassen!!

salsalover
Berichten: 110
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:01

idd goed boos worden. maar je kan ook bedenken dat je paard bang kan zijn. bij ons op de manege staat ook een paard die dat heel erg doet. en die is dus echt bang voor andere paarden en bijt van zich af. maar dan moet je ook gewoon boos worden.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:04

Gewoon boos worden hoor (uit maar wat je voelt:P) een tik(je) geven. Want ze weet waarschijnlijk zelf ook wel dat ze fout zit. (net wat de rest al zei)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:05

Het beste werkt dat juist die gene die hij probeerd aan te vallen hem ineens verschikkelijk laat schrikken. Waarschijnlijk ozu hij daar behoorlijk van onder indruk zijn en ook in het begin zelfs wel niet langs die ene persoon durven. Daarom neem wat mensen mee en lok zijn gedrag een beetje uit door langs hen heen te wandelen. Niet te dicht langsheen. Deze personen geef je allen een stok of zweep die ze uit het zicht houden totdat ze zien dat hij een beweging maakt om aan te vallen. Dan zwaaien ze die zweep zeer snel uit om hem direct bij de juiste reactie weer weg te houden. Raken doe je pas wanneer hij op het moment niet reageerd op de zweep uitzwaaien en er mee zwaaien.

Verder kan ik het niet zo plaatsen bij jouw paard. Wat doe je met hem en hoe?
Dit is een leuk paard die wat heftig is, maar niet overdadig. Daarbij gevoelig en inteligent. Ik zie geen agressie of een diepe droefheid, angst, onzekerheid die hem dit zou kunnen laten doen.
Ik kan enkel denken dat je onbewust het beloond heb. Daarmee bedoel ik rust geven op dat moment, iets lekkers enz

alette

Berichten: 208
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:15

maar als je het paard zo laat schrikken dan lok je toch juist het aggressieve uit?
het kan idd een dominantieprobleem zijn. maar het kan ook zijn dat het paard gewoon bang is en daarom aggressief wordt. dus om de personen die hij aanvalt agressief terug te laten doen lijkt me geen goede oplossing. agressie met agressie bestrijden werkt niet, dan wint je paard toch wel.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:24

Laat hem is goed merken dat jij hier de baas bent. Hij heeft het gewoonweg niet te doen. En al word hij paniekerig bij een tik, dan weet je iig dat het goed is aangekomen, en hij het hopelijk niet meer doet.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:29

het is natuurlijk moeilijk te beoordelen waarom je paard dit doet, maar het is misschien ook niet zo belangrijk. Je moet er zelf mee leren omgaan. Ik heb een ex-manegepaard die ook ALTIJD dreigde en uithaalde naar andere paarden, die (volgens hem Rolleyes ) te dicht in de buurt kwamen. En soms was dat al aan de andere kant van de bak... zucht....

Ik heb het opgelost door het zoveel mogelijk te negeren. Niet boos worden, maar voorwaarts rijden en stelling vragen naar de kant waar de 'dreiging' vandaan komt. Dus kuit eraan en vooruit rijden. Als het goed is, voel jij het ook aankomen en kun je dus meteen beginnen.
Boos worden en een klap verkopen heb ik ook wel gedaan, maar dan kreeg ik ook nog eens verzet naar de zweep en tilde hij zijn billetjes so-wie-so op. Volgens mij wilde hij aangeven met dit gedrag, dat de ander niet te dicht in de buurt moest komen. Als ik hem dan zou bestraffen (pijn) dmv zweep, wordt voor hem bevestigd, dat het inderdaad noodzakelijk is dat de anderen uit de buurt moeten blijven. Maar dat is mijn theorie en misschien klopt er geen hout van.. Schijnheilig

Ik moet hem echt bezig houden op het moment dat ik voel dat ie gaat inhouden/versnellen/kont naar binnen/oren in de nek enz. Vooral de stelling nemen en eráán rijden was bij ons belangrijk. Daarbij gebruikte ik ook mijn stem, maar meer ter ondersteuning van mijn hulpen. Zoiets als ; heej! letop!
Dus niet wachten, maar aktie !

dat heeft bij ons heeel goed geholpen. hij heeft er nu bijna geen last meer van, maar het blijft opletten geblazen bij sommige paarden.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 06:45

Citaat:
maar als je het paard zo laat schrikken dan lok je toch juist het aggressieve uit?
het kan idd een dominantieprobleem zijn. maar het kan ook zijn dat het paard gewoon bang is en daarom aggressief wordt. dus om de personen die hij aanvalt agressief terug te laten doen lijkt me geen goede oplossing. agressie met agressie bestrijden werkt niet, dan wint je paard toch wel.


Inderdaad als je het verkeerd doet wel ja. Ik had het beter moeten omschrijven.
Het uitslaan van de zweep moet zeer plotseling zijn en dan ook direct weer weg zijn. Blijf je drijgen dan kun je inderdaad een agressiefe reactie krijgen. Daarbij ben je als het goed is heel kalm en is de zweep enkel als tot zover teken nodig.

Hoe is hij met longeren en wandelen?

Camin
Berichten: 95
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: Zoeterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 07:40

Misschien is het ook een goed idee om het uitbundig te belonen als hij een keer niet zo agressief reageert, of minder als wat hij normaal doet. Ik weet niet of dat voor komt, maar een paard leert zoals men weet meer van belonen als van straffen... Hoe is het als hij bij andere paarden in een wei staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 07:47

Ilindra doet het altijd als ze wat verder in haar dracht komt, voor mij een teken om het rijden af te gaan bouwen Haha!
In een normale situatie pik ik het niet en krijgt ze direct een "correctie".

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 11:21

bedankt voor de vele reacties OK dan!

gisteravond ben ik toch maar even wat uit gaan testen

ik ging naast een stalgenoot rijden en ja hoor daar gingen die oren weer plat en begon hij weer te dreigen naar het paard van mijn stalgenoot

ik heb hem daarvoor gelijk een klein tikje verkocht met de zweep aan de kant waar het andere paard liep

daar schrok hij toch wel even van Scheve mond

maar met resultaat

de rest van de rondes heeft hij er keurig naast gelopen zonder proberen aan te vallen of te dreigen....alleen zuur kijken wanneer die toch iets te dichtbij kwam.

ik denk dat de stelling dat het een dominantie probleem is toch wel de juiste is bij hem.
misschien probeert hij zich met dit gedrag zich groot te maken.
hij is natuurlijk nog vrij jong en probeert van alles uit.

voor de rest is het een vriendelijk paard voor alle mensen,hij heeft dit probleem ook alleen maar met paarden en niet met langslopende mensen ofzo.

met longeren heb ik absoluut geen problemen omdat ik dan ook alleen ben met hem
voor mij is hij goudeerlijk

ik denk dat ik deze methode toch nog even vol hou om te kijken hoe hij daaronder evolueerd
aangezien er gisteren goed resultaat is geboekt.

ook vind ik de theorie van dianal aardig in de oren klinken

eerst bezig houden met stelling en derg. en bij geen resultaat dan toch maar het tikje

uiteraard hou ik jullie even op de hoogte.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:32

Fijn dat het gister zo goed uitpakte OK dan!

Hopelijk heeft deze methode een blijvend effect, en heb je hier over een tijdje helemaal geen last meer van Lachen
Succes!

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 13:56

mijn paard doet het ook een beetje, hoe meer paarden hoe erger het word. als ze in stap passeren is het geen probleem draf word het al erger galop vind hij vreselijk..misschien kan het ook met angst te maken hebben, want mijn paard heeft voordat ik hem kreeg bijna altijd alleen gereden in de bak max 2/3 paarden. ik gebruik ook mijn stem en zet hem flink aan het werk zodat hij er geen tijd voor heeft maar op mij moet letten.